Børn på MC?
Fra : Jim Andersen

Dato : 15-08-05 14:10

Så lige på de klippekort-regler:
"ikke sørger for at, passager ml. 8 og 15 år anvender styrthjelm på
motorcykel"

Hvordan er reglerne egentlig for børn (under 8) og MC ? Skal de have hjelm
på ? (hvis ikke, hvad er begrundelsen). Hvor mange må man have med ? Hvor
skal de sidde ? F.eks føreren i midten, en lille på tanken, og en lidt
større bagpå ?

Og ingen moralske opstød eller sikkerhedstip i en alenlang tråd, tak.

/jim

Fra : Harry Teicher

Dato : 15-08-05 14:28

Jeg mener at alle passagere skal kunne nå deres fodhviler. Det må
betyde 1 barn, siddende bagpå. Hvis ikke de kan nå forhvilerne kan
man købe et special sæde med stropper til fødderne. Har kørt korte
tur med mine børn siden de var velnok 4 år, og har kunne købe hjelme
+ jakker de kunne passe.

Fra : y2j66_99@yahoo.dk

Dato : 15-08-05 15:01

Nu skal jeg snart til teoriprøven, så det bør jeg kunne svar på...

Jeg tror at børn under 8 år faktisk gerne må benytte cykelhjem.
Jeg ved ikke angående fodhvilerne, men barnet må vist meget gerne
være stor nok til at holde fast i føren. Man smider vel ikke en to
årige bage på en MC..?
Jeg tvivler stærk på at børn må på tanken - Jeg tror ikke at det
går sikkerhedsmæssigt.

Fra : anders majland

Dato : 15-08-05 15:38

>Jeg tror at børn under 8 år faktisk gerne må benytte cykelhjem.

Der er ikke noget lovkrav om at de skal bruge hjelm, udfra afvejningen af at
en tung hjelm kan gøre skade på barnets nakke. Men idag fåes lette
styrthjelme i små størrelser (og i tyskland er en godkendt hjelm et krav så
der er et fint udvalg hos tyske postordrebutikker)

> [...]
>årige bage på en MC..?
>Jeg tvivler stærk på at børn må på tanken - Jeg tror ikke at det

For en 1/2 generation siden vra politiet ikke så skråsikker, der tillod de
børn foran bare der var lavet fodhvilere til det. Men selvom der ikke er
lavet om på loven er tonen skærpet og passagerer skal idag sidde bag føren
og kunne nå fodhvilerne) Argumentet er at man ikke kan føre motorcyklen på
betryggende hvis med et barn foran - jeg er ikke enig - og gør du det
alligevel kan det jo give en tur i retten. Tyskerne har igen firkantede
regler - børn under X år skal sidde bagpå på/i et godkendt sæde (Altså ikke
noget med hjemmelavede beslag/fodhvilkere). BJeg er ikke sikker på alderen.

Stamatakis sædet er udemærket og Thomas (min søn) har brugt det siden han
var 3,5 (Sædet er godkent fra 3år)

Mvh
Anders Majland

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 00:39

Man smider vel ikke en to
årige bage på en MC..?

Jo det gør man da !!!

Jeg har kørt med knægten de sidste par år og han er ikke fyldt fire endnu.
til at starte med sad han foran, men kom hurtigt om i hans stol.
Det er dog kun en mc scotter, men havde Banditten ikke været så " højrøvet "
havde han bestemt også været med på den.

MVH Ove

Fra : anders majland

Dato : 16-08-05 16:02

> Man smider vel ikke en to
>årige bage på en MC..?

Nej han/hun kravler selv op

Men desudene er det min påstand at det ikke er farligere for et lille barn
at sidde bag på en motorcykel end bag på en trædecykel - når ellers føreren
er sit ansvar voksent og kører på barnets præmisser (i.e ingen unødige
kraftige accelerationer eller nedbremsninger).

Påstand - da der heldigvis ikke er uheld nok at lave statistik på...

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-08-05 15:51

Jim Andersen wrote:
> [...]
> større bagpå ?
>
> Og ingen moralske opstød eller sikkerhedstip i en alenlang tråd, tak.

Enkelt

Børn under 8 skal ikke benytte hjelm, ud fra den forudsætning, at deres
fysik/anatomi, gør at en tung hjelm kan brække nakken på dem ved styrt.

"Skihjelm" skal jeg dog ikke undlade at anbefale, til de små, de er
lette og dækker noget bedre end cykel hjelm!

Passageren (alle aldre) skal kunne nå fodhvilerne, så er der en sådan
og generer barnet i øvrigt ikke førerens frie betjening af motorcyklen
må de gerne sidde på tanken - jeg tvivler dog på at _alle_ betjente vil
godtage at de ikke generer førerens betjening - men så igen, godtager en
betjent den, og du fortæller om det her, er der nok en der klager til
færdselspolitichefen.... :-/

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet