Vedr. kæde og tandhjul
Fra : K.L. Sørensen

Dato : 15-08-05 20:29

Hvordan kan man kontrollere om kæde og tandhjul er udslidt?.

grunden til spørgsmålet er at jeg hører lidt banken/skure lyd fra kæden
under acceleration, lyden kommer både ved stille acceleration og kraftigere
acceleration.

Kim

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-08-05 21:44

On Mon, 15 Aug 2005 21:28:53 +0200, "K.L. Sørensen" <kls@wanadoo.dk>
wrote:

Hej Kim.

>Hvordan kan man kontrollere om kæde og tandhjul er udslidt?.

Den almindeligste metode er at prøve at løfte kæden ud af det bageste
tandhjul vandret ud for bagakslen.
Hvis du kan løfte den mere end nogle få mm ud er den slidt.
Det kan dog være at kæden er OK, men at dit forreste tandhjul er slidt
ned.
Din beskrivelse kan tyde på det.
Prøv at kigge på tandhjulet.
Hvis det er som jeg tror er du ikke i tvivl

>grunden til spørgsmålet er at jeg hører lidt banken/skure lyd fra kæden
>under acceleration, lyden kommer både ved stille acceleration og kraftigere
>acceleration.

Den begynder at lyde som en Linie 5

Mange kører to kæder ned på et sæt tandhjul og tager så den kortere
levetid på kæde nr 2 med i købet.
Hvis jeg skulle vælge den "halve" løsning ville det blive med ny kæde
og samtidig nyt forreste tandhjul, og hver anden gang også det bageste
tandhjul
Den rigtige måde at lave kædeservice på er at skifte både tandhjul og
kæde samtidig.
Med den pris der er på tandhjul er der ingen økonomisk grund til at
undlade at skifte dem samtidig med kæden, når man samtidig tager den
kortere levetid på kæde nr. 2 med i betragtning.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-08-05 22:54

K.L. Sørensen wrote:
> [...]
> under acceleration, lyden kommer både ved stille acceleration og kraftigere

Jeg er nu sikker på at grunden til at du spørger er at du ikke gider
læse de indlæg der er i gruppen

Der er mellem den 06.AUG og 14.AUG postet ikke mindre end 42 indlæg
desangående....

så prøv at læs tråden "slitagegrænse på kæde; gsxr400(gk76)"
Der er alt hvad du behøver at vide

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet