dæktryk trailer
Fra : fagus

Dato : 04-09-05 12:14

hvad dæktryk skal man køre med i en trailer hvor totalvægten er 500kg
fagus

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-05 12:25

"fagus" <fagus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hvad dæktryk skal man køre med i en trailer hvor totalvægten er 500kg

Min har en totalvægt på 500 Kg. Jeg kører med 2.5 bar fordi man altid skal
pumpe i til max belastning.

--
Tom

Fra : Karsten Andersen

Dato : 05-09-05 15:24

Sun, 4 Sep 2005 13:25:02 +0200, skrev "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com>, på 12 linier, i
<431ad98e$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

>"fagus" <fagus@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>Min har en totalvægt på 500 Kg. Jeg kører med 2.5 bar fordi man altid skal
>pumpe i til max belastning.
Det er ikke alle dæk der har en max på 2,5 bar.
Jeg har da set et max ned på 2 bar.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Brizz

Dato : 04-09-05 14:22

fagus wrote:
> hvad dæktryk skal man køre med i en trailer hvor totalvægten er 500kg
> fagus

Kig på dækket hvad det foreskriver. Dækket skal være godkendt til den
mac totalvægt som traileren har og derfor skal den pumpes til hvad
dækket foreskriver.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-09-05 13:32

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse
> Kig på dækket hvad det foreskriver. Dækket skal være godkendt til den mac
> totalvægt som traileren har og derfor skal den pumpes til hvad dækket
> foreskriver.

Undtagelsen er så der hvor dækket er overdimensioneret. Det er sjældent, men
jeg ved da f.eks. at Brenderup har brugt et 155R13C (altså forstærket), som
så vidt jeg husker kunne bære 500kg pr stk ved 60 PSI. Samme dæk blev brugt
på trailere på 500 kg totalvægt, og så er 60 PSI altså for meget.
35-40 PSI er et godt bud generelt set for ikke-forstærkede dæk samt i den
situation hvor et C-dæk ikke udnyttes.

Leo

Fra : Brizz

Dato : 04-09-05 15:35

Leo Jensen wrote:
> [...]
> på trailere på 500 kg totalvægt, og så er 60 PSI altså for meget.
> 35-40 PSI er et godt bud generelt set for ikke-forstærkede dæk samt i den

60 psi er jo også max tryk ved max belastning.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-09-05 17:12

> 60 psi er jo også max tryk ved max belastning.
>
> Mvh Brian

Jep, og der er da lige et par stykker der har skrevet at man bare skal pumpe
op til max ifølge mærkningen på dækket. Det skal man så ikke lige med dæk
med 'for stor' bæreevne.

Leo

Fra : Brizz

Dato : 05-09-05 03:11

Leo Jensen wrote:
> Jep, og der er da lige et par stykker der har skrevet at man bare skal pumpe
> op til max ifølge mærkningen på dækket. Det skal man så ikke lige med dæk
> med 'for stor' bæreevne.

Vil ikke mene at man skal pumpe nogen som helst dæk op til max med
mindre man kører med fuld læs på bilen og det nærmer sig dækkets bæreevne.

Men kan se vi er enige

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : anders majland

Dato : 07-09-05 19:43

> Vil ikke mene at man skal pumpe nogen som helst dæk op til max med mindre
> man kører med fuld læs på bilen og det nærmer sig dækkets bæreevne.

Og for at gøre forvirringen total, må man godt belaste dækket mere end maks
(med højere dæktryk) når bare farten sættes tilsvarende ned ... Det er meget
almindeligt med campingvogne og jeg har set et skema engang i et
campingblad - og i et engelsk motorcykelblad.

F.eks et dæk der er godkendt til 600kg og 120km/t. Så må der overlæsses x%
ved y% lavere hastighed ... Så da maks hastigheden herhjemme er omkring
100km/t (70/80+30% giver det jo lidt margin.

/A