Parkering i AAlborg
Fra : ahk

Dato : 18-08-05 13:08

Hey! af en eller anden mærkelig grund kan jeg ikke svare på de andre
posts der er vedrørende emnet :S

men her er i hvert fald hvad jeg har fundet ud af vedr parkering i
Aalborg kommune med MC:

-----

Tak for din henvendelse om parkering med motorcykler.

Vi kan oplyse, at parkering af motorcykler skal foregå efter
Færdselslovens generelle bestemmelser, og efter eventuelle lokale
bestemmelser om parkering. En motorcykel betragtes herefter -
ligestillet med en bil - som et køretøj.

Efter færdselslovens §28 skal standsning og parkering ske på en
sådan måde, at der ikke opstår fare eller ulempe for færdslen.
Køretøjet skal anbringes i vejens længderetning ved kørebanens
yderkant.

Standsning eller parkering af et køretøj må ikke ske på cykelsti,
gangsti eller fortov samt på midterrabat, helleanlæg eller lignende.

Med henvisning til Bekendtgørelse om vejafmærkning nr. 590 af 24.
juni 1992, §49 - omhandlende T33 Parkeringsbås - skal parkering ske i
og indenfor en bås. I et område, der specielt er udlagt til
parkering, og hvor færdsel primært foregår med henblik på parkering
(parkeringsplads), og hvor der er afmærket parkeringsbåse, må
parkering ikke finde sted uden for en p-bås.

Standsning og parkering med køretøjer, der har mere end to hjul, skal
ske i båsens længderetning. Det vil sige, at motorcykler må holde
såvel i båsens længderetning og på tværs i p-båsen - eventuelt
flere motorcykler i en bås. Såfremt en køretøjsart, f.eks. en bus,
taxi, lastbil eller motorcykel, angives med tekst eller med symbol
p-båsen, må standsning og parkering kun foretages af denne
køretøjsart.

Hvor parkeringsbåse er afmærket på eller ved kørebane udenfor
parkeringsplads, må parkering finde sted uden for en bås, hvis ikke
dette strider mod andre bestemmelser.

Parkering i gågade må ikke ske uden for særligt afmærkede pladser.
Dette gælder dog ikke cykler, knallerter og to-hjulede motorcykler.

Efter "Bekendtgørelse om parkering i Aalborg Kommune" er det forbudt
at standse eller parkere - helt eller delvist - på fortov og
torvepladser, med mindre det ved afmærkning på stedet er
tilkendegivet, at sådan parkering kan finde sted.

På parkeringspladser, hvor der er opstillet parkometre (p-automater),
som er beregnet til betaling af afgift for parkering, skal der betales
den anførte timetakt for at parkere. Ved parkering af en motorcykel,
skal p-billetten medbringes og forevises for p-kontrollen / politiet
som bevismateriale, hvis man er blevet pålagt en parkeringsafgift.

Der skal ikke benyttes parkeringsskive i forbindelse med
motorcykelparkering, men den tilladte parkeringstid i henhold til
skiltningen skal overholdes.

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 18-08-05 13:21

Snipper en masse om parkering ....

- Det er dog lige godt ikke til at finde ud af.
Da jeg fik mit køretkort for 3 år siden spurgte jeg også ad. Der var det
tilladt at parkere på fortovet, såfremt en "dobbelt" barnevogn kunne komme
forbi!

Det er åbenbart ikke tilfældet mere. Vi er _mere eller mindre_ sidestillet
med biler nu....

Thomas
RF 600

Fra : anders majland

Dato : 18-08-05 13:51

> Da jeg fik mit køretkort for 3 år siden spurgte jeg også ad.

Og du tog kørekort i Aalborg ?

Det sjove ved parkering er at det skal ske efter "eventuelle lokale
bestemmelser om parkering" Dvs du i princippet skal omkring den lokale
sherif hver gang du vil parkere i en ny politikreds ...

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 18-08-05 14:05

meddelelse news:43048456$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...

> Og du tog kørekort i Aalborg ?

Ja! Jeg tror nu ikke de gør noget ved parkringer på fortovet alligevel.
Jeg gør det ihvertfald tit.

Thomas

Fra : Jacob Larsen

Dato : 18-08-05 14:40

"Thomas B. Andersen" <t-buus@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> en "dobbelt" barnevogn kunne komme forbi!
>
> Det er åbenbart ikke tilfældet mere. Vi er _mere eller

Nej, det er lidt anderledes. Reglerne har altid været som beskrevet, men der
gives normalt ikke bøder for fornuftig parkering af motorcykel. Jeg spurgte
en betjent, da jeg inde på nytorv havde parkeret sammen med en kammerat
(også på mc) ved siden af en BMW (bil). Betjentene gav BMW'en en bøde, men
vores cykler der holdt lige ved siden blev ignoreret. Jeg fik at vide at
betjenten selvfølgelig ikke kunne garantere for de private parkeringsvagter,
men at politiet ikke gav bøder for at parkere "ulovligt" bare man ikke er
til gene. Han kørte dog selv mc, og havde aldrig fået en bøde selvom han
parkerer ligesom mig og min kammerat.

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879