ulykke ved fruens bøge i odense?
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 13-08-05 13:07

Fik fortalt af en af mine kammerater at han havde set i avisen der var
sket et uheld ved skovsøen i odense torsdag??, nogen dre ved hvad der
skete??

Det har vist sig senere at være en af mine bekendtes familie medlemmer der
var indblandet( ikke en jeg snakker så meget med, så vil jo ikk bare ringe
når man hører om tragedie)

Fra : Squish

Dato : 13-08-05 17:00

Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> [...]
> var indblandet( ikke en jeg snakker så meget med, så vil jo ikk bare ringe

Hej Johan,

Det var ikke ved Skovsøen, men foran banegården. Jeg er et af de
øjenvidner der er omtalt i avisen (kørte 10 meter bagved). Han kørte i
højre vognbane over Thomas B. Thrigesgade mod banegården og der kører en
bil (langsomt) i venstre vognbane. Der er rødt ved fodgængerfeltet foran
banegården, og da de skifter til grønt accelererer han (vi), men ikke
bilen. Føreren af denne beslutter sig nemlig pludselig til at trække ind
i højre vognbane uden varsel - ind over den fuldt optrukne linie før
fodgængerfeltet. MC'isten bremser hårdt (baghjulet blokerer) og hamrer
lige ind i siden på bilen og flyver af MC'en. Han kurer ind over
cykelstien og bliver liggende. MC'en bliver krøllet rundt om en mast.
Jeg når at bremse ned, kører venstre om bilen og standser umiddelbart
foran. Der kommer hurtigt en masse mennesker til og jeg får ringet 112
osv. Fyren på MC'en klarede den vist med en forstuvet (brækket?) fod -
desuden blødte han fra hånden, men heldigvis ikke noget alvorligt, så
vidt jeg kunne vurdere.

--
Squish
VFR750F

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 14-08-05 12:19

OK.
Takker for oplysningerne.
MVH
Johan

Det fandme typisk det er en i bil der er skyld i at vi på mc kører galt

Fra : Steen Johansen

Dato : 14-08-05 21:33

"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-p@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
> OK.
> Takker for oplysningerne.
> MVH
> Johan

Dem der ager med stude kommer også fremad!
MvH Steen

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-08-05 09:38

> [...]
> MVH
> Johan
>
> Det fandme typisk det er en i bil der er skyld i at vi på mc kører galt

Rent statistisk må det jo være sådan..

Kunne du ikke begynde at svare under det du svarer på? Du er jo ikke
ligefrem ny herinde mere.

--
vh
Torben

Fra : Schlæger

Dato : 15-08-05 16:28

Torben Scheel wrote:

> Rent statistisk må det jo være sådan..

Nårrhh ... !!
Det kan jo også tænkes, at ham på MC selv er skyld i, at han kører galt

Mch Schlæger

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 16-08-05 07:19

">
> Nårrhh ... !!
> Det kan jo også tænkes, at ham på MC selv er skyld i, at han kører galt
>
> Mch Schlæger
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nu vi taler lidt om ulykkesstatistikker, så høre jeg tit journalister tale
om at unge er overrepræsenteret i dem, men så spurgte jeg en journalist på
EB, der netop havde skrevet en artikel hvor alle unge blev udstillet som
dødskører, om han kunne se ud fra statistikken, om de unge var skyld i
uheldende eller om de "bare" var indblandet i dem.... Jeg fik aldrig
svar....

Jeg stoler ikke på statistikker, da man kan ændre alt ved bare at opstille
en anden hypotese... Jeg vil også tro det samme er gældende for
MC-statistikkerne, at man kan se at der er et overtal af uheld hvor MC er
indblandet ( navnlig fordi EU-scooterne høre under denne gruppe
åbenbart ),
men de kan ikke sige om det er MC-isternes skyld eller om det er
billisternes skyld.. Kigger man på mange af de ulykker der kommer i
avisen,
skal man sjældent læse ret langt før denne linje kommer : Billisten, der
ikke overholdt sin vigepligt kørte....... osv...

Og shclæger.. såen en MC vejer altså godt til med 50 km/t... det er mere
end
rigligt til at krølle en MC...

--
MVH
Jon Larsen

Fra : Schlæger

Dato : 16-08-05 17:05

Jon & Ann-Rikka wrote:

> Og shclæger.. såen en MC vejer altså godt til med 50 km/t... det er mere
> end
> rigligt til at krølle en MC...

.... og 50 km/t højre om en bil, som holder stille, er vel heller ikke
forfærdelig intelligent .... Derfor angriber jeg udtalelsen om at "det er
bilistens skyld".

Jeg orker ikke at genoptage diskussionen om "overhaling" ctr.
"forbikørsel", men tænker blot på almindelig omtanke i trafikken !!

Mch Schlæger
(som hverken har heste eller Punto, men sund fornuft)

Fra : Armand

Dato : 16-08-05 22:00

Schlæger wrote:

> ... og 50 km/t højre om en bil, som holder stille, er vel heller ikke
> forfærdelig intelligent .... Derfor angriber jeg udtalelsen om at "det
> er bilistens skyld".

Nu er hele situationens forhold langtfra klarlagt i den omtale der
forekommer her i strengen, så det er jo svært at forholde sig til hvor
vildt eller overvejet motorcyklisten har kørt :-/
Men f.eks. omkring kørsel mellem køer af biler regner jeg det for
sikrere at bilerne holder stille, derved at de så ikke kan bevæge sig
sidelæns ind foran/i en, og jeg har da også ligefrem udnyttet dette
dynamiske faktum til at lokke selvbestaltede sheriffer der spærrer for
motorcyklisters udnyttelse af køretøjets agilitet, ved at lokke dem mod
én side indtil bilen holder stille hvorefter der er masser af plads og
ro til at passere den fastlåste bil den anden vej om.
Så vedkommende kan altså ikke have holdt helt stille, eller også har
bevægelsen været uhyre resolut fra stilstand :-/

--
Armand.

Fra : Schlæger

Dato : 17-08-05 17:03

Armand wrote:

> [...]
> Så vedkommende kan altså ikke have holdt helt stille, eller også har
> bevægelsen været uhyre resolut fra stilstand :-/

Det er meget fint, Armand, men mit budskab var egentlig at flytte fokus
lidt fra den gængse: "Det er altid bilisternes skyld".

Hvis man overhaler højre om en bil i bytrafik - i et kryds - med en
hastighed som er VÆSENTLIGT højere end den pågældende bil på MC'istens
venstre side, så løber man en risiko, som er helt ude i hampen. Om bilen
kørte 0 eller 3 km/t er ret ligegyldigt, for i forhold til den "hastighed"
så kommer MC'en temmelig hurtigt (og vel at mærke den forkerte vej
omkring).

Vi (I !!) skal lade være med at være så hellige og i stedet erkende, at
den slags manøvrer er simpelthen for dumme og for farlige. Det nytter
ikke, at I bagefter forsøger at tørre den af på den bilist, som måske nok
har opført sig dumt og farligt, men bestemt ikke er den eneste, som var
dum i situationen.

Nogle gange er det vist nok helt berettiget, at forsikringsselskaberne
lader to parter betale selvrisiko - fordi to parter begik grove fejl.

Armand, dit fjols. Du skriver: "omkring kørsel mellem køer af biler regner
jeg det for sikrere at bilerne holder stille"

Hvis du vil være på den sikre side, så har du jo intet at gøre DER. OG
hvis det går galt for dig, så skal hele skylden vel ikke læsses af på
bilisten (som ikke havde nogen grund til at forvente, at der kom en MC med
en overhastighed på ca. 50 km/t på den hvide stribe)

Din holdning er sikkert fin nok ude på den lukkede bane, men tag og lad
den blive der.

Jeres holdninger til bilister er det rene klynk !

Mch Schlæger

Fra : Armand

Dato : 17-08-05 19:48

Schlæger wrote:

> [...]
> kørte 0 eller 3 km/t er ret ligegyldigt, for i forhold til den
> "hastighed" så kommer MC'en temmelig hurtigt (og vel at mærke den

Igen: Sagen er ikke tilstrækkeligt entydigt beskrevet til at noget derom
kan debatteres.
Jeg kan da godt se mig selv i lignende (samme?) situation hvor man
kommer "luskende" imod et rødt lyskryds hvor der kun holder én bil og
det i ydersporet, og hvor det lykkes at henholde farten til at man
akkurat glider over for grønt. Og en sådan situation kunne godt tænkes
gennemført med en fart tæt på 50 :-/
Men det ér væsentligt at man ikke blindt kører løs og er opmærksom på de
risici der er i hele trafikbilledet - Jeg tror heller ikke at pågældende
Odenseanske motorcyklist gør det træk igen uden nærmere eftertanke :-|
Erfaring ér ofte dyrt købt; men sat op imod den endegyldige pris, slap
manden vel meget billigt fra denne erfaringstildragelse :-/

> [...]
> ikke, at I bagefter forsøger at tørre den af på den bilist, som måske
> nok har opført sig dumt og farligt, men bestemt ikke er den eneste, som

Mnjarh :-/
Hvis ikke at man skulle punke bilister i ulvekor i et forum som dette,
hvor f... skulle man så?
Jeg giver dig ret i at vedkommende måske(!) burde have læst risikoen for
hændelsen som den udviklede sig; men jeg gider altså ikke sidde og
trøste sløve uopmærksomme bilister der (efter al sandsynlighed i denne
situation á overskridelse af fuldtoptrukne vogn"båse") forbryder sig mod
færdselsloven :-|

> Nogle gange er det vist nok helt berettiget, at forsikringsselskaberne
> lader to parter betale selvrisiko - fordi to parter begik grove fejl.

Faktisk har jeg jævnlig tænkt længere og ud over den dét:
Der forekommer ofte en 3. og ukendt faktor som i grunden er årsag til et
uheldsforløbs begyndelse, og som på grund af sim perifiere optræden
selvsagt aldrig bliver bon'et for sin trafikale opførsel!
For min part blev jeg engang nakket af en tværsvingende postbil, og dén
situations to parter er jo velkendt for såvel os, som
forsikringsselskaberne og trafikstatistikerne.
Men grunden til at postbilen kørte over vejen var in facto at han
skønnede at der ikke kunne være modkørende trafik da den foran ham
kørende fragtbil var helt ovre ved venstre vejkant for at passere noget
vejarbejde i sin højre vejkant - Posten havde dog ikke taget højde for
at fragtmanden (bevidst eller uopmærksomt?) havde klemt en modkørende
motorcyklist (guess who!) som ikke skulle nyde at overbremse i den
situation og derfor mest koncentrerede sig om at klemme sig igennem den
smalle tunnel der var efterladt ham
Resultatet blev en totalskedet Yamaha og en totalskadet Opel, samt en
motorcyklist med en skade på grænsen til fatalitet. Men hvor står
fragtmanden i den sag? Der var aldrig én der så meget som hørte et kvæk
om/fra ham :-|

> [...]
> bilisten (som ikke havde nogen grund til at forvente, at der kom en MC
> med en overhastighed på ca. 50 km/t på den hvide stribe)

Jup!
Jeg afholder mig nu ikke fra at bruge motorcyklen som det lette og
fremkommelige køretøj (hvilket jeg fik ros for forståelsen af til min
køreprøve!) i slige situationer; men jeg regner mig for at have
overblikket over bilernes tværgående bevægelses-formåen, samt endog
risikoen for åbnende døre på stillestående biler =

> Jeres holdninger til bilister er det rene klynk !

Nej - Det et ét stort *HOOWL*

--
Armand.

Fra : Schlæger

Dato : 18-08-05 00:22

Armand wrote:

> [...]
> Erfaring ér ofte dyrt købt; men sat op imod den endegyldige pris, slap
> manden vel meget billigt fra denne erfaringstildragelse :-/

Og hvis vi så alle sammen kan lære noget af historien, så er den stakkels
MC da ikke blevet krøllet om lygtepælen helt forgæves ...

> Mnjarh :-/
> Hvis ikke at man skulle punke bilister i ulvekor i et forum som dette,
> hvor f... skulle man så?

Det er da helt rigtigt - bare vi kender andre nuancer end sort og hvid

> [...]
> trøste sløve uopmærksomme bilister der (efter al sandsynlighed i denne
> situation á overskridelse af fuldtoptrukne vogn"båse") forbryder sig mod

Pædagogik er da ellers et anerkendt fag i dagens Danmark

> [...]
> motorcyklist med en skade på grænsen til fatalitet. Men hvor står
> fragtmanden i den sag? Der var aldrig én der så meget som hørte et kvæk

Det er (desværre) et kendt fænomen. Der var tidligere på sæsonen noget med
en Volvo oppe i det Nordjyske, og sådan er der desværre af og til en
ulykkesfremkaldende part, som ender med aldrig at blive part i
forsikringsspørgsmålet.

Sidder og funderer over hvad en total skEdet Yamaha mon er for en ting. Er
det noget frækt ??? ("Var det godt for DIG, Yamaha ???")

Er glad for at MC'isten ikke blev fataltskadet - du er et aktiv for
gruppen her.

> [...]
> overblikket over bilernes tværgående bevægelses-formåen, samt endog
> risikoen for åbnende døre på stillestående biler =

Fint nok (måske) med din erfaring og dine evner. Måske knap så fint for de
unge og smarte. Din køreprøve er næppe heller helt frisk (måske næsten
lige så gammel som min).

> Nej - Det et ét stort *HOOWL*

**LOL**

Mch Schlæger

Fra : Armand

Dato : 18-08-05 22:34

Schlæger wrote:

> [...]
> Er det noget frækt ??? ("Var det godt for DIG, Yamaha ???")
> Er glad for at MC'isten ikke blev fataltskadet - du er et aktiv for

Tak!
Lige for selv at rode lidt i det: Jeg vover ikke at danne mig indre
billeder af begrebet "fatalskede"

>............ Din køreprøve er næppe heller helt frisk (måske
> næsten lige så gammel som min).

'77!
Det var før radiokommunikation mellem kørelærer og elev, og sagkyndige
stak ruten af hjemmefra. Der var bare ét men: Det var onsdag formiddag -
Torvedag, og allerede ved første kryds med vigepligt tog jeg en hurtig
vurdering og smuttede over det førstkommende hul og efterlod derved
prøvesagkyndige og kørelærer langt bag mig i deres bil - En placering de
stort set bibeholdt hele den afstukne rute
Ved genankomst til udgangspunktet blev jeg, som et par gange undervejs,
grebet af bondeanger; men prøvesagkyndige skar igennem med førnævnte
bedømmelse som det allerførste efter at de var landet og kommet ud af
bilen

--
Armand.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 19-08-05 09:32

On Wed, 17 Aug 2005 20:48:01 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>motorcyklist med en skade på grænsen til fatalitet. Men hvor står
>fragtmanden i den sag? Der var aldrig én der så meget som hørte et kvæk

Kørte en gang indenom en HT-bus, der holdt og blinkede til venstre.
Noget - intuition eller erfaring - fik mig dog til slippe gassen og
bremse op, da jeg var ca. halvvejs forbi. Og det var godt, for bussen
kunne ikke svinge før den varevogn der skulle ud fra sidevejen var væk
og varevognschaufføren har rimeligvis vurderet, at der ikke kunne
komme noget indenom bussen :-/ Så i stedet for fri bane foran bussen,
havde jeg pludselig en (langsomt) accelerende kassevogn.

Klart nok overholdt varevognen ikke sin vigepligt, men jeg synes nok
han var i rimelig god tro. Som motorcyklister har vi også selv et
ansvar for ikke at foretage manøvrer, som (fantasiløse) bilister har
svært ved at forestille sig.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Dr.Enduro

Dato : 19-08-05 12:06

Uffe R. B. Andersen wrote:

> [...]
> han var i rimelig god tro. Som motorcyklister har vi også selv et
> ansvar for ikke at foretage manøvrer, som (fantasiløse) bilister har

Yes, har en kammerat, der smadrede sin cykel på den måde, han fik
skylden for det og derfor nul kroner fra forsikringen.

--

Hilsen Jan

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 17-08-05 17:52

">
> ... og 50 km/t højre om en bil, som holder stille, er vel heller ikke
> forfærdelig intelligent .... Derfor angriber jeg udtalelsen om at "det
> [...]

I det enkeltstående tilfælde er det billistens skyld, og jeg har ALDRIG
nævnt at sådan er det altid, men det er det desværre ret tit.
Så vidt jeg husker er der i øvrigt fuldt optrukne linjer i de båse, og
derved har billisten begået en alvorlig brøler ved at skifte vognbane, og

er det i øvrigt fløjtende ligegyldigt om MC-isten kommer højre eller
venstre
eller over bilen.. ( Ok.. venstre om er nok ikke genialt ) .
Jeg vil absolut ikke betegne det som klynk når MC-isten rent faktisk er
den
eneste der i dette tilfælde har overholdt loven... så spar mig for den
svada, da vi kan diskuterer fra nu af og til jul..

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Schlæger

Dato : 18-08-05 00:53

Jon & Ann-Rikka wrote:

> [...]
> eneste der i dette tilfælde har overholdt loven... så spar mig for den
> svada, da vi kan diskuterer fra nu af og til jul..

Om MC'isten har "overholdt loven" er ikke det væsentligste (omend det kan
diskuteres). Trafik er også baseret på at man i visse situationer skal
være specielt opmærksom. Da jeg tog kørekort hed det noget i retning af
"14 steder hvor man skal holde en passende lav hastighed").

... og så skal vi stadig ikke ind på den med overhaling/forbikørsel.

"Diskutere" er i øvrigt uden "r" som endelse.

Mch Schlæger

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 18-08-05 19:48

> Om MC'isten har "overholdt loven" er ikke det væsentligste
> .. og så skal vi stadig ikke ind på den med overhaling/forbikørsel.
xxxxxxxxxxxxxxxxx
Jo.. det er faktisk ret væsentligt når det handler om uheld osv..
xxxxxxxxxxxxxxx
> "Diskutere" er i øvrigt uden "r" som endelse.
>
> Mch Schlæger
>xxxxxxxxxxxxxxxxx

Og du er smålig...

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Schlæger

Dato : 18-08-05 20:09

Jon & Ann-Rikka wrote:

> Og du er smålig...

... men evner at se en sag fra flere sider !!!

Mch Schlæger

Fra : Ole Hansen

Dato : 18-08-05 22:10

Schlæger wrote:

> .. men evner at se en sag fra flere sider !!!

Der skal ikke mellemrum før tegnsætning

--
Ole Hansen

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 19-08-05 15:16

"Schlæger" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> .. men evner at se en sag fra flere sider !!!
>
> Mch Schlæger
xxxxxxxxxx

Det gør jeg også.. ellers var jeg nok ikke ansat i en udviklingsafdeling
for
medicin
Jeg kan sagtens se at det måske ikke var smart at køre indenom, men jeg
synes bare ikke det er klynkeri...

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Schlæger

Dato : 19-08-05 17:55

Jon & Ann-Rikka wrote:

> Det gør jeg også.. ellers var jeg nok ikke ansat i en udviklingsafdeling
> for
> medicin

Puh - den frister godt nok til en skarp kommentar ....

> Jeg kan sagtens se at det måske ikke var smart at køre indenom, men jeg
> synes bare ikke det er klynkeri...

Det behøver vi jo heller ikke være enige om

Mch Schlæger

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 19-08-05 18:18

den frister godt nok til en skarp kommentar ....

> Det behøver vi jo heller ikke være enige om
>
> Mch Schlæger
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Så fyr den kommentar af og lad os være enige om at være uenige... og så
lader vi det emne ligge...

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 19-08-05 20:07

Sikke spydige i to kan være..
Det var jo signe´s bror der tabte sin nykøbte cykel
Ufedt. ;)
MVH
Johan
Kører bandit 600, og forbeholder sig rettigheden til at være smållig, lave
tyrk fejl, og bare være generelt sig selv, og give folk lov til at sige
deres mening, selv om de måske iik selv kan gøre for det))

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-08-05 10:46

> [...]
> tyrk fejl, og bare være generelt sig selv, og give folk lov til at sige
> deres mening, selv om de måske iik selv kan gøre for det))

Min mening er at du burde stoppe med at topposte. Snart.

--
vh
Torben

Fra : Schlæger

Dato : 15-08-05 15:04

> [...]

> MVH
> Johan

> Det fandme typisk det er en i bil der er skyld i at vi på mc kører galt

Unuanceret opfattelse ???

Nok har bilisten overtrådt mere en een regel, men hvad med MC'isten ???

Er det OK at overhale højre om i et sådan tempo, at en MC kan bukkes
omkring en lygtepæl (eller hvordan det nu var udtrykt) ??

Er det forsvarligt at passere et andet køretøj (som angiveligt holder
stille eller næsten stille) højre om med en relativt høj fart ??

Hvor mange parter har ansvar i denne ulykke ???

Hvad betyder det, at man "skal køre efter forholdene" ??

Jeg ser et temmelig stort problem (for Jer) i, at bilisten ensidigt bliver
hængt ud som den skyldige ...

Mch Schlæger

Fra : Squish

Dato : 16-08-05 06:40

Schlæger wrote:

> [...]
>
> Hvad betyder det, at man "skal køre efter forholdene" ??
>
> Jeg ser et temmelig stort problem (for Jer) i, at bilisten ensidigt

Lovmæssigt har MC'isten ingen skyld. Hastigheden var under den højst
tilladte (50 km/t). Det var i tilfældet heller ikke en overhaling, men
en forbikørsel. Jeg vil dog give dig ret i, at der burde ringe en
alarmklokke, hos enhver MC'ist, når andre trafikanter udviser en sådan
adfærd (langsomtkørende, samt svært at vurdere vedkommendes hensigter).

Kan kun anbefale et Guld-kursus.

--
Squish
VFR750F