Strømudtag til Feks. gps
Fra : Steen

Dato : 06-08-05 22:00

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaring med et
strømudtag (cigarettænder) på sin MC, Feks. til en gps eller
mobiltelefonlader ??
Hvor trækkes strømmen fra osv.

Hilsen
Steen.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-08-05 22:19

"Steen" <swa@pc.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaring med et
> strømudtag (cigarettænder) på sin MC, Feks. til en gps eller

Træk den direkte fra batteriet - husk separat sikring i plus lederen.
Hvis du kører suzuki*), bør du overveje om det du smider på er
overspændings sikret.

*)Har netop bragt en klubkammi's SV650S tilbage fra Knutstorp i
kassevognen zukiens skod-regulator er død af varmedøden: al effekt som
ikke afsættes i batteri og lys afsættes i en dårligt kølet profil. Så
hvis man kører med mange rpm og meget på bane (slukket lys mm), så dør
laderegulatoren efter en stund. Når det sker kan der ryge >20V ud af
regulatoren ved >4000rpm =:-|

En Schnabel regulator koster 900Kr, en nyt zuki regulator koster
950Kr. Need I say more?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-08-05 22:29

On Sat, 6 Aug 2005 22:59:42 +0200, "Steen" <swa@pc.dk> wrote:

Hej Steen.
>Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaring med et
>strømudtag (cigarettænder) på sin MC, Feks. til en gps eller
>mobiltelefonlader ??
>Hvor trækkes strømmen fra osv.

Læs her: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
Der er et lille stykke om tilslutning af ekstraudstyr.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 07-08-05 15:27

Steen Gruby wrote:

Hej Steen,

> Læs her: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
> Der er et lille stykke om tilslutning af ekstraudstyr.

Sikke et fint kompendie, du har lavet der, Steen. meget nyttigt -
fortjener det ikke en mere fremtræden placering end på en site for et
mindre italiensk mc-mærke (Jeg *er* løbet, inden det faldende brænde
når herover på den anden side af Furesøen

Fx på dmcn.dk eller en evt. af Tony til FAQ indrettet underside til
dfmc.dk?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-08-05 15:43

On Sun, 7 Aug 2005 14:27:10 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:

Hej Richard.

> [...]
>mindre italiensk mc-mærke (Jeg *er* løbet, inden det faldende brænde
>når herover på den anden side af Furesøen

Jeg kan ikke kaste brændet så langt i dag idet jeg lagde fliser hele
dagen i går og er mørbanket i hele kadaveret, så du slipper i denne
omgang
Nu er det jo primært skrevet for at forklare EL systemet på verdens
ultimativt bedste MC, og da inspirationen til det er givet af nogle af
mine hårdt ramte lidelsesfælder, syntes jeg det er rimeligt at det er
placeret hvor det er.
At det skrift så kan bruges til alle andre MC mærker også, er en anden
sag

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 07-08-05 17:55

In article <e17cf199cv948hrbp5g415de22otsn69ns@4ax.com>,
oz9zi@virker.ikke says...

> Jeg kan ikke kaste brændet så langt i dag idet jeg lagde fliser hele
> dagen i går og er mørbanket i hele kadaveret, så du slipper i denne
> omgang

.... du kan smide det har i indkørslen! ... så kaster jeg det videre!

Bemærk iøvrigt at bemeldte laderegulering, afbryder i serie, og ikke
'shunter'! Intet er for godt til det øvrige Bologna-kram!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : MSP

Dato : 07-08-05 00:01

> Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaring med et
> strømudtag (cigarettænder) på sin MC, Feks. til en gps eller
> mobiltelefonlader ??
> Hvor trækkes strømmen fra osv.

Træk altid fra batteriet, idet der kan være tændings / lade støj i det
eksisterende net og det vil forplante sig i radio, mobil og samtaleanlæg
(erfaring).
Husk sikring på plus ledningen samt at stel også skal føres fra batteri.

Mogens

Fra : Steen

Dato : 07-08-05 09:55

Jeg takker for de gode råd og vil straks på Mandag gå i gang med projektet,
når jeg har fundet ud af hvor jeg får et cigarettænderstik henne..!
Jeg var i tvivl om hvorvidt det i det hele taget kunne lade sig gøre, men er
glad for at høre de gode svar

Tak for hjælpen.

Mvh
Steen.

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 07-08-05 11:38

"Steen" <swa@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når jeg har fundet ud af hvor jeg får et cigarettænderstik henne..!
> Jeg var i tvivl om hvorvidt det i det hele taget kunne lade sig gøre, men

hej Steen

www.thansen.dk må være svaret på dine bønner Hvad de dog ikke har udstyr
du kan få glæde af i denne forbindelse.

Jens Brauer Rasmussen
Suzuki RF900

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 07-08-05 12:32

"Steen" <swa@pc.dk> skrev i

> Jeg takker for de gode råd og vil straks på Mandag gå i gang med
> projektet, når jeg har fundet ud af hvor jeg får et cigarettænderstik
> henne..!

Prøv og kig her:
http://www.tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=12938
http://nautisk.dk/product_nautisk.asp?product=13032
http://www.olav-hansen.dk/elpaneler.htm

Endte dog selv med at købe et udtag på Fiskernes Indkøb på havnen i Esbjerg

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 07-08-05 12:11

snipz.......
> når jeg har fundet ud af hvor jeg får et cigarettænderstik henne..!

Jeg skulle bruge et stik til mit originalt monterede udtag, men det var jo
bare ikke lige et std. "cigartænderudtag"
Fandt dog et sæt hos T Hansen med både udtag og stikket, som passede perfekt
til BMW'en.
Sættet virker gedigent i udførelsen, men kræver at du (eller en kammerat)
har lodde-erfaring. Klart den bedste forbindelse, men ikke så let, som hvis
der er skruterminaler.
Brugte det selv til GPS (Garmin GPS V). Som tidligere skrevet: Check din
GPS's tolerance i forsyningsspændingen. Min Garmin tager fra 8 volt til ca
20 volt og er derfor næsten ukritisk. Tag strømmen fra akkumulator eller fra
kørelyset afhængig af om du vil have afbryder på eller ej. (Med GPS er det
jo ligegyldigt idet man tager den med når man forlader MC'en)
Du kan evt sætte en regulator på så spændingen holdes nede på det niveau
GPS'en tolererer.

Se sættet her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=540578063&n=1199147587&pn=1215917964
Prisen? 25 kr
Bemærk at der er klap foran udtaget, hvilket man ikke finder (normalt) på de
konventionelle "cigartænderudtag". Se her:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=540578063&n=1199147587 og
http://www.thansen.dk/product.asp?c=540578063&n=1199147587&pn=1215917962
Du kan så få det til 19 kr, og hvis det alligevel er pakket væk under f.eks.
sædet er det jo ligegyldigt.

--
Mvh Peter HH
DMCN#2 - K1200GT

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-08-05 12:10

> [...]

>Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaring med et
>strømudtag (cigarettænder) på sin MC, Feks. til en gps eller

Jeg ville ikke installere et "rigtigt" cigartænderstik.
I dit sted ville jeg vælge et Bosch 12 mm stik.
Det fylder ikke så meget som en cigartænder.
Du kan få stikket hos ethvert Bosch servicecenter.
Det fås også i skibshandler, men her er det bare dobbelt så dyrt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 07-08-05 12:16

Typisk - jeg skriver ikke i laaaaaaaang tid - og lige når jeg gør krydser vi
mailings.... Det har vi vist prøvet tit i "gamle dage"

> I dit sted ville jeg vælge et Bosch 12 mm stik.

Ok - var så ikke klar over at det var en "standardting" - men det er jo rart
at vide. Jeg frygtede faktisk at jeg skulle betale en mindre bondegård for
stikket, men nogle gange er man heldig

-
Mvh Peter HH
DMCN#2 - K1200GT
www.hasselbalch.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-08-05 13:50

On Sun, 7 Aug 2005 13:15:42 +0200, "Peter Hasselbalch"
<peter_fjern_@hasselbalchs.dk> wrote:

Hej Peter.

>Typisk - jeg skriver ikke i laaaaaaaang tid - og lige når jeg gør krydser vi
>mailings.... Det har vi vist prøvet tit i "gamle dage"

Hæ HÆ - Ja det er vist ikke første gang

>Ok - var så ikke klar over at det var en "standardting" - men det er jo rart
>at vide. Jeg frygtede faktisk at jeg skulle betale en mindre bondegård for
>stikket, men nogle gange er man heldig

Jeg stiftede første gang bekendtskab med den type stik i forsvaret.
Der er alle køretøjer udstyret med sådan et stik.
Det går under betegnelsen "inspektionslampestik".
Senere da jeg havde behov for et robust stik der ikke kan polvendes
til mit transportable radioudstyr kom stikket tilbage i min erindring.
Efter nogen tids jagt fandt jeg det hos Magneto på Østerbro, og der lå
det originale Bosch bestillingsnummer i posen
Nu var sagen meget enkel, så jeg bestilte efterfølgende stikkene i rå
mængder som "intern post".
Nu er alt mit 12 volt udstyr forsynet med den type stik.
De klarer uden problemer 16 Amp konstant.
Jeg benytter også stikket på mine MC til at lade igennem.
Det betyder at min lader har et han-stik med strøm på, men gva'
pokker, det er jo kun 12 volt
Der findes, til alm. oplysning, en adapter der passer i cigartænderen
med 12 mm stik i den anden ende.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 12:12

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du kan få stikket hos ethvert Bosch servicecenter.
> Det fås også i skibshandler, men her er det bare dobbelt så dyrt.

Det kan man vel ikke bruge til alm. autoladere eller hvad?

--
Mvh.
Dannie

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-08-05 14:14

Hej Steen,

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> [...]
> pokker, det er jo kun 12 volt
> Der findes, til alm. oplysning, en adapter der passer i cigartænderen

Har du et billede, hvor man kan se det på nært hold?

Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-08-05 14:21

On Sun, 07 Aug 2005 15:13:34 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Har du et billede, hvor man kan se det på nært hold?

Næ, ikke direkte, men jeg kan da godt tage et par billeder og sende
dem med E-mail.
Der er et stik at se på de billeder af tangamperemålinger i dette
skrift: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
Stikket kan ses i billedets venstre underkant lige under relæerne.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-08-05 14:38

On Sun, 07 Aug 2005 15:13:34 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Har du et billede, hvor man kan se det på nært hold?

Billede er sendt.
Men vær lige opmærksom på, at stikkene fås i forskellig udførelse.
Det hunstik der er på billedet er til chassis montage.
De fås også i en stænktæt udgave med låg, til sidemontage med to
skruer og som mellemled.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 07-08-05 15:20

snip

> Har du et billede, hvor man kan se det på nært hold?
På billedet hos T Hansen kan du se det i god kvalitet.
Hos Tempo Bådudstyr kan du også se et rimeligt stort billede. (Arne L's
posting)
http://www.tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=12938

Det fremgår ikke tydelig hvad det er du vil se stort billede af: Udtaget
eller stikket..... Men nu har du vist begge...

--
Mvh Peter HH
DMCN#2 - K1200GT

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-08-05 15:11

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Billede er sendt.

Takker.

> [...]
> Det hunstik der er på billedet er til chassis montage.
> De fås også i en stænktæt udgave med låg, til sidemontage med to

De ser interessante ud, da de originale stik på min Gerbing jakke ikke
er af overbevisende kvalitet.

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-08-05 16:44

"Peter Hasselbalch" <peter@sletteshasselbalchs.dk> writes:

> [...]
>
> Det fremgår ikke tydelig hvad det er du vil se stort billede af: Udtaget
> eller stikket..... Men nu har du vist begge...

Det var et cigartænderstik, og det er netop *ikke* den type stik som
Steen omtalte.

Jeg fik 4 stk billeder per email, så nu er jeg blevet oplyst

Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-08-05 17:03

On Sun, 07 Aug 2005 17:43:31 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Det var et cigartænderstik, og det er netop *ikke* den type stik som
>Steen omtalte.

På billedet fra Tempo er stikket til højre er et cigartænderstik, men
hvad billedet ikke viser er, at der er en plastic "dut" der kan tages
af og så er der 12 mm indenunder.
Det er dog et gevaldigt stik.
De øvrige stik på billedet er 12 mm, hvor stikbrønden i midten er et
af de stænktætte med låg.
De to til venstre er en sidemonteret stikbrønd ig stikket er "vist
nok" den mindste type der er til at skaffe i normal handel.

>Jeg fik 4 stk billeder per email, så nu er jeg blevet oplyst

Pas på du ikke bliver "overbelyst"

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo