/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tandrem ødelagt...
Fra : Anders H Nielsen


Dato : 04-09-05 10:08

Hej gruppe,

Jeg har en FIAT Bravo der har fået 150.000 - ifølge servicebogen skal
tandremmen skiftes ved 120.000, hvilket også er sket og noteret i
servicebogen af værkstedet.

Nu er det så uheldigt at vi i fredags ved godt 4000 omdrejninger i 2
gear hørte en raslende og skrattende lyd efterfulgt af en slukket motor.
Efterfølgende kunne vi ikke tænde, motoren sagde en høj hvinende lyd
og Falckmanden var hurtig til at konkludere at tandremmen var gået.

Bilen er nu trukket på værksted (et andet end det der skiftede tandrem)
og er lidt i vildrede. Googler man efter lignende tilfælde ser det ud
til man kan ende op med alt fra defekt tandrem(måske 1000-2000 kr) til
smadret motor mere eller mindre (15000-20000?) for at lave det.

Jeg antager ikke der er forsikring på sådan en skiftet tandrem, men
hvordan står man i sådan et tilfælde? Hvor ofte ender en smadret tandrem
ud i en kæææmpe regning? Hvad er Jeres erfaringer og er der noget som
helst jeg kan gøre?

Mvh og tak,
Anders

 
 
John Sahl (04-09-2005)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 04-09-05 10:16

Anders H Nielsen wrote:
> Jeg har en FIAT Bravo der har fået 150.000 - ifølge servicebogen skal
> tandremmen skiftes ved 120.000, hvilket også er sket og noteret i
> servicebogen af værkstedet.

Skiftede de samtidig de tilhørende remhjul også?

Mht regningen, den hænger du desværre selv på. Det er muligt at
det bedst kan svare sig at finde en erstatningsmotor.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!



Anders H Nielsen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders H Nielsen


Dato : 04-09-05 10:36

John Sahl wrote:
> Skiftede de samtidig de tilhørende remhjul også?
Ingen idé. Servicebogen skriver udelukkende "tandrem skiftet", så det
vides desværre ikke.


> Mht regningen, den hænger du desværre selv på. Det er muligt at
> det bedst kan svare sig at finde en erstatningsmotor.
Æv. Vi må se hvad FIAT siger. Den står lige nu på et af deres værksteder
og venter pænt...

Martin Bak (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 04-09-05 10:26


"Anders H Nielsen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse
news:431ab97c$0$616$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> Jeg har en FIAT Bravo der har fået 150.000 - ifølge servicebogen skal
> tandremmen skiftes ved 120.000, hvilket også er sket og noteret i
> servicebogen af værkstedet.
>
> Nu er det så uheldigt at vi i fredags ved godt 4000 omdrejninger i 2 gear
> hørte en raslende og skrattende lyd efterfulgt af en slukket motor.
> Efterfølgende kunne vi ikke tænde, motoren sagde en høj hvinende lyd og
> Falckmanden var hurtig til at konkludere at tandremmen var gået.
>
> Bilen er nu trukket på værksted (et andet end det der skiftede tandrem) og
> er lidt i vildrede. Googler man efter lignende tilfælde ser det ud til man
> kan ende op med alt fra defekt tandrem(måske 1000-2000 kr) til smadret
> motor mere eller mindre (15000-20000?) for at lave det.
>
> Jeg antager ikke der er forsikring på sådan en skiftet tandrem, men
> hvordan står man i sådan et tilfælde? Hvor ofte ender en smadret tandrem
> ud i en kæææmpe regning? Hvad er Jeres erfaringer og er der noget som
> helst jeg kan gøre?
>
Når bilen har været forsøgt startet med smadret tandrem, er det ret
sandsynligt at der er sket skade på ventiler og evt. topstykke, desværre.
Muligvis endda også på andre dele.

Martin



Anders H Nielsen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders H Nielsen


Dato : 04-09-05 10:37

Martin Bak wrote:
> Når bilen har været forsøgt startet med smadret tandrem, er det ret
> sandsynligt at der er sket skade på ventiler og evt. topstykke, desværre.
> Muligvis endda også på andre dele.

Æv. Den søde Falckmand forsøgte en 3 gange udover jeg nok også selv har
forsøgt en 2-3 gange :-/

Fordi jeg ikke aner en pind om det - hvad er estimatet for en regning på
et aut. værksted?

alexbo (04-09-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-09-05 11:04


"Anders H Nielsen" skrev i

> Æv. Den søde Falckmand forsøgte en 3 gange udover jeg nok også selv har
> forsøgt en 2-3 gange :-/

Lige det behøver du ikke ærgre dig over, du skriver selv at moteren gik
4.000 omdr. da remmen sprang, så betyder nogle få omdr. i nogle startforsøg
ingenting.

Desværre er der mange fabrikker deriblandt FIAT der lader tandremmen trække
vandpumpen, og det er meget ofte den der svigter.
En smule utæthed i lejet på vandpumpen, så bliver det fyldt med vand, en
lille skramlelyd et par dage og så et totalt sammenbrud.

Jeg er bange for at det bliver dyrt, chancen for at der ikke er sket noget
er meget lille.

mvh
Alex Christensen



Anders H Nielsen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders H Nielsen


Dato : 04-09-05 11:49

alexbo wrote:
> Lige det behøver du ikke ærgre dig over, du skriver selv at moteren gik
> 4.000 omdr. da remmen sprang, så betyder nogle få omdr. i nogle startforsøg
> ingenting.

OK. Det er da altid en lille trøst at jeg ikke selv har gjort problemet
værre...


> En smule utæthed i lejet på vandpumpen, så bliver det fyldt med vand, en
> lille skramlelyd et par dage og så et totalt sammenbrud.
Har ikke oplevet noget i dagene op til. Der kørte bilen henholdsvis 100
og 80 km uden nogle problemer whatsoever. Dagen efter nåede vi 500m ud
på vejen og så "bang". Ingen advarsler whatsoever...


> Jeg er bange for at det bliver dyrt, chancen for at der ikke er sket noget
> er meget lille.
;-(

Ivar (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 04-09-05 10:58

Martin Bak skrev:

> Når bilen har været forsøgt startet med smadret tandrem, er det ret
> sandsynligt at der er sket skade på ventiler og evt. topstykke, desværre.

Skaderne er nok sket, da motoren løb med 4000 omdr/m. Startmotoren kan
turne motoren med nogle hundrede omdr/m, så det er nok begrænset
hvad der sker der.

Ivar Magnusson



Thomas (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 04-09-05 10:34

> Hvor ofte ender en smadret
> tandrem ud i en kæææmpe regning?

Næsten altid... :(

--
Mvh/TK



Anders H Nielsen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders H Nielsen


Dato : 04-09-05 10:40

Thomas wrote:
> Næsten altid... :(

*suk* Det er ikke til at bære - årsagen til at man jo netop følger alle
syn og sørger for de dele er netop for at undgå dette...

Michael Rasmussen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 04-09-05 10:52

Anders H Nielsen <not@available.dk> wrote:

>Jeg antager ikke der er forsikring på sådan en skiftet tandrem, men
>hvordan står man i sådan et tilfælde? Hvor ofte ender en smadret tandrem
>ud i en kæææmpe regning? Hvad er Jeres erfaringer og er der noget som
>helst jeg kan gøre?

Ødelagt tandrem betyder er næsten ensbetydende med en kostbar renovation
af motoren...

Jeg tror desværre ikke du kan gøre meget andet end betale og se glad
ud...

Og så næsten gang købe en vogn uden tandrem !


<mlr>

--

Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Ukendt (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-09-05 10:58


"Anders H Nielsen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse
news:431ab97c$0$616$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> Jeg har en FIAT Bravo der har fået 150.000 - ifølge servicebogen skal
> tandremmen skiftes ved 120.000, hvilket også er sket og noteret i
> servicebogen af værkstedet.

Så er der da mulighed for kullance.
Min vens Tipo har også lige sprunget tandremmen....pris ca 12.000 Kr. Den
sprang også længe før tid til udskiftning. Hans er dog importeret fra
Frankrig så det må han selv betale.

> Nu er det så uheldigt at vi i fredags ved godt 4000 omdrejninger i 2 gear
> hørte en raslende og skrattende lyd efterfulgt af en slukket motor.
> Efterfølgende kunne vi ikke tænde, motoren sagde en høj hvinende lyd og
> Falckmanden var hurtig til at konkludere at tandremmen var gået.
>
> Bilen er nu trukket på værksted (et andet end det der skiftede tandrem) og
> er lidt i vildrede. Googler man efter lignende tilfælde ser det ud til man
> kan ende op med alt fra defekt tandrem(måske 1000-2000 kr) til smadret
> motor mere eller mindre (15000-20000?) for at lave det.
>
> Jeg antager ikke der er forsikring på sådan en skiftet tandrem, men
> hvordan står man i sådan et tilfælde? Hvor ofte ender en smadret tandrem
> ud i en kæææmpe regning? Hvad er Jeres erfaringer og er der noget som
> helst jeg kan gøre?

Mener værksteder yder et års ganranti på deres reparationer, så hvis du er
heldig skal du ikke betale noget.

--
Tom



Anders H Nielsen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders H Nielsen


Dato : 04-09-05 11:18

Tom wrote:
>> hvilket også er sket og noteret i servicebogen af værkstedet.

> Så er der da mulighed for kullance.

Mjah - problemet er bare at tandremmen er skiftet af et andet (ikke
aut.) værksted.


> Min vens Tipo har også lige sprunget tandremmen....pris ca 12.000 Kr. Den
> sprang også længe før tid til udskiftning. Hans er dog importeret fra
> Frankrig så det må han selv betale.
Min sprang som sådan ikke længe før udskiftning, da der ikke er markeret
flere skift af tandrem i servicebogen. Bare noget hurtigere end ventet
efter skift, må man sige...


> Mener værksteder yder et års ganranti på deres reparationer, så hvis du er
> heldig skal du ikke betale noget.
Jeg må ringe til det oprindelige værksted (der har skiftet tandremmen)
og snakke med dem, men der er nok ikke den store chance for at et lille
4-personers værksted vil acceptere den :-|

Verner Johnsen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Verner Johnsen


Dato : 04-09-05 11:11

On Sun, 04 Sep 2005 11:08:27 +0200, Anders H Nielsen
<not@available.dk> wrote:

>Hej gruppe,

Selv hej.


>Nu er det så uheldigt at vi i fredags ved godt 4000 omdrejninger i 2
>gear hørte en raslende og skrattende lyd efterfulgt af en slukket motor.
> Efterfølgende kunne vi ikke tænde, motoren sagde en høj hvinende lyd
>og Falckmanden var hurtig til at konkludere at tandremmen var gået.
>

>Mvh og tak,
>Anders


Nu har du og Falckmanden den fordel frem for os andre, at I var til
stede da I prøvede at starte, men den høje hvinende lyd, da I forsøgte
at starte maskineriet, lyder for mig mere som en startmotor, der ikke
kunne få fat i svinghjulet.

Jeg havde for et par år siden en lignende oplevelse i min Sierra:

Skratterat - tju - bang - død motor og ved efterfølgende startforsøg
en løbsk startmotor.

Årsagen var et løssluppet svinghjul.

Cure: Nyt (brugt) svinghjul og nogle timers arbejde

Pris: 1500 kr hos min lokale mekaniker.

Et løssluppet svinghjul kan selvfølgeligt også skyldes en knækket
krumtap, og så er du jo nok lige vidt

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Anders H Nielsen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders H Nielsen


Dato : 04-09-05 11:47

Verner Johnsen wrote:
> Jeg havde for et par år siden en lignende oplevelse i min Sierra:
> ...
> Pris: 1500 kr hos min lokale mekaniker.

