Svejse "opad"
Fra : sdsf

Dato : 06-09-05 19:01

Hej

Jeg har ikke den store erfaring i at svejse,
men jeg har både elektrode svejser og CO2 svejser.

Jeg har så et problem med noget rust i undervognen.

Er der nogen af jer der ved om det er muligt at svejse opad ?

Altså at ligge under bilen og svejse i undervognen.

Fra : KubikH

Dato : 06-09-05 19:14

Hejsa
Ja det er der intet problem i.
Det er jo et "must" for os hjemmefuskere

Mvh
Niels

Fra : sdsf

Dato : 06-09-05 19:28

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Ja det er der intet problem i.
> Det er jo et "must" for os hjemmefuskere
>
> Mvh
> Niels
Jeg frygtede bare at svejse-poolen eller dråben af flydende
jern vil falde ned, men det gør den altså ikke forstår jeg ??

Det kan vel ikke være så let som at svejse på noget der
vender nedaf. Jeg er meget uerfaren i at svejse.

mvh.

Fra : Henning Lund

Dato : 06-09-05 20:10

sdsf skrev:

> Jeg frygtede bare at svejse-poolen eller dråben af flydende
> jern vil falde ned, men det gør den altså ikke forstår jeg ??

Hvis den gør, så løb da det gør temmelig ondt at få den ned i skoene.
Det er ikke så farligt at svejse "på hovedet" lidt øvelse og det er lige
så let som alt andet.

> Det kan vel ikke være så let som at svejse på noget der
> vender nedaf. Jeg er meget uerfaren i at svejse.

Øvelse i rigelige mængder.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : KubikH

Dato : 06-09-05 20:28

> [...]
>
> Det kan vel ikke være så let som at svejse på noget der
> vender nedaf. Jeg er meget uerfaren i at svejse.

Hej
Alleførst er det jo CO2 der gælder, og smart med CO2 / Argon mixgas, så
"sprøjter" det meget mindre.

Nej det falder ingen steder, problemerne er i rækkefølge: Rustbeskyttelse,
Rustbeskyttelse, Rustbeskyttelse, lidt sealer, maling,
og støjdæmpning eller måtter på "Den anden side". Nå ja og så lige
benzinrør/ slange frem og retur.
Det smelter, og går ild i det.
Sådan nogle brændende dråber af Tectyl er nogle små ¤%&&??§½½#@@ at få
dryppet i fjæset.
Det er heller i sjovt at opdage at kabinen brænder lystigt oppe over hovedet
på en!!

Hav ALTID noget at slukke med, også når du "bare lige".
En rigtig god ting er en haveslange med tryk på, og en "Forstøverpistol" i
den anden ende.
En spand vand er ok, men svær at slukke med oppe under et sæde, inden i en
dørstolpe eller lignende.

Lige til sidst: HUSK at tage kablet at batteriet, og HUSK at sætte
svejserens stelklemme et fornuftigt sted.
(Jeg så engang en der satte den på motoren, den manglede en stelstrop, så
han smeltede sit koblingskabel sammen )

God fornøjelse

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-09-05 21:50

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev

> Hav ALTID noget at slukke med, også når du "bare lige".
> En rigtig god ting er en haveslange med tryk på, og en "Forstøverpistol" i
> den anden ende.

En vandforstøver af typen til blomsterne, er rigtig godt til det brug.

Mvh.Uffe Ravn

Fra : Martin Bak

Dato : 06-09-05 19:15

"sdsf" <dfd@tyhj.gb> skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer der ved om det er muligt at svejse opad ?
>
> Altså at ligge under bilen og svejse i undervognen.

Nej, du er nok nødt til at vende bilen om på hovedet ;p

Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-09-05 19:21

"sdsf" <dfd@tyhj.gb> wrote in news:431dd95c$0$73132
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Er der nogen af jer der ved om det er muligt at svejse opad ?

Det lykkedes da for mig, omend jeg fik nogle "frejner" i fjæset.. av av

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Propellen

Dato : 06-09-05 19:57

On Tue, 6 Sep 2005 20:01:01 +0200, "sdsf" <dfd@tyhj.gb> wrote:

> [...]
>
>Jeg har så et problem med noget rust i undervognen.
>
>Er der nogen af jer der ved om det er muligt at svejse opad ?

Et sæt ørepropper er et must... ikke fordi det larmer, men det gør
eddermame nas, når en glød falder ind i øregangen.. Og taler af
erfaring.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-09-05 21:53

"Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev

> Et sæt ørepropper er et must... ikke fordi det larmer, men det gør
> eddermame nas, når en glød falder ind i øregangen.. Og taler af
> erfaring

Jeg har en ven, på hvem man altid kan se om han har svejset undervogn for
nylig, for så har han nemlig brandsår i øregangene.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : /Bluch

Dato : 06-09-05 20:00

> [...]

> Er der nogen af jer der ved om det er muligt at svejse opad ?
>
> Altså at ligge under bilen og svejse i undervognen.

Det er absolut muligt at svejse opad, såfremt tråden eller elektroden er
egnet til det. Medmindre du er ejer af en kampvogn er elektrode dog nok
ikke interessant.
Esab har nogle gode produkter til CO2 og "beskidt" stål. Du kan jo
eventuelt ringe til deres kundeservice på tlf. 36300111 og spørge dem til
hvad de anbefaler til din situation.
Husk i øvrigt at iføre dig sikkerhedsbriller, svejsehjelm osv. før du går i
gang. Gamle biler er altså ikke sygedage værd med dagens priser.
/Bluch

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-09-05 21:23

sdsf skriver:

> Jeg har ikke den store erfaring i at svejse,
> men jeg har både elektrode svejser og CO2 svejser.

Øv dig....

> Er der nogen af jer der ved om det er muligt at svejse opad ?
>
> Altså at ligge under bilen og svejse i undervognen.

Intet problem. Dog ville jeg sikre mig mod nedfaldne gnister så godt som
muligt...

Gør evt dig selv den tjenste at hæve bilen godt op i den ene side, so du
har fladen en smule på skrå i stedet for plan lige over hovedet. Og husk
så at stille bilen på noget _meget_ solidt (du vil nødigt være i klemme
under en bil der falder ned) og fjerne _alt_ brændbart. Der er mange der
har brændt en bil af på den bekostning

Klaus
--
Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen og er ikke set siden

Fra : Leonard

Dato : 06-09-05 21:31

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>så at stille bilen på noget _meget_ solidt (du vil nødigt være i klemme
>under en bil der falder ned) og fjerne _alt_ brændbart. Der er mange der

Og lad være med at være alene når arbejdet udføres.
Hav konen, naboen eller en anden person til at holde øje at det går
godt. Så er der nogen til at ringe efter ambulancen, hvis det går
galt. Sikkerhedsforanstaltninger er som paraplyer, når man har
paraplyen med, så regner det ikke, når den står derhjemme ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/