Nm
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-09-05 20:04

Jeg skal have købt en akku slagnøgle til at løse hjulbolte...

De fleste 12V kan klare 165 Nm. Er det nok til en bolt der sidder fast eller
skal jeg vælge en 14,4 V der kan tage 190 Nm?

Fra : Bob \(-:

Dato : 08-09-05 00:09

Hej

Det fleste folk spænder en alufælg 100Nm (10Kg) alm personbil
Alm Stål Fælg 90Nm (9Kg)
En stålfælg på nogle større varebiler er vist 140Nm (14Kg)

Så den lille er sikkert god nok , det kommer an på om personen der er
skiftet fælg sidst
har hoppet på nøglen eller lign

Hilsen Robert Aa

meddelelse news:431f3842$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-09-05 03:39

Bob (-: wrote:
> Hej
>
> Det fleste folk spænder en alufælg 100Nm (10Kg) alm personbil
> Alm Stål Fælg 90Nm (9Kg)
> En stålfælg på nogle større varebiler er vist 140Nm (14Kg)

Jep, men dette er når du spænder. Hvad når man skal løsne samme bolt efter 1
eller 2 årsom er blevet spændt med 120-140 nm? Så skal der vel bruges
120-140 nm + flere kræfter, da den har siddet sig godt fast.

Jeg har nogen gange oplevet, at jeg ikke kunne løsne boltene med 40 cm
stang - så sætter jeg et 2 meter vandrør udover, og så vil bolten pludselig
løsne sig...

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 08-09-05 06:22

Hmm .. Vandrør på 2 meter. Arm gange kraft. 2* 30 kg 600 Nm
Lad være med at bruge momentnøglen når du løsner.
Mvh Jens

meddelelse news:431fa2ec$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Moller

Dato : 08-09-05 08:52

Jens Rasmussen wrote:
> Hmm .. Vandrør på 2 meter. Arm gange kraft. 2* 30 kg 600 Nm
> Lad være med at bruge momentnøglen når du løsner.

   Eller kasere den billige T-hansen nøgle, til fremtidig vognstangsnøgle
til den slags problemer :) og købe en bedre momentnøhle nu man er i gang.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-09-05 05:00

Moller wrote:

> Eller kasere den billige T-hansen nøgle, til fremtidig vognstangsnøgle
> til den slags problemer :) og købe en bedre momentnøhle nu man er i
> gang.

Jeg har ikke kunne finde nogen 12 V der har over 165 Nm. Og 3.200 kr. er
også en slags penge.

Fra : Moller

Dato : 09-09-05 06:00

Morten Fruergaard wrote:

> Jeg har ikke kunne finde nogen 12 V der har over 165 Nm. Og 3.200 kr. er
> også en slags penge.

   Øh, hvad er det liiiiige du svare på ??? måske du skal læse det du
svare på først inden du skriver ;)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-09-05 20:26

Moller wrote:
> Øh, hvad er det liiiiige du svare på ???

Dit indlæg.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-09-05 05:04

Jens Rasmussen wrote:
> Hmm .. Vandrør på 2 meter. Arm gange kraft. 2* 30 kg 600 Nm
> Lad være med at bruge momentnøglen når du løsner.

Nu skrev jeg, at det kun var nogen gange...

Og jeg bruger slet ikke 30 kg - måske kun 10-15 kg - hvilket alligevel
svarer til 100 kg med normal hjulnøgle..

Jeg tror nu at 165 Nm er nok og at slageffekten vil bidrage med noget
yderligere i forhold til at stå med ikke pulserende 165 nm.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-09-05 09:40

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in

> [...]
>
> Jeg har nogen gange oplevet, at jeg ikke kunne løsne boltene med 40 cm
> stang - så sætter jeg et 2 meter vandrør udover, og så vil bolten

Spørgsmålet er om ikke en slagnøgle kan slå møtrikken løs ved mindre moment
(den tæsker jo møtrikken indtil den løsner sig). 100 slag er nok mere
tilbøjelig til at løsne en møtrik der sidder fast end et 'slag' med din
alm. hjulnøgle.

Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-09-05 05:05

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> moment (den tæsker jo møtrikken indtil den løsner sig). 100 slag er
> nok mere tilbøjelig til at løsne en møtrik der sidder fast end et

Ja, det er også det at jeg er kommet frem til. Jeg tror at de 165 nm er nok
til langt det meste...