har jeg fortrydelsesret som køber af priva~
Fra : Jette Juel Hansen

Dato : 10-09-05 13:06

Hej NG
Jeg skal til at købe mig en lille bil. Jeg vil gerne købe bilen af privat
sælger, da der er penge at spare.

Jeg har kikket på diverse sider omkring køb/salg mellem private. Jeg er
stadig usikker.
Nogen fortæller jeg skal være meget obs på hvad jeg slæber med hjem, da jeg
ikke har noget bytte- eller fortrydelsesret? Andre siger det ikke passer. Så
er det jeg spørger: Har jeg fortrydelsesret (tilbagelevering) hvis det ikke
er skrevet på slutsedlen? Jeg mener jeg skal sørge for at få så mange
detaljer med som muligt på slutsedelen, ellers holder den ikke?

Kan I hjælpe mig.

mvh Jette

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-09-05 13:24

"Jette Juel Hansen" <hansenj@post1.tele.dk> skrev :

>Nogen fortæller jeg skal være meget obs på hvad jeg slæber med hjem, da jeg
>ikke har noget bytte- eller fortrydelsesret?

Du skal da sikre dig, at den bil du har udset dig, svarer til dine
ønsker og krav, og den svarer til hvad du er blevet lovet af sælgeren.
Du har, som nogen har fortalt dig, nemlig ikke nogen fortrydelsesret,
men er lidt beskyttet af købeloven, da dens bestemmelser et stykke af
vejen også gælder handel mellem private.

Læs evt Peter's artikel, på gruppens hjemmeside - findes på siden om
køb/salg af brugt bil

>....Jeg mener jeg skal sørge for at få så mange detaljer med som muligt
>på slutsedelen, ellers holder den ikke?

Du skal på en måde sikre dig, at du får så mange oplysninger om bilen
som muligt, for at sikre dig at det du køber, svarer til dine ønsker,
og for at have en omend svag chance for at komme efter sælgeren, hvis
han udelader noget, der har betydning for dit valg af bil. Når jeg
bruger udtrykket "svag chanche" er det fordi det kun sjældent kan
betale sig at kaste penge efter en sag om køb af bil fra en privat.

>Kan I hjælpe mig.

Vi kan da prøve ;)
--
jan@stevns.net

Fra : K.C.s DK4800

Dato : 10-09-05 13:43

Den bedste måde du kan sikre dig ved køb af brugt bil, dyr eller billig, er
ved at lade den FDM teste. Det koster selvfølgelig et ikke uvæsentligt
beløb, men det kan hurtigt være tjent hjem igen hvis du sparer rep.
omkostninger + advokatregninger mv. Du kan så få indføjet i slutsedlen at
sælger leverer bilen, med fejl rettet efter testrapporten.

K.C.s

Fra : Rasmus

Dato : 10-09-05 13:43

"Jette Juel Hansen" <hansenj@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]

> er skrevet på slutsedlen? Jeg mener jeg skal sørge for at få så mange
> detaljer med som muligt på slutsedelen, ellers holder den ikke?

Du har normalt heller ikke fortrydelsesret når du køber bilen ved en
forhandler..., fortrydelsesretten skal helt klart fremgå af slutsedlen.
Købeloven gælder når du køber en bil hvad enten det er af en forhandler
eller privat, men du skal være opmærksom på at det kan være svært at løfte
bevisbyrden hvis bilen har fejl eller mangler.

Nu ved jeg ikke hvilken prisklasse eller hvor gammel en bil du har tænkt dig
at købe, men på ældre biler må man som udgangspunkt forvente at nogle ting
kan gå i stykker.

/Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 15:42

"Jette Juel Hansen" <hansenj@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er skrevet på slutsedlen? Jeg mener jeg skal sørge for at få så mange
> detaljer med som muligt på slutsedelen, ellers holder den ikke?

Du har ingen returret/bytteret uanset om du handler privat eller hos et
firma og det er lige gyldigt hvilket produkt der er tale om. Eneste
undtagelse er ved fjernsalg, dvs. hvis du køber noget af et firma pr.
postordre, altså over telefon eller internet, der har du 14 dages returret!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-09-05 16:46

"Per" <-> skrev i en meddelelse

> Du har ingen returret/bytteret uanset om du handler privat eller hos et
> firma og det er lige gyldigt hvilket produkt der er tale om.

Og købeloven har du også begrænset gavn af. Fordi du netop har handlet til
"en lavere pris end normal udsalgs pris" ved en forhandler, skal du sikkert
omkring et civilt søgsmål, og det kan næppe svare sig for <20-30.000.-. Hvis
man handler privat, skal man vide, hvad man skal kigger efter ;).