Hvornår slår Turboen til?
Fra : Stine

Dato : 12-09-05 20:56

Hvordan kan man udfra de oplysninger man har om bilen vide hvornår turboen
slår til?

I min gamle var der slet ingen tvivl -1.800 omdrejninger, så kom den. Men
den nye, som jeg nu har haft i lidt over 3 måneder kan jeg simpelt hen ikke
finde ud af det med. Det virker nærmest som om, den er der helt fra bunden.

Hvordan dælen finder man ud af det?

/Stine

Fra : Mogens

Dato : 12-09-05 21:25

"Stine" <user@unknown.dk> wrote in message

> [...]

> den nye, som jeg nu har haft i lidt over 3 måneder kan jeg simpelt hen
> ikke finde ud af det med. Det virker nærmest som om, den er der helt fra

Stine - jeg ved godt du skriver regelmæssigt (og godt for det!), men det er
altid
en go' ting at nævne, hvilken bil der er tale om. Man kan som læser sjældent
huske alle 400 skribenters aktuelle bilmodel...

--
Mvh MK
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-09-05 21:38

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in

> Man kan som læser
> sjældent huske alle 400 skribenters aktuelle bilmodel...

Det er for dårligt Mogens! :))

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Stine

Dato : 12-09-05 21:50

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
> "Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in

> Det er for dårligt Mogens! :))

Ja, egentlig - det glemte jeg helt at brokke mig over! Og det er i hvert
fald ikke mere end et år siden, jeg sidst har skrevet her :))

/Stine

Fra : Mogens

Dato : 13-09-05 20:15

> Ja, egentlig - det glemte jeg helt at brokke mig over! Og det er i hvert
> fald ikke mere end et år siden, jeg sidst har skrevet her :))

Noget med en Peugeot, der skulle udskiftes med Volvo?

/Mogens

Fra : Stine

Dato : 13-09-05 22:23

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message

> Noget med en Peugeot, der skulle udskiftes med Volvo?

Tænk, at du kan huske det :)

Det er helt rigtigt. Den var jo så nuttet den lille Peugeot, så jeg måtte
bare eje den. Jeg fik da også Peugeot manden til at pille lidt, så den rent
faktisk kunne rykke - og sjov som lille bybil, men det funker altså ikke med
sådan én på langtur, så jeg kom tilbage på rette spor :)

/Stine

Fra : Stine

Dato : 12-09-05 21:46

> [...]
> sjældent
> huske alle 400 skribenters aktuelle bilmodel...

Ja, ja ved godt, at man skal skrive hvilken bil, det er, men nu var teorien
jo, at jeg skulle lære at læse det ud fra bilens tal. Du ved lære noget nyt
:))

Men OK - S60'eren er blevet udskiftet med en konebil - en S40 T5.

Problemet kommer om et par måneder, når sneen falder. Vores vej bliver ikke
skovlet, saltet eller andet spændende. Med den gamle vidste jeg, at jeg
skulle holde omdrejningerne på et vis niveau for at det ikke skulle gå helt
galt ... men altså ikke med den nye - jeg kan lige se mig oppe i naboens hæk
fordi jeg i min lettere tiltagende morgenhidsighed komme til at gi' den for
meget gas og smutter sidelæns :|

Jeg har virkelig prøvet at mærke hvornår det er 'der sker noget', men jeg
kan altså ikke!

/Stine

Fra : Mogens

Dato : 12-09-05 21:56

> [...]

> Ja, ja ved godt, at man skal skrive hvilken bil, det er, men nu var
> teorien jo, at jeg skulle lære at læse det ud fra bilens tal. Du ved lære

He he - sådan

> Men OK - S60'eren er blevet udskiftet med en konebil - en S40 T5.

Okay !

> [...]
> naboens hæk fordi jeg i min lettere tiltagende morgenhidsighed komme til
> at gi' den for meget gas og smutter sidelæns :|

Er der ikke antispin?

> Jeg har virkelig prøvet at mærke hvornår det er 'der sker noget', men jeg
> kan altså ikke!

Sikkert fordi max moment ligger 600 omdr lavere end S60'eren og dermed
noget der ligner forceret tomgang. 320 Nm ved 1.500 omdrejninger.
Det er altså lavt !

Til sammenligning har "jeg" cirka 450 Nm ved 2.400 omdr - uden turbo
Den kan lave hjulspin, når man "går" fra 1. til 2. gear (5 trins automatic
!)

Fra : Stine

Dato : 13-09-05 09:25

> He he - sådan

Ja, det kunne jo være rart at lære lidt. Det er jo ikke nok at vide hvilke
biler, som ser pæne ud (imo) og sådan - det kunne også være rart at vide
lidt om hvad tallene bag egentlig betyder..

> Er der ikke antispin?

Altså det som Volvo kalder DSTC (står der i hvert fald på knappen :))? Det
var der jo også i den gamle, men med meget sne og det slået til kommer man
ingen vegne, da den kobler fra så snart den mister grebet, så jeg plejede
faktisk at slå det fra. Selvfølgelig ikke på de rigtige veje, men på vores
lille bakkevej...Ikke nogen god idé det ved jeg godt, men alternativt skal
manden ud og skubbe...

> Sikkert fordi max moment ligger 600 omdr lavere end S60'eren og dermed
> noget der ligner forceret tomgang. 320 Nm ved 1.500 omdrejninger.
> Det er altså lavt !

Sé, det er netop det, jeg ikke helt fatter! Hvad betyder det der? 320Nm.
Altså jeg kan godt læse det, men er det godt eller skidt?

> Til sammenligning har "jeg" cirka 450 Nm ved 2.400 omdr - uden turbo
> Den kan lave hjulspin, når man "går" fra 1. til 2. gear (5 trins automatic
> !)

Samme forskel. Så din har altså mere...af hvad ? :))

/Stine

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 13-09-05 11:17

Stine wrote:

> Sé, det er netop det, jeg ikke helt fatter! Hvad betyder det der? 320Nm.
> Altså jeg kan godt læse det, men er det godt eller skidt?

Det er ganske godt. Det betyder at du har meget drejningsmoment til
rådighed, allerede ved lavt omdrejningstal.

> Samme forskel. Så din har altså mere...af hvad ? :))

Endnu mere drejningsmoment, men han skal have lidt flere omdrejninger på
motoren før den gider arbejde :)

Selv har jeg kun 250nm ved 1850 omdrejninger i diesellaen, og min
oldtidsbenziner har 294 Nm ved 3.250 rpm.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Stine

Dato : 13-09-05 22:31

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> Selv har jeg kun 250nm ved 1850 omdrejninger i diesellaen, og min
> oldtidsbenziner har 294 Nm ved 3.250 rpm.

Hvorfor oplyses moment ved forskellige rpm? Ville det ikke være nemmere
sammenligneligt, hvis det blev oplyst ved samme punkt? Er det fordi man
opgiver max eller min. ?

Beklager alle de 'dumme' spørgsmål, men lidt blondine er man vel altid ...:)

/Stine

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-05 05:20

Stine skriver:

> Hvorfor oplyses moment ved forskellige rpm? Ville det ikke være nemmere
> sammenligneligt, hvis det blev oplyst ved samme punkt? Er det fordi man
> opgiver max eller min. ?
Fordi man opgiver max moment. På samme vis opgiver man også max hk ved
et omdrejningstal...

> Beklager alle de 'dumme' spørgsmål, men lidt blondine er man vel altid ...:)

Kommer vel nærmest an på om man har hår tilbage på hovedet

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-09-05 07:35

"Stine" <user@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Hvorfor oplyses moment ved forskellige rpm? Ville det ikke være nemmere
> sammenligneligt, hvis det blev oplyst ved samme punkt? Er det fordi man

Det ville være meget mere sammenligneligt hvis man oplyste det ved samme
hastighed. Dét ville f.eks. campingfolket kunne bruge til noget, når de
kunne se hvor mange HK de havde til rådighed ved f.eks. 90 km/t i 4. og 5.
gear.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 06:06

"Stine" <user@unknown.dk> skrev i en meddelelse

jeg kan lige se mig oppe i naboens hæk
> fordi jeg i min lettere tiltagende morgenhidsighed komme til at gi' den
> for meget gas og smutter sidelæns :|

Så må du lære at "gribe den", det kan være nyttigt på andre tidspunkter :).

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 15:41

> [...]
> naboens hæk fordi jeg i min lettere tiltagende morgenhidsighed komme til
> at gi' den for meget gas og smutter sidelæns :|

Mon ikke din fine nye Volvo har ESP, Antspin og alverdens elektronik der
forhindre at det går så galt.

Mine sidste par biler har pga. antspin og elektronisk spærredifferentiale
været meget nemme at tøjle i glat føre. Men skullle sådan set bare træde på
speederen og så tog den selv det gas den kunne omsætte til vejen.
Jeg har nu fået min første bil med ESP og kan næsten ikke vente til at der
kommer sne på vejen.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-09-05 07:36

> [...]
> på speederen og så tog den selv det gas den kunne omsætte til vejen.
> Jeg har nu fået min første bil med ESP og kan næsten ikke vente til at der

Jeg kender et sted hvor der er en masse mudder :)

--
Per, Esbjerg

Fra : claus b. p.

Dato : 12-09-05 21:30

> [...]
ikke
> finde ud af det med. Det virker nærmest som om, den er der helt fra

Hvis ikke du kan få det at vide af leverandøren, er det kun et manometer
(ladetryksmåler) der kan hjælpe dig. Men kan du ikke mærke det, er det
faktisk af akademisk interesse (læs: ret uinteressant) at få det at vide.
Moderne flereventilede motorer trækker meget bedre fra bunden, og små
turboer med lav rotormasse starter at snurre uden det ryk som gamle motorer
gav. Det er et bevidst valg fra bilfabrikkernes side, at man ikke skal kunne
mærke turboen. Så det er bare at køre den som en almindelig bil. (Og lige så
kedeligt - eller hvad?)

/Claus

Fra : Stine

Dato : 12-09-05 21:49

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> kunne
> mærke turboen. Så det er bare at køre den som en almindelig bil. (Og lige

Hej Claus.

Nu var det sådan set ikke for spændingens skyld - for bilen er skam sjov
nok - men mere for min egen, ungernes og mine omgivelsers skyld. Synes det
er meget rart at kende bilen og vide hvornår det er, der sker hvad. Men det
finder jeg så nok ud af til vinter, når sneen kommer...::)

/Stine

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 07:27

> [...]

> er meget rart at kende bilen og vide hvornår det er, der sker hvad. Men
> det finder jeg så nok ud af til vinter, når sneen kommer...::)

Så længe du kun kører omkring med let fod, så er der ingen problemer med
hjulspin. Og ellers som Mogens siger: Er der ikke antispin på bilen?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 13:21

"Henrik B." skriver:

> Så længe du kun kører omkring med let fod, så er der ingen problemer med
> hjulspin. Og ellers som Mogens siger: Er der ikke antispin på bilen?

Antispin er en pestilens i sne, hvis der er for meget sne.

En V70 med haldoven motor og en A6 Avant Quattro med 1,8T motor var
begge ret umulige i halvdyb sne.

Slår man antispin fra, kan volvoen kun køre baglæns op ad bakken,
hvorimod Audien kunne køre......

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 16:46

> Antispin er en pestilens i sne, hvis der er for meget sne.

Vrøvl.

> En V70 med haldoven motor og en A6 Avant Quattro med 1,8T motor var
> begge ret umulige i halvdyb sne.
>
> Slår man antispin fra, kan volvoen kun køre baglæns op ad bakken,
> hvorimod Audien kunne køre......

Dårlig opsætning af TCS!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 17:35

"Henrik B." skriver:

> Vrøvl.

Har du prøvet at køre i 20-30 cm sne op ad smalle grusveje med en
stigning på 5-10 % ?

> Dårlig opsætning af TCS!

Det var bare en volvo...

Fra : Karsten Andersen

Dato : 13-09-05 19:09

Tue, 13 Sep 2005 18:34:39 +0200, skrev Klaus D. Mikkelsen, på 18
linier, i <4326FF9F.B4C371EA@du.kan.finde.den>, :

>"Henrik B." skriver:

>Har du prøvet at køre i 20-30 cm sne op ad smalle grusveje med en
>stigning på 5-10 % ?

Ja og min bil kunne ikke komme op.
Selv om den ikke havde fint udstyr som antispin

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 20:59

Karsten Andersen skriver:

> Ja og min bil kunne ikke komme op.
> Selv om den ikke havde fint udstyr som antispin

En A6 med quattro og antispin slået fra, gik ret fint...

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 07:20

> Har du prøvet at køre i 20-30 cm sne op ad smalle grusveje med en
> stigning på 5-10 % ?

Nej, men jeg gjorde i vinter, op ad Randersvej i Århus, hvor der var 10 cm
sammenkørt sne, med en spejlblank overflade. Andre ved siden af, havde folk
til at skubbe sig igang (midt på bakken), hvor jeg trykkede på højre bedal,
og ventede et kort øjeblik, og så flyttede bilen sig. Ikke så hurtigt i
starten, men det kom.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-05 07:28

"Henrik B." skriver:

> [...]
> og ventede et kort øjeblik, og så flyttede bilen sig. Ikke så hurtigt i

Nå, vorherre bevare, bykørsel

Jeg snakker om næsten rigtig offroad. Slut november/start december i
bakkerne modstat byen og minen i Kuruna. Der står 6 vindmøller, som jeg
"desværre" skulle besøge. Løs sne, op ad bakke og forhjulstrukken
"völle" passer ikke sammen......

Året før jeg var deroppe hed det større japansk pickup det første stykke
vej og snescooter for resten af vejen. Det var sjovt !!!

Fra : Søren Blom

Dato : 12-09-05 21:38

"Stine" <user@unknown.dk> skrev
> Hvordan dælen finder man ud af det?

Starter med at fortælle hvilken bil du køre i.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-05 22:06

Stine skriver:

> Hvordan kan man udfra de oplysninger man har om bilen vide hvornår turboen
> slår til?

Det kan man ikke

> [...]
> finde ud af det med. Det virker nærmest som om, den er der helt fra bunden.

Man jokker på sømmet og mærker, hvornår "ketchuppen" kommer....

I min firmabil (Vito 115) kommer den lige omkring de 2000rpm. I min golf
(V - 1,9TDI) føles det at den er der hele tiden, (eller ikke er der
der er der ingen mærkbar "ketchup".

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 07:28

> Man jokker på sømmet og mærker, hvornår "ketchuppen" kommer....

Problemet er blot, at med moderne turbobiler, er der ikke nogen
"ketchup-effekt".

Fra : John Sahl

Dato : 12-09-05 22:10

Stine wrote:
> [...]
> den. Men den nye, som jeg nu har haft i lidt over 3 måneder kan jeg
> simpelt hen ikke finde ud af det med. Det virker nærmest som om, den

Det er den som Mogens skriver næsten også...

> Hvordan dælen finder man ud af det?

Det er irrelevant når du ikke kan mærke det. Det er en lavtryksturbo
og derfor leverer den kræfterne mere som en almindelige sugemotor,
så du mærker ikke den samme "turbo-tøven" som i en del andre biler.

Så kør du bare som du plejer, det sker der intet ved.

--
John Sahl,
Støt op om legal streetrace. Kom til race i Køge - Lovligt!

Fra : Stine

Dato : 13-09-05 09:27

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message

> Så kør du bare som du plejer, det sker der intet ved.

Det kommer nok an på hvem du spørg':) Men skulle jeg blive stoppet siger jeg
bare at det var John der sagde, at jeg gerne måtte :)

/Stine

Fra : Casper R

Dato : 13-09-05 13:59

Hey

> John Sahl,
> Støt op om legal streetrace. Kom til race i Køge - Lovligt!
> http://streetrace.fabritius.nu/

(Lidt tråd hijacking)
Jeg gætter på at du også kommer derned?
Var du med sidste år?
Jeg stod som official og inkasserede penge ved parkeringen sidste år.
--

/CasperR
/89' RST

Fra : John Sahl

Dato : 13-09-05 14:54

Casper R wrote:
> Hey

Hey,

> (Lidt tråd hijacking)

Shit happens

> Jeg gætter på at du også kommer derned?

Har ingen bil på gaden, så min støtte går på at udbrede kendskaben
til arrangementet, her i min signatur, og på www ved at have smidt
bannere på et par af mine websites.

Men jeg tvivler på at jeg kommer der over i år, men hvem ved, det
kræver dog et lift fra Jylland, jeg er jo relokeret til det jyske.

> Var du med sidste år?

Nix, jeg er ikke selv til det med streetrace, jeg kan bedre lide at
der er lidt mere udfordring i at race = race på bane, MED sving

> Jeg stod som official og inkasserede penge ved parkeringen sidste år.

Jeg er sikker på Claus og de andre gerne modtager hjælp igen i år,
hvis du da ikke allerede er med!