Fotofælder i kryds ??
Fra : Bob \(-:

Dato : 04-09-05 11:16

Hej

Jeg har hørt meget snak om fotofælder i lyskryds,
er de kommet nogle steder eller er det bare snak , eller kommer de i
fremtiden ?.
Hvis de er kommet , hvorfor nogle byer er de fremme i, kan man se lidt info
om det
nogle steder.

Silkeborg:
Var selv uheldig fejlbedømte lysregulering og kom mere eller mindre til at
kører over for
rødt , så ville det være træls hvis der var en kamera i lysreguleringen....

hilsen Robert

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-05 11:43

"Bob \(-:" <SLETDETTEHERmr.bob@tele2adsl.dk> wrote:

>Jeg har hørt meget snak om fotofælder i lyskryds,
>er de kommet nogle steder eller er det bare snak , eller kommer de i
>fremtiden ?.

Aarhus har mig bekendt fotofælder i et antal kryds..

<mlr>

Fra : Brian

Dato : 04-09-05 11:55

Michael Rasmussen wrote:

> Aarhus har mig bekendt fotofælder i et antal kryds..

Spøjst at i vælger at kalde dem "fælder"

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-09-05 13:09

Brian wrote:
> Spøjst at i vælger at kalde dem "fælder"

Det er det fordi det er 'at spille med luskede midler'.

Mennesket er ikke indrettet til at handle stringent og uniformt.

Har du de lyster syntes jeg du skal flytte til Nordkorea. (Kina kan ikke
rigtig bruges mere, da de er ved at lade det være tilladt at være
menneskelig menneske.)

Det korte af det lange er at du, for at overholde dansk trafikal
lovgivning, skal være en robot.

--
MVH Finn ..der har fået job med at køre til Frankrig.
Om det så også bliver vedvarende må tiden vise.

Fra : Bob \(-:

Dato : 04-09-05 12:00

> Aarhus har mig bekendt fotofælder i et antal kryds..

okay , ja for jeg har ikke rigtigt hørt nogle rigtig der er blevet taget af
foto
i lyskryds , mest om nogen hvor politiet har set dem gøre det.
Men det er en træls en, fordi det nem kan fejlbedømmes

Fra : Leonard

Dato : 04-09-05 12:10

"Bob \(-:" <SLETDETTEHERmr.bob@tele2adsl.dk> wrote:

>Men det er en træls en, fordi det nem kan fejlbedømmes

Forklar lige hvordan det kan fejlbedømmes at køre overfor rødt?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-09-05 12:17

Leonard wrote:

> Forklar lige hvordan det kan fejlbedømmes at køre overfor rødt?

Det er vel noget med en defekt på farvesynet?
Eller en fejl ved koordinationen mellem hjerne og nervesystemet i højre
ben/fod?

Fra : Kent Nielsen

Dato : 04-09-05 13:02

"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse
> Det er vel noget med en defekt på farvesynet?
> Eller en fejl ved koordinationen mellem hjerne og nervesystemet i højre
> ben/fod?

Hmm, hvis man ikke besider så basale evner var det nok et spørgsmål om man i
det hele taget burde have kørekort ?

Kent Nielsen

Fra : Bob \(-:

Dato : 04-09-05 12:57

> Forklar lige hvordan det kan fejlbedømmes at køre overfor rødt?
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
> ::: http://leonard.dk/foredrag/

Det tror jeg nu mange har gjort ved et uheld , jeg har nu også selv set
nogle gøre det før.
Når man er rimelig tæt på krydsen med den tiladte hastighed og det skifter
til gult
så må man bedømme om der skal bremses (Hvis man kan nå at komme i hold)
eller forsætte
hvis bedømmer det til at være mere forsvarlig , så man ikke holder midt i et
lyskryds....

hilsen Robert

Fra : Kim Persson

Dato : 04-09-05 13:47

Men ved tilladt hastighed kan man da altid nå at bremse inden det bliver
rødt. Det er jo derfor det gule lys varer så længe...

//Kim

Fra : Leonard

Dato : 04-09-05 14:24

> [...]
>nogle gøre det før.
>Når man er rimelig tæt på krydsen med den tiladte hastighed og det skifter

Nåh, du har problemer med at du fejlbedømmer det.
Så må du jo til at øve dig noget mere, evt. køre lidt mere forsigtigt
og oftere vælge at standse end at prøve på at nå med over.

Der er ingen undskyldning for at køre overfor rødt, og hvis du
befinder dig ude i krydset, mens lyset i din færdselsretning er rødt,
så er du kørt overfor rødt. Det kan ikke fejlbedømmes på et billede.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Bob \(-:

Dato : 04-09-05 15:08

> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::

Det har du ret i .Det er nu også første gang jeg har været uheldig (At
Fejlbedømt det)
men det kan ske (Har jo selv prøvet det nu) men selvfølgelig man tænker
endnu mere
over det nu.
Hilsen Robert

Fra : Leonard

Dato : 04-09-05 15:23

> [...]

>Fejlbedømt det)
>men det kan ske (Har jo selv prøvet det nu) men selvfølgelig man tænker

Men du tænker mest over om du nu får en bøde tilsendt.
Du tænker ikke så meget på at du var heldig at der ikke skete en
ulykke.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Bob \(-:

Dato : 04-09-05 17:28

> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
------------------------------

jo man tænker da på det også selv om man ikke får en bøde for det , men det
var
gul/rødt de andre biler havde jo ikke fået grøn eller noget endnu .
Men det er jo som sagt ikke noget man gør med vilje . Man kan altså fejle en
gang imellem.
Som sagt er det første gang jeg har fejlbedømt sådan noget i de næsten 5 år
jeg har kørt på
vejen . Men selvfølgelig ville det da også være træls at få en bøde/klip for
at fejle..

hilsen Robert

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-09-05 13:23

Leonard wrote:
> Men du tænker mest over om du nu får en bøde tilsendt.
> Du tænker ikke så meget på at du var heldig at der ikke skete en
> ulykke.

Det vil der jo ikke ske, i og med at det er ulovligt at køre frem i et
lyskryds før det er rydet for tværgående trafik.

(Det er der så bare ikke ret mange der ved) :-/

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-09-05 21:55

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev

> Nåh, du har problemer med at du fejlbedømmer det.
> Så må du jo til at øve dig noget mere, evt. køre lidt mere forsigtigt
> og oftere vælge at standse end at prøve på at nå med over.

Man kan nu også nemt blive rødkører ved for lave hastigheder.

Hvis du f.eks. passerer stoplinien med 5 km/t idet den skifter fra grønt til
rødt, er du faktisk sikker på at det er rødt inden du er ude af krydset.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Leonard

Dato : 05-09-05 07:05

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Man kan nu også nemt blive rødkører ved for lave hastigheder.

Har jeg skrevet noget om at køre med lav hastighed?
- nej, jeg har skrevet mere forsigtigt og vælge at standse ...

>Hvis du f.eks. passerer stoplinien med 5 km/t idet den skifter fra grønt til
>rødt, er du faktisk sikker på at det er rødt inden du er ude af krydset.

Hvor er det at lyskryds skifter fra grønt til rødt?
Hvis du kører 5 km/t når lyset skifter fra grønt til gult, så kan du
enten nå at standse før stoplinien, hvis du er før den - det kræver
ikke mange cm at stoppe en alm. bil der kører 5 km/t, eller du kan
sætte farten lidt op og nå over krydset.
(Og her snakker jeg kun om alm. bil, der nemt kan køre 50 km/t, ikke
specialtransporter af nogen art.)

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-09-05 10:24

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev

> Har jeg skrevet noget om at køre med lav hastighed?
> - nej, jeg har skrevet mere forsigtigt og vælge at standse ...

Korrekt

> Hvor er det at lyskryds skifter fra grønt til rødt?

OK der skulle selvfølgeligt have stået gult i stedet for rødt.

> Hvis du kører 5 km/t når lyset skifter fra grønt til gult, så kan du
> enten nå at standse før stoplinien, hvis du er før den - det kræver
> ikke mange cm at stoppe en alm. bil der kører 5 km/t,

Hvis lyset skifter fra grønt til gult, idet jeg passerer stoplinien med 5
Km./t kan jeg jo umuligt stoppe inde stoplinien, jeg kan stoppe, men så
bliver det jo midt i fodgængerfeltet.

Naturligvis.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-09-05 13:19

Leonard wrote:
> [...]
> befinder dig ude i krydset, mens lyset i din færdselsretning er rødt,
> så er du kørt overfor rødt. Det kan ikke fejlbedømmes på et billede.

Du har ikke kørt lastbil kan jeg se.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-09-05 13:15

Leonard wrote:
> Forklar lige hvordan det kan fejlbedømmes at køre overfor rødt?

Prøv at kør lastbil.

Der kan du ikke undgå det.

De fleste lyskryds er indrettet til at skifte så hurtig at du, med en
lastbil, ikke kan komme gennem krydset på den tid der er gult.

Kommer du med 70 km/t hen til et lyskryds, og det skifter til gult så du
lige når at se det inden du passerer stoplinien, er bagenden af
lastbilen ikke ude af krydset inden der er grønt den anden vej.

Og da lyset og, evt, grøn bølge er indrettet efter personbilerne er det
hulens besværligt at forudse skiftet så man kan begynde at stoppe, for
grønt, så man kan undgå at være ude i krydset når det bliver rødt.

Fra : Janus

Dato : 04-09-05 12:25

Klip
> Aarhus har mig bekendt fotofælder i et antal kryds..

Korrekt, men de anvendes ikke længere, selvom de ikke er pillet fysisk ned.
Såvidt jeg ved, var der alt for stor en fejlprocent på billederne (dårlige
billeder = 0 bøder), hvorfor man indtil videre har stoppet med at anvende
dem. Ellers er jeg overbevist om, at man var forsat.
Efter "forsøget" stoppede har man nu fotovogne som i resten af landet,
hvorfor jeg tvivler på at man begynder at anvende de fastmonterede igen,
henset til problemerne hermed.

Janus

Fra : Henrik B.

Dato : 04-09-05 14:07

> Aarhus har mig bekendt fotofælder i et antal kryds..

Nej, alle fotokasserne i Århus fungerer ikke - og har ikke gjort det længe.
Der er ingen aktuelle planer om at gøre dem operationsklare.

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-09-05 20:00

> [...]
> Der er ingen aktuelle planer om at gøre dem operationsklare.

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Desværre!

Mvh AJH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-09-05 13:05

Michael Rasmussen wrote:
> Aarhus har mig bekendt fotofælder i et antal kryds..

Og jeg har ladet mig fortælle at det, nu, kun er kasserne der står der.
Der skulle ikke mere være kamera i nogen af dem. Men det var et rygte,
så om det passer ved jeg ikke.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-09-05 19:28

Bob (-: wrote:
> [...]
> til at kører over for
> rødt , så ville det være træls hvis der var en kamera i

Ikke langt fra hvor jeg bor, her i Roskilde, er der for nyligt blevet opsat
4 master i et lyskryds (én på hver vej), med et kamera i hver.
Om det er fotofælder eller bare almindelig trafikovervågning ved jeg dog
ikke noget om.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-09-05 21:50

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> opsat 4 master i et lyskryds (én på hver vej), med et kamera i hver.
> Om det er fotofælder eller bare almindelig trafikovervågning ved jeg

Vi har noget tilsvarende hér (i Baså-rundkørslen) - det er bare
trafikovervågning, har jeg ladet mig fortælle.
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-09-05 14:25

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> 4 master i et lyskryds (én på hver vej), med et kamera i hver.
> Om det er fotofælder eller bare almindelig trafikovervågning ved jeg dog

Det er nok almindelig overvågning. Dem står der mange af rundt omkring.

Nogen af dem finder du her:
http://www.trafikken.dk/wimpdoclet.asp?page=document&objno=19859

Men der står mange flere end der er adgang til her.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-09-05 08:47

Der var nogle i Århus, men de er ikke funktionelle, teknikken var for
dårlig.
mvh
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-09-05 08:49

Hvis man kører med den tilladte hastighed og der skifter til gult kan
man næsten altid bremse.
Jeg er tit ude for at jeg bremser ved gult og bilen i sporet ved siden
af mig som er længere væk kører over.
mvh
Christian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-09-05 17:22

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

>Hvis man kører med den tilladte hastighed og der skifter til gult kan
>man næsten altid bremse.

Bremse kan man vel (forhåbentligt) - spørgsmålet er jo hvor i krydset
bilen vil komme til at holde ;)

Hvis du kører bare de 50, og opdager lyset skifter når du er 5 meter
fra stoplinien, så ender du ude i krydset

--
jan@stevns.net

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-05 08:44

> Bremse kan man vel (forhåbentligt) - spørgsmålet er jo hvor i krydset
> bilen vil komme til at holde ;)
>
> Hvis du kører bare de 50, og opdager lyset skifter når du er 5 meter
> fra stoplinien, så ender du ude i krydset

Så er det jo man skal køre over.
Min pointe er, hvis man kører med lovlig eller tæt derpå, hastighed
så kan man nå at stoppe uden at køre over for rødt.
mvh
Christian