Mikrometerskrue
Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-09-05 23:25

Hej NG.

Jeg har med intet held kunne finde priser/butikker som er i stand til at
sælge mig en mikrometerskrue.

Jeg skal bruge den i forbindelse med måling/udskiftning af shims til min
motor. Så den skal blot være i spillerummt fra 0-25mm og måle ned til
0.01mm præcision.

Er der nogen af jer som kender et sted i københavnsområdet hvor man kan
skaffe sådan en mikrometerskrue for en rimelig pris i OK kvalitet?

Det skal helst ikke kun være en Internet butik da jeg gerne skulle kunne
bruge værktøjet over weekenden. (skulle gerne have en 30-40 ekstra
shims, så burde være dækket på det område).

På forhånd tusind tak.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Niels Bitsch Nielsen

Dato : 02-09-05 00:50

Hej ! Kenneth

Du finder nemt en mikrometerskrue (og meget andet lækkert
måleværktøj) hos f.eks. SANISTÅL. De har afd. i hele landet.

Hilsen fra Niels

--
nbn XJ900

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-05 01:05

On Fri, 02 Sep 2005 00:25:03 +0200, Kenneth Østrup
<ksFJERN@skysovs.com> wrote:

Hej Kenneth.

>Jeg skal bruge den i forbindelse med måling/udskiftning af shims til min
>motor. Så den skal blot være i spillerummt fra 0-25mm og måle ned til
>0.01mm præcision.

Du behøver ikke nødvendigvis en micrometerskrue.
Du kan anvende en digital skydelære, den klarer fint dit krav.
Jeg købte min hos Frederikssunds Autodele.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 02-09-05 07:45

Steen Gruby wrote:
> Du behøver ikke nødvendigvis en micrometerskrue.
> Du kan anvende en digital skydelære, den klarer fint dit krav.
> Jeg købte min hos Frederikssunds Autodele.

Hej Steen, tak for dit svar, det vil jeg stærkt overveje så!

Jeg går ud fra at min Haynes manual anbefaler en mikrometerskrue fordi
den højst sansynligt er skrevet tilbage i 80'erne.
Jeg tør ikke umiddelbart stole på målene fra min fars gamle "analog"
skydelære som han har haft fra da han var ung, derfor er jeg gået på
jagt efter noget andet.

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-09-05 09:28

Kenneth Østrup wrote:

> [...]
> Jeg tør ikke umiddelbart stole på målene fra min fars gamle "analog"
> skydelære som han har haft fra da han var ung, derfor er jeg gået på

Hvad med at måle søgerbladene med den - hvis det stemmer er der jo ingen
ko på isen. En velpasset skydelære bliver ikke upræcis af sig selv IMHO.

--
vh
Torben

Fra : Christer Waleryd

Dato : 02-09-05 08:40

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:

> [...]
> Jeg tør ikke umiddelbart stole på målene fra min fars gamle "analog"
> skydelære som han har haft fra da han var ung, derfor er jeg gået på

En mikrometerskrue vil være mere nøyaktig i brug en et skydelære,
dette fordi man med en mikrometerskrue har nøyaktig det samme moment
mod målefladerne hvergang. Med et skydelære vil det variere meget hvor
hårdt man skyver 'læret' sammen.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-05 13:56

On Fri, 02 Sep 2005 07:40:12 GMT, Christer Waleryd <lcw@dod.no> wrote:

Hej Christer.

> [...]
>dette fordi man med en mikrometerskrue har nøyaktig det samme moment
>mod målefladerne hvergang. Med et skydelære vil det variere meget hvor

Det vil nu være en meget begrænset diviasion.
Jeg tror vi kan sammenligne det med den opvarmning hånden afstedkommer
på micrometerskruen, som også er årsag til en vis fejlmåling
(tolerance).
Jeg har lige taget et check mellem en micrometerskrue og en
digitalskydelære.
Gejlvisningen mellem dem ligger nede i 1/1000 klassen, og er dermed
under den 1/100 der kræves.
Desuden er det min opfattelse at det som ikke maskinarbejder eller
værktøjsmager er væsentligt lettere at arbejde med en skydelære end en
micrometerskrue.
Hvis ikke trykket micrometerskruen spændes med er konstant (rigtig)
viser den også nemt 1/100 forkert

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 02-09-05 08:34

"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal bruge den i forbindelse med måling/udskiftning af shims til min
> motor. Så den skal blot være i spillerummt fra 0-25mm og måle ned til

Hej Kennet.

Frits Pedersen A/S, Rosenvængets Allé 32, 2100 København Ø har også
mikrometerskruer.

Desuden har Harald nyborg tilbud på en digital skydelære til 119,- kr
(Katalognr. 5629).

Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 02-09-05 16:57

Jorgen Gerdorf wrote:
> Desuden har Harald nyborg tilbud på en digital skydelære til 119,- kr
> (Katalognr. 5629).

Og aldi har en i næste uge til 100,-
http://aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_36/P_OFF16.HTM

Den ser ud til at være bedre kvalitet en HN's

Jan Selchau-Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-05 08:44

Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<43178035$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Hej NG.
>
>Jeg har med intet held kunne finde priser/butikker som er i stand til at
>sælge mig en mikrometerskrue.

Biltema har en "brugbar" mikrometerskrue til Kr. 89,90 Varenr. 16-1140

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 02-09-05 09:33

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> <43178035$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> Biltema har en "brugbar" mikrometerskrue til Kr. 89,90 Varenr. 16-1140

Hej Orla,

Perfekt! det ligger ikke så langt herfra, der må jeg lige tage et smut
forbi.

Tusind tak!

Tror også lige at jeg vil kigge din vejledning igennem når jeg kommer
hjem fra arbejde en gang

Fra : TGSC

Dato : 02-09-05 23:20

Man kan ikke helt stole på skydelærer, heller ikke digitale. Man skal
op i en ganske god (og dyr) kvalitet for at det passer på
hundrededele, og den er mere følsom for håndspænding. En rigtig
mikrometerskrue passer hver gang indenfor en hundrededel hvis den har
fjederskrue, men kan kun måle udvendige mål. Men den svinger også
lidt alt efter hvordan man holder den, og hvor rundt det man måler på
er.

Diesella havde et godt tilbud i Juli på en lille magnetstander med
måleur til 310kr+moms, jeg fik det gennem Sanistål som også solgte
mig en mikrometerskrue.

Men som nævnt er det en god ide at kontrolmåle med søgerblade, hvis
de så altså passer.

Fra : KOP

Dato : 02-09-05 23:54

Digital skydelære, er på tilbud i Aldi fra på onsdag....

kop

Fra : kc

Dato : 03-09-05 18:53

"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Jeg har med intet held kunne finde priser/butikker som er i stand til at
> sælge mig en mikrometerskrue.
____________________________________

Jeg vil mene en mikrometerskrue er den der bedst til at måle en shims med.

kc

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 03-09-05 19:03

kc wrote:

> ____________________________________
>
> Jeg vil mene en mikrometerskrue er den der bedst til at måle en shims med.

Ja, jeg har nu prøvet at måle dem med en digital skydelære, men
problemet ligger bare i at shimmen som oftest er smallere i midten end
ude i kanterne (hvis de er blevet brugt). Og skydelæren kan kun måle fra
kanterne af, hvilket naturligvis også giver en fejlmåling.

Alt i alt kan den lille fejlmåling af shims, sådanset være ligegyldig,
da det er eftermålingen med søgebladet bagefter som tæller. Det kræver
så naturligvis at søgebladende er præcise ;D

Fra : Moller

Dato : 03-09-05 19:09

Kenneth Østrup wrote:

> Alt i alt kan den lille fejlmåling af shims, sådanset være ligegyldig,
> da det er eftermålingen med søgebladet bagefter som tæller. Det kræver
> så naturligvis at søgebladende er præcise ;D

   Og præcis søgebladene er rigtige gode at få tjekket med en
Mikrometerskrue ;) at skaffe et godt sæt søgeblade er nu svære end at
skaffe en Mikrometerskrue.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 03-09-05 19:03

Kenneth Østrup wrote:

> men problemet ligger bare i at shimmen som oftest er smallere i midten end
> ude i kanterne (hvis de er blevet brugt). Og skydelæren kan kun måle fra
> kanterne af, hvilket naturligvis også giver en fejlmåling.

Jeg mener selvfølgelig langs kanten, den er jo rund

Fra : kc

Dato : 03-09-05 19:20

> [...]
> da det er eftermålingen med søgebladet bagefter som tæller. Det kræver
> så naturligvis at søgebladende er præcise ;D

__________________________________

Det var det jeg mente, shims bliver ikke slidt i kandten. men i midten.

kc

Fra : Flyrider

Dato : 03-09-05 20:14

"kc" <sibm@sletofir.dk> skrev i en meddelelse

> "> Ja, jeg har nu prøvet at måle dem med en digital skydelære, men

> __________________________________
>
> Det var det jeg mente, shims bliver ikke slidt i kandten. men i midten.
>
> kc

og trods alt, en skydelære er bedre til at åbne bajere med, så brug den til
det, og micrometerskruen til at præsisionsmåle med. Derfor "opfandt" man
den.
mvh
Palle

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-09-05 21:44

On Sat, 3 Sep 2005 21:13:50 +0200, "Flyrider" <flyrider@flygenring.dk>
wrote:

Hej Palle

>og trods alt, en skydelære er bedre til at åbne bajere med, så brug den til
>det, og micrometerskruen til at præsisionsmåle med. Derfor "opfandt" man
>den.

Hvis der er en der åbner bajere med min skydelære bliver det en sag
for drabsafdelingen
Problemet med skydelærens nøjagtighed var tidliger et spørgsmål om at
kunne aflæse noniusen.
Nu hvor skydelæren har fået "gammelmandssyn" i form af elektronik er
det kun et spørgsmål om hvor meget mekanisk slør der er i den, og
selvfølgelig, hvilken kvalitet vi taler om.
Med en standard skydelære med nonius kan man ikke komme nærmere end
5/100 med den, hvorimod den digitale skydelære nemt følger med til
noget der ligner 1/100
Jeg har, opfordret af denne tråd, checket min Etalon micrometerskrue
op mod en digital skydelære, og forskellen er så ringe at det henhører
under termisk måleunøjagtighed.
Hvis vi taler om at måle på noget der i forvejen er slået til
pindebrænde, som f.eks. en brugt shims, er sagen naturligvis en anden,
idet micrometerskruen foretager målingen i en punkt, hvor skydelæren
måler over hele den krumme flade.
Det er som at rette bager for smed, og har ikke moget med den aktuelle
målenøjagtighed at gøre.
For de fleste hobbymekanikere er digitalskydelæren efter min mening
fuldt ud tilstrækkelig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : kc

Dato : 03-09-05 22:44

> målenøjagtighed at gøre.
> For de fleste hobbymekanikere er digitalskydelæren efter min mening
> fuldt ud tilstrækkelig.

> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

________________

Kan kun give dig ret, men ?

Derfor skal hobbymekanikere måske også, holde sig langt fra skydelære.

kc

Fra : Moller

Dato : 04-09-05 08:34

kc wrote:

> Kan kun give dig ret, men ?
>
> Derfor skal hobbymekanikere måske også, holde sig langt fra skydelære.

   ØH bø, hvorfor ??? der er forskellige grader af Hobby mekanikere, og
præcis lige som hobby elektrikerne(rene dødsfælder nogen af dem). Og
derved er der skam folk som kan bruge skydelære og Micrometerskruer uden
problemer, nogen enda bedre end visse mekanikere. Så at sige en hobby
mekaniker skal holde sig fra en skydelære, naaahhh...

   På den anden side, så er min erfaring at hvis en person ikke kan bruge
en gammeldags skydelære uden digital udlæsning, er det tit også at de
slet ikke kan håndtere den digitale rigtig. Så om folk skal bruge
tingende eller ej, det er da afgørende om vil sætte sig ind i tingende
eller ej. For ellers ender vi jo med at alle spørgsmål hendvises til en
forhandler, nøjagtig som der sker inde i El gruppen.

Fra : TGSC

Dato : 04-09-05 20:16

Her er (igen) godt læsestof :
http://fagteori.dk/mv/menu/