Moms af gulpladebil
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-05 10:08

Bilforhandleren har to varevogne til salg, prisen på den ene er plus moms og
inkl. moms på den anden.

Kan forhandleren snyde på nogen måde - jeg har lidt svært ved at overskue
det regnskab den (forhandleren) skal stille med?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jacob Madsen

Dato : 09-09-05 14:09

Hvis bilen sælges til en privat skal momsen afregnes idet momsen jo på et
tidspunkt er trukket fra i et eller andet firmas regnskab.
Forhandleren kan jo godt snyde med momsen - det kan vi jo alle - men det er
SVINDEL og strafbart.
Derfor kan du jo i princippet være ligeglad med hans regnskab. Skal du købe
en gulpladebil og ikke vil betale for meget, så må du scanne markedet og
finde den rigtige pris. Når du så handler med forhandleren, så sig at nu
taler vi pris med moms - og så må I nå frem til den rigtige pris.

Jacob

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-09-05 15:55

"Jacob Madsen" <d@.dk> skrev :

>Hvis bilen sælges til en privat skal momsen afregnes

Det skal den i alle tilfælde - om køberen i kraft af et firma,
trækker momsen fra i sit eget regnskab, er sælgeren uvedkommende

--
jan@stevns.net

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-05 16:12

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Det skal den i alle tilfælde - om køberen i kraft af et firma,
> trækker momsen fra i sit eget regnskab, er sælgeren uvedkommende

Men hvis forhandleren sælger inkl. moms - og stikker momspengene i sin egen
lomme - er det ikke muligt?

Er der kontrol med det?

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 09-09-05 17:37

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Men hvis forhandleren sælger inkl. moms - og stikker momspengene i sin egen
>lomme - er det ikke muligt?

Forskellen ligger i den måde forhandleren har købt bilen af den
forrige ejer på.
Hvis den er købt som privatbil, så er der ikke regnet moms ud, og
sælgeren har dermed ikke trukket noget moms fra.
Hvis den er handlet som erhvervsbil, så er der et bilag med
momsudregning på, og dette beløb er indberettet og trukket fra, så
forhandleren har fået momsen tilbage. Ved et salg af bilen skal der
betales indbetales moms igen, og han har et problem i regnskabet hvis
ikke dette bliver gjort.
Bilen så momsfri når du køber den privat og ikke trækker moms fra i
noget regnskab og dermed heller ikke får penge retur. Så er momsen
bundet i bilen og kan ikke trækkes fra senere.

Sådan er det med alt, værktøj, møbler, papir osv.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 07:15

> [...]
> noget regnskab og dermed heller ikke får penge retur. Så er momsen
> bundet i bilen og kan ikke trækkes fra senere.

Det er ikke helt rigtigt, det du skriver.
Når en forhandler køber en bil af en privat, får han et momsfradrag (som
først kan fratrækkes ved salg af bilen). Populært kan man sige at
autoforhandlere er ringere stillet end andre brancher, fordi de først kan
fradrage deres moms af lager (altså bilerne) når de sælger bilen igen. Det
er lidt finurligt, men i praksis betales der altså moms af fortjenesten som
i alle andre brancher. Læs evt her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83295&vID=200181&i=47#i83295

Mht. gulpladebiler, skal man, hvis man skal købe sådan en privat, ubetinget
prøve at gå efter en der ikke er +moms. Det er sådan at dem der er +moms, er
tidligere erhversbiler - dvs tidligere ejere har trukket momsen fra. Så skal
der betales moms af hele salgsbeløbet. Hvis det derimod ikke er +moms, er
momsen betalt på bilen, og der skal derfor kun betales moms af forhandlerens
fortjeneste (det er indehold i aftalt pris)..

Mvh Tommy
(som sælger lidt biler i fritiden)

Fra : Leonard

Dato : 10-09-05 08:53

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote:

>Det er ikke helt rigtigt, det du skriver.

Men er essensen ikke at uanset hvordan, så er det som i alle andre
erhverv op til den erhvervsdrivende at afregne momsen på den rigtige
måde, det er ikke noget den private kunde skal bekymre sig om eller
kan gøre noget ved og slet ikke kontrollere.

Og for den private kunde er det uanset hvad bilen har været før kun
prisen inkl. moms der er interessant, for det er den der skal betales,
og forøvrigt også den der skal oplyses til kunden.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : ab©

Dato : 09-09-05 16:05

"Jacob Madsen" <d@.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis bilen sælges til en privat skal momsen afregnes idet momsen jo på et
> tidspunkt er trukket fra i et eller andet firmas regnskab.

???

MOMS skal afregnes - hvis salget er momspligtigt - uanset om der er tale om
salg til en privat eller til et firma. Oplysningen om "uden" eller
"eksklusiv" moms har alene betydning for den MOMS-pligtige køber, der i det
ene tilfælde kan medregne den betalte MOMS i sit firmas regnskab.

Om en pris er for høj eller ej, kan ikke have noget med MOMS af gøre, når
man er privat køber.

ab (-c:)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-09-05 19:35

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Kan forhandleren snyde på nogen måde - jeg har lidt svært ved at overskue
> det regnskab den (forhandleren) skal stille med?

Hvis du ikke har tillid til forhandleren, skal du handle et andet sted !

Få ham til at komme med et tilbud på, hvad du skal give for den ene og
den anden på skrift. Så kan det være lige meget, hvad der står på
skiltene. Da du er privatperson skal han oplys priser med moms.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe