kæde/tandhjul skift af begge?
Fra : Bo-gsxR

Dato : 05-09-05 21:49

skal man skifte tandhjul, hver gang man skifter kæde?

bo-gsxR

Fra : Knud Dam

Dato : 06-09-05 21:54

"Bo-gsxR" <anj"slettes"a-b@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> skal man skifte tandhjul, hver gang man skifter kæde?
>
> bo-gsxR

Ja, det er der mest fornuft i. Et slidt tandhjul forkorter den nye kædes
levetid væsentligt.

Mvh

KD - Bandit 600 S, der netop har fået nyt kædekit efter 24.000 km ))))

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-09-05 06:29

> skal man skifte tandhjul, hver gang man skifter kæde?

Hej Bo

Kort sagt "Ja". Der er dog visse overvejelser. For det første går man ud fra
at kæden er klart den dyreste del i et kæde kit, og det derfor gælder om at
få den til at holde længs muligt. Det forreste tandhjul plejer at koste
omkring en 100kr seddel, og pga det lille antal tænder bliver det hurtigt
slidt, så det vil jeg altid skifte.

På min offraoder koster en god o-ringskæde 350kr, og bagtandhjulet kan nemt
koste 250kr. Da bagtandhjulet har 3 gange så mange tænder som fortanhjulet
bliver det ikke så slidt, så længen kæden ikke er helt i skoven. Jeg plejer
at lægge det nye og det renvaskede gamle op mod hinanden, og hvis ikke jeg
kan se slid på tænderne så bliver det gamle monteret igen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Moller

Dato : 07-09-05 08:44

Bo-gsxR wrote:
> skal man skifte tandhjul, hver gang man skifter kæde?
>
> bo-gsxR

   Hvis det er din GSX-r du hentyder til, så er det et stort rungende JA,
dine tandhjul overlever ikke 2 kæder, og derved vil din nærighed koste
dig meget mere i enden. Og på den anden side, slidte tandhjul slider
kæden hurtigere, og derved vil kæden holde kortere, og da tandhjulende
er meget billigere end kæden, er det ik smart at spare der.

   Næ du, på en MZ i stedet koster kæden 125Kr. for tandhjulet ca.
150-175Kr.. og bagtandhjulet 850Kr. :) se det er noget andet, og der
skiftes kæden + fortandhjul ofte nok til ikke at slide for meget på
bagtandhjulet.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Knud Dam

Dato : 07-09-05 17:22

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Næ du, på en MZ i stedet koster kæden 125Kr. for tandhjulet ca.
> 150-175Kr.. og bagtandhjulet 850Kr. :)

Føj for en pris.

Så kan jeg godt se, at jeg generaliserede for meget ved altid at foreslå
skift af hele kittet.

; - )

KD

Fra : Moller

Dato : 08-09-05 08:41

Knud Dam wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Føj for en pris.
>
> Så kan jeg godt se, at jeg generaliserede for meget ved altid at foreslå
> skift af hele kittet.

   Regner man det sammen er den samlet pris ik meget forskellig for hvad
et stort 530 X-rings d.i.d. kædekit koster til min Bandit ;)

   Men for en MZ er 850Kr. mange penge, man kan næsten erhverve sig 1 hel
MZ for to bagtandhjul.

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-09-05 10:12

Moller wrote:

> [...]
> 150-175Kr.. og bagtandhjulet 850Kr. :) se det er noget andet, og der
> skiftes kæden + fortandhjul ofte nok til ikke at slide for meget på

Nemlig, ja! Den engelse FJ klub anbefaler tandhjulsskift for hver
12000km når man kører med DID ZVM kæde - gad vide hvor mange sæt man når
igennem før kæden er færdig ?

--
vh
Torben

Fra : Moller

Dato : 09-09-05 09:26

Torben Scheel wrote:

> Nemlig, ja! Den engelse FJ klub anbefaler tandhjulsskift for hver
> 12000km når man kører med DID ZVM kæde - gad vide hvor mange sæt man når
> igennem før kæden er færdig ?

   Og hved 12000km med alm. smøring(når folk husker at spraye), passer det
jo meget godt med at kæde, tandhjul osv. blir skiftet... har man
ScootOiler eller lignende, så kan man jo ved hver kædestramning(efter
bogen ca. for hver 1000km), lige tjekke tænderne på tandhjulende, det er
jo ik svært at se om tænderne er fine, eller er halvt æt.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 10:10

Moller skrev i meddelelsen <43214722$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>...

> Og hved 12000km med alm. smøring(når folk husker at spraye), passer det
>jo meget godt med at kæde, tandhjul osv. blir skiftet

Øhh ?? Hvilken planet bor Du på ?

mvh
Orla, ca. 18.000 Km. med ZVM og traditionel smøring, og endnu ikke justeret.

Fra : Moller

Dato : 09-09-05 10:28

Orla Pedersen wrote:

> Øhh ?? Hvilken planet bor Du på ?

   Sjælland, ca. 3 Lysår for slaveplaneten Jylland.

> Orla, ca. 18.000 Km. med ZVM og traditionel smøring, og endnu ikke justeret.

   Jeg æder nemt en kæde med alm. smøring på 9-12.000km på banditten,
derfor jeg har scootoiler, og derved køre 20-30.000km på en nu, når jeg
husker at efterjuster løbende.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 10:25

Torben Scheel skrev i meddelelsen <43215100$1@news.carlbro.dk>...

>Nemlig, ja! Den engelse FJ klub anbefaler tandhjulsskift for hver
>12000km når man kører med DID ZVM kæde - gad vide hvor mange sæt man når
>igennem før kæden er færdig ?

Det lyder som en god idé, tror faktisk jeg vil bestille fortandhjul med det
samme. Renthal alu-kædehjulet på baghjulet har det stadig fint.

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-09-05 19:13

Moller <news@molnit.com> writes:

>    Sjælland, ca. 3 Lysår for slaveplaneten Jylland.

Grrr!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Bo-gsxR

Dato : 10-09-05 19:06

> skal man skifte tandhjul, hver gang man skifter kæde?

tusind takker for jeres respons. min pc har været nede,
så derfor har jeg først kunne se dem nu.

bo-gsxR