/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mondeo 2,5 V& - Motorproblemer
Fra : Erik Ejsing


Dato : 09-09-05 14:40

Hejsa.

Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som den
plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved ca. 6000
omdr.
Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også dækker
tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke nogen
styringsbox, på min motor.
Kan det være fordi det er en tidlig model og det på denne styres på en anden
måde ? De fleste billeder i rep. håndbogen er af model 97->

Eller er der nogen der har andre bud på problemet ?

Mvh.
Erik Ejsing



 
 
KASO (09-09-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 09-09-05 16:30


"Erik Ejsing" <newssletdette@ejsings.dk> skrev i en meddelelse
news:432190ab$0$94362$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
> Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som den
> plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved ca. 6000
> omdr.
> Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
> styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
> reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også dækker
> tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke nogen
> styringsbox, på min motor.
> Kan det være fordi det er en tidlig model og det på denne styres på en
> anden
> måde ? De fleste billeder i rep. håndbogen er af model 97->
>
> Eller er der nogen der har andre bud på problemet ?

Det første, der faldt mig ind, var om luftfilteret er rent?



Erik Ejsing (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ejsing


Dato : 10-09-05 15:51


"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:4321aa46$0$25930$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Erik Ejsing" <newssletdette@ejsings.dk> skrev i en meddelelse
> news:432190ab$0$94362$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hejsa.
> >
> > Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
> > Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som
den
> > plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved ca.
6000
> > omdr.
> > Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
> > styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
> > reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også dækker
> > tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke nogen
> > styringsbox, på min motor.
> > Kan det være fordi det er en tidlig model og det på denne styres på en
> > anden
> > måde ? De fleste billeder i rep. håndbogen er af model 97->
> >
> > Eller er der nogen der har andre bud på problemet ?
>
> Det første, der faldt mig ind, var om luftfilteret er rent?
>
>
Jeg har checket luftfilter, det er desværre ikke bare det.

Mvh.
Erik Ejsing



Ukendt (09-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-09-05 16:30


"Erik Ejsing" <newssletdette@ejsings.dk> skrev i en meddelelse
news:432190ab$0$94362$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
> Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som den
> plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved ca. 6000
> omdr.
> Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
> styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
> reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også dækker
> tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke nogen
> styringsbox, på min motor.

Jo der gør.
Styreboksen sidder bag ved handskerummet i passagersiden. Det er med stor
sansynlighed IKKE selve boksen den er galt med, men i stedet en af sensorene
der leverer signal til boksen.
Det kan være meget "tricky" at finde sådanne fejl og selv autoriserede
mekanikere kan have svært ved det, men nogle kan til gengæld også bare det
med at finde fejlen.
Typisk kan det være en defekt temperaturmåler, en MAF sensor der skal
renses, en lambdasonde der er defekt, tændkabler der er defekte, et
speederpotentiometer der er defekt eller måske en vacumslange der er revnet.
Jeg tror dog ikke lige at det er vacumslangerne da det som regl bare giver
problemer med tomgangen og ikke ved fuld skrue.

Ford og næsten ALLE værksteder har i dag udstyr til at udlæse fejlkoder fra
bilens computer. Det gør selvsøgningen noget lettere (hvis der da er tale om
så stor en fejl at computeren har opdaget den).

--
Tom



Erik Ejsing (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ejsing


Dato : 10-09-05 15:51


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4321aa92$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Erik Ejsing" <newssletdette@ejsings.dk> skrev i en meddelelse
> news:432190ab$0$94362$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hejsa.
> >
> > Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
> > Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som
den
> > plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved ca.
6000
> > omdr.
> > Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
> > styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
> > reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også dækker
> > tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke nogen
> > styringsbox, på min motor.
>
> Jo der gør.
> Styreboksen sidder bag ved handskerummet i passagersiden. Det er med stor
> sansynlighed IKKE selve boksen den er galt med, men i stedet en af
sensorene
> der leverer signal til boksen.
> Det kan være meget "tricky" at finde sådanne fejl og selv autoriserede
> mekanikere kan have svært ved det, men nogle kan til gengæld også bare det
> med at finde fejlen.
> Typisk kan det være en defekt temperaturmåler, en MAF sensor der skal
> renses, en lambdasonde der er defekt, tændkabler der er defekte, et
> speederpotentiometer der er defekt eller måske en vacumslange der er
revnet.
> Jeg tror dog ikke lige at det er vacumslangerne da det som regl bare giver
> problemer med tomgangen og ikke ved fuld skrue.
>
> Ford og næsten ALLE værksteder har i dag udstyr til at udlæse fejlkoder
fra
> bilens computer. Det gør selvsøgningen noget lettere (hvis der da er tale
om
> så stor en fejl at computeren har opdaget den).
>
> --
> Tom
>
>
Tak for oplysningen. Så vil jeg få kikket på den. Efter hvad jeg har fundet
på nettet, kan det være snavs der forhindrer en lille motor i at åbne
spjældene, eller også er det en føler, som du også er inde på.
Da bilen var på værksted i sidste uge (i anden anledning) bad jeg dem om at
se om der var registreret fejl i computeren, men det er der ikke "endnu" som
han sagde.

Mvh.
Erik Ejsing



Kim Eichen (09-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim Eichen


Dato : 09-09-05 16:49


"Erik Ejsing" <newssletdette@ejsings.dk> skrev i en meddelelse
news:432190ab$0$94362$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
> Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som den
> plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved ca. 6000
> omdr.
> Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
> styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
> reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også dækker
> tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke nogen
> styringsbox, på min motor.
> Kan det være fordi det er en tidlig model og det på denne styres på en
> anden
> måde ? De fleste billeder i rep. håndbogen er af model 97->
>
> Eller er der nogen der har andre bud på problemet ?

Fejlen er sandsynligvis at kablet der aktiver nummer 2 spæld er knækket.
Dvs. når den når op på godt og vel 3500 omdrejninger er der stadig kun et
spjæld aktiveret hvorfor motoren vil være ufattelig bovlam.
Desværre kan kablet ikke købet seperat. Hvis man er lidt fingernem kan man
muligvis nøjes med at udskifte kablet ellers skal man købe kabel med boks
til omkring 1300 kr. såvidt jeg ved.

Mvh Kim Eichen



Erik Ejsing (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ejsing


Dato : 10-09-05 16:18


"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:R9iUe.67223$Fe7.225874@news000.worldonline.dk...
>
> "Erik Ejsing" <newssletdette@ejsings.dk> skrev i en meddelelse
> news:432190ab$0$94362$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hejsa.
> >
> > Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
> > Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som
den
> > plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved ca.
6000
> > omdr.
> > Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
> > styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
> > reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også dækker
> > tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke nogen
> > styringsbox, på min motor.
> > Kan det være fordi det er en tidlig model og det på denne styres på en
> > anden
> > måde ? De fleste billeder i rep. håndbogen er af model 97->
> >
> > Eller er der nogen der har andre bud på problemet ?
>
> Fejlen er sandsynligvis at kablet der aktiver nummer 2 spæld er knækket.
> Dvs. når den når op på godt og vel 3500 omdrejninger er der stadig kun et
> spjæld aktiveret hvorfor motoren vil være ufattelig bovlam.
> Desværre kan kablet ikke købet seperat. Hvis man er lidt fingernem kan man
> muligvis nøjes med at udskifte kablet ellers skal man købe kabel med boks
> til omkring 1300 kr. såvidt jeg ved.
>
> Mvh Kim Eichen
>
>
Det er noget i den retning jeg også er kommet frem til. Men kunne ikke finde
IMCR hvor kablet bliver aktiveret. Har efterfølgende fundet ud af da min er
en Mk. 1 er den ikke kabelstyret men vacuumstyret og at "boxen" sidder i
kabinen og ikke på selve motoern.

Mvh.
Erik Ejsing



Martin Vollert (09-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 09-09-05 23:40

Også skrev Vollert
> Hejsa.
>
> Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
> Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som
> den plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved
> ca. 6000 omdr.
> Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
> styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
> reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også
> dækker tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke
> nogen styringsbox, på min motor.
> Kan det være fordi det er en tidlig model og det på denne styres på
> en anden måde ? De fleste billeder i rep. håndbogen er af model 97->
>
> Eller er der nogen der har andre bud på problemet ?

Jeg vil skyde på det er dine "secondaries" der er problemet, Secondaries er
12 ekstra spjæld der åbner i indsugningsmanifolden når du kommer over
3500omdr. under 3500omdr er der kun 12 åbne og over 3500omdr. er der så 24
spjæld åbne.
Der er lidt hjælp at hente her
http://www.fordmondeo.org/workshop/pmwiki.php?n=Mechanical.SluggishV6Engine-Mk1
håber du kan engelsk for så kan du hente meget mere hjælp i deres forum
http://www.fordmondeo.org/forum/index.php?


--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert



Erik Ejsing (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ejsing


Dato : 10-09-05 16:21


"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
news:43220f20$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
> Også skrev Vollert
> > Hejsa.
> >
> > Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
> > Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som
> > den plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved
> > ca. 6000 omdr.
> > Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
> > styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
> > reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også
> > dækker tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke
> > nogen styringsbox, på min motor.
> > Kan det være fordi det er en tidlig model og det på denne styres på
> > en anden måde ? De fleste billeder i rep. håndbogen er af model 97->
> >
> > Eller er der nogen der har andre bud på problemet ?
>
> Jeg vil skyde på det er dine "secondaries" der er problemet, Secondaries
er
> 12 ekstra spjæld der åbner i indsugningsmanifolden når du kommer over
> 3500omdr. under 3500omdr er der kun 12 åbne og over 3500omdr. er der så 24
> spjæld åbne.
> Der er lidt hjælp at hente her
>
http://www.fordmondeo.org/workshop/pmwiki.php?n=Mechanical.SluggishV6Engine-
Mk1
> håber du kan engelsk for så kan du hente meget mere hjælp i deres forum
> http://www.fordmondeo.org/forum/index.php?
>
>
> --
> Hilsen Martin.
> http://home19.inet.tele.dk/vollert
>
>
Det er noget i den retning jeg også er kommet frem til. Men kunne ikke finde
IMCR hvor kablet bliver aktiveret. Men ud fra dine links har jeg fundet ud
af at, da min er
en Mk. 1 er den ikke kabelstyret men vacuumstyret. Så måske er det "bare" en
slange der skal skiftes.

Mvh.
Erik Ejsing



Martin Vollert (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 10-09-05 17:27

Også skrev Vollert
>>
> Det er noget i den retning jeg også er kommet frem til. Men kunne
> ikke finde IMCR hvor kablet bliver aktiveret. Men ud fra dine links
> har jeg fundet ud af at, da min er
> en Mk. 1 er den ikke kabelstyret men vacuumstyret. Så måske er det
> "bare" en slange der skal skiftes.

Jeg var ikke sikker på om det var en MK1 eller 2 du havde men det må så være
en af de sidste MK1er, men Ja det ville jo værer dejlig hvis det bare var en
vacumslange.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert



Erik Ejsing (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ejsing


Dato : 10-09-05 17:41


"Erik Ejsing" <newssletdette@ejsings.dk> skrev i en meddelelse
news:432190ab$0$94362$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
> Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som den
> plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved ca. 6000
> omdr.
> Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
> styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
> reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også dækker
> tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke nogen
> styringsbox, på min motor.
> Kan det være fordi det er en tidlig model og det på denne styres på en
anden
> måde ? De fleste billeder i rep. håndbogen er af model 97->
>
> Eller er der nogen der har andre bud på problemet ?
>
> Mvh.
> Erik Ejsing
>
>

Jeg har kikket nærmere på motoren efter jeg har fået brugbare svar her i
gruppen, og har konstateret følgende :

1. Spjældene der styrer de "sidste" 12 indsugningsventiler aktiveres så
snart bilen er sat til tænding. Er det som det skal være ?
2. Spjældenes position ændres herefter ikke ved omdr. over eller under 3500,
så det må være her problemt er.
3. Fra aktuatoren der aktiverer spjældene går der en vacuumslange ned og om
bag ved motoren. I passagersiden sidder der på slangen en "dims" med to
ledninger på. Efter denne "dims" er slangen ikke tilsluttet noget. "Dimsen"
kan ses her http://www.ejsings.dk/mondeo/vacuum.jpg. Kan det være rigtigt ?
Bilen har lige været på værksted for at få skiftet komperssor til
klimaanlægget, og de har måske ikke fået den sat på igen eller ?

Mvh.
Erik Ejsing



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste