Støj fra forhjul - hvor kommer det fra?
Fra : Jesper Kristensen

Dato : 06-09-05 19:20

Hej,

Min bil støjer fra venstre forhjul ved kørsel på ujævt underlag, samt ved
igangsætning og standsning. Det er sådan en knirke/knage-lyd, der nærmest
bliver til en "flapren", hvis jeg fx. kører på brosten. Lyden kommer fra et
sted bag forhjulet. På jævn vej ved jævn hastighed er der ingenting. Bilen
er en Mazda 626 årgang 1993, der har kørt 290.000 km

Jeg har haft den ved mekanikeren, og først var han sikker på, at det var det
der "kødben" på krængninsstabilisatoren, der var defekt, så det er nu blevet
skiftet - uden resultat. Nu mener han, at det er tandstangen, der er slidt
og skal skiftes, men jeg synes ikke det lyder rigtigt og har ikke lyst til
at betale for flere unødvendige reparationer.

Der er ikke konstateret noget slør ved styretøjet, og bilen er i øvrigt
nysynet. Der er heller ingen mislyde eller rystelser, når man drejer på
rattet. Han sagde, at han kunne genskabe lyden, når han rykkede i hjulet,
mens bilen hang på liften.

Har mekanikeren ret, eller prøver han bare at narre flere penge fra mig?

Mvh.
Jesper

Fra : KubikH

Dato : 06-09-05 20:32

"Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mens bilen hang på liften.
>
> Har mekanikeren ret, eller prøver han bare at narre flere penge fra mig?

Lyder rimeligt!
Hvis det er styreforbindelserne der er slidte, kan du ane det ved at rykke i
hjulet (prøve at dreje det ind ud)
Tag i dækket og prøv selv. den behøver ikke at hænge på liften.
Er det bærekugle eller stræberarme skal du have den op at hænge.
Mvh
Niels

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 06-09-05 20:48

> Lyder rimeligt!

OK. Har du nogen ide om, hvad et tandsstangsskift bør koste i sådan en bil?

Mvh.
Jesper

Fra : KubikH

Dato : 06-09-05 21:19

> OK. Har du nogen ide om, hvad et tandsstangsskift bør koste i sådan en
> bil?
>
> Mvh.
> Jesper
Hej Jesper
Har ingen aning, men uden at kende modellen, tror jeg mere det er kuglen i
endenat tandstangen, eller styrekuglen.
Det koster ikke mange basører.
Mvh
Niels

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 06-09-05 22:24

Hej Niels

> Har ingen aning, men uden at kende modellen, tror jeg mere det er kuglen i
> endenat tandstangen, eller styrekuglen.
> Det koster ikke mange basører.

Mekanikeren var parat til at udskrive en regning på 5000+ kr for udskifting
af tandstang - er det helt hul i hovedet så?

Mvh.
Jesper