/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vedr. montering af SpyBall 8520
Fra : Steven Kristjansson


Dato : 02-08-05 10:07

Hejs!

Af uforklarlige årsager har jeg rodet mig ud i montering af en SpyBall 8520
alarm - og sikke en oplevelse :-/

MCen den monteres på, er en Suzuki GSX600F '98-'02.

Og nu til sagens kerne...

Efter at have monteret ledningerne o.s.v., oplever jeg, når der sættes strøm
på systemet, at alarmen bipper i 60 sekunder, hvorefter selve alarmen hyler
derudaf. Den kan dog afbrydes mens den bipper eller hyler ved tryk på
fjernbetjeningen. Så det virker i den grad som om, at systemet er tilkoblet
så snart strømmen sættes til. Dertil kan det nævnes at lys-dioden blinker
fint under hele forløbet, indtil systemet frakobles. Når alarmen hyler,
blinker blinklysene også.

Og nu det rigtig 'morsomme' - alarmen kan ikke tilkobles.

Hvis der er nogen som har en rigtig god ide, eller bare et forslag til hvor
fejlen kan ligge - så smid et svar her, e-mail på newsgroups@spoofer.net
eller fang mig på 21202715.

MCen står i Greve (2670), hvis nogen skulle have lyst til at få snavsede
fingrer (naturligvis ikke gratis).

Ledningerne der skal / er monteres - listet med numrerne fra SpyBall
alarmen:

#1 (2 stk.)
....skal forbindes til stel. Dette er også gjort.

#2
....skal forbindes til tændingens + (dertil skal man også sikre sig der er +
på, mens starteren er aktiv). Her benyttes den røde ledning der løber op til
tændingen.

#3
....skal forbindes til en sikring og videre ned til batteriets + pol. Dette
er også gjort.

#4
....benyttes til beskyttelse af sidedæksel, sæde e.l.. Her er jeg så i tvivl
om hvorvidt ledningen bare skal forbindes til stel eller ej, for -ikke- at
udløse alarmen. Funktionen af denne ledning skal ikke bruges p.t..

#5 (2 stk.)
....skal forbindes til blinklysene + ledning, hhv. venstre og højre side.
Dette er også gjort.

#6, 7, 8
....første spærre. Ærligt indrømmet, så husker jeg mildest talt meget lidt om
elektronik / mekanik, og har ikke sat disse ledninger til endnu, da jeg er i
tvivl om hvorvidt MCen er udstyret med svinghjul eller tændspole (jvf.
installationsvejledningen til SpyBall alarmen). Kunne dog forestille mig der
er tale om tændspole system, hvortil der går en ledning fra tændingen over i
tændings kontrol enheden (fine ord .

#10
Forbindes til lys-diodens negative udgang. Lys-diodens positive udgang skal
forbindes til en permanent 12V forbindelse. Dette er også gjort. Dog er den
positive udgang smidt direkte på batteriets + pol indtil videre.

#11, 13
....anvendes til pager, GPS o.l.. Dette skal dog ikke benyttes på denne MC
(ikke endnu om ikke andet). Jvf. installationsvejledningen, skal man intet
gøre ved ledningerne så - og det er der så heller ikke gjort.

#12 (2 stk.)
....anden spærre. Skulle jvf. installationsvejledningen sættes mellem
startersolenoiden og uhm... noget andet (kan ikke huske hvad). Om ikke
andet, spurgte jeg SPH motor om denne ledning, hvortil jeg fik oplyst at de
monterer den på dødmandsknappen istedet, hvilket var nemmere. Så denne er
smidt ind før dødsmandsknappen.

*krydser fingrer for der kommer et svar snarest muligt; det er jo semi-godt
vejr og surt have 2 hjul stående *



 
 
Bjørn S (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 02-08-05 10:40

Steven Kristjansson wrote:

> Hejs!

> Af uforklarlige årsager har jeg rodet mig ud i montering af en SpyBall 8520
> alarm - og sikke en oplevelse :-/

Hvis der er et et ledningsdiagram over alarmen er det lidt nemmere at se
hvor de har ment du skal montere de forskellige ledninger.

> #2
> ....skal forbindes til tændingens + (dertil skal man også sikre sig der er +
> på, mens starteren er aktiv). Her benyttes den røde ledning der løber op til
> tændingen.

Den har vel permanent + ? Jeg tror der menes klæmme 15, altså plus når
tænding er på. I så fald kan det jo forvirre alarmen en hel del

> #4
> ....benyttes til beskyttelse af sidedæksel, sæde e.l.. Her er jeg så i tvivl
> om hvorvidt ledningen bare skal forbindes til stel eller ej, for -ikke- at
> udløse alarmen. Funktionen af denne ledning skal ikke bruges p.t..

Skal ikke forbindes, hvis ej i brug.


> #6, 7, 8
> ....første spærre. Ærligt indrømmet, så husker jeg mildest talt meget lidt om
> elektronik / mekanik, og har ikke sat disse ledninger til endnu, da jeg er i
> tvivl om hvorvidt MCen er udstyret med svinghjul eller tændspole (jvf.
> installationsvejledningen til SpyBall alarmen). Kunne dog forestille mig der
> er tale om tændspole system, hvortil der går en ledning fra tændingen over i
> tændings kontrol enheden (fine ord .

Det er normalt lige meget om du bruger en plus eller minuskabel her (se
under), fidusen er at kretsen skal gå via alarmenheden og først være åben
når alarmen er slået fra.


> #12 (2 stk.)
> ....anden spærre. Skulle jvf. installationsvejledningen sættes mellem
> startersolenoiden og uhm... noget andet (kan ikke huske hvad). Om ikke
> andet, spurgte jeg SPH motor om denne ledning, hvortil jeg fik oplyst at de
> monterer den på dødmandsknappen istedet, hvilket var nemmere. Så denne er
> smidt ind før dødsmandsknappen.

En af ledningene til starterindslaget, den oprindelige ledning til
starterindslaget til den andre alarmledning ?

--
/Bjørn




Steven Kristjansson (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Steven Kristjansson


Dato : 02-08-05 10:57


"Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> wrote in message
news:dcnf25$khq$1@abbeden.bunk.cc...
> Steven Kristjansson wrote:
> Hvis der er et et ledningsdiagram over alarmen er det lidt nemmere at se
> hvor de har ment du skal montere de forskellige ledninger.

Får scannet installationsvejledningen ind (bl.a. diagram), samt
ledningsdiagram over MC ind på et senere tidspunkt, kaster links her i NG så
snart dette er gjort.

> > #2
> > ....skal forbindes til tændingens + (dertil skal man også sikre sig der
er +
> > på, mens starteren er aktiv). Her benyttes den røde ledning der løber op
til
> > tændingen.
>
> Den har vel permanent + ? Jeg tror der menes klæmme 15, altså plus når
> tænding er på. I så fald kan det jo forvirre alarmen en hel del

Klæmme 15?

Ledningen har ihvertfald ca. 12V både når der er og ikke er tænding på. Når
starteren er aktiv, dropper denne til 10V, de få sekunder man benytter
denne.

> > #12 (2 stk.)
> > ....anden spærre. Skulle jvf. installationsvejledningen sættes mellem
> > startersolenoiden og uhm... noget andet (kan ikke huske hvad). Om ikke
> > andet, spurgte jeg SPH motor om denne ledning, hvortil jeg fik oplyst at
de
> > monterer den på dødmandsknappen istedet, hvilket var nemmere. Så denne
er
> > smidt ind før dødsmandsknappen.
>
> En af ledningene til starterindslaget, den oprindelige ledning til
> starterindslaget til den andre alarmledning ?

Du tabte mig her. Ifølge SPH motor skulle ledningen klippes før
dødsmandsknappen, da alt efter dødsmandsknappen har noget med startere
o.s.v. at gøre. Her forbindes de 2 stk. #12 ledninger til hhv. den ene
klippede ende og den anden klippede ende.

Mvh.
Steven



Bjørn S (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 02-08-05 11:22

Steven Kristjansson wrote:


>> > #2
>> > ....skal forbindes til tændingens + (dertil skal man også sikre sig der
> er +
>> > på, mens starteren er aktiv). Her benyttes den røde ledning der løber op
> til
>> > tændingen.
>>
>> Den har vel permanent + ? Jeg tror der menes klæmme 15, altså plus når
>> tænding er på. I så fald kan det jo forvirre alarmen en hel del

> Klæmme 15?

> Ledningen har ihvertfald ca. 12V både når der er og ikke er tænding på. Når
> starteren er aktiv, dropper denne til 10V, de få sekunder man benytter
> denne.

Så kunne du jo ligså godt montert denne direkte på batteriet også
Jeg tror der menes +12 volt efter tændingsnøjle, altså den som giver strøm
når nøjelen er drejet til on.

Klæmme 15 er en DIN norm som bruges på mange skemaer, f.eks på lysrelæer,
85,86,87,30 o.l.. Hvis den ikke står i dit, så glem den.



> Du tabte mig her. Ifølge SPH motor skulle ledningen klippes før
> dødsmandsknappen, da alt efter dødsmandsknappen har noget med startere
> o.s.v. at gøre. Her forbindes de 2 stk. #12 ledninger til hhv. den ene
> klippede ende og den anden klippede ende.
Fint nok, jeg forklarte bare hvordan installationsanvisningen fortalte dig
du skulle gøre. Pointen er at du afbryter en krets og lader den gå via
alarmenheden, og forhindre folk i at kunne starte eller løbe dyret igang.

--
/Bjørn




Steven Kristjansson (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Steven Kristjansson


Dato : 02-08-05 11:37


"Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> wrote in message
news:dcnhgl$q1v$1@abbeden.bunk.cc...
> Steven Kristjansson wrote:
>
>
> >> > #2
> >> > ....skal forbindes til tændingens + (dertil skal man også sikre sig
der
> > er +
> >> > på, mens starteren er aktiv). Her benyttes den røde ledning der løber
op
> > til
> >> > tændingen.
> >>
> >> Den har vel permanent + ? Jeg tror der menes klæmme 15, altså plus når
> >> tænding er på. I så fald kan det jo forvirre alarmen en hel del
>
> > Klæmme 15?
>
> > Ledningen har ihvertfald ca. 12V både når der er og ikke er tænding på.
Når
> > starteren er aktiv, dropper denne til 10V, de få sekunder man benytter
> > denne.
>
> Så kunne du jo ligså godt montert denne direkte på batteriet også
> Jeg tror der menes +12 volt efter tændingsnøjle, altså den som giver strøm
> når nøjelen er drejet til on.
>
> Klæmme 15 er en DIN norm som bruges på mange skemaer, f.eks på lysrelæer,
> 85,86,87,30 o.l.. Hvis den ikke står i dit, så glem den.

Der står noget i installationsvejledning med +15/54 (såvidt jeg husker,
bliver nødt til at kigge nærmere på dette snarest muligt). Hvis du har rart,
kunne det meget vel være defor at jeg ikke kan tilkoble alarmen, idet en af
fejlårsagerne SpyBall brugsvejledningen beskriver er en aktiv
'hjælpestrømkreds'.

Mvh.
Steven



Steven Kristjansson (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Steven Kristjansson


Dato : 04-08-05 07:56

> "Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> wrote in message (omkring ledning #2)
> > Jeg tror der menes +12 volt efter tændingsnøjle, altså den som giver
strøm
> > når nøjelen er drejet til on.

Umiddelbart virkede det ikke som om det var løsningen, alarmen gik af, hver
gang strømmen blev sat på eller tændingen sat til ON.

Men så blev jeg stædig og fedtede med fjernbetjening o.l. og vupti, så
responderede alarmen som den skulle. Skægt nok.

Tror alarmen har været i tilkoblet tilstand, indtil den tilsidst blev
deaktiveret for herefter at 'nulstille' sig selv og virke 'normalt'
bagefter.

Alle ledningerne blev dog monteret permanent og herefter har der ikke været
nogen udfald / unormale oplevelser.

Mange tak for hjælpen,
Steven.



Steven Kristjansson (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Steven Kristjansson


Dato : 02-08-05 10:41

Yderligere oplysninger...

"Steven Kristjansson" <newsgroups@spoofer.net> wrote in message
news:42ef37a5$0$37076$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> #4
> ...benyttes til beskyttelse af sidedæksel, sæde e.l.. Her er jeg så i
tvivl
> om hvorvidt ledningen bare skal forbindes til stel eller ej, for -ikke- at
> udløse alarmen. Funktionen af denne ledning skal ikke bruges p.t..

Ifølge SPH motor, så går alarmen igang, når denne ledning får
stel-forbindelse. Denne er blevet afmonteret igen, men afhjalp desværre ikke
problemet.

> #6, 7, 8
> ...første spærre. Ærligt indrømmet, så husker jeg mildest talt meget lidt
om
> elektronik / mekanik, og har ikke sat disse ledninger til endnu, da jeg er
i
> tvivl om hvorvidt MCen er udstyret med svinghjul eller tændspole (jvf.
> installationsvejledningen til SpyBall alarmen). Kunne dog forestille mig
der
> er tale om tændspole system, hvortil der går en ledning fra tændingen over
i
> tændings kontrol enheden (fine ord .

Ifølge SPH motor, så behøver første spærre ikke at blive monteret. Med andre
ord, idet ingen af de 3 ledninger er monteret, ligger fejlen ikke her.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste