"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:45e3i1p5j1auv7s4eu0hsfc8b7875m8vpi@4ax.com...
> Forskellen ligger i den måde forhandleren har købt bilen af den
> forrige ejer på.
> Hvis den er købt som privatbil, så er der ikke regnet moms ud, og
> sælgeren har dermed ikke trukket noget moms fra.
> Hvis den er handlet som erhvervsbil, så er der et bilag med
> momsudregning på, og dette beløb er indberettet og trukket fra, så
> forhandleren har fået momsen tilbage. Ved et salg af bilen skal der
> betales indbetales moms igen, og han har et problem i regnskabet hvis
> ikke dette bliver gjort.
> Bilen så momsfri når du køber den privat og ikke trækker moms fra i
> noget regnskab og dermed heller ikke får penge retur. Så er momsen
> bundet i bilen og kan ikke trækkes fra senere.
Det er ikke helt rigtigt, det du skriver.
Når en forhandler køber en bil af en privat, får han et momsfradrag (som
først kan fratrækkes ved salg af bilen). Populært kan man sige at
autoforhandlere er ringere stillet end andre brancher, fordi de først kan
fradrage deres moms af lager (altså bilerne) når de sælger bilen igen. Det
er lidt finurligt, men i praksis betales der altså moms af fortjenesten som
i alle andre brancher. Læs evt her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83295&vID=200181&i=47#i83295
Mht. gulpladebiler, skal man, hvis man skal købe sådan en privat, ubetinget
prøve at gå efter en der ikke er +moms. Det er sådan at dem der er +moms, er
tidligere erhversbiler - dvs tidligere ejere har trukket momsen fra. Så skal
der betales moms af hele salgsbeløbet. Hvis det derimod ikke er +moms, er
momsen betalt på bilen, og der skal derfor kun betales moms af forhandlerens
fortjeneste (det er indehold i aftalt pris)..
Mvh Tommy
(som sælger lidt biler i fritiden)