Orv, det håber jeg GODT nok er noget i den stil, for efter at have læst
de andre indlæg er jeg ikke just blevet mere positiv

Carsten Hjorth (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Hjorth


Dato : 04-09-05 12:48


"Anders H Nielsen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse
news:431ad09b$0$687$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Verner Johnsen wrote:
>> Jeg havde for et par år siden en lignende oplevelse i min Sierra:
> > ...
>> Pris: 1500 kr hos min lokale mekaniker.
>
> Orv, det håber jeg GODT nok er noget i den stil, for efter at have læst de
> andre indlæg er jeg ikke just blevet mere positiv

Der er ikke så meget positivt at hente, det er bare noget skod når remmen
springer i en bil der ikke har plads til ventilerne, jeg har selvlige smidt
8 kilo til en renovering af toppen på min A4, og tre dages arbejde...
Ikke om jeg fatter de ingenører der designer en interferens motor med
tandrem, der findes jo motorer der ydelsesmæssigt ikke ligger dårligt, hvor
der intet sker når remmen springer. Det er helt sikkert noget jeg vil tage
med i vurderingen næste gang der skal handles..

/Carsten



Ukendt (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-09-05 13:07


"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:431ade24$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Anders H Nielsen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse
> news:431ad09b$0$687$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Verner Johnsen wrote:
>>> Jeg havde for et par år siden en lignende oplevelse i min Sierra:
>> > ...
>>> Pris: 1500 kr hos min lokale mekaniker.
>>
>> Orv, det håber jeg GODT nok er noget i den stil, for efter at have læst
>> de andre indlæg er jeg ikke just blevet mere positiv
>
> Der er ikke så meget positivt at hente, det er bare noget skod når remmen
> springer i en bil der ikke har plads til ventilerne, jeg har selvlige
> smidt 8 kilo til en renovering af toppen på min A4, og tre dages
> arbejde...
> Ikke om jeg fatter de ingenører der designer en interferens motor med
> tandrem, der findes jo motorer der ydelsesmæssigt ikke ligger dårligt,
> hvor der intet sker når remmen springer. Det er helt sikkert noget jeg vil
> tage med i vurderingen næste gang der skal handles..

ALLE ny mondeo'er har smidt tandremmen og fået kæde

--
Tom



Michael Rasmussen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 04-09-05 13:45

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>ALLE ny mondeo'er har smidt tandremmen og fået kæde

Det samme gælder Mazda6...

Tandremmen er billigere end kæden, så den omkostningsbeviste producent
vælger selvfølgelig remmen. Problemet er bare at remmen indimellem går
til, med totalt motarhavari tilfølge...

Men den omkostning ligger hos brugeren (læs: os). For producenten er det
kun ekstra indtjening når motoren skal renoveres...



<mlr>

--

Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

tb (04-09-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 04-09-05 15:27


"Michael > Tandremmen er billigere end kæden, så den omkostningsbeviste
producent
> vælger selvfølgelig remmen. Problemet er bare at remmen indimellem går
> til, med totalt motarhavari tilfølge...
>

Interessant at konstantere at Skoda Felicia har kæde, når det nu er en
billigbil... Hvad har deres bevæggrunde mon været



John N. H. (04-09-2005)
Kommentar
Fra : John N. H.


Dato : 04-09-05 22:29

"tb" skrev:

> Interessant at konstantere at Skoda Felicia har kæde, når det nu er en
> billigbil... Hvad har deres bevæggrunde mon været

Du mener vel, at nogen Felicia'er har kæde?
Felicia med 1,6 motor har tandrem
Men den er jo heller ikke helt så meget billigbil som den med
kæde...............

Hygge hejsa



Lars Bisgaard (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Bisgaard


Dato : 04-09-05 20:05

:
>
>>ALLE ny mondeo'er har smidt tandremmen og fået kæde
>
> Det samme gælder Mazda6...
>
> Tandremmen er billigere end kæden, så den omkostningsbeviste producent
> vælger selvfølgelig remmen. Problemet er bare at remmen indimellem går
> til, med totalt motarhavari tilfølge...
>

Har en kolega der har en 91' er Primera 2.0 ... den har kæde men kæden er
lige gået for en måned siden.. så sig ikke at kæde altid er godt :)
vognen havde "kun" kørt 320.000 km

MVH

Lars Bisgaard



Henrik B. (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-09-05 16:20


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:431ae370$0$84027$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> ALLE ny mondeo'er har smidt tandremmen og fået kæde

Og? Der er jo nogen der ALTID har kørt med kæde.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Ukendt (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-09-05 17:40


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:431b1084$0$1999$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:431ae370$0$84027$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> ALLE ny mondeo'er har smidt tandremmen og fået kæde
>
> Og? Der er jo nogen der ALTID har kørt med kæde.

altid og altid, jeg husker da min fars gamle 2-takts SAAB

--
Tom



Ukendt (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-09-05 14:37

> Jeg har en FIAT Bravo der har fået 150.000 - ifølge servicebogen skal
> tandremmen skiftes ved 120.000, hvilket også er sket og noteret i
> servicebogen af værkstedet.
>

> Jeg antager ikke der er forsikring på sådan en skiftet tandrem, men
> hvordan står man i sådan et tilfælde? Hvor ofte ender en smadret tandrem
> ud i en kæææmpe regning? Hvad er Jeres erfaringer og er der noget som
> helst jeg kan gøre?

Er tandremmen skiftet og bilen iøvrigt serviceret på et FIAT værksted?
I så fald er jeg ret sikker på at de er villige til i et eller andet omfang
at hjælpe med til gildet.


--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"





Anders H Nielsen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders H Nielsen


Dato : 04-09-05 17:55

Claus Petersen wrote:
> Er tandremmen skiftet og bilen iøvrigt serviceret på et FIAT værksted?
> I så fald er jeg ret sikker på at de er villige til i et eller andet omfang
> at hjælpe med til gildet.

Tandremmen er ikke skiftet på et FIAT værksted og de sidste 2-3 services
er IKKE udført på et FIAT værksted, desværre. Derfor tror jeg ikke de
bliver helt vilde med at hjælpe til med regningen...

Lars Jensen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Jensen


Dato : 04-09-05 14:53

Anders H Nielsen wrote:
> Hej gruppe,

> Hvor ofte ender en smadret tandrem
> ud i en kæææmpe regning? Hvad er Jeres erfaringer og er der noget som
> helst jeg kan gøre?

På min Hyundai blev udskrivningen 20.000,- til spare-motor + montage...

På min kunne man så se at der nok ikke var noget ad redde - huller i
bundkar og forkullede metalstykker spredt i motorrum!

> Mvh og tak,
> Anders

Lars B

COZ (04-09-2005)
Kommentar
Fra : COZ


Dato : 04-09-05 17:26

Lars Jensen wrote:
> Anders H Nielsen wrote:
>
>> Hej gruppe,
>
>
>> Hvor ofte ender en smadret tandrem ud i en kæææmpe regning? Hvad er
>> Jeres erfaringer og er der noget som helst jeg kan gøre?
>
>
> På min Hyundai blev udskrivningen 20.000,- til spare-motor + montage...
>
> På min kunne man så se at der nok ikke var noget ad redde - huller i
> bundkar og forkullede metalstykker spredt i motorrum!
>
>> Mvh og tak,
>> Anders
>
>
> Lars B
På min toyota kom det til at koste 3687 kr... og jeg havde forinden
prøvet at starte flere gange. Så motoren behøver ikke tage skade


Ukendt (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-09-05 17:42


"COZ" <kofo@spamspamspam.org> skrev i en meddelelse
news:431b2001$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
> Lars Jensen wrote:
>> Anders H Nielsen wrote:
>>
>>> Hej gruppe,
>>
>>
>>> Hvor ofte ender en smadret tandrem ud i en kæææmpe regning? Hvad er
>>> Jeres erfaringer og er der noget som helst jeg kan gøre?
>>
>>
>> På min Hyundai blev udskrivningen 20.000,- til spare-motor + montage...
>>
>> På min kunne man så se at der nok ikke var noget ad redde - huller i
>> bundkar og forkullede metalstykker spredt i motorrum!
>>
>>> Mvh og tak,
>>> Anders
>>
>>
>> Lars B
> På min toyota kom det til at koste 3687 kr... og jeg havde forinden prøvet
> at starte flere gange. Så motoren behøver ikke tage skade

Næh en kollegas VW transporter knækkende også remmen 1.800 Km efter den blev
leveret fra fabrikken. Her skulle der også bare monteres en ny rem, så kunne
den igen

--
Tom



westmus (04-09-2005)
Kommentar
Fra : westmus


Dato : 04-09-05 15:10


Anders H Nielsen skrev:

> Tom wrote:
> >> hvilket også er sket og noteret i servicebogen af værkstedet.
>
> > Så er der da mulighed for kullance.
>
> Mjah - problemet er bare at tandremmen er skiftet af et andet (ikke
> aut.) værksted.
>

Burde ikke gøre den store forskel at værkstedet er "ikke aut".

>
>
> > Mener værksteder yder et års ganranti på deres reparationer, så hvis du er
> > heldig skal du ikke betale noget.
> Jeg må ringe til det oprindelige værksted (der har skiftet tandremmen)
> og snakke med dem, men der er nok ikke den store chance for at et lille
> 4-personers værksted vil acceptere den :-|

Hvis ellers værkstedet der har monteret ikke høre til i perlegrus
afdelingen, bør der være fuld garanti back-up fra deres leverandør.
Det er der på de remme som min bror bruger på hans "et mands"
værksted. De bliver købt ved normale reservedelsforhandlere. Det er
skam noget de tager alvorligt, jeg har set dem sætte himmel og jord i
bevægelse (næsten) for at skaffe den bolt til remstrammeren som der
manglede i et remsæt han var ved at montere på en 406. Han måtte
under ingen omstændigheder bare tage en ny 8.8 bolt fra boltreolen. De
endte med at hente et andet sæt hos konkurrenten.

Som jeg har forstået det dækker de (leverandøren) enhver form for
"hovså" hos kunderne, med mindre det tydeligt er hans fejl.


Martin Bak (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 04-09-05 15:45


"westmus" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1125842981.711206.287700@f14g2000cwb.googlegroups.com...


Som jeg har forstået det dækker de (leverandøren) enhver form for
"hovså" hos kunderne, med mindre det tydeligt er hans fejl.

Det gælder nok ikke, hvis det f.eks er vandpumpen der er havereret og er
skyld i at tandremmen ryger.

Martin



Bo Velschow (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 04-09-05 19:58


"Anders H Nielsen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse
news:431ab97c$0$616$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> Jeg har en FIAT Bravo der har fået 150.000 - ifølge servicebogen skal
> tandremmen skiftes ved 120.000, hvilket også er sket og noteret i
> servicebogen af værkstedet.
>
> Nu er det så uheldigt at vi i fredags ved godt 4000 omdrejninger i 2 gear
> hørte en raslende og skrattende lyd efterfulgt af en slukket motor.
> Efterfølgende kunne vi ikke tænde, motoren sagde en høj hvinende lyd og
> Falckmanden var hurtig til at konkludere at tandremmen var gået.
>
> Bilen er nu trukket på værksted (et andet end det der skiftede tandrem) og
> er lidt i vildrede. Googler man efter lignende tilfælde ser det ud til man
> kan ende op med alt fra defekt tandrem(måske 1000-2000 kr) til smadret
> motor mere eller mindre (15000-20000?) for at lave det.
>
> Jeg antager ikke der er forsikring på sådan en skiftet tandrem, men
> hvordan står man i sådan et tilfælde? Hvor ofte ender en smadret tandrem
> ud i en kæææmpe regning? Hvad er Jeres erfaringer og er der noget som
> helst jeg kan gøre?
>
> Mvh og tak,
> Anders

Hej

Havde en sammenlignelig oplevelse for 2½ år siden: Fik tandrem +
strammerhjul/leje skiftet ved 150.000 som foreskrevet; kører efter 1000 km
ned ad Køge Bugt-motorvejen og oplever pludseligt en ualmindeligt ubehagelig
nærmest tikkende lyd (sådan lyder det, når stemplerene smadrer ventilerene,
fandt jeg siden hen ud af...) og mister totalt trækkraften. Får bilen
trillet ind i nødsporet, hvorefter den bliver hentet af Falck (Falck-manden
undrede sig også over, at starter-motoren blot kunne trække motoren rundt
uden modstand! Men det var selvfølgelig, fordi ventilerne stod piv-åbne, og
der ingen kompression var) og kørt på værksted. Ford konstaterer, at
strammerlejet er knækket (så selv den ud-i-et-stykke støbte enhed, der var
brækket midt over!), og at motoren er kaput! Men sørme' om ikke det flinke
værksted skifter motoren (selvfølgelig med en spritny - lidt sjovt
pludseligt at skulle til at køre motor til i en bil, der har gået godt
150.000) på kulancen! Regningen ville vist ellers have lydt på 35.000-40.000
(av!). Vær i øvrigt på vagt, hvis dit værksted tilbyder kun at skifte
ventiler + evt. knast(er), idet der sagtens kan være sket skader på
topstykke, motorblok osv.!

Flinkt Ford-værksted (Scaniadam i Lyngby, hvis nogen skulle være
interesserede).

PS! Din motor har kun overlevet, såfremt der er "plads" til ventilerne i
stemplerne (udfræsninger) - men at dømme ud fra den lyd, du hørte, har det
nok ikke været tilfældet - i øvrigt er det vist kun et overvejende
amerikansk fænomen, at motorerne kan overleve knækkede tandremme.
PPS! Din reklamationsret (ikke garanti!) rækker vist kun til selve
tandremmen, som nok kun koster en ubetydelig del af prisen på en ny motor...
PPPS! Vær glad for, at det ikke er/var en Opel, du kørte i - så havde du
haft dit at se til mht. slagsmål med forhandler/importør fsv. angår en
knækket tandrem!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark





jan@stevns.net (04-09-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 04-09-05 20:37

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev :

snip
>....i øvrigt er det vist kun et overvejende
>amerikansk fænomen, at motorerne kan overleve knækkede tandremme.

Nøehhh - jeg har da oplevet knækket rem på et par Ford maskiner
(tyske), der ikke havarerede maskineriet

(ok - måske har du alligevel lidt ret, da den ene er en der svarer til
Pinto motoren ;)



--
jan@stevns.net

Anders H Nielsen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders H Nielsen


Dato : 04-09-05 21:10

Bo Velschow wrote:
> Regningen ville vist ellers have lydt på 35.000-40.000
> (av!). Vær i øvrigt på vagt, hvis dit værksted tilbyder kun at skifte
> ventiler + evt. knast(er), idet der sagtens kan være sket skader på
> topstykke, motorblok osv.!
Ja, nu får vi se hvad det kære værksted foreslår i morgen...


> PS! Din motor har kun overlevet, såfremt der er "plads" til ventilerne i
> stemplerne (udfræsninger) - men at dømme ud fra den lyd, du hørte, har det
> nok ikke været tilfældet - i øvrigt er det vist kun et overvejende
> amerikansk fænomen, at motorerne kan overleve knækkede tandremme.
Æv. Nej, det har nok desværre ikke været tilfældet...


> PPS! Din reklamationsret (ikke garanti!) rækker vist kun til selve
> tandremmen, som nok kun koster en ubetydelig del af prisen på en ny motor...
Så det ka være lidt ligemeget.


> PPPS! Vær glad for, at det ikke er/var en Opel, du kørte i - så havde du
> haft dit at se til mht. slagsmål med forhandler/importør fsv. angår en
> knækket tandrem!
Slagsmål? Eftersom jeg ikke har nogen garanti og ikke kan forvente andet
end at tage hele regningen selv, så er der vel ikke noget slagsmål i vente?

Bo Velschow (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 04-09-05 22:32

"Anders H Nielsen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse
news:431b5493$0$94368$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Bo Velschow wrote:
>> PPPS! Vær glad for, at det ikke er/var en Opel, du kørte i - så havde du
>> haft dit at se til mht. slagsmål med forhandler/importør fsv. angår en
>> knækket tandrem!
> Slagsmål? Eftersom jeg ikke har nogen garanti og ikke kan forvente andet
> end at tage hele regningen selv, så er der vel ikke noget slagsmål i
> vente?

Tjahh...næh... måske? Opel havde for et par år siden det store problem, at
vistnok specielt Astra'erne knækkede tandremme helt fantastisk hyppigt -
langt før anbefalet skift osv osv. Opel's holdning var bare "too bad for
you", hvilket selvfølgelig gjorde en hel del mennesker ret sure (hvis f.eks.
anbefalet skift er ved 150.000, og remmen knækker ved 45.000 - og værkstedet
bare trækker på skuldrene og siger "betal ved kasse 1", så bliver man nok
lidt gal som kunde). FDM var blandet ind i sagen, og jeg tror, nogle trods
alt fik lidt kulance efterfølgende - og i øvrigt satte Opel svjv
skifteintervallet på f.eks. Astra helt ned til 60.000 km!

Anyway, held og lykke med sagen!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Hans Paulin \(6310\) (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 04-09-05 21:55

Bo Velschow skrev:

> i øvrigt er det vist kun
> et overvejende amerikansk fænomen, at motorerne kan overleve knækkede
> tandremme.

Min Opel-motor kan godt overleve stuntet.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8




Uffe Ravn (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 04-09-05 23:24


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Min Opel-motor kan godt overleve stuntet.

Og min har forkæde, men hvornår kan man igen købe en Opel med forkæde?

Mvh. Uffe Ravn



Hans Paulin \(6310\) (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 04-09-05 23:47

Uffe Ravm skrev:

> Og min har forkæde, men hvornår kan man igen købe en Opel med forkæde?

Et godt spørgsnål, Uffe!
--
Med vemlig hilsem
Hams
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8




Karsten Andersen (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 05-09-05 15:23

Mon, 5 Sep 2005 00:24:05 +0200, skrev Uffe Ravn, på 10 linier, i
<431b7431$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>
>"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev
>
>> Min Opel-motor kan godt overleve stuntet.
>
>Og min har forkæde, men hvornår kan man igen købe en Opel med forkæde?
>
>Mvh. Uffe Ravn
>

Har man ikke kunne det hele tiden.
Min Gamle Vectra kørte da med kæde

Jeg har da set adskelige opel motore klare stuntet med en knækket rem.
Både 1,6 16v og 1,8 16v

Og en Saab 99 med total motorhaveri.
+ har selv haft en fiat 1300 motor med motorharveri efter tandremmen
hoppede

Opel motor med 8v sker der jo heller ikke noget ved.

--
MVH Karsten
Horsens

Ukendt (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-09-05 16:25


"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:vskoh151ntdtj5a6g0434bduu9lh7831es@4ax.com...

> Jeg har da set adskelige opel motore klare stuntet med en knækket rem.
> Både 1,6 16v og 1,8 16v

Hmm, vel næppe motorer som har siddet i Vectra og Astra, de overlever nemlig
ikke en knækket tandrem

--
Tom



Karsten Andersen (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 05-09-05 17:30

Mon, 5 Sep 2005 17:24:31 +0200, skrev "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com>, på 14 linier, i
<431c6330$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

>
>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
>news:vskoh151ntdtj5a6g0434bduu9lh7831es@4ax.com...
>
>> Jeg har da set adskelige opel motore klare stuntet med en knækket rem.
>> Både 1,6 16v og 1,8 16v
>
>Hmm, vel næppe motorer som har siddet i Vectra og Astra, de overlever nemlig
>ikke en knækket tandrem

Nå det må du ikke sige højt til dem .-)
Og jo man kan være heldig.
Både 1,6 og 1,8 var fra 93-97 årgang af Astra.

--
MVH Karsten
Horsens

langwadt@ieee.org (05-09-2005)
Kommentar
Fra : langwadt@ieee.org


Dato : 05-09-05 00:36


COZ skrev:

> Lars Jensen wrote:
> > Anders H Nielsen wrote:
> >
> >> Hej gruppe,
> >
> >
> >> Hvor ofte ender en smadret tandrem ud i en kæææmpe regning? Hvad er
> >> Jeres erfaringer og er der noget som helst jeg kan gøre?
> >
> >
> > På min Hyundai blev udskrivningen 20.000,- til spare-motor + montage....
> >
> > På min kunne man så se at der nok ikke var noget ad redde - huller i
> > bundkar og forkullede metalstykker spredt i motorrum!
> >
> >> Mvh og tak,
> >> Anders
> >
> >
> > Lars B
> På min toyota kom det til at koste 3687 kr... og jeg havde forinden
> prøvet at starte flere gange. Så motoren behøver ikke tage skade

De fleste toyota'er er så vidt jeg ved non-interference, så den sku
vel bare ha' en ny rem?

-Lasse


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408616
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste