Jubii så vanker der hastighedsbøder
Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 07:38

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3254538/

Det var da en god idé. Jeg har også bemærket flere som er hamrende
irriterende fordi de ligger og snegler afsted og man ikke lige kan komme til
at overhale dem.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 07:57

> [...]
>
> Det var da en god idé. Jeg har også bemærket flere som er hamrende
> irriterende fordi de ligger og snegler afsted og man ikke lige kan komme

Så må man vente.
Grænsen er 80. Alt under er lovligt.

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 08:04

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Så må man vente.
> Grænsen er 80. Alt under er lovligt.

NEJ, læs i din teoribog igen. Fordi en traktor er lovlig er det ikke lovligt
at en bil der kan køre hurtigere, f.eks kører så langsomt at han sinker
trafikken. Mange dumper faktisk i en køreprøve fordi de kører for langsomt
og derved udviser stor usikkerhed.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 10:18

Olesen wrote:

> Så må man vente.
> Grænsen er 80. Alt under er lovligt.

Det er desværre ikke helt korrekt.
Kører du langsomt, så du udgør en risiko på vejen, og du kan få en bøde.
Grunden til dette er, at når du kører så langsomt, så skal alle andre
overhale dig.

Rasmus

Fra : Ulrich

Dato : 10-09-05 08:03

> [...]
>
> Det var da en god idé. Jeg har også bemærket flere som er hamrende
> irriterende fordi de ligger og snegler afsted og man ikke lige kan komme

"Der vil vi så vurdere, om det skal koste klip at køre for langsomt"
NU må de satme spænde hjælmen.
Nu er vi blevet tudet ørene fulde af hvor farligt det er at kører stærkt.
Fart er _meget_ farlig....

Tja der kan man bare se.

--
Hygge Ulrich

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-09-05 08:09

> [...]

> Det var da en god idé. Jeg har også bemærket flere som er hamrende
> irriterende fordi de ligger og snegler afsted og man ikke lige kan komme

Man vover sig ud på motorvejen med sin ekvapage - 1 stk. bil og 1 stk.
campingvogn. Men kører 80 - som loven foreskriver. Måske går bilen godt lige
netop der, måske føler man sig usikker ved at køre hurtigere. Måske sparer
man rigtig meget brændstof frem for at køre 90 km/t.

Straks vælter det op i røven af en med lastbiler der kører - og upåagtet får
lov til at køre - på den forkerte side af grænsen, nemlig 90 km/t.

På den anden side - er det ikke forbudt at køre med blokvogn på motorveje.
De kører 60 km/t efter loven. De omkringkørende biler kører op mod 130 km/t.
Det er da mange gange farligere at møde en stor tyk blokvogn frem for en
lille forsigtigPer pensionist, som lige skal liste sin senil demens hjem.

Skal vi ikke alle sammen være her?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 08:15

> [...]
> for en lille forsigtigPer pensionist, som lige skal liste sin senil demens

Ikke nødvendigvis på vejene som chaufør. Man skal afpasse hastigheden efter
forholdene og efter det køretøj man har. Men som udgangspunkt med en
"normal" bil, så må man ikke sinke trafikken. Dette ændrer ikke på at f.eks
en 45-knallert (i teorien) sinker trafikken fordi den ikke kører 80......men
hvis for mange bilister så også kører 45 Km/t selv om de f.eks har rig
mulighed for at overhale knallerten, tja så flyttes der ikke meget trafik på
vejene.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 10:21

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> lille forsigtigPer pensionist, som lige skal liste sin senil demens hjem.

Der er jo so lige den forskel, at en blokvogn der kører 60, har en
følgebil med, med blink på taget. Der er blink på blokvognen, så du har
alle muligheder for at se den kører meget langsomt. Derimod, så
pensionisten, som kører 65 på motorvejen i sin lille potte, han er meget
sværere at opdage som en risiko, end lysshowet der signalerer at de
kører langsomt.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-09-05 11:08

"Rasmus Trenskow" <"rasmus at trenskow dot dk"> skrev i en meddelelse

> [...]
> pensionisten, som kører 65 på motorvejen i sin lille potte, han er meget
> sværere at opdage som en risiko, end lysshowet der signalerer at de

Der er jo også biler med campingvogn som kan risikere at tabe meget fart op
af en bakke på motorvejen, også ned til 60 km/t men uden advarsel. Inden for
byskilt må man heller ikke køre mere end 50 km/t nå der er påhæng på, men
man må ofte køre 70 km/t uden.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 12:00

Kim Kristensen wrote:
> [...]
> byskilt må man heller ikke køre mere end 50 km/t nå der er påhæng på, men

Enig enig...

Men jeg forventer da, når jeg ser en campingvogn, at den kører 80, og
kører selv derefter.. men jeg forventer ikke at en personbil kører endnu
langsommere uden noget på krogen. På motorvej altså.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-09-05 12:46

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Inden for
> byskilt må man heller ikke køre mere end 50 km/t nå der er påhæng på, men
> man må ofte køre 70 km/t uden.

Gælder dog kun vogntog hvor trækkeren vejer minimum 3.500 kg alene...

Så er den ged vist barberet igen :)
--
Per, Esbjerg

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 11-09-05 09:54

"Per Henneberg Kristensen"

> Gælder dog kun vogntog hvor trækkeren vejer minimum 3.500 kg alene...

Hej.
Hvor har du fundet de regler?

Jeg kører med en varebil med en egenvægt på 2100 kg og en totalvægt på 3500
kg.
Med trailer på må jeg kun køre 50 indenfor bymæssig bebyggelse, ifølge
Næstved politi, ligegyldigt om der så står 70 km/t.

--
Mvh.
Fr@nk

Fra : alexbo

Dato : 11-09-05 10:21

"***Fr@nk***" skrev

> [...]
> Med trailer på må jeg kun køre 50 indenfor bymæssig bebyggelse, ifølge
> Næstved politi, ligegyldigt om der så står 70 km/t.

Færdselsloven
§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg
(lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 70 km i timen. I
tættere bebygget område må hastigheden ikke overstige 50 km i timen, uanset
om der er fastsat en højere lokal hastighedsgrænse.

Stk. 3. For biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 70 km i timen, hvis der er
tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt påhængsredskab,
herunder campingvogn. Tilsvarende gælder for motorcykel, hvis der er
tilkoblet påhængsvogn eller registreringspligtigt påhængsredskab.

mvh
Alex Christensen

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 11-09-05 11:26

"alexbo" skrev i en meddelelse

> Færdselsloven

Hmmm, ja selvfølgelig

> [...]
> herunder campingvogn. Tilsvarende gælder for motorcykel, hvis der er
> tilkoblet påhængsvogn eller registreringspligtigt påhængsredskab.

Takker, så har jeg da noget at smide i hovedet på dem næste gang de stopper
mig, og truer med en bøde.

Sidst var der skiltet med 70 km/t og jeg kørte 72kmt ifølge dem.
De forklarede så at jeg kun måtte køre 50 kmt, og jeg stod til en
frakendelse af kørekortet. Men nu ville de lade mig slippe for denne gang.

--
Mvh.
Fr@nk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 20:00

> [...]
> lille forsigtigPer pensionist, som lige skal liste sin senil demens hjem.

Nu handler det vist ikke så meget om motorveje. Der er der, typisk, et
spor mere som den øvrige trafik kan passere i.

--
MVH Finn ...og det var så det frankrigseventyr.
Men jeg nåede da at opleve at høre "Alsac'sisk" talt.

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 09:19

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3254538/

Hehe jubii enedelig en ting i færdselsloven hvor man tænker, hehe den bøde
får jeg sq aldrig

Mvh
Morten

Fra : TDN

Dato : 10-09-05 10:27

> [...]
>
> Det var da en god idé. Jeg har også bemærket flere som er hamrende
> irriterende fordi de ligger og snegler afsted og man ikke lige kan komme

Fint, det har jeg argumenteret for tidligere herinde. Jeg mener også det
skaber farlige situationer når folk vil forbi disse langsomtkørende
køretøjer uanset de nok har lov at køre 60-70 km/t istedet for 80 km/t.
Trafikken bliver simpelt hen ikke afviklet ordentligt. Jeg mener det skulle
være lovpligtigt at få målt sit speedometer så man kender sin fejlvisning.
Jeg kan huske i 80'erne kunne man få det målt hos FDM og fik et lille
klistermærke til at sætte i bilen som angav hvad speedometeret skal vise,
når man kørte f.eks. 80 km/t. Jeg tror mange kører 80 km/t efter
speedometeret, det kan jeg se da mit viser 6 km/t for meget ved 80 km/t og
ofte ligge disse mennesker på 75-80 km/t efter mit speedemeter. Disse
mennesker aner ikke at de ikke kan stole på speedometeret og tror vitterligt
de kører 75-80 km/t, så det er sikkert ikke af ond vilje de kører langsomt.

Mvh
Thomas

Fra : Basil

Dato : 10-09-05 12:56

Tom wrote:
> [...]
>
> Det var da en god idé. Jeg har også bemærket flere som er hamrende
> irriterende fordi de ligger og snegler afsted og man ikke lige kan komme

Det er ikke så lang tid siden der sad en masse hellige i denne gruppe og
skrev at man skulle huske at hastighedsgrænsen er en max. grænse og at man
godt må køre langsommere, jeg undrer mig over hvor de skribenter er henne
her ?

Citat fra artiklen:
»Hvis man kører 60-70 km i timen på en strækning, hvor man må køre 80, kan
der være risiko for farlige overhalinger,« siger politiinspektør Leif Høy
fra Horsens Politi. »Hvis det viser sig at være et problem for
trafiksikkerheden, at folk kører så forsigtigt, vil vi overveje at give
bøder,«

Kan vi så ikke snart slippe af med de forpulede knallerter, eller få dem
lavet så den kan og må køre 80, det ville da højne sikkerheden enormt for os
andre, så vi slipper for at skulle overhale det lort hele tiden.

Kai

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-09-05 13:16

"Basil" <but@but.com> skrev :

> [...]
>godt må køre langsommere, jeg undrer mig over hvor de skribenter er henne

Er der ikke lidt trist at skulle kalde sine medskribenter øgenavne ?

Når det så er sagt/skrevet - undrer jeg mig lidt over den mentalitet
der åbenbart stadig hersker, "_de_ andre skal satme tilpasse sig
*mine* ønsker"

Ja - du må køre op til 80 på landevej, hvis ellers forholdende er til
det, men du har sgu'tte krav på at kunne gøre det, der kan jo være en
bunke forskellige årsager til at bilen foran ikke kører med den fart
_du_ mener han skal kører med (du ~ den anden trafikant)

> [...]
>fra Horsens Politi. »Hvis det viser sig at være et problem for
>trafiksikkerheden, at folk kører så forsigtigt, vil vi overveje at give

Ja - det er da en yndig indstilling at fremtone med. Hvis folk
foretager en farlig/uforsvarlig overhaling, så er det eddermuggeme de
pågældendes eget valg, og deres egen hovedpine om de kommer til skade,
de kan da bare vente til det bliver muligt at overhale på en ordentlig
måde.

Hvorfor forventer folk flest, at det altid er de andre der skal
tilpasse sig ? Det er der vist ikke ret mange der kan komme med et
godt svar på.

>Kan vi så ikke snart slippe af med de forpulede knallerter, eller få dem
>lavet så den kan og må køre 80, det ville da højne sikkerheden enormt for os
>andre, så vi slipper for at skulle overhale det lort hele tiden.

Se - nu er det jo desværre sådan at de har lov til at være der,
åbenbart til manges store fortrydelse ;)
--
jan@stevns.net

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-09-05 13:30

jan@stevns.net wrote:

> Se - nu er det jo desværre sådan at de har lov til at være der,
> åbenbart til manges store fortrydelse ;)

Ja, men det er sgu da underligt at de overhovedet ikke overvejer at
ændre på den latterlige hastighedsgrænse på knallert 45'eren så den
kører som var tiltænkt fra fabrikken. Jeg har selv haft fornøjelsen af
at køre på 45'er i et par år, den var dog ikke begrænset så den rendte
70-80 stykker ud af lige vej.

Idag er den skiftet ud med en bil, men på min vej på arbejde møder jeg
af og til en på en 45'er der ikke er begrænset. På vejen er der 70kmt
begrænsning og dobbelt optrukne streger. Hold fast hvor bliver der lavet
nogle 'spændende' overhalinger (det går ned af bakke det pågældende
sted) foretaget af både biler og lastbiler! Hvis den fik lov til at køre
de 70 så ville det da være ideelt og gøre det væsentlig mere sikkert for
ham på knallerten.

