En kamp med forsikringsselskabet
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-09-05 08:31

Vil lige "underholde" med min kamp med Codan - og høre, om det er almindelig
procedure at forsikringsselskaber er måneder om at tilbagebetale i tilfælde
af opsagt bilforsikring.

I midten af juli - få dage efter jeg har betalt min bilforsikring til Codan
(over 8.000 kr.) - sælger jeg min "gamle" bil, køber en ny og skifter i den
forbindelse til Tryg - hvor jeg så betaler for en ny forsikring.

5. august sender Codan mig et brev, hvori de bekræfter, at min bilforsikring
er slettet med virkning fra 26. juli.

Pengene er imidlertid endnu ikke refunderet fra Codan, som altså skylder mig
godt 8.000 kr og synes at trække udbetalingen laaaangt ud. Forunderligt nok
har jeg forlængst fået penge retur fra Falck og den grønne ejerafgift fra
motorkontoret. Det er kun Codan, der ikke kan klare opgaven på få dage.

Er det almindelig procedure?

Codan har forklaret mig, at de først har fået opsigelsen via motorkontoret
18. august - og først da har de anmodet PBS om at overføre pengene til min
konto. Så forstår jeg bare ikke, at jeg har fået førnævnte skriftlige
bekræftelse i, at forsikringen er opsagt med virkning fra 26. juli. Efter
min mening kunne og burde Codan allere i juli have nået et refundere mig det
beløb, jeg har til gode.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin

Dato : 07-09-05 09:48

> [...]
> min mening kunne og burde Codan allere i juli have nået et refundere mig

Ja - det er min erfaring, at forsikringsselskaberne er ualmindeligt lang tid
om at tilbagebetale.

En del af forklaringen er muligvis, at en ikke helt uvæsentlig del af
indtægten i et forsikringsselskab er renter. Tidligere - da renten var
højere - var det ikke ualmindeligt, at der blev udbetalt mere i skader end
der kom ind i præmie.

/Martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-09-05 14:37

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - det er min erfaring, at forsikringsselskaberne er ualmindeligt lang
> tid om at tilbagebetale.

Jeg fik overraskende hurtigt penge tilbage fra TopDanmark, da jeg i sommers
afmeldte en MC..

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 07-09-05 16:45

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:431e9654$0$11696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> min mening kunne og burde Codan allere i juli have nået et refundere mig

Det kan være at servicen forbedres, når Tryg på et tidspunkt overtager
Codan, som planen er.

Fra : KASO

Dato : 07-09-05 19:37

> [...]
> min mening kunne og burde Codan allere i juli have nået et refundere mig

Uden at vide det med sikkerhed, mener jeg, at de er bundet af
ansvarsforsikringen indtil de modtager opsigelsen fra motorkontoret - også
selv om du har opsagt direkte. Det skyldes, at bilen ikke må køre uden
ansvar - og før de har motorkontorets dokumentation, kan de ikke standse
forsikringen - og give dig pengene tilbage.

Fra : Christian

Dato : 07-09-05 23:26

KASO wrote:

> [...]
> ansvar - og før de har motorkontorets dokumentation, kan de ikke standse
> forsikringen - og give dig pengene tilbage.

Jeg kan godt opsige min forsiking pr. d.d. hvis jeg eksempelvis har
solgt min bil. Så dækker forsikringen i yderligere 3 uger, hvilket er en
aftale mellem alle forsikingsselskaber i.f.m. ejerskifte - det skal
sælger IKKE betale for. Herefter er det den nye ejers problem hvis han
eksempelvis ikke har omregistreret bilen indenfor de 3 uger - så er han
uden forsikring af nogen art. Derfor er det vigtigt med dokumentation
for en bilhandel.

Mange forsikringsselskaber bruger dog alle kneb for at holde på vores
penge - derfor afventer de besked fra motorkontoret inden de sender dig
pengene.

Det tager typisk motorkontoret 10-14 dage at få beskeden vider

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-09-05 08:15

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ansvar - og før de har motorkontorets dokumentation, kan de ikke standse
> forsikringen - og give dig pengene tilbage.

Jeg forstår bare ikke, at jeg får penge retur fra motorkontoret i
begyndelsen af juli - hvilket tyder på, at motorkontoret på det tidspunkt
har afsluttet min sag. Mon ikke de ved samme lejlighed har givet Codan
besked?

Men om det så er korrekt, at Codan først får beskeden 18. august - hvorfor
fortæller Codan mig da 5. august i et brev, at min bilforsikring er slettet
med virkning fra 26. juli - hvis den reelt ikke slettes før de får besked
fra motorkontoret? Allerede dengang kunne de have vedlagt en check.

Ellers havde det været mere indlysende at oplyse mig om, at forsikringen
IKKE er slettet før de har beskeden fra motorkontoret.

Uanset hvad.... det er mindst 3 uger siden de fik beskeden og jeg har stadig
ikke fået mine penge.

NÅR jeg får dem, bliver det i øvrigt interessant at se, om jeg betaler
forsikring frem til 26. juli eller til 18. august.

Mvh. Lisbeth

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-09-05 10:58

Lisbeth Jacobsen skrev:
> En længere historie om hvordan Codan forhaler tilbagebetaling af et
> beløb på over 8.000 dkk.

I dit sted ville jeg overveje at sende et anbefalet brev vedhæftet kopi
af deres eget brev af 5. august til Codan.

I brevet gør du dem det klart at i fald beløbet ikke er indsat på din
konto inden én uge fra modtagelse af det anbefalede brev vil sagen
overgå til inkasso.

Mvh
Claus