apollo14 aka Kenneth Rugaard wrote:
> Hej guttere og gutinder.
>
> Hvilken kassevogn skal jeg vælge, hvis jeg kan vælge mellem 100.000 -
> 200.000. Den skal køre som servicevogn i et hvidevarefirma, der skal
> installeres GPS - fartpilot - oplader til sækkevogn og helt klart
> installationsæt for mobiltelefonen/erne. GPS'en kan dog evt. erstattes
> af en bærbar pc/autopc hvad den nok bliver, da kontakt til firmaet
> sender alle arbejdsordrer som email. Derudover skal jeg kunne have 2-4
> maskiner(opvaskere - vaskemaskiner - tørretumbler - køleskabe) med hver
> dag, og samtidig havde reservedelslager i bilen.
Jeg ved ikke så meget om priserne på de forskellige kassevogne, men kan
da fortælle min oplevelse af lidt forskellige modeller.
I sidste måned kørte jeg ret meget i en ny Opel Movano 2.5 CDTi.
(
http://www.autogazeta.com/g/426/New_Movano.jpg - Magen til denne) Det
er en rigtig dejlig bil, som er meget praktisk indrettet i kabinen. Et
par kopholdere, masser af aflægge plads og generelt en dejlig
fornemmelse. Motoren er dejlig hurtig og trækker godt fra land.
Styringen er næsten som i en personbil, man har stadig en god
fornemmelse af, hvor man har den. Der er desværre ikke så meget plads
bag i den jeg har kørt med, men mon ikke det er muligt at få en aflang
og høj version af den? Det er det hos de fleste andre mærker.
Jeg har også kørt mange km i en den foregående model af Ford Transit.
(
http://www.emet-tmv.ee/pic/photo/ford.jpg - Det er denne model, bare
med et højere tag) I den savner jeg en masse. Ingen ordenlig
aflæggeplads i kabinen, ingen kopholder og generelt en ret kedeligt sted
at sidde. Derudover havde jeg problemer med, at jeg ikke kunne få sæddet
langt nok tilbage, til at jeg sad perfekt. (jeg er endda kun 172)
Jeg har kørt indtil flere versioner af den, både den lange, den korte,
benzin, diesel, med manuel gear og med automatgear. Jeg ved ikke hvilken
motor der har været i dem, men de har været for små. Det tager alt for
lang tid at komme op i fart i byerne og så løber de ikke anden 110-120
km/t på toppen. Jeg bryder mig heller ikke rigtig om den måde, man
oplever kørslen på. Styringen er uskarp, og man har ikke rigtig nogen
fornemmelse af vejen. Jeg kunne forestille mig, at det føles som at køre
en bus. Automatgearkasserne har været ret dårlige, de går tit i stykker.
(Jeg deler biler med mange andre, og det er desværre ikke alle der
behandler dem ordenligt) Men er du gal der er meget plads i lastrummet i
de store versioner.
Jeg har også kørt en smule i den nye version af Ford Transit.
(
http://www.ford-homolka.cz/transitn/transit.jpg) Den lider under det
samme problem som den gamle, nemlig at den er sløv og langsom. (Det
skyldes sikkert, at firmaet har købt den med mindste motor.) Indvendigt
minder den meget om den gamle. Jeg savner lidt bedre plads i kabinen. I
denne model er der heller ingen fornemmelse af styringen, man drejer på
rattet og håber at bilen drejer med. Denne model lider, af en meget
alvorlig fejl i forhold til den gamle model. Den er noget lavere,
hvilket betyder, at vi på min arbejdsplads ikke kan bakke til vores
betonramper, da vi så ikke kan få dørene op. Det duer simpelthen ikke.
Skulle jeg købe en varevogn, så ville jeg nok kigge nærmere på Fiat
Ducato også. Den kan ihvertfald fås i både korte og lange versioner.
Derudover kan man også få dem med en lækker dieselmotor. Hvis jeg ikke
tager meget fejl, så er det nok selvsamme motor der sidder i den Opel
Movano, jeg nævnte tidligere. Jeg kan ikke berette noget om indretningen
af en Ducato, da jeg aldrig har kørt sådan en. Kort sagt, skulle jeg
selv købe en varevogn, så blev det nok en Fiat Ducato eller Opel Movano.
(Opel'en har også en tvilling, jeg mener den hedder Renault Trafic)
God fornøjelse med at vælge bil.
Med venlig hilsen
Rasmus Lauritsen