Maling af alu?
Fra : Pierre R.

Dato : 16-08-05 21:19

Skal man bruge noget specielt maling hvis jeg skal male et par alu dele og
skal jeg gøre noget ved aluen før jeg maler?

Pierre

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-05 21:33

Pierre R. wrote:
> Skal man bruge noget specielt maling hvis jeg skal male et par alu dele og
> skal jeg gøre noget ved aluen før jeg maler?

Jeg har lige mistet det halve af det hvide i det ene øje for en liter
etchgrunder (ætsgrunder) til alu - iflg. farvehandleren skal aluen være
helt rå før den påsprøjtes. Jeg har før lakeret alu med alm.
rusthindrende grundmaling i bunden med lidt dårlig hæftning til følge.
Det vil jeg ikke risikere på min fælgopgradering, så derfor prøver jeg
etchgrunderen. Du kan købe det halve hvis du er interesseret - der er
til 2½ gennemsnitslevealderliv med mit forbrug..

Jeg har ikke leget med det endnu, så jeg kan ikke give erfaringer
videre, men så vidt jeg husker skal oxyderingen fjernes max. en time før
grunderen påføres.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 16-08-05 21:54

In article <8TrMe.89$NH2.52@news.get2net.dk>, prc@tele2adsl.dk says...
> Skal man bruge noget specielt maling hvis jeg skal male et par alu dele og
> skal jeg gøre noget ved aluen før jeg maler?

Jeg har malet rå alu med Hammerite. Det holder glimrende.
Mal emnet når det er opvarmet til ca. 50 grader, og smid det gerne i
ovnen bagefter ved 150 grader en time eller to!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 16-08-05 22:00

> Jeg har malet rå alu med Hammerite. Det holder glimrende.
> Mal emnet når det er opvarmet til ca. 50 grader, og smid det gerne i
> ovnen bagefter ved 150 grader en time eller to!
---
Det var lige noget jeg kunne bruge..
-Skal have malet lidt lir på de allu dimser der støtter bagsvingeren i
siderne.. :))

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : Pierre R.

Dato : 16-08-05 22:10

> Jeg har malet rå alu med Hammerite. Det holder glimrende.
> Mal emnet når det er opvarmet til ca. 50 grader, og smid det gerne i
> ovnen bagefter ved 150 grader en time eller to!
> --

Hvor får det henne i DK og kan mn få det i forskellige farver?

Pierre

Fra : Hekto

Dato : 16-08-05 22:39

In article <CCsMe.98$1A3.70@news.get2net.dk>, prc@tele2adsl.dk says...
> Hvor får det henne i DK og kan mn få det i forskellige farver?

I blank udgave sølv og sort på spray. Rød og blå fås også til pensel
(kan slet ikke anbefales!)
Silvan, LIC, farvehandlere o.s.v.

Fra : anders majland

Dato : 17-08-05 07:43

> I blank udgave sølv og sort på spray. Rød og blå fås også til pensel
> (kan slet ikke anbefales!)
> Silvan, LIC, farvehandlere o.s.v.

Det er nok ikke uden grund at hammerite anbefaler deres egen grunder ved
maling af alu.... Så regn ikke med at det bliver hængende uden.

Fra : Hekto

Dato : 17-08-05 08:18

In article <4302dc69$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>, anders.majland-
see.signature@address.invalid says...
> Det er nok ikke uden grund at hammerite anbefaler deres egen grunder ved
> maling af alu.... Så regn ikke med at det bliver hængende uden.

Jo - helt uden grund!
Det hanger fint på uden deres grunder. Iøvrigt er det ualmindeligt
ressistent over for varme. Jeg fik lidt på min udstødning, lige ved
cylinderen. Det sidder der endnu!!! =

Jeg har trøstigt malet motorsider, bagsvingere, cylindere og topstykker
- uden grunderen, og det er blevet fint hængende!

Fra : anders majland

Dato : 17-08-05 09:56

> Jeg har trøstigt malet motorsider, bagsvingere, cylindere og topstykker
> - uden grunderen, og det er blevet fint hængende!

Men prøv lige at udsæt det for dårligt vejr - så falder det af ... Det var
min erfaring på min aprilia som jeg kørte hele året på ......

Fra : Hekto

Dato : 17-08-05 10:32

In article <4302fbbb$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>, anders.majland-
see.signature@address.invalid says...
> Men prøv lige at udsæt det for dårligt vejr - så falder det af ... Det var
> min erfaring på min aprilia som jeg kørte hele året på ......

Fadtede du det ordentligt af?
Noget af det hænger på en 'helårs-gs450' og det er der stadig!?

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-08-05 07:54

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev :

> Jeg har malet rå alu med Hammerite. Det holder glimrende.
> Mal emnet når det er opvarmet til ca. 50 grader, og smid det gerne i
> ovnen bagefter ved 150 grader en time eller to!
______________________________________

Som Anders og også skriver, anbefales det af hammerite at anvende en speciel
alu-grunder inden man smører noget andet på, og min erfaring er, at det er
en nødvendighed, hvis man vil have malingen til at hæfte ordentligt.
Bortset fra det holder dit fif med bagning af elementet, selvom jeg følte
mig lidt dum første gang jeg prøvede det. Det sikrer en stenhård
overflade!

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Hekto

Dato : 17-08-05 08:20

In article <4302ddef$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>, chrijac[FJERN]
@hotmail.com says...
> [...]
> Bortset fra det holder dit fif med bagning af elementet, selvom jeg følte
> mig lidt dum første gang jeg prøvede det. Det sikrer en stenhård

Læs hvad jeg har svaret Anders.

Ja, det flyder fuldstændigt glat ud, og bliver hammer-hårdt (har!-Har!-
har!)

Dum? ... det værdste er når varanen kommer hjem og lugter maling i
køkkenet, og opdager en bagsvinger i bageovnen!!!! =