Vinteropbevaring af sejl?
Fra : Herman Persson

Dato : 12-09-05 15:22

Vi har storsejl, stormfok, krydsfok, genua og spiler (alle undtagen storsejl
i sejlposer), og der er ikke sejlopbevaring i sejlklubben / på havnen.
Indendørs i vores meget lille hus har vi ikke plads - heller ikke under
dobbeltsengen. Vi har udhuse, men der kan vel komme problemer med mus og
fugt (jordslået). Båden er gammel, og vi ved ikke hvor tæt den er.

Hvad er det bedste, vi kan gøre?

Hilsen Herman.

Fra : ThomasB

Dato : 12-09-05 15:42

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> under dobbeltsengen. Vi har udhuse, men der kan vel komme problemer med
> mus og fugt (jordslået). Båden er gammel, og vi ved ikke hvor tæt den er.

Sejlmagerens sejlloft. Så kan han også lige give dem et eftersyn med det
samme.

Mvh Thomas

Fra : Herman Persson

Dato : 13-09-05 00:30

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Sejlmagerens sejlloft. Så kan han også lige give dem et eftersyn med det
> samme.

Lyder som en god idé - nogen idé om pris?

Hilsen Herman.

Fra : ThomasB

Dato : 13-09-05 10:05

> Lyder som en god idé - nogen idé om pris?

Nogle opbevarer gratis, hvis du bestiller eftersyn samtidig.

Iøvrigt er det en god ide at få sine sejl efterset en gang hvert eller hvert
andet år.

En sejlmager ved lige præcist hvor sejlene bliver slidte, og kan rette det
inden du kommer ud i næste kuling

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-09-05 16:48

Hvorfor ikke sikre ordentlig udluftning i båden og så have dem der.

Jeg har altid mine liggende i båden.

Hvis den er så fugtig at sejlene ikke kan tåle det, så er den jo også gal
med alt mulig andet i båden.

/Bjarke

Fra : Herman Persson

Dato : 15-09-05 04:45

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4326f4bf$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> Jeg har altid mine liggende i båden.
>
> Hvis den er så fugtig at sejlene ikke kan tåle det, så er den jo også

Jeg er mere tryg ved at have dem hjemme / under lås og slå. Båden kan
meget
nemt brydes op, og jeg aner intet om, hvordan den vil klare kraftig regn
eller en masse sne, der smelter. Båden - Maxi 68 - er noget af et fejlkøb
og
vi regner med at påbegynde sæsonen med store, tydelige til salg-skilte
påklistret. Mon ikke den bedste pris opnås, når båden kan anvendes til
(ferie)sejlads med det samme?

I øvrigt tak for alle jeres svar - det ender med 'ophængningsløsningen'.

Hilsen Herman.

Fra : sørensen

Dato : 15-09-05 08:34

> [...]
> vi regner med at påbegynde sæsonen med store, tydelige til salg-skilte
> påklistret. Mon ikke den bedste pris opnås, når båden kan anvendes til

Hvorfor var købet af din MAXI 68 et fejlkøb? Syntes du det er en dårlig båd
eller passer den bare ikke til dit/jeres behov?

/S

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-09-05 23:09

"sørensen" <xyz@solPRIKdk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor var købet af din MAXI 68 et fejlkøb? Syntes du det er en dårlig
> båd eller passer den bare ikke til dit/jeres behov?
>
> /S
Det med fejlkøb er jeg også interesseret i at få uddybet. Jeg havde selv en
Maxi 68 i 2 år, og jeg oplevede den som en fantastisk stabil og velsejlende
båd, med megen plads om læ.
Hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-09-05 22:01

Jeg har godt nok aldrig hørt om nogen der har fået stjålet deres sejl.
Derimod sker det ofte at der forsvinder en bom fra mastehuset. Den bør man
lægge i båden.

Bjarke

snip

Fra : Egon Stich

Dato : 12-09-05 16:29

> [...]
> dobbeltsengen. Vi har udhuse, men der kan vel komme problemer med mus og
> fugt (jordslået). Båden er gammel, og vi ved ikke hvor tæt den er.

jeg ved ikke, om det er det bedste..
Men her er hvad jeg gør:
Sejlene pakket, i tør tilstand, ned i sejlposer.
Derefter hænged de op i snøren under loftbjælkerne i udhuset.
Har aldrig haft problemer med fugt eller mus.
Fugten opstår jo kun ved kondens. og sejldug er god til at følge
temperaturen op og ned.
Er du bange for mus, kan du lægge nogle sammenkrøllede aviser ned i poserne.
Musene vil foretrække disse for sejlene til redemateriale.
Men hælder du en håndfuld musegift ud på gulvet, bør du ingen problemer have
med disse.

MVH
Egon

Fra : Herman Persson

Dato : 13-09-05 00:36

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har aldrig haft problemer med fugt eller mus.
> Fugten opstår jo kun ved kondens. og sejldug er god til at følge

Tak, det var lige, hvad jeg havde brug for.

> [...]
> Musene vil foretrække disse for sejlene til redemateriale.
> Men hælder du en håndfuld musegift ud på gulvet, bør du ingen problemer

Selv om vi har masser af mus i området, tvivler jeg på, at de vil kravle ned
af snoren og ind i poserne for at bygge rede.

Hilsen Herman.

Fra : Egon Stich

Dato : 13-09-05 14:32

> [...]
ned
> af snoren og ind i poserne for at bygge rede.

Det har de aldrig gjort hos mig.
Men det vil da også være pokkers ubekvemt for dem...

MVH
Egon

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 12-09-05 19:30

> [...]
> dobbeltsengen. Vi har udhuse, men der kan vel komme problemer med mus og
> fugt (jordslået). Båden er gammel, og vi ved ikke hvor tæt den er.

Tager den ud af posen.. lufter den i haven og ligger den pænt sammen, i
stedet for at vælte den ned i en pose. Så fylder de kun det halve og kan
være under sengen

-Leon

Fra : Herman Persson

Dato : 13-09-05 00:39

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Tager den ud af posen.. lufter den i haven og ligger den pænt sammen, i
> stedet for at vælte den ned i en pose. Så fylder de kun det halve og kan
> være under sengen

Der er altså ikke blevet bedre plads under sengen siden i går eftermiddags

Hilsen Herman.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-09-05 09:19

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

> dobbeltsengen. Vi har udhuse, men der kan vel komme problemer med mus og
> fugt (jordslået). Båden er gammel, og vi ved ikke hvor tæt den er.

Hvis sejlet er tørt, når du pakker det ned og sejlposen tæt, så skulle der
ikke være problemer med fugt.

Men ellers kan du jo pakke det ind med en vakumpose. Find en kraftig pose og
sug luften ud af den med en støvsuger. Så fylder det heller ikke så meget.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit