VW 1.9 TDI PD Topstykke
Fra : Simon Vognsen

Dato : 08-09-05 21:37

Hej
Jeg fik fortalt idag at denne motor kan have problemer med topstykket,
hvilket vil blive en bekostelig affære. Hvis bilen ryster når den holder i
tomgang skulle det være tegn på dette.

Min fars 130hk er begyndt at ryste mere og mere i tomgang, derfor vil jeg
lige høre om der er nogle hardcore vw folk der kan bekræfte dette?

Simon

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 05:56

> [...]
>
> Min fars 130hk er begyndt at ryste mere og mere i tomgang, derfor vil jeg
> lige høre om der er nogle hardcore vw folk der kan bekræfte dette?

Måske! Det har jeg aldrig hørt om, ifølge de VW mekkere jeg kender og det
lokale Bosch autoteknik går en pumpedyse aldrig i stykker, jeg har endnu
aldrig hørt om sådan en fætter der er blevet skiftet, og det er langt den
dyreste komponent i topstykket. Hvad siger rygtet der sker med topstykket.

Det første du skal få tjekket er om motorophængene sidder lige (de kan
justeres).
Det kan betyde meget for motorgangen og gearskiftet.
Det lyder åndsvagt men der er noget om det, jeg kender efterhånden nogle
stykker som har haft problemet.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-09-05 08:14

> [...]
>
> Min fars 130hk er begyndt at ryste mere og mere i tomgang, derfor vil jeg
> lige høre om der er nogle hardcore vw folk der kan bekræfte dette?

Hardcore VW folk? Forhåbentligt ikke....

Men jeg har kun hørt om nogle enkelte tilfælde hvor topstykket er gået i
stykker - og det har været frikørte taxier med 250.000-300.000km på klokken.
Men jeg tror ikke engang det er kilometerne som dræber topstykkerne. Nok
nærmere, at taxier holder meget i tomgang. Så kommer der ikke nok olie til
topstykket hvorfor det bliver for varmt og slår sig.
Så jeg vil sige, at din far kan være rimeligt sikker på, at hans bil ikke
fejler noget (alvorligt).

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Q

Dato : 09-09-05 09:49

"Simon Vognsen" <simon@thg11.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis bilen ryster når den holder i
> tomgang skulle det være tegn på dette.

Ja, og du kan blive blind af at rykke for meget i banditten

Snak med et værksted.. Hvis det er værkstedet der har givet dig den
historie, så find et andet værksted..

/peter