Har vi nogensinde haft 94 Oktan benzin i D~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-09-05 20:55

Hej gruppe,

Jeg sad lige her til aften og så Olsen banden med ungerne....
På et tidspunkt var de inde på en Shell tank - og jeg mener bestemt der stod
94 på standeren ??
Har vi nogensinde haft noget der hed det ? - jeg kan selv huske 97 og 100 -
men 94 ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 22:07

> [...]
> stod 94 på standeren ??
> Har vi nogensinde haft noget der hed det ? - jeg kan selv huske 97 og

hehe, det er jo polsk superbenzin hvor 88 er normalbenzin
Har tanket 94 adskillige gange i østeuropa, men aldrig i dk

--
Tom

Fra : p.jarnbak

Dato : 10-09-05 22:28

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> stod 94 på standeren ??
> Har vi nogensinde haft noget der hed det ? - jeg kan selv huske 97 og

Før i tiden kunne man vælge mellem 93-94-95-96-97-98-99-100 hos bp men
efter q8 tog over var det slut.Der var en drejeskive på siden af standeren
hvor
man valgte oktan.
Hej Palle.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-09-05 23:26

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Før i tiden kunne man vælge mellem 93-94-95-96-97-98-99-100 hos bp men
> efter q8 tog over var det slut.

Det kunne man mange steder, alle tanke havde flere at vælge i mellem. Kan
ikke lige huske årsagen, hvornår det blev simplificeret.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-09-05 23:28

> Har vi nogensinde haft noget der hed det ? - jeg kan selv huske 97 og
> 100 - men 94 ?

I 50´erne havde vi noget endnu lavere, tror jeg nok..

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-09-05 23:39

> I 50´erne havde vi noget endnu lavere, tror jeg nok..

"1933 fremkom den blyholdige 87 oktan benzin, som var mere bankefast. Dette
førte videre til 100 oktan benzinen, som kom på markedet i 1939-1940." står
der på en side om flymotorer, som jeg faldt over..

Før den tid havde man kun 80 oktan...

/Jan W Nielsen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-09-05 00:03

Tak for alle jeres gode svar - jeg var godt klar over at vi har haft lavere
oktantal end vi har i dag, det var bare det sjove tal 94 jeg studsede over.

Så kommer så næste spørgsmål - hvordan hulen lavede man alle de forskellige
oktantal i de dage hvor man havde den omtalte model med alle tal fra 92 -
100 ?
I dag har tankene jordtanke med 95 og til nøds 92, når vi snakker om
almindelig blyfri slavebenzin - mange tanke har enddog kun een tank med 95
oktan, som de så sælger som både 95 og 92......
Skal man overføre det til de gamle dage sårrrrrhh ?? - men det var måske
bare en variabel tilførsel af bly man gjorde brug af de gang ?

mvh

Andreas M. Hansen
- Man kan blive helt nostalgisk af en gang Olsen banden - endda med en
rigtig "Antonius gris Citroen!"

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 08:18

> [...]
>
> Så kommer så næste spørgsmål - hvordan hulen lavede man alle de
> forskellige oktantal i de dage hvor man havde den omtalte model med alle

Mon ikke det bare har været 2 jordtanke hvor man har kunnet regulere
blandingsforholdet mellem de 2 oktantal

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 07:30

> Mon ikke det bare har været 2 jordtanke hvor man har kunnet regulere
> blandingsforholdet mellem de 2 oktantal

Jep.