Hvor bliver bilerne lavet?
Fra : Leif gug

Dato : 11-09-05 21:02

Tidligere blev VW lavet i Tyskland. Jeg har nu hørt de bliver lavet i
Spanien og Brasilien. Hvad med Mazda bliver de stadig lavet i Japan. Og hvad
med Volvo bliver de stadig lavet i Sverige?
Er der et sted på nettet hvor jeg kan læse om hvor de forskellige bilmærker
bliver produceret?
Med venlig hilsen
Leif

Fra : ena

Dato : 11-09-05 21:07

Tja kun en mindre del af Volvoerne laves i Sverige - hovedparten laves i
Belgien - der er fx aldrig lavet en V70 i Sverige kun en mindre del af S70
blev lavet i sverige - ikke at bilerne er ringere af det - men med de
tidligere holandsk byggede hører man ofte folk sige "den er jo ikke lavet i
Sverige" - hvad folk ikke ved er at de kun de færreste Volvoer.

Mig bekendt er BMW den eneste der stadig 100% bygges i tyskand - der findes
vist ingen bimmere der ikke er samlet i tyskland.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-09-05 21:07

ena skriver:

> Mig bekendt er BMW den eneste der stadig 100% bygges i tyskand - der findes
> vist ingen bimmere der ikke er samlet i tyskland.

Audi ?

Opel bygger Astra i Polen.

Klaus
--
Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-09-05 21:12

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Audi ?

Nej, kiggede lidt på Audi.com,
http://www.audi.com/audi/com/en1/company/production_locations.html

Her står der fabrikation i:

Brazil
China
Italy
Thailand
Hungary

Klaus

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-09-05 21:58

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
findes
> vist ingen bimmere der ikke er samlet i tyskland.

Ifølge Bil Revyen 2005 bliver BMW Z4 og X5 produceret i USA, mens X3 bliver
produceret i Østrig.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Aardvark

Dato : 14-09-05 19:50

> Ifølge Bil Revyen 2005 bliver BMW Z4 og X5 produceret i USA, mens X3
> bliver produceret i Østrig.
>
> Med venlig hilsen Kim

Ja, mener Z3 bliver produceret af Steyr Puch. De har altid haft et
samarbejde, ligesom Opel' har et samarbejde med Valmet i Finland..som bl.a.
producerede Opel Calibra og visse modeller af Astra (bla. Astra Cab.).

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-09-05 22:07

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt er BMW den eneste der stadig 100% bygges i tyskand - der
> findes vist ingen bimmere der ikke er samlet i tyskland.

Jeg mener de også producere i Vietnam el. Kina?. Ellers er der flere som har
kastet sig over Ungarn, bla Audi som producere TT her. For ikke at tale om
Tjekkiet, der producere andet end Skodaaer ;). Saab er tidligere blevet
produceret både i Sverige, Belgien og Finland.

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 07:19

> Tjekkiet, der producere andet end Skodaaer ;). Saab er tidligere blevet
> produceret både i Sverige, Belgien og Finland.

De produceres "endnu" kun i Sverige (og Cab'en i Østrig hos Steyr).

Fra 2007 laves der helt om på det.

Fra : KASO

Dato : 12-09-05 07:34

> De produceres "endnu" kun i Sverige (og Cab'en i Østrig hos Steyr).

Bortset fra 9-2, der kommer fra Subaru i Japan og 9-7, der er amerikansk -
men de sælges svjv. ikke i DK (endnu?).

Dieselmotorerne henter de så i Italien hos Fiat og ligesom alle andre biler,
er ca. halvdelen af bilen leveret af underleverandører over hele kloden.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 07:46

> De produceres "endnu" kun i Sverige (og Cab'en i Østrig hos Steyr).

Jeg har haft en produceret i B., og bl. cabriolet'en blev tidl. produceret
hos Valmet i FIN. .

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 07:49

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft en produceret i B., og bl. cabriolet'en blev tidl. produceret
> hos Valmet i FIN. .

Som sagt (end)nu kun de to nævnte steder. Det andet ligger mere end 4 år
tilbage.

Fra : hanzen

Dato : 12-09-05 07:50

Jeg sidder her med en instruktionsbog fra en gammel 900. Der står at i 1985
blev ca 2/3 af årets samlede produktion lavet i Sverige og ca 1/3 i Finland.
Jeg mener også at Opel Calibra først i 90'erne blev lavet hos SAAB i
Finland.
--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : Aardvark

Dato : 14-09-05 19:52

"hanzen" <hanzen@mailmeNOT.dk> wrote in

> [...]
> 1985 blev ca 2/3 af årets samlede produktion lavet i Sverige og ca 1/3
> i Finland. Jeg mener også at Opel Calibra først i 90'erne blev lavet

Nix, Valmet

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 11-09-05 22:22

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt er BMW den eneste der stadig 100% bygges i tyskand - der
> findes vist ingen bimmere der ikke er samlet i tyskland.

X5 er produceret i USA.

-M

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-05 05:38

ena skriver:

> Mig bekendt er BMW den eneste der stadig 100% bygges i tyskand - der findes
> vist ingen bimmere der ikke er samlet i tyskland.

BMW's hjemmeside siger:

Production.
The worldwide production network of the BMW Group is the backbone for
growth in all our global markets. Thanks to the close cooperation
between all of the plants, manufacturing takes place quickly and
flexibly. The creates significant advantages in the international
market. The BMW Group currently has 23 production and assembly plants,
in seven countries:
Berlin plant,Dingolfing plant, Eisenach plant, Goodwood plant (GB), Hams
Hall plant (GB), Landshut plant, Munich plant, Oxford plant (GB),
Regensburg plant, Rosslyn plant (South Africa), BMW Brilliance
Automotive Ltd. (Shenyang, China), Spartanburg plant (USA), Steyr plant
(Austria), Swindon plant (GB), TRITEC Motors Ltda. (Curitiba, Brazil),
Wackersdorf plant.

Assembly.
The BMW Group currently engages in assembly with the help of external
partners in the following locations:
Hanoi, Vietnam; Jakarta, Indonesia; Kaliningrad, Russia; Cairo, Egypt;
Kuala Lumpur, Malaysia; Manila, Philippines; Rayong, Thailand.

Klaus

Fra : Per Tolbøll

Dato : 13-09-05 16:49

> Mig bekendt er BMW den eneste der stadig 100% bygges i tyskand - der
> findes vist ingen bimmere der ikke er samlet i tyskland.

BMW X3 bliver produceret i Østrig - oven i købet af det, der en gang var de
gamle Puch-knallertfabrikker. Det kan gøre en gammel Maxi-kører helt varm om
hjertet ...

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 07:15

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse

> BMW X3 bliver produceret i Østrig - oven i købet af det, der en gang var
> de gamle Puch-knallertfabrikker. Det kan gøre en gammel Maxi-kører helt
> varm om hjertet ...

Ja, sammen med bl.a. Saab 9-3 Cabriolet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-09-05 21:06

Leif gug skriver:

> Tidligere blev VW lavet i Tyskland.

Og mange andre steder. Boblen er belvet lavet i Mexico i en
menneskealder

> Jeg har nu hørt de bliver lavet i Spanien og Brasilien.

Det hedder _også_. Nyeste Jetta/Bora/Vento bliver bygget i Mexico. Fox
bliver lavet i Brasilien, Golf og Passat i Tyskland. En del Polo bliver
svjh samlet i spanien på samme bånd som de laver Seat...

> Hvad med Mazda bliver de stadig lavet i Japan.

Jeg kan ikke huske om de også har en fabrik i Europa. Toyota har stor
samlefabrik i England

> Og hvad med Volvo bliver de stadig lavet i Sverige?

Ja, de er sku ikke sådan at slippe af med, altså ud over dem der blever
samlet i Holland (eller er det Belgien ??).

Klaus

Fra : KASO

Dato : 12-09-05 07:06

> [...]
>
> Ja, de er sku ikke sådan at slippe af med, altså ud over dem der blever
> samlet i Holland (eller er det Belgien ??).

Og for at forøge forvirringen, deler visse Volvo-modeller motorer og
platform med visse Mazda og Ford-modeller - og dieselmotorerne til disse
kommer fra PSA i Frankrig. Til gengæld kommer det elektriske fra tyske
Bosch - som får fremstillet meget af det i østen. Bremserne kan så stammer
fra italienske Brembo, udstødningen fra Walker i Danmark, lygterne fra
Lucas..... En bil har idag mange "hjemlande"....

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 07:19

> Jeg kan ikke huske om de også har en fabrik i Europa. Toyota har stor
> samlefabrik i England

Toyota:

England - Avensis
Frankrig - Yaris