Men jeg er enig med dig at det er et skråplan hvis man begynder at give
bøder hvis ikke man nødvendigvis kører til grænsen. For hvornår skal man
give bøden? Ved 5kmt 'for lidt' eller først ved 10? Hvad med når
forholdende måske ikke er til det (vurderet af bilisten og ikke
betjenten!)? Jeg kører sgu ikke altid de 'krævede' 80 på landevejen på
vej til arbejde hvis det pisser ned og sigten kun er 50 meter, ej heller
om vinteren når det er glat. Der kan jeg godt finde på at 'snegle' mig
afsted med 60 hvis jeg kan mærke på bilen at det vil være uforsvarligt
at køre hurtigere (har hverken ABS, ESP eller noget, så der er kun mine
egne evner som bilist der kan afgører om jeg ender i grøften eller
kommer på arbejde). Skal jeg have en bøde for at køre 60? Det er jo en
stor underskridelse jeg har foretaget.

Så politiet kan fandme bare lukke r*ven og måske overveje at lave
fornuftige hastighedsgrænser på de rigtige steder, og så koncentrere sig
om at fange de rigtige forbrydere!

Hvor er egentlig vores 'gode' ven Rene LaCour Sell i denne sag? Han
plejer da altid være god for en kommentar når det har med hastighed at gøre.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 13:44

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> bøder hvis ikke man nødvendigvis kører til grænsen. For hvornår skal man
> give bøden? Ved 5kmt 'for lidt' eller først ved 10?

Det vil være en politimæssig vurdering. Jeg kan også forestille mig at
Jornalisten til artiklen har smurt lige vel tykt på. Jeg vil mene at det er
ved væsentlig lavere hastigheder end 70 Km/t hvor man må køre 80......nok
nærmere sådan at det trækker en lang kø og det virker generende på de
bagvedkørende.

Ellers har politiet jo altid den mulighed at få foretaget en kontrollerende
køreprøve af bilisten ("klip" eller ej)

--
Tom

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-09-05 14:34

Tom wrote:

> [...]
> ved væsentlig lavere hastigheder end 70 Km/t hvor man må køre 80......nok
> nærmere sådan at det trækker en lang kø og det virker generende på de

Jeg syntes bare ikke det virker 'betryggende' at politiet dermed skal
stå og vurdere hvorvidt man kørte for langsomt eller ej. For hvordan vil
man lige bevise det i retten hvis det kommer så langt? Med en
hastighedsmåling ved for hurtig kørsel er det simpelt, du bliver klokket
til fx. 85kmt et sted du må kører 80kmt, værsgo at betale. Men hvordan
beviser en betjent lige at du ikke 'bare' har kørt efter forholdende som
du bedømmer dem? Det vil blive overordentligt svært da det kan komme an
på vejr, vej og lign.

> Ellers har politiet jo altid den mulighed at få foretaget en kontrollerende
> køreprøve af bilisten ("klip" eller ej)

Ahr... det er vel ikke bare sådan lige at en betjent stopper dig fordi
du har kørt 70kmt i en 80kmt zone og kræver at du skal op til en ny
køreprøve?

Thomas

Fra : Brian

Dato : 10-09-05 13:47

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> til at
> køre de 70 så ville det da være ideelt og gøre det væsentlig mere sikkert

Hvorfor ville det være mere sikkert ? Selv om han kører 70km/t ville du vel
stadig overhale ham - eneste forskel er at det bliver en længere overhaling.

/Brian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-09-05 14:39

Brian wrote:

> Hvorfor ville det være mere sikkert ? Selv om han kører 70km/t ville du vel
> stadig overhale ham - eneste forskel er at det bliver en længere overhaling.

Næh det ville jeg da ikke... jeg kører 70kmt på den pågændende
strækning, som også er den gældende grænse. Hvis han følger trafikken
ser jeg ingen årsag til at fare ud og lave en overhaling (at der så
ovenikøbet er dobbeltoptrukne streger hjælper måske også på sagen).

Jeg kan godt finde ud af at tage hjemmefra 2 minutter før og så ikke
skulle haste og lave hasaderede overhalinger bare fordi der er en der
kører 1kmt langsommere end mig.

Men har du prøvet at køre på en 45'er et sted hvor bilerne kører
70-80kmt? Hvis ikke så kan du ikke sætte dig ind i problemet. Det er sgu
ikke særlig rart at køre 45kmt og bilerne flyver om ørene på dig med 70
og 80 kmt (eller hurtigere endnu!) Folk ser rødt bare de ser en 45'er,
hvis han/hun så kører 45 kmt så ser de blod og ser det endvidere som et
krav at de skal overhale lynende hurtigt og tæt så køreren kan justere
vedkommendes sidespejl.

Thomas

Fra : Brian

Dato : 10-09-05 15:16

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> ser jeg ingen årsag til at fare ud og lave en overhaling (at der så
> ovenikøbet er dobbeltoptrukne streger hjælper måske også på sagen).

Så prøv at se det i en større sammenhæng, end lige den strækning du snakker
om. IMO er 70km/t ligeså ringe som 45km/t...

> Men har du prøvet at køre på en 45'er et sted hvor bilerne kører
> 70-80kmt?

Ja - sammen med at man bliver våd i regnvejr, er det de to overvejende
grunde til at jeg aldrig lister mig ud på sådan én igen.

> [...]
> endvidere som et krav at de skal overhale lynende hurtigt og tæt så
> køreren kan justere vedkommendes sidespejl.

Jeg er da enig med dig, jeg ser også rødt når jeg ser en knallert 45

Jeg ville bare pointere at 70km/t er mindst ligeså håbløst, som 45km/t.
Jeg tror at 70km/t ville skabe endnu flere farlige situationer.

/Brian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-09-05 08:55

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in

> Så prøv at se det i en større sammenhæng, end lige den strækning du
> snakker om. IMO er 70km/t ligeså ringe som 45km/t...

Med 70kmt vil de meget ofte følge med i trafikken og derved vil antallet
af farlige situationer falde.

> [...]
>

> Jeg ville bare pointere at 70km/t er mindst ligeså håbløst, som
> 45km/t. Jeg tror at 70km/t ville skabe endnu flere farlige

Hvorfor tror du det? Hvis folk lærte at respektere dem bare en smule
mere, så ville det hjælpe gevaldigt. Specielt tror jeg godt at folk kan
finde ud af at holde sig bag ved en 45'er der kører 70 indtil det er
sikkert at overhale. Men kører han kun 45 så vil alle bag ham blive så
irriteret at de vil lave farlige overhalinger. Men det kræver naturligvis
at du (og andre) ikke ser rødt når de ser ham komme kørende. Desværre er
der folk der ser det som deres ret til at overhale alt og alle bare fordi
de ikke nødvendigvis kører ligeså hurtigt.

Må også blankt tilstå at min 45'er ikke kørte 45 ret længe. Både
begrænseren og lign. var fjernet så den kørte 65-70... og så lige med
passende tunkit så rendte den 75 ud af lige vej. Der begyndte den at
kunne følge med i trafikken og jeg følte mig ikke på samme måde utryg
pga. de skide bilister

Desværre døde den da nogle møghunde stjal den og voldtog den (samt
prøvede at sprænge den i luften med strygere). Vil nu ikke have en igen
fordi politiet er begyndt at stramme grebet omkring dem :-| Istedet håber
jeg da på at de gør det tilladt at køre en 125'er med alm. kørekort. Så
kunne jeg godt finde på at købe sådan en som supplement for bilen.

Thomas

Fra : Brian

Dato : 12-09-05 16:25

Thomas Rasmussen wrote:

> Med 70kmt vil de meget ofte følge med i trafikken og derved vil
> antallet af farlige situationer falde.

Ja - de vil kunne følge med på den store brede 2-sporede inde i byerne. Men
den mindre smalle landevej, er der jo ingen bilister der kører 70km/t.

> Hvorfor tror du det?

Længere overhalinger på landevejene - og det er der problemet med scooterne
er.

> Hvis folk lærte at respektere dem bare en smule
> mere, så ville det hjælpe gevaldigt.

Helt enig... men den perfekte verden lader vente på sig.

> Specielt tror jeg godt at folk
> kan finde ud af at holde sig bag ved en 45'er der kører 70 indtil det
> er sikkert at overhale.

Nope - ofte er det ikke den lavere fart der får folk til at overhale, men
bare det at der ligger én foran der er langsommere - tror jeg.

> Desværre er der folk der ser det som deres ret til at
> overhale alt og alle bare fordi de ikke nødvendigvis kører ligeså
> hurtigt.

Nemlig ja - det er derfor at det ikke hjælper en dyt at lade dem køre 70km/t

> [...]
> passende tunkit så rendte den 75 ud af lige vej. Der begyndte den at
> kunne følge med i trafikken og jeg følte mig ikke på samme måde utryg

Du har åbenbart ikke mød mig

> Desværre døde den da nogle møghunde stjal den og voldtog den (samt
> prøvede at sprænge den i luften med strygere). Vil nu ikke have en
> igen fordi politiet er begyndt at stramme grebet omkring dem :-|

Gudskelov - der er ikke noget værre at køre inde i byerne og man kan høre en
scooter vræle et eller andet sted, men man kan ikke se den... altså før den
ligger på siden af én.

> Istedet håber jeg da på at de gør det tilladt at køre en 125'er med
> alm. kørekort. Så kunne jeg godt finde på at købe sådan en som
> supplement for bilen.

Det lyder straks mere fornuftigt...

/Brian

Fra : TDN

Dato : 10-09-05 13:34

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> "Basil" <but@but.com> skrev :
>

> Se - nu er det jo desværre sådan at de har lov til at være der,
> åbenbart til manges store fortrydelse ;)
> --
> jan@stevns.net

Jow, men nu er vejen bygget for at trafikken skal afvikles, ikke for at
gamle fru Jensen skal have lov til at køre 60 km/t for hun skal nyde
markerne eller er så usikker i trafikken at hun ikke tør at køre hurtigere.
Med den trafikbelasning der er på vejene idag må hensynet til
trafikafviklingen veje højere end egoistiske betragtninger om at køre
søndagsture m.v. (her taler jeg om køretøjer der kører væsentligt under
grænserne f.eks. 65-70 steder med 80 km/t begrænsning). På den strækning jeg
kører hver dag skal der bare en af disse bilister til før at der opstår lang
kø bag denne og overhalingsmulighederne er yderst begrænsede. Her deler
politiet også rask væk bøder ud til langsomtkørende køretøjer som ikke viser
hensyn, f.eks traktorer som ikke holder ind på rastepladser m.v. og får
afviklet køen bagved.

Mvh
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-09-05 13:52

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev :

>Jow, men nu er vejen bygget for at trafikken skal afvikles, ikke for at
>gamle fru Jensen skal have lov til at køre 60 km/t for hun skal nyde
>markerne eller er så usikker i trafikken at hun ikke tør at køre hurtigere.

Du har da ret i at vejen er bygget for at afvikle trafikken ;) - din
bemærkning om at gamle fru jensen bare ikke må bruge den, fordi hun er
i vejen for dig, derimod, kan jeg ikke rigtigt føle ret meget for. Så
længe hun lovligt kan køre bil, skal hun da også have lov til at være
der, og det må vi andre sgu finde os i - hvis vi gerne vil forbi
hende, må vi så gøre det, når vi kan, så enkelt er det egentligt.

> [...]
>søndagsture m.v. (her taler jeg om køretøjer der kører væsentligt under
>grænserne f.eks. 65-70 steder med 80 km/t begrænsning).

Jeg kunne aldrig drømme over at lade mig irritere over en der kører
70, hvor 80 er lovligt, men ret skal være ret, er der en der drysser
seriøst, uden jeg kan se en årsag, ønsker jeg da hurtigst muligt at
fise udenom - på det punkt er jeg nok som folk flest ;)

Jeg ved jo ikke om vedkommende er usikker, leder efter en bestemt
frakørsel, har problemer med bilen, eller hvad årsagen måtte være
Vi ved vel alle, at vi når vi bliver lidt usikre på nogen ting, sætter
farten ned - f.eks hvis vi er et fremmed sted, og ved vi skal svinge,
men ikke hvor

Skal vi så have en strømer til at ånde os tung i nakken, fordi vi ikke
lige kører med max fart ? Nej tak du

> [...]
>langsomtkørende køretøjer som ikke viser hensyn, f.eks traktorer som
>ikke holder ind på rastepladser m.v. og får afviklet køen bagved.

Det vil sige du ved *den* vej ofte tager lidt længere tid at køre ad -
jamen , så skulle man måske overveje at køre lidt tidligere hjemmefra,
eller ganske enkelt tage højde for det i sin planlægning ?

Her hvor jeg bor, benyttes vejen mod Køge i høstsæsonen af mange
traktorer/høstmaskiner etc. Det ved vi, og har da lært at tage højde
for det ;) vejen er drønsnoet, og der er kun få steder man kan holde
ind til siden

(At polisen tager folk i krebsen, der ikke kan hitte ud af at vise
hensyn til andre, og køre ind til siden, med deres traktorer, er nu
helt iorden)

--
jan@stevns.net

Fra : TDN

Dato : 10-09-05 14:10

> [...]

> jamen , så skulle man måske overveje at køre lidt tidligere hjemmefra,
> eller ganske enkelt tage højde for det i sin planlægning ?

Den køber jeg ikke, skulle alle vi som skal på arbejde om morgenen generelt
køre 20 min. før fordi én bilist ønsker at tulle med 60 km/t uden at vise
hensyn til alle os andre som gerne vil køre 80 km/t. Så vidt jeg ved skal
man vise gensidig hensyn i trafikken og det indebærer også at den
langsomkørende skal vise hensyn til resten af trafikken ved ind i mellem at
trække ind til siden og lade trafikken komme forbi..... og det er tit
problemet at dette ikke sker ! Disse langsomkørende bilister orienterer sig
enten ikke om den lange kø bagved eller er fløjtende ligeglade om trafikken
går i stå for det "er min ret at køre 60 km/t"..... eller er ikke beviste om
at deres speedometer viser 75-80 km/t medens de reelt måske kører 65 km/t.
Så fint med at de vil køre langtsommere men de skal altså også vise hensyn
og lade trafikken afvikle.

Mvh
Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-09-05 14:40

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ret at køre 60 km/t"..... eller er ikke beviste om at deres speedometer
> viser 75-80 km/t medens de reelt måske kører 65 km/t.

Eller de kører i så mange forskellige biler at de har svært ved at finde ud
af hvilke biler der viser rigtigt og hvilke biler der viser hvor meget for
meget.

Med de restriktioner og den indsats der bliver ydet i dag for at fange
fartsyndere gælder det om at holde sig på måtten.

> Så fint med at de vil køre langtsommere men de skal altså også vise hensyn
> og lade trafikken afvikle.

Der er helt sikkert domme for den slags. Jeg tvivler dog på det er
personbiler der står for dem.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bernhard Ege

Dato : 11-09-05 09:30

On Sat, 10 Sep 2005 14:52:00 +0200, jan wrote:

> [...]
> der, og det må vi andre sgu finde os i - hvis vi gerne vil forbi
> hende, må vi så gøre det, når vi kan, så enkelt er det egentligt.

Forkert. Hun må ikke være til unødig gene og hvis kun kører betydelig
langsommere end reglerne tillader, så er hun til unødig gene og skal
forbedre muligheden for at folk kan komme forbi, muligvis holde helt ind
til siden hvis det er det der skal til. Hun kan ikke kræve at få lov til
at komme trillende i lav hastighed i en længere periode hvis hun generer
nogen ved det.

Jeg møder dagligt nogen på en strækning som kun kører 70km/t i
en 80km/t zone og når det bliver til byzone, fortsætter med 60km/t. Jeg
ville ønske sådanne bilister fik de 2 bøder de skulle have.

mvh Bernhard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-09-05 08:36

TDN wrote:
> [...]
> hensyn, f.eks traktorer som ikke holder ind på rastepladser m.v. og får

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at man vil kunne
idømmes en bøde for at køre 60 hvor man må køre 80. Hvis det
skulle ske for mig, ville jeg ikke tøve et sekund med at gå i retten
med sådan en.

mvh

Christian

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-09-05 10:13

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev

> [...]
>idømmes en bøde for at køre 60 hvor man må køre 80. Hvis det
>skulle ske for mig, ville jeg ikke tøve et sekund med at gå i retten

Min søster fik for vel 15 år siden en bøde for at køre for langsomt på
motorvej.

Jeg mener hun kørte 70-80 Km/t

Hvis jeg blev stoppet for at køre 80Km. på motorvej, ville jeg sige; "UPS.
jeg må hellere skynde mig hjem efter traileren."

Jeg skal ikke lægge skjul på at hvis jeg ikke har travlt, kan jeg nemt finde
på at følges med lastbilerne.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-09-05 20:24

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Hvis jeg blev stoppet for at køre 80Km. på motorvej, ville jeg sige; "UPS.
>jeg må hellere skynde mig hjem efter traileren."

..... eller kigge sig bagud med undrende blik, som en der pludseligt
mangler en trailer.

nuvel - jeg er faktisk blevet stoppet på Lyngbymotorvejen engang, for
at køre 75km/t

....og om jeg kommenterede tilstedeværelsen af traileren over for
politieren ??

--
jan@stevns.net

Fra : TDN

Dato : 12-09-05 17:55

[...]

Tja hvis du ikke viser hensyn og hindrer afvikling af trafikken er der noget
der tyder på at du skal en tur i retten jf. de artikler der er refereret
til. (hvilket jeg bifalder...)

Mvh
Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-09-05 11:24

Uffe Ravn wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev

> Min søster fik for vel 15 år siden en bøde for at køre for langsomt på
> motorvej.
>
> Jeg mener hun kørte 70-80 Km/t

Jeg ville helt klart gå i retten med sådan en bøde.

> [...]
> jeg må hellere skynde mig hjem efter traileren."
>
> Jeg skal ikke lægge skjul på at hvis jeg ikke har travlt, kan jeg nemt finde

Det gør jeg så ikke, men jeg har ingen problemer med dem som gør
det.

mvh

Christian

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-09-05 08:19

Tom (snabela) wrote:

> Det var da en god idé. Jeg har også bemærket flere som er hamrende
> irriterende fordi de ligger og snegler afsted og man ikke lige kan komme til
> at overhale dem.

Har man ikke minimums hastigheder i Danmark? Hernede i Spanien må man
ikke køre med mindre en 50% af max hastigheder med mindre der er
særlige omstændigheder til stede. Man kan også finde strækninger
hvor minimumshastigheden er specificeret.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-09-05 14:16

Tom (snabela) wrote:

[...]

Har du ikke et eksempel på et skilt der viser det - jeg skal derned i
december...

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 07:34

TDN wrote:
> [...]
> der tyder på at du skal en tur i retten jf. de artikler der er refereret

Tror du virkelig at man ville komme i retten på at køre 5 km/t under
max hastigheden for lastbiler og biler med trailer ?

mvh

Christian

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-09-05 22:24

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Har du ikke et eksempel på et skilt der viser det - jeg skal derned i
> december...

Det ses ikke så tit, men det er en blå cirkel med et hvidt tal i.

Til gengæld ses det ofte på en flersporet vej hvor nogle spor kan
have en minimums fart mens andre ikke har det, her er en stak
forskellige med både minimus og maximumsbegrænsninger (dem med
minimumsfart ses som S-50a, S-50b, S-50c, S-50d og S-50e):

http://www.carreteros.org/normativa/senales/svertical/5_9.htm

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-09-05 08:33

Lars Hoffmann wrote:

> Det ses ikke så tit, men det er en blå cirkel med et hvidt tal i.

http://www.carreteros.org/normativa/senales/svertical/5_6.htm
Her ses R-411 som i dette tilfælde er minimumsfart 30 km/t

http://www.carreteros.org/normativa/senales/svertical/5_7.htm
Skilt R-506 betyder at den påbudte minimumsfarten ophæves.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-09-05 09:58

> Det ses ikke så tit, men det er en blå cirkel med et hvidt tal i.

Certo. De skilte ser man også herhjemme, f.eks. på motorvejen syd for
Kolding, hvor der er "vigespor" for langsomkørende biler ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 19:58

Tom wrote:
> [...]
Leif Høy fra Horsens Politi. »Hvis det viser sig at være et problem for
trafiksikkerheden, at folk kører så forsigtigt, vil vi overveje at give
bøder,« siger Leif Høy og oplyser, at mange bilister fejlbedømmer deres
egen hastighed. Det skyldes, at de fleste speedometre viser for høj
hastighed."

Og alligevel tillader de sig at vil bøde mig hvis jeg kører mere end 70?

Nu må de sgu snart til at bestemme sig.