Genvej til arbejde på forgaffel?
Fra : Studen

Dato : 06-09-05 19:30

Hej NG

Jeg bakser disse dage med at finde, det helt rigtige setup på min
forgaffel - dvs. tykkelse af selvgjort afstandsstykke og oliemængde
(indenfor rimelighedens grænser). Hvis jeg bare bruger det tiltænkte
CBR600F3 setup bliver den for blød og lav fortil. Desværre er det noget af
en opgave, hvergang at skulle pille udstødningen af for at kunne få
forgaflen fri af jorden, så jeg tænkte om der ikke findes en genvej for de
dovne? Jeg skal have adgang til at "åbne" gaffelrørene, uden at få et eller
andet skud i panden (syntes jeg kan huske en tråd om noget lignende?) -

Kan det lade sig gøre?

Studen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=699

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 07-09-05 10:58

Studen wrote:
> [...]
> andet skud i panden (syntes jeg kan huske en tråd om noget lignende?) -

Hvis du godt kan få en skraldenøgle eller lign. til forgaffelrørene fra
oven imens de er monteret i gaffelbroerne, kan du prøve følgende metode,
som jeg selv har gjort brug af:

1. Sæt motorcykel på centerstøttefod (så vidt jeg husker har din Katana
vidst ikke centerfod pga. baghjulet ligesom min, men det må kunne lade
sig gøre at finde den frem?

2. brug enten en dunkraft eller noget andet som kan hvile under
stellet/motoren så cyklen ikke hviler på forhjul/forgaffel.

3. Skrue propperne ud ? Her kan du være lidt forsigtig, alt efter
hvor hård forgaflen er vil de springe ud, men der skal meget til at de
flyver af helvede til hvis du presser ned imens du løsner den.
Der skete intet for mig.

Håber du kan bruge det.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Hekto

Dato : 07-09-05 11:35

In article <431eb9bf$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
ksFJERN@skysovs.com says...
> 1. Sæt motorcykel på centerstøttefod (så vidt jeg husker har din Katana
> vidst ikke centerfod pga. baghjulet ligesom min, men det må kunne lade
> sig gøre at finde den frem?

.... eller køb en motorradheber med adapter til fronten hos Louis.
Det koster i omegnen af 40 euro for det hele.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Studen

Dato : 07-09-05 19:58

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> ... eller køb en motorradheber med adapter til fronten hos Louis.
> Det koster i omegnen af 40 euro for det hele.

Tak for det tip - har faktisk set den i Louis's katalog - ikke en bondegård,
men alligevel mere end jeg vil bløde... Desuden fylder det jo alt sammen på
"lagerpladsen".

Nææ, der er nok ingen vej udenom. Udstødning af - centralstøtteben på -
lillebror på bagsædet - og så derudaf...

Tak alligevel
Studen

Fra : Armand

Dato : 15-09-05 22:27

Studen wrote:
> [...]
>
> Nææ, der er nok ingen vej udenom. Udstødning af - centralstøtteben på -
> lillebror på bagsædet - og så derudaf...

Kan du ikke komme ind i et skur og stå med jobbet?
Ifald er det enkelt at løfte forenden v.h.a. en skraldestrop fra styrene
og op om et af spærrene!
Ellers kan det da også lade sig gøre at nøjes med én side af gangen,
hvorved den ikke vil falde sammen over sidestøttebenet!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 07:58

Studen skrev i meddelelsen <431de02f$0$250$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Kan det lade sig gøre?

En træplade/brædt, formet i enderne så den passer som en bro mellem nederste
gaffelben, over forskærmen. Pladen må kun lægge an mod alu-kanten af benene,
uden om støvhætten, og IKKE på støvhætten. Og så ellers en i længden
tilpasset stolpe/pind op mod gaffelkronen.

Pladen skal ligne:

_____
)_____(

Og bestil så bare et sæt Wilbers fjedre med det samme, Honda kan ikke lave
fjedre :-|

mvh
Orla

Fra : Studen

Dato : 13-09-05 09:00

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:43213148$0$73767$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> )_____(
>
> Og bestil så bare et sæt Wilbers fjedre med det samme, Honda kan ikke lave

Hej Orla

Tak for den fine idé. Det burde man jo næsten fabrikere....

Løsningen blev: potte af, centralstøttefod på, lillebror på bagsædet, og så
derudaf...

Mht. fjedre "springer" jeg nok bare over. Min forgaffel er indstillet meget
hårdt vha. fjederforspænding og oliemængde. Katanaen og jeg selv vejer godt
tilsammen...

Mvh
Studen

Fra : Orla Pedersen

Dato : 13-09-05 10:27

Studen wrote:

> Mht. fjedre "springer" jeg nok bare over. Min forgaffel er indstillet meget
> hårdt vha. fjederforspænding og oliemængde. Katanaen og jeg selv vejer godt
> tilsammen...

Jup ! Og Du vil nu opleve hvordan hjulet ikke har fat i asfalten fordi der
ikke er nogen dynamik tilbage i din affjedring En fjeder er ikke
bare en fjeder !

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 13-09-05 11:25

Orla Pedersen wrote:

> Jup ! Og Du vil nu opleve hvordan hjulet ikke har fat i asfalten fordi
> der ikke er nogen dynamik tilbage i din affjedring En fjeder er
> ikke bare en fjeder !

   Og er det pengepungen der trykker, så har Louis.de tilbud på Wirth
Fjedrene, de virker fantastisk i forhold til orignale Suzuki fjedre :)
og til en pris der for de fleste gadekøre vil være bedre tjent med end
de dyre fansy mærker, som bare gir mere Langelinieblær end ekstra
brugbarhed vs. det de kan magte.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Studen

Dato : 15-09-05 21:43

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> [...]
> til en pris der for de fleste gadekøre vil være bedre tjent med end de
> dyre fansy mærker, som bare gir mere Langelinieblær end ekstra brugbarhed

Tjaa, nu er det altså CBR600 fjedre jeg kører med (fra efter ´96) med
"nylængde" - men jo jeg forstår udemærket jeres argumentation. Mit problemer
nok, at forgaflen er lidt for lav, og hvis jeg indstiller den til at fjedre
optimalt, kommer jeg for tæt på jorden (i hvert fald i mit hovede) Jeg er
desuden nærmest vænnet til en lidt hård forende, og syntes ikke det funker
dårligt.
Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699