/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nu spørg jeg nok fantastisk dumt...
Fra : Moller


Dato : 27-07-05 13:47

Heysa,
   Hvis nu jeg laver en dyno måling i to forskellige gear, og begge grafer
har akslerne hp vs. rpm vil de i teorien ikke være 100% ens så ?

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

 
 
Jacob Bunk Nielsen (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 27-07-05 15:14

Moller <news@molnit.com> writes:

> Heysa,
>    Hvis nu jeg laver en dyno måling i to forskellige gear, og begge grafer
> har akslerne hp vs. rpm vil de i teorien ikke være 100% ens så ?

Jo, men da baghjulsmomentet jo er markant større i fx 1. gear end i
højgear, så vil rullen kommet meget hurtigt op i fart, og al data skal
derfor indsamles på meget kort tid. Samtidig vil der være meget større
sandsynlighed for at baghjulet hopper på rullen. Begge dele kan give
anledning til store usikkerheder. Derfor ruller man normalt i højgear.

Formålet med den der knap han sidder og trykker på til fx TPT er netop
at fortælle computeren at "nu kører den 5000 RPM" eller lignende.
Derved kan computeren beregne hvilken hastighed på rullen der svarer
til hvilket omdrejningstal.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Dak (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 27-07-05 15:56


Samtidig vil der være meget større
> sandsynlighed for at baghjulet hopper på rullen. Begge dele kan give
> anledning til store usikkerheder. Derfor ruller man normalt i højgear.

Løsning 1: tage baghjulet af og montere kæden på en dertil lavet tandhjul
som sidder i forlængelse af en af rullerne på rullefeltet. "så behøver
man ikke og bakse cyklen op på rullefeltet"

Løsning 2: Montere pigdæk på og lav huller i rullefeltets ruller.


Bare en lille sjov tanke for at løse et problem ved at gøre det meget mere
besværligt.



Dak
Suzuki GS500Ev



Kai Harrekilde-Peter~ (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 27-07-05 15:15

Moller <news@molnit.com> writes:

> Heysa,
>    Hvis nu jeg laver en dyno måling i to forskellige gear, og
> begge grafer har akslerne hp vs. rpm vil de i teorien ikke være 100%
> ens så ?

Modulo hvor meget dækket glider på rullen i de lavere gear, så jo!

Det er normalt ret tydeligt, når man laver en 'gear-test' (hvor der
køres op igennem 2. gear til top-gear). Typisk er 4.-6. gear indenfor
1hk af hinanden.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Moller (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 27-07-05 15:18

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Modulo hvor meget dækket glider på rullen i de lavere gear, så jo!

   Men den del ser vi bort fra :)

> Det er normalt ret tydeligt, når man laver en 'gear-test' (hvor der
> køres op igennem 2. gear til top-gear). Typisk er 4.-6. gear indenfor
> 1hk af hinanden.

   Ok, så hvis der ikke er problemer med for glat rulle osv. bla. så vil
kurverne være nærmest ens :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Kai Harrekilde-Peter~ (28-07-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 28-07-05 08:12

Moller <news@molnit.com> writes:

> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
>> Modulo hvor meget dækket glider på rullen i de lavere gear, så jo!
>
>    Men den del ser vi bort fra :)
>
>> Det er normalt ret tydeligt, når man laver en 'gear-test' (hvor der
>> køres op igennem 2. gear til top-gear). Typisk er 4.-6. gear indenfor
>> 1hk af hinanden.
>
>    Ok, så hvis der ikke er problemer med for glat rulle
> osv. bla. så vil kurverne være nærmest ens :)

Ja, det er min erfaring. Husk at effekt = moment x omdrejninger.
Gearingen er ikke med i den ligning.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Brian Sørup (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 27-07-05 15:29


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:42e7823f$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
> Heysa,
> Hvis nu jeg laver en dyno måling i to forskellige gear, og begge grafer
> har akslerne hp vs. rpm vil de i teorien ikke være 100% ens så ?

nope - du får flest heste i lavere gear pga. det noget større moment

Jeg har et skema til at putte tallene i og jeg har lige lavet en hurtig
indtastning på min VFR og resultatet er som følger :

alle tal er opgivet for flg. rpm : 10500rpm = 105Hk som den er opgivet til.
Gear - NM - Hk
1- 211 - 300
2 -153 - 217
3 - 121 - 172
4 - 99 - 141
5 - 85 - 121
6 - 77 - 109

Der er ikke medregnet det effekttab der er i transmissionen !
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36



Tommy Fer (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 27-07-05 16:24

Brian Sørup skrev:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:42e7823f$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Heysa,
>>Hvis nu jeg laver en dyno måling i to forskellige gear, og begge grafer
>>har akslerne hp vs. rpm vil de i teorien ikke være 100% ens så ?
>
>
> nope - du får flest heste i lavere gear pga. det noget større moment

Det er direkte forkert. Du får måske lidt flere hk, pga mindre
friktionstab i din gearkasse! MEN moment og HK hænger sammen! Dvs at HK
er en funktion af Moment og omdrejnings hastighed gange en konstant. Dvs
at i de lave gear har du stort moment og lav rpm på baghjulet, det
opvejes præcis af det høje rpm og lave moment i top gear. Her ser vi
selvfølgelig bort fra andre tab, ala friktion tab.

>
> Jeg har et skema til at putte tallene i og jeg har lige lavet en hurtig
> indtastning på min VFR og resultatet er som følger :
>
> alle tal er opgivet for flg. rpm : 10500rpm = 105Hk som den er opgivet til.
> Gear - NM - Hk
> 1- 211 - 300
> 2 -153 - 217
> 3 - 121 - 172
> 4 - 99 - 141
> 5 - 85 - 121
> 6 - 77 - 109
>
> Der er ikke medregnet det effekttab der er i transmissionen !

Det er direkte forkert. Nm passer sikkert meget godt, men du kan altså
ikke lave flere HK med en gearkasse, i såfald har du lavet en evigheds
maskine.

mvh Tommy Fer

Brian Sørup (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 27-07-05 17:25


"Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> skrev i en meddelelse
news:42E7A725.5090608@fotofer.dk...
> Brian Sørup skrev:
> > "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> > news:42e7823f$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> >>Heysa,
> >>Hvis nu jeg laver en dyno måling i to forskellige gear, og begge grafer
> >>har akslerne hp vs. rpm vil de i teorien ikke være 100% ens så ?
> >
> >
> > nope - du får flest heste i lavere gear pga. det noget større moment
>
> Det er direkte forkert. Du får måske lidt flere hk, pga mindre
> friktionstab i din gearkasse! MEN moment og HK hænger sammen! Dvs at HK
> er en funktion af Moment og omdrejnings hastighed gange en konstant. Dvs
> at i de lave gear har du stort moment og lav rpm på baghjulet, det
> opvejes præcis af det høje rpm og lave moment i top gear. Her ser vi
> selvfølgelig bort fra andre tab, ala friktion tab.
>
> >
> > Jeg har et skema til at putte tallene i og jeg har lige lavet en hurtig
> > indtastning på min VFR og resultatet er som følger :
> >
> > alle tal er opgivet for flg. rpm : 10500rpm = 105Hk som den er opgivet
til.
> > Gear - NM - Hk
> > 1- 211 - 300
> > 2 -153 - 217
> > 3 - 121 - 172
> > 4 - 99 - 141
> > 5 - 85 - 121
> > 6 - 77 - 109
> >
> > Der er ikke medregnet det effekttab der er i transmissionen !
>
> Det er direkte forkert. Nm passer sikkert meget godt, men du kan altså
> ikke lave flere HK med en gearkasse, i såfald har du lavet en evigheds
> maskine.

Ok - jeg havde overset den med hastigheden på baghjulet....
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36



Jacob Bunk Nielsen (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 27-07-05 16:52

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> writes:

> Samtidig vil der være meget større
>> sandsynlighed for at baghjulet hopper på rullen. Begge dele kan give
>> anledning til store usikkerheder. Derfor ruller man normalt i højgear.
>
> Løsning 1: tage baghjulet af og montere kæden på en dertil lavet tandhjul
> som sidder i forlængelse af en af rullerne på rullefeltet. "så behøver
> man ikke og bakse cyklen op på rullefeltet"
>
> Løsning 2: Montere pigdæk på og lav huller i rullefeltets ruller.

Løsning 3: Montér sportsdæk og sæt en tyk tysker op på cyklen når den
skal rulles. Det må kunne klares et eller andet sted i Tyskland, hvor
dækkene er billige og maden er god.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jacob Bunk Nielsen (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 27-07-05 17:26

Tommy Fer <NOSPAM@fotofer.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen skrev:
>
>> Løsning 3: Montér sportsdæk og sæt en tyk tysker op på cyklen når den
>> skal rulles. Det må kunne klares et eller andet sted i Tyskland, hvor
>> dækkene er billige og maden er god.
>
> Hmm, i Tyskland skal det vist nærmere være, maden er fed og i store
> mængder? For tyskerne er vist ikke verdenskendt for deres gode mad????

Jeg var nu meget godt tilfreds med jævn tysk kost da jeg var på ferie
dernede for et par år siden. Portionerne var gode og store, og til
meget fornuftige priser. Det samme var deres fadøl

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Moller (28-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 28-07-05 10:04

Moller wrote:

   Ok, Kurven er ens mellem gearenede på et rullefelt... Men, når jeg så
ruller ud på vejen, og bruger en Road Dyno... så er der noget der heder
dragcoefsienten eller hvordan det nu staves :) alle andre fysiske ting
som spiller ind kan jeg jo få målt ala, vægt, temp, tryk, frontareal
osv... men dragcoefisioenten er lidt svær at måle, men det jeg så tænker
på, vil denne ikke kunne beregnes ud fra man for målt f.eks. 3 kurver i
de 3 højeste gear ? og så burde sammenhængende mellem de to være denne ?
eller er der andre parametre som jeg vil få problemer med.

   Jeg går herudfra at der bruges en ekstremt præcis Road dyno osv... og
derved er dennes præcision ikke med i diskutionen da vi antager denne er
præcis nok.
   
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste