Forskel på Motor ydelse i Common Rail die~
Fra : Peter Jessen

Dato : 05-09-05 23:22

Hej.

Er der nogen herinde der kan forklare mig hvorfor den motor der er beskrevet
i højre side virker som om at den har "gummiarm."

For menigmand som mig ser tallene til højre bedre ud end dem til venstre.

Der er tale om Toyota Avensis Stationcar med common rail D4-D 2.0 motor i
henholdsvis 2001 udgave og 2005 udgave.

Jeg vil være meget glad for evt. forklaringer på "fænomenet"

Ps. Beklager at det er på tysk.

Mvh Peter Jessen

Type 4/5S EST Type 4/5S EST
Entwerfer Entwerfer
Zahl der Türen 5 Zahl der Türen 5
Maße und Gewicht Maße und Gewicht
Radstand 2630 mm Radstand 2700 mm
Spurweite Vorn 1480 mm Spurweite Vorn 1505 mm
Hintern 1450 mm Hintern 1500 mm
Länge 4600 mm Länge 4700 mm
Breite 1710 mm Breite 1760 mm
Höhe 1500 mm Höhe 1525 mm
Bodenfreiheit Bodenfreiheit
Leergewicht 1355 kg Leergewicht 1430 kg
Gewichtsverteilung Gewichtsverteilung
(Vorn) (Vorn)
Tankinhalt 60 L Tankinhalt 60 L
Aerodynamik
Aerodynamik

Luftwiderstandsbeiwert 0.310 Luftwiderstandsbeiwert 0.290
Stirnfläche Stirnfläche
Cx Cx
Motor Motor
Typ Nummer 1CD-FTV Typ Nummer 1CD-FTV
Hersteller Toyota Hersteller Toyota
Typ S-4 Typ S-4
Nassersumpf Nassersumpf
DOHC DOHC
16 Gesamtventile 16 Gesamtventile
4 Ventile pro Zylinder 4 Ventile pro Zylinder
Zahl der Kurbelwellenlager Zahl der Kurbelwellenlager
Aufbau Aufbau cast iron block; aluminium alloy head
Bohrung × Hub 82.20mm × 94.00mm Bohrung × Hub 82.20mm × 94.00mm
Bohrung/Hub Verhältnis 0.87 Bohrung/Hub Verhältnis 0.87
Hubraum 1995 cm3 Hubraum 1995 cm3
Einheitszylinderinhalt 498.75 cm3 Einheitszylinderinhalt 498.75
cm3
Verdichtungsverhältnis 18.60:1 Verdichtungsverhältnis 17.80:1
Vergasser/Einspritzung Common rail direct diesel inj.
Vergasser/Einspritzung common rail direct diesel inj.
Atmung Diesel mit Abgasturbolader Atmung Diesel mit
Abgasturbolader
Kompressor-typ Kompressor-typ
Ladeluftkühler Ladeluftkühler
Abgaskatalysator Y Abgaskatalysator Y
Max. Leistung 109.5 PS (80.5 kW) Max. Leistung 115.6 PS (85 kW)
(DIN) @4000 U/min (DIN) @3600 U/min
Max. Drehmoment 250.0 Nm (25.5 kgm) Max. Drehmoment 280.0 Nm (28.6
kgm)
(DIN) @2000 U/min (DIN) @2000 U/min
Höchstdrezahl Höchstdrezahl
Kuehlmittel Wässer Kuehlmittel Wässer
Spezifisch leistung 54.9 PS/L Spezifisch leistung 57.9 PS/L
40.4 kW/L 42.6 kW/L
Spezifisch Drehmoment 125.31 Nm/L Spezifisch Drehmoment 140.35
Nm/L

Fahrleistungen Fahrleistungen
Note: Ein Wert von -1 bedeutet daß das Auto nicht diese
Geschwindigkeit erreichen kann. Note: Ein Wert von -1 bedeutet daß das Auto
nicht diese Geschwindigkeit erreichen kann.
0-80 km/h 0-80 km/h
0-60 mph (96.6 km/h) 0-60 mph (96.6 km/h)
0-100 km/h 11.60s 0-100 km/h 11.40s
0-160 km/h 0-160 km/h
80-120 km/h 80-120 km/h

(Höchstzahnrad) (Höchstzahnrad)
0-400m 0-400m 17.80s
0-1000m 0-1000m
Vmax/Höchstgeschwindigkeit 190 km/h Vmax/Höchstgeschwindigkeit 190
km/h
Verbrauch 8.0/5.0/6.0 l/100km urban/extra-urban/combined Verbrauch
CO2 Abgaswert CO2 Abgaswert 158 g/km
Leistung/gewicht Vehätnis 80.81 PS/kg Leistung/gewicht Vehätnis
80.83 PS/kg
59.44 kW/kg 59.45 kW/kg
Fahrgestell Fahrgestell
Einbaulage Frontmotor quer Einbaulage Frontmotor quer
Lenkungtyp rack & pinion Lenkungtyp rack & pinion PAS
Lenkradumdrehungen 3.000 Lenkradumdrehungen 3.000
Wendekruis 11.60 m Wendekruis
Radaufhängen vorn I.MS. Radaufhängen vorn I.MS.ARB.
hintern I.2Li. hintern I.DW.ARB.
Rädergröße V/H / Rädergröße V/H /
Reifen vorn 195/60 HR 15 Reifen vorn 215/45 R 17
Reifen hintern 195/60 HR 15 Reifen hintern 215/45 R 17
Bremsen vorn/hintern VeDi/Di-S-ABS
Ve: innenbelüftet
Di: Scheiben
Dr: Trommeln
Bremsen vorn/hintern S: Bremskraftverstärker
Bremse Durchmesser V/H / mm Bremse Durchmesser V/H 295/280 mm
Bremsenfläche Bremsenfläche
Getriebe 5M Getriebe 5M
Antriebsart Frontantrieb Antriebsart Frontantrieb
Höchstzahnradübersetzung Höchstzahnradübersetzung 0.69
Hinterachseübersetzung Hinterachseübersetzung 3.68
Allgemein Allgemein
Stückzahl Stückzahl
Modellennummer Modellennummer
Modellenfamilie Modellenfamilie

begin 666 clip_image001.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``````/___R'Y! D(``$`+ `````!``$`0 ("3 $`.P``
`
end

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-09-05 00:44

"Peter Jessen" <peter_jessen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Er der nogen herinde der kan forklare mig hvorfor den motor der er
beskrevet
> i højre side virker som om at den har "gummiarm."

Hvis den er teknisk intakt i motor, kan det kun være den årsag, at du har
glemt at løsne håndbremsen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-09-05 03:20

> [...]
> beskrevet
> i højre side virker som om at den har "gummiarm."

Fordi køretøjet vejer omkring 100 kg mere end det andet.

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter Jessen

Dato : 06-09-05 07:05

Tak for dit svar, men det virker ulogisk idet der IKKE er forskel på om jeg
har familien med eller ej.

Den gamle model kunne sagtens "trække igennem" uden nogen som helst form for
problemer.

Mvh Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-09-05 07:47

Peter Jessen skriver:

> Den gamle model kunne sagtens "trække igennem" uden nogen som helst form for
> problemer.

Gearing, forskel i moment over et bredt område.

Den nye forurener nok mindre og kører på en "tyndere" blanding....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 06-09-05 07:36

Er der forskel på gearingen?

Fra : Peter

Dato : 06-09-05 11:04

> [...]
>
> Der er tale om Toyota Avensis Stationcar med common rail D4-D 2.0 motor i

Den nye bil er tungere og bredere end den gamle.

Og som de andre er inde på så kan gearingen gøre meget.

Køb en box www.bokstuning.dk

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-09-05 18:36

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev

Der er kompenseret for vægten. Du kan checke om det er noget du bilder dig
ind ved at måle tophastigheden - husk lige: ikke her i landet. Hvis den er
OK så har den det der skal til, men jeg vil da tro der er en fejl ved
motoren, når du er så overbevist.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen