Saa sejler sierra'en igen
Fra : Brian Madsen

Dato : 10-09-05 15:08

Den kaere gamle Ford Sierra 1.6 CL 1989 blevet synet igaar !! jubii (vi
snakker ikke om at den er gaaet 6mdr over tiden).

Jeg kan bare ikke vende mig til at den sejler som en sindssyg naar man bare
vinker lidt med styretoejet. Det er lidt som bilen til tider sejler
sidelaens gennem sving'ne. jeg ved en Sierra goer dette - men foej det er
ulaekkert.

Nok om det - problemet er at den eftertaender helt vildt - den kan sagtens
grynte 30 sek. efter noeglen er drejet. Synsmanden sagde den stod lavt i
CO - hvilket kunne vaere forklaringen (?).

Det er en OHC maskine der desuden tikker ret heftigt - hvilket jeg ogsaa
gerne vil goere noget ved. Er det lige til at stille ventilerne med
soegeblad og to fastnoegler.. ?

Mvh. \
B. Madsen

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 10-09-05 15:35

> Den kaere gamle Ford Sierra 1.6 CL 1989 blevet synet igaar !! jubii
> (vi snakker ikke om at den er gaaet 6mdr over tiden).
Og du fik ingen rykkere/pansere på besøg? Har selv en sierra der kommer itl
at knibe med at få færdig. Suk!
> [...]
> man bare vinker lidt med styretoejet. Det er lidt som bilen til tider
> sejler sidelaens gennem sving'ne. jeg ved en Sierra goer dette - men
Ind og kig på bøsninger. Og dine bagdæk skal være af en stabil god kvalitet.
Ikke lige de billigeste du kan finde. Og nye dæk har en tendens til at sejle
synes jeg. Forreste bærearme slidte? De er ret billige og hurtige at skifte.
Bøsning til krængningsstabilisator følger med.
> Nok om det - problemet er at den eftertaender helt vildt - den kan
> sagtens grynte 30 sek. efter noeglen er drejet. Synsmanden sagde den
> stod lavt i CO - hvilket kunne vaere forklaringen (?).
Jep! Og koks og skidt. Men giv den noget mere benzin. Hvis den er lidt
urolig ved jævn hastighed som f.eks. 60 -70 er det tit et tegn. Hæld
allerførst en liter karburatorsprit på. Det fjerner evt. vand i karburatoren
som kan medføre mager blanding.
> Det er en OHC maskine der desuden tikker ret heftigt - hvilket jeg
> ogsaa gerne vil goere noget ved. Er det lige til at stille ventilerne
> med soegeblad og to fastnoegler.. ?
Ja og nej. Der er en af dem der er møgbesværlig. Og pas på at du stikker
søgebladet ind det rigtige sted. Det gjorde jeg ikke første gang jeg fjols).
Men knasterne har det med at gå på de gamle 1,6 motorer. Det er
forhåbentligt ikke problemet her.
Mvh
Freddy
(Som da har en instruktionsbog til salg)

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 15:58

"Freddy O. Christensen" <foc@rosenholmsxxxx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> søgebladet ind det rigtige sted. Det gjorde jeg ikke første gang jeg
> fjols). Men knasterne har det med at gå på de gamle 1,6 motorer. Det er

Det vil ikke få ventilerne til at tikke, det betyder bare at de ikke kan
åbne helt og derfor mangler motoren trækkraft. Jeg synes det er meget let at
justere ventilerne selv.
Man stiller bilen i 4. gear og slipper håndbremsen. Af med ventildækslet og
så en fastnøgle til at løsne møtrikkerne med. Husker ikke lige afstanden ved
indsugning og udstødningsventilerne. Man skubber bare bilen frem og tilbage
ind til ventilerne står som de skal ved justeringen. Tager ca. 45 - 60 min
sammenlagt at justere dem.
Hvis de stadig tikker efter en justering så er det måske fordi at hele
nikketøjet er opslidt, så det må man bare leve med.

--
Tom

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 10-09-05 16:27

> Det vil ikke få ventilerne til at tikke, det betyder bare at de ikke
> kan åbne helt og derfor mangler motoren trækkraft.
Ja så sorry da. Det er 3-4 år siden jeg gjorde det sidst. Men det er nok
fordi jeg tænker på den snævrende, tralse lyd det giver når knast mm er
slidt. En Sierra kan lyde trals
>Jeg synes det er
> meget let at justere ventilerne selv.
Nu kører jeg så 1,8 med Pierburg karb. Måske det er den der sidder lidt i
vejen. Det var ihvertfald ved at kræve specialværktøj

/Freddy

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 18:13

> [...]
> Nu kører jeg så 1,8 med Pierburg karb. Måske det er den der sidder lidt i
> vejen. Det var ihvertfald ved at kræve specialværktøj

ok, jeg havde en dobbelt weber registerkaburator og her var der ingen
problemer

--
Rom

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 19:04

"Brian Madsen" <brianm@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Nok om det - problemet er at den eftertaender helt vildt - den kan sagtens
> grynte 30 sek. efter noeglen er drejet. Synsmanden sagde den stod lavt i
> CO - hvilket kunne vaere forklaringen (?).

Dêt problem kommer du aldrig af med.
HVIS du gør, så vil mit aut. værksted gerne hvide
hvad DU gjorde.,o)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-09-05 07:20

Brian Madsen wrote:
> [...]
> man bare vinker lidt med styretoejet. Det er lidt som bilen til tider
> sejler sidelaens gennem sving'ne. jeg ved en Sierra goer dette - men

Er det længe siden den er blevet sporet ?
Jeg har flere gange været ude for det samme og hvor en sporing har hjulpet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk