/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
batteriproblem fortsat.. søger hurtigt sva~
Fra : Lasse Laursen


Dato : 10-08-05 16:36

Hey..
Håber i kan tilgive at jeg lige oprettet et nyt emne om mit bat-problem

Jeg har nu fået et nyt batteri, helt frist inden det blev sat på cyklen
viste det måleren 13 Volt..

Med batteriet i cyklen og startet er der 14 Volt over batteriet. Vil I sige
at den lader ordentligt nu, eller viser den kun 14 volt, fordi at det var 13
inden det kom på.

Det gamle viste jo 12 Volt slukket og 13 volt når cyklen var startet. Er det
iorden med de 14 Volt nu? Jeg mener spændingen stiger jo stadig kun med 1
volt fra startet til slukket..?

Mvh Lasse, som er frustreret over sit batteri!
Suzuki GSX-R400



 
 
Jacob Larsen (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 10-08-05 17:15

"Lasse Laursen" <lasse-laursen@stofanet.dk> wrote in
message news:42fa1e8d$0$1180$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
> Hey..
> Håber i kan tilgive at jeg lige oprettet et nyt emne om
> mit bat-problem
> Jeg har nu fået et nyt batteri, helt frist inden det blev
> sat på cyklen viste det måleren 13 Volt..
>
> Med batteriet i cyklen og startet er der 14 Volt over
> batteriet. Vil I sige at den lader ordentligt nu, eller
> viser den kun 14 volt, fordi at det var 13 inden det kom
> på.
> Det gamle viste jo 12 Volt slukket og 13 volt når cyklen
> var startet. Er det iorden med de 14 Volt nu? Jeg mener
> spændingen stiger jo stadig kun med 1 volt fra startet
> til slukket..?
> Mvh Lasse, som er frustreret over sit batteri!
> Suzuki GSX-R400

Har du husket at måle spændingen ved mere end tomgang? Mener en 3000-5000RPM
er normalt ved sådanne målinger?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Lasse Laursen (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Lasse Laursen


Dato : 10-08-05 17:19

ja har gasset op imens..


"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:42fa27f8$0$18648$14726298@news.sunsite.dk...
> "Lasse Laursen" <lasse-laursen@stofanet.dk> wrote in
> message news:42fa1e8d$0$1180$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
>> Hey..
>> Håber i kan tilgive at jeg lige oprettet et nyt emne om
>> mit bat-problem
>> Jeg har nu fået et nyt batteri, helt frist inden det blev
>> sat på cyklen viste det måleren 13 Volt..
>>
>> Med batteriet i cyklen og startet er der 14 Volt over
>> batteriet. Vil I sige at den lader ordentligt nu, eller
>> viser den kun 14 volt, fordi at det var 13 inden det kom
>> på.
>> Det gamle viste jo 12 Volt slukket og 13 volt når cyklen
>> var startet. Er det iorden med de 14 Volt nu? Jeg mener
>> spændingen stiger jo stadig kun med 1 volt fra startet
>> til slukket..?
>> Mvh Lasse, som er frustreret over sit batteri!
>> Suzuki GSX-R400
>
> Har du husket at måle spændingen ved mere end tomgang? Mener en
> 3000-5000RPM er normalt ved sådanne målinger?
>
> --
> Mvh. Jacob Larsen
> http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
>



Martin Sørensen (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-08-05 17:22

> Jeg har nu fået et nyt batteri, helt frist inden det blev sat på
> cyklen viste det måleren 13 Volt..
> Med batteriet i cyklen og startet er der 14 Volt over batteriet. Vil
> I sige at den lader ordentligt nu, eller viser den kun 14 volt, fordi
> at det var 13 inden det kom på.

Er det i tomgang eller med flere omdrejninger?
Sålænge spændingen er højere når motoren er startet, så bliver der ladet.
14V er meget passende og servicehåndbogen til min XS400 Seca skriver f.eks.
14.2V +/- 0.3V, og på det punkt burde der jo ikke være nogen betydelig
forskel på forskellige motorcykler (sålænge det er 12V kredsløb).

> Det gamle viste jo 12 Volt slukket og 13 volt når cyklen var startet.
> Er det iorden med de 14 Volt nu? Jeg mener spændingen stiger jo
> stadig kun med 1 volt fra startet til slukket..?

Batteriet har en ret lille indre modstand, så der skal ret meget strøm til
for at trække polspændingen op. Derfor kan ladekredsløbet i en motorcykel
ikke trække spændingen på et batteri op på 14V, hvis det normalt ligger på
11V. Batteriet skal være fyldt, før de 14V kan opnås.

Så umiddelbart lyder det fint nok, men hold lige øje med at den kan holde
spændingen i længden og ikke f.eks. står og aflader mens cyklen står
parkeret.

--
signing off.. Martin Sørensen



Lasse Laursen (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Lasse Laursen


Dato : 10-08-05 17:33


> Batteriet har en ret lille indre modstand, så der skal ret meget strøm til
> for at trække polspændingen op. Derfor kan ladekredsløbet i en motorcykel
> ikke trække spændingen på et batteri op på 14V, hvis det normalt ligger på
> 11V. Batteriet skal være fyldt, før de 14V kan opnås.
>
> Så umiddelbart lyder det fint nok, men hold lige øje med at den kan holde
> spændingen i længden og ikke f.eks. står og aflader mens cyklen står
> parkeret.
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen

Okey jeg må bare prøve at se på spændingen når jeg har kørt nogen ture..
Men det er fandme også surt at løbe tør for strøm et sted langt væk

Mvh Lasse
Suzuki GSX-R400



Martin Sørensen (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-08-05 17:34

>> Så umiddelbart lyder det fint nok, men hold lige øje med at den kan
>> holde spændingen i længden og ikke f.eks. står og aflader mens
>> cyklen står parkeret.
> Okey jeg må bare prøve at se på spændingen når jeg har kørt nogen
> ture.. Men det er fandme også surt at løbe tør for strøm et sted
> langt væk

Du kunne jo tape voltmetret fast på styret så du kunne overvåge spændingen
mens du kørte.

--
signing off.. Martin Sørensen



Johan Vikkelsøe-Pede~ (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 10-08-05 19:57

Kan godt ske at den lader med 14Volt, men hvad med Ampere???, kan jo sagtens
lade ok i Volt, men det hjælper ikke noget, hvis den ikke får ampære nok...,
prøv evt at måle din stator ud, med stik afmonteret, typisk tre hvide og en
rød ledning( typisk 24Volt, vækselstrøm på hver kreds, er vist tre ialt),
hvis den er ok, men stadig ikke kan holde strøm efter lange ture, så er det
højst sandsynligt din voltregulator/laderelæ,kært barn med mange navne...

held og lykke med udmålingerne.

Johan
bandit 600



Martin Sørensen (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-08-05 20:00

> Kan godt ske at den lader med 14Volt, men hvad med Ampere???, kan jo
> sagtens lade ok i Volt, men det hjælper ikke noget, hvis den ikke får
> ampære nok...

Hvis der ikke er tilstrækkeligt strøm til rådighed, så kan den ikke trække
spændingen tilstrækkeligt op, så det er ikke nødvendigt at måle andet end
spændingen. Som jeg skrev før, så lader den, når den målte spænding er
højere en batteriets egen spænding, og det er den jo tydeligvis når man
måler 14V.

>, prøv evt at måle din stator ud, med stik afmonteret,
> typisk tre hvide og en rød ledning( typisk 24Volt, vækselstrøm på
> hver kreds, er vist tre ialt), hvis den er ok, men stadig ikke kan
> holde strøm efter lange ture, så er det højst sandsynligt din
> voltregulator/laderelæ,kært barn med mange navne...

Det lød lidt som om den faldt i spænding når den bare stod, så måske der er
noget elektronik (en alarm f.eks.) der sluger strøm eller en lækstrøm et
sted der gør at batteriet langsomt drænes når den holder stille.

--
signing off.. Martin Sørensen



Steen Gruby (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 10-08-05 20:52

On Wed, 10 Aug 2005 21:00:16 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:


Hej.

>> Kan godt ske at den lader med 14Volt, men hvad med Ampere???, kan jo
>> sagtens lade ok i Volt, men det hjælper ikke noget, hvis den ikke får
>> ampære nok...
>
>Hvis der ikke er tilstrækkeligt strøm til rådighed, så kan den ikke trække
>spændingen tilstrækkeligt op, så det er ikke nødvendigt at måle andet end
>spændingen. Som jeg skrev før, så lader den, når den målte spænding er
>højere en batteriets egen spænding, og det er den jo tydeligvis når man
>måler 14V.
>
Den spænding der måles på reguleringens udgang er (bør være) konstant,
godt 14,2 volt.
Lade strømmen er betinget af spændings forskellen mellem
udgangsspændingen og batteriets aktuelle spænding og batteriets indre
modstand.
Ladestrømmen vil derfor være størst lige efter start, og derefter
falde i takt med at batterispændingen stiger.
Hvis generator og regulering ikke kan levere en spænding der er højere
end batteriets aktuelle spænding vil der ikke flyde strøm, og der vil
derfor heller ikke lades.
Den strøm generatoren afgiver er betinget af forbruget.
Batteriet tager sin del, og tænding, lys mm tager sin.
Strømmen til batteriet falder som tidligere skrevet, de øvrige
forbrugeres strømtræk er konstant.
Mål derfor spændingen over batteriet ved høj tomgang og al lys
slukket.
Tænd så for så meget som muligt og mål spændingen igen.
Hvis spændingen ved de to målinger er ens producerer generatoren
spænding og strøm.
Hvis spændingen falder ved den sidste måling produceres der ingen
energi.
MC'en kan sagtens klare sig med 13,8 volt, men den har så svært ved at
holde batteriet oppe på maksimal ladning.
Et simpelt check.
start MC'en, tænd alle forbrugere og kig så på forlygten når der
gasses op.
Stiger lyset lades der, er lyset konstant lades der ikke
>
>Det lød lidt som om den faldt i spænding når den bare stod, så måske der er
>noget elektronik (en alarm f.eks.) der sluger strøm eller en lækstrøm et
>sted der gør at batteriet langsomt drænes når den holder stille.

Det kan checkes ved at fjerne den ene polsko fra batteriet og så sætte
et ampere meter i serie mellem batteriet og ledningen.
Ladestrømmen kan checkes på samme måde hvis man vil det.
Det er dog sikrere at måle spændingen.
Advarsel.
Fjern ikke batteriet fra en kørende motor - Man risikerer at
reguleringen ikke kan holde spændingen i ro med risiko for skader på
tændbokse og evt indsprøjtning.

For den nysgerrige læs her: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Torben Schjødt (12-08-2005)
Kommentar
Fra : Torben Schjødt


Dato : 12-08-05 10:40

*SNIP*
> For den nysgerrige læs her: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
*SNIP*

Det er lækkert arbejde, Steen, mange tak for det!!

Jeg kan supplere med:
https://www.electrosport.com/electrosport_fault_finding.html
Der er god til hurtig fejlfinding, men giver slet ikke samme forståelse, som
Steens gode guide!

Mvh
Torben
CB900F Bol d'Or, 1984, med defekt rotor



Steen Gruby (12-08-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 12-08-05 16:46

On Fri, 12 Aug 2005 11:40:15 +0200, "Torben Schjødt"
<torben@fjernedettefamiliesiderne.dk> wrote:

Hej Torben.
>
>Det er lækkert arbejde, Steen, mange tak for det!!
>
Mange tak.
Det har nået et stadie nu hvor det får lov til at ligge i nogen tid.
Når sommeren er ovre vil jeg redigere lidt i det og bl.a. tilføje et
fejlfindingsflowchart noget a'la' det du henviser til fra ElectrexUSA
der ligger på:
https://www.electrosport.com/electrosport_fault_finding.html
Det er faktisk skide godt lavet.

Jeg tumler med at lave et skrift i samme stil om tænding.
Jeg er dog ikke helt afklaret om det endnu.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Torben Schjødt (12-08-2005)
Kommentar
Fra : Torben Schjødt


Dato : 12-08-05 19:39

> Mange tak.
> Det har nået et stadie nu hvor det får lov til at ligge i nogen tid.
> Når sommeren er ovre vil jeg redigere lidt i det og bl.a. tilføje et
> fejlfindingsflowchart noget a'la' det du henviser til fra ElectrexUSA
> der ligger på:
> https://www.electrosport.com/electrosport_fault_finding.html
> Det er faktisk skide godt lavet.
>
> Jeg tumler med at lave et skrift i samme stil om tænding.
> Jeg er dog ikke helt afklaret om det endnu.

Det er vi mange, der kunne få rigtig stor glæde af, så gør det endelig, hvis
du er i besiddelse af tiden og lysten til det!

God weekend,
Torben



Troels Jensen (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 10-08-05 21:58


"Lasse Laursen" <lasse-laursen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:42fa1e8d$0$1180$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hey..
> Håber i kan tilgive at jeg lige oprettet et nyt emne om mit bat-problem


Ser du ikke syner? Du har købt og monteret et nyt batteri, maskinen starter
(du skriver ihvertfald ikke andet), og du har efter dine egen oplysninger
ikke oplevet problemer af nogen art. Altså, drop frustrationerne og
målingerne, og glæd dig over dit velfungerende batteri. Hvis det SÅ viser
sig, at der stadig måtte være problemer efter nogen tid, så kan du jo altid
begynde at måle.....

--
Troels
FZ6 Fazer



Lasse Laursen (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Lasse Laursen


Dato : 11-08-05 14:19


> Ser du ikke syner? Du har købt og monteret et nyt batteri, maskinen
> starter
> (du skriver ihvertfald ikke andet), og du har efter dine egen oplysninger
> ikke oplevet problemer af nogen art. Altså, drop frustrationerne og
> målingerne, og glæd dig over dit velfungerende batteri. Hvis det SÅ viser
> sig, at der stadig måtte være problemer efter nogen tid, så kan du jo
> altid
> begynde at måle.....
>
> --
> Troels
> FZ6 Fazer

Jeg har jo lavet et tidligere emne, hvor jeg skriver at jeg er løbet tør for
strøm på mærkelige måder..
Er blandt andet gået ud til cyklen, startet den uden problemer med det
samme, kørt i ca 15 min, slukker cyklen og vil starte den igen 1 minut efter
og der er batteriet HELT dødt...

Venter også bare og ser hvad der sker nu..

Mvh Lasse Laursen
Suzuki GSX-R400



Moller (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 11-08-05 14:44

Lasse Laursen wrote:

> Jeg har jo lavet et tidligere emne, hvor jeg skriver at jeg er løbet tør for
> strøm på mærkelige måder..
> Er blandt andet gået ud til cyklen, startet den uden problemer med det
> samme, kørt i ca 15 min, slukker cyklen og vil starte den igen 1 minut efter
> og der er batteriet HELT dødt...

   Hey... efter 1 min, hvordan ved du at det er batteriet der er dødt ?
lyder nu mere som et godt sidestøttebens relæ problem eller lignende ;)
klassisk Suzuki fejl.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Lasse Laursen (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Lasse Laursen


Dato : 11-08-05 14:47

Fordi den kunne næsten ikke trække det hele rundt...
og kort tid efter klikkede det bare..

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:42fb5618$0$18643$14726298@news.sunsite.dk...
> Lasse Laursen wrote:
>
>> Jeg har jo lavet et tidligere emne, hvor jeg skriver at jeg er løbet tør
>> for strøm på mærkelige måder..
>> Er blandt andet gået ud til cyklen, startet den uden problemer med det
>> samme, kørt i ca 15 min, slukker cyklen og vil starte den igen 1 minut
>> efter og der er batteriet HELT dødt...
>
> Hey... efter 1 min, hvordan ved du at det er batteriet der er dødt ? lyder
> nu mere som et godt sidestøttebens relæ problem eller lignende ;) klassisk
> Suzuki fejl.
>
>
> --
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 300 CDi ReedValve
> Suzuki GSF-R 1200
> Yamaha FZR1000 årgang 87
> www.dfmc.dk/Lars_Molnit



Moller (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 11-08-05 15:05

Lasse Laursen wrote:
> Fordi den kunne næsten ikke trække det hele rundt...
> og kort tid efter klikkede det bare..


   Aaaahhhh... det er jo en aldrende MC ;) så har du kigget dine stik osv.
igennem, f.eks. starterrelæ osv. det er set før at relæet når det er
slidt pludselig kræver højere spænding på nettet for at holde sig i live
:( har selv kæmpet en stor kamp omkring dette problem, og efter at ha
skiftet en masse dele ud, fandt man det dumme relæ...

   Vil lige sige at det var på Banditten... min MZ har ikke El-problemer
af den slags, da de under DDR tiden ikke ku se ide'en med at bruge sådan
noget nymodens pjat ala Relæ'er... lidt lige som det der Indernettet,
gir det maks 3 år mere, og så er den dille over ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste