Mc ulykke i Thy..
Fra : Ulvir

Dato : 03-08-05 22:07

Ifølge 'Thisted Dagblad' blev en ung motorcyklist kvæstet igår, da en anden
ung man i bil svingede til venstre foran mc'eren. Mc'en blev totalt
smadret, bilen ret ødelagt, bilisten slap med skrækken, og motorcykelføreren
slap heldivis uden alt for store kvæstelser. Bilisten så åbenbart ikke
mc'en. Gad vide om han var blind..

Drive carefully- Ulvir.

Fra : Jim

Dato : 03-08-05 23:04

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motorcykelføreren
> slap heldivis uden alt for store kvæstelser. Bilisten så åbenbart ikke

Vi får nok aldrig at vide, hvad der var årsag til bilistens handling.
Én ting er helt sikkert; Rygter om mc-istens hastighed vil blive diskuteret,
havde han lys på, var han gammel nok, havde han kørekort, var han rocker,
skulle han blære sig, var han fartgal og hvorfor kørte han også lige der.
Det er nogle af de spørgsmål, der vil blive stillet til mc-isten.
Desværre bliver der sjældent stillet spørgsmålstegn ved bilistens evner og
helbredsmæssige tilstand.
Jeg har selv oplevet episoder, som var hovedrystende og let kunne
foranledige skift af underbukser.
De som kender Odder landevej i Østjylland, ved også hvormange små sideveje,
der enten krydser eller går ud til landevejen.
Og det er ikke altid, der er så meget trafik, at det kan kaldes for svært at
komme enten over eller ud på landevejen.
Men i to tilfælde på samme tur, kørte en billist ud foran mig ved et
venstresving, hvilket resulterede i, at jeg måtte tage den indenom på
cykelstien med 80 i timen.
I det andet tilfælde krydsede et ældre ægtepar hovedgaden i Malling også med
en kraftig opbremsning til følge på mc'en.
Jeg kunne ikke gøre endet end at køre efter det ældre ægtepar, som nær havde
skidt en snemand, da jeg stoppede dem oppe af vejen.
De havde slet ikke set mig og kunne ikke forstå min reaktion.
Jamen dog. Måske skulle de tage rollatoren en anden gang.
Jeg ser faktisk det nye tiltag fra EU som et skridt i den rigtige retning.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3182264/
Måske det skal tilpasses, så vi undgår de gamle og svagtseende langsomme
bilister.
Det skal også være muligt i langt højere grad at fratage bilisterne
kørekortet ved hensynsløs kørsel.
Og så skal det selvfølgelig gælde alle med et kørekort.

J.

Fra : Ulvir

Dato : 04-08-05 00:00

Jim wrote:

> Det skal også være muligt i langt højere grad at fratage bilisterne
> kørekortet ved hensynsløs kørsel.
> Og så skal det selvfølgelig gælde alle med et kørekort.
>
> J.

Hvad med dem uden?

Ulvir- der bliver ved med at køre med det lange lys det meste af tiden..
Det må de da for helvede kunne se.. Med mindre de er blind..

Fra : Jim

Dato : 04-08-05 09:07

> Hvad med dem uden?

Jo, men altså, det bliver svært at nappe kørekortet fra en, som ikke har et.
:)
Men så kan vi give dem en elektronisk lænke på, så vi kan holde styr på de,
som ikke kan holde sig fra et automobil eller mc, når de intet kørekort har.

> Ulvir- der bliver ved med at køre med det lange lys det meste af tiden..
> Det må de da for helvede kunne se.. Med mindre de er blind..

Det var nu ikke nogen dum ide.
Og hvis man bliver standset af polisen, så kan man vel kun håbe på
forståelse.
Men jeg tror faktisk heller ikke, at det blænder nogen i alm. dagslys, hvis
man har det lange på.

J.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-08-05 12:16

> [...]
> forståelse.
> Men jeg tror faktisk heller ikke, at det blænder nogen i alm. dagslys,

Jeg lå foran en fazer 1000 i forgårs på motorvejen som kørte med langt lys,
i dagslys, det var skideirreterende. Jeg blev distraheret af det, når jeg
kiggede i sidespejlet, fordi jeg troede det var politi eller lign. som kom
med høj fart.
Jeg blev ikke blændet, men nøj det var træls.
Så man bliver set, men det irreterer sgu også.

--
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-08-05 06:18

> [...]
> Det er nogle af de spørgsmål, der vil blive stillet til mc-isten.
> Desværre bliver der sjældent stillet spørgsmålstegn ved bilistens evner og

Nemlig!
Motorcyklisten kører AAAAALtid for stærkt, for vildt osv osv, ligemeget
om cyklen er parkeret eller kører.
Mens bilister ikke laver fejl, fordi det var jo motorcyklen der kørte
for stærkt, lignede en knallert eller lige i 5 sek var usynlig, det er
da også for ringe....

Der er kun os selv til at passe på os, for de andre trafikanter ser os ikke.

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Hekto

Dato : 04-08-05 13:16

In article <42f13f38$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Jim@donteventhinkaboutitpalp.com says...
> [...]
> kørekortet ved hensynsløs kørsel.
> Og så skal det selvfølgelig gælde alle med et kørekort.

Ud over de ældre, tror jeg også at mange yngre vil miste kortet.
Klippekortet er et skridt på vejen; men at køre over for rødt eller
tilsidesæte vigepligten er ofte en større 'forbrydelse' end hastighed
m.v.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jim

Dato : 04-08-05 13:26

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> [...]
> Klippekortet er et skridt på vejen; men at køre over for rødt eller
> tilsidesæte vigepligten er ofte en større 'forbrydelse' end hastighed

Det skal jo være en vurdering fra hændelse til hændelse, hvor grov
forseelsen har været.
Hvis man drejer ud på en landevej klokken 4 om morgenen, så er
sandsynligheden for at lave en ulykke mindre, end var det i myldretiden.
Men der bør helt klart sigtes i retningen af en 0-tolerance, så vi får en
total holdningsændring i trafikken. Der er en stemning af; Jeg behøver ikke
at tage sele på, tænde lyset eller spænde lille Birger fast i barnesædet,
når vi bare lige skal hen efter 2 liter mælk og en kanelstang. Birger sider
bare lige her ved siden af mig, mens vi kører, for jeg kan sagtens holde
ham, hvis jeg laver en hård opbremsning.
Her i byen er det specielt folkene fra de varme lande, der har den
mentalitet, men så hedder banet ikke Birger men snarere Bilal eller Achmed.
Og man skal være heldig , hvis de overhovedet har hørt om en barnestol og
reglerne for, hvornår man må køre uden sele og med konen og 4 unger på
forsædet i en varevogn.
Men ud over det, så må skal polisen være mere på dupperne over for disse
trafiksyndere, som lader hånt om vore regler og love i trafikken.

J.

Fra : AW på ZRX

Dato : 04-08-05 15:01

Somme tider bliver jeg forfærdet over hvor selvretfærdige motorcykelister
kan være. 95% af danmarks befolkning syntes selv, at de kører bedre end
gennemsnittet. Og motorcykelister kører ihvertfald bedre end billister.
(hvad når en motorcykelist kører bil??)

Nul-tolerance overfor trafiksyndere...? Humm, hvad når det er dig der bliver
taget for at køre for stærkt, køre på den hvide stribe, skifte vognbane i
tæt trafik osv.
Skal dit kørekort så også nakkes.

Hvem herinde kan med løftet hoved sige, at de aldrig - ALDRIG - har lavet en
bommert i trafikken, eller endnu bedre: Prøv at sige "Jeg har aldrig
overtrådt hastighedsgrænserne" og se dig selv i spejlet imens.

Det er selvfølgelig trist når nogen kommer til skade, og selvfølgelig er der
nogen der er nogle paphoveder. Jeg tror bare at der er lige så mange
MC'ister som bil'ister.

Tænk lige på sagen fra Helsingør. I et villakvarter var der lavet en
underskriftindsamling fordi "nogen" kørte for stærkt på vejene, og man
skulle passe på børnene osv. Politiet reagerede, og vupti: 90% af dem de
snuppede havde skrevet under på underskriftindsamlingen.

Morale: Vi vurderer vores egne fejl til at være ubetydelige, mens vi
vurderer de andres fejl til at være kæmpe store. Det er nok også derfor vi
alle syntes, at vi kører så forbandet godt.
Hvis jeg kører 200 km/t på motorvejen, og overhaler en der kører 110 km/t så
er det intet problem. Jeg har jo styr på det. Hvis jeg kører 110 km/t og
bliver overhalet med 200 km/t så er det en sindsyg fartidiot, som burde have
taget kortet.

Allan
ZRX 1200

Fra : Ulvir

Dato : 04-08-05 15:14

AW på ZRX wrote:
> Og motorcykelister kører ihvertfald
> bedre end billister. (hvad når en motorcykelist kører bil??)

Så kører de på to hjul!

Fra : Jim

Dato : 04-08-05 15:26

"AW på ZRX" <allanfjern@malwis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan være. 95% af danmarks befolkning syntes selv, at de kører bedre end
> gennemsnittet. Og motorcykelister kører ihvertfald bedre end billister.

Så er han bilist med erfaring i mc-kørsel, hvilket forhåbentlig kommer ham
og den øvrige masse af trafikanter til gode i trafikken.
Hvis han oveni til dagligt kører lastvogn, så har han endnu en force, hvis
han anvender sin erfaring korrekt.

> Nul-tolerance overfor trafiksyndere...? Humm, hvad når det er dig der
> bliver taget for at køre for stærkt, køre på den hvide stribe, skifte
> vognbane i tæt trafik osv.
> Skal dit kørekort så også nakkes.

Nu er det vist ikke lige det med at køre på de hvide striber, der er den
største synd i trafikken.
Men kører jeg for hurtigt, hvad jeg ikke gør, så skal jeg også have et hak i
kortet.
Når der ikke er flere hak at give, så skal jeg også op til en orienterende
køreprøve.

> Hvem herinde kan med løftet hoved sige, at de aldrig - ALDRIG - har lavet
> en bommert i trafikken, eller endnu bedre: Prøv at sige "Jeg har aldrig
> overtrådt hastighedsgrænserne" og se dig selv i spejlet imens.

Det gik meget godt... spejllet griner endnu... ;0)

> Det er selvfølgelig trist når nogen kommer til skade, og selvfølgelig er
> der nogen der er nogle paphoveder. Jeg tror bare at der er lige så mange
> MC'ister som bil'ister.

Jeg ved det. Men derfor man som trafikant respektere de øvrige trafikanter
og færdselsloven alligevel.

> [...]
> skulle passe på børnene osv. Politiet reagerede, og vupti: 90% af dem de
> snuppede havde skrevet under på underskriftindsamlingen.

Jeg kan ikke huske sagen, men det skal nok passe, hvis du siger det.

> Morale: Vi vurderer vores egne fejl til at være ubetydelige, mens vi
> vurderer de andres fejl til at være kæmpe store. Det er nok også derfor vi
> alle syntes, at vi kører så forbandet godt.

Jamen jeg kører godt. Det er jeg nød til. Min samvittighed byder mig at køre
ordentligt.

> [...]
> og bliver overhalet med 200 km/t så er det en sindsyg fartidiot, som burde

Han skulle have en bøde til at starte med.
Og det skal du også, hvis du kører mere, end du må, om så det er på
motorvej, landevej, eller om det er på Sønder Allé i Aarhus.
Og det gælder alle med et styr eller rat imellem hænderne.

J.

Fra : Armand

Dato : 04-08-05 22:35

Jim wrote:

> [...]
> Men ud over det, så må skal polisen være mere på dupperne over for disse
> trafiksyndere, som lader hånt om vore regler og love i trafikken.

Det hár opmærksomhed!
Forrige års sele-kampagne bestpd af plakater på bl.a. arabisk, hvilke
jeg har set ophængt i trafikken omkring Vollsmose i Odense

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 04-08-05 22:30

Hekto wrote:

> Klippekortet er et skridt på vejen; men at køre over for rødt eller
> tilsidesæte vigepligten er ofte en større 'forbrydelse' end hastighed

Ikke ifølge det oplæg til klippe-overtrædelser, som har været fremlagt
her på gruppen tidligere:
+31% fart eller at køre over for rødt = ét klip

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-08-05 08:22

Armand skrev:

> Ikke ifølge det oplæg

Er det kun et oplæg?

> til klippe-overtrædelser, som har været fremlagt
> her på gruppen tidligere:
> +31% fart eller at køre over for rødt = ét klip
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286