Godt/skidt ved en Punto
Fra : TDN

Dato : 03-09-05 17:13

Da min gamle VW Jetta nok bliver dødsdømt af taksatoren, (påkørsel bagfra
medens jeg holdt stille for ubetinget vigepligt. Vangene bagi trykket og VW
anslår omkring kr. 25.000 for opretning, kofanger m.v., modparts forsikring
betaler) skal jeg finde en bil til 30-35.000 kr.

Jeg vil gerne have den så ny som muligt med airbag og ABS. Den skal være
driftsikker og simpelt opbygget med billige reservedele.
Jeg kan se man kan købe en Mazda 626 fra 1994-1996 til de penge, men den
kører nok ikke så langt på literen (kører ca. 85-95 km pr. dag) og den er
nok også noget dyrere end Fiat i reservedele og vægtafgift. Skoda felicia
1.6 kunne også være en mulighed, de er billige men ruster nok noget mere og
kører ikke så langt på literen.

Så lige nu kigger jeg nok mest på en Punto fra 1994-1996. den skal være 5
dørs og have ABS og Airbag. Det skal være en 60 eller 75'er, som f.eks:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?Link=%2Fasp%2Fnotesblok%2Fnotesblok%2Easp&annonceid=41157404

Jeg kan se at rust ikke er det store problem ( ?? nogen erfaringer) da den
er galvaniseret, hvis gearskiftet er knoklet skal man gå uden om den, det
sædvanlige el-knas og raslelyde fra kabinen.

Hvad med motorene ?? dem jeg har set på har kørt 150-200.000 km, er der
kendte problemer ?

Jeg har talt med nogen der kører 60'eren og de kan holde 17 km/l nogen der
kan bekræfte det ? og hvad med 75'eren hvad kan den køre på literen i
praksis ? (jeg kører 80 landevej og 20 % motorvej)

Er der ellers nogen specielle ting jeg skal se efter på en brugt Punto ?

Og ikke mindst er der andre biler der opfylder mine krav som jeg har overset
?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : Christian

Dato : 03-09-05 18:15

> [...]
>
> Er der ellers nogen specielle ting jeg skal se efter på en brugt Punto ?
>
> Og ikke mindst er der andre biler der opfylder mine krav som jeg har

en punto i den alder har nogle skavanker... har lige fået vore bil no 2,en
punto fra 1995 (uden ABS) synet uden anmærkinger.

du skal checke.

1. bagerste bærearme, de går på ALLE puntoer!, bilen skal op og du skal tage
fat i baghjulet i top og bund og vride så meget du kan,-giver den sig er
bærearmen færdig, har bilen ABS er det noget lort at skifte da ABS følerne
som regel er rustet fast, dvs to nye bærearme (ca kr 700 stk) og måske to
stk ABS sensore oveni (kr 650 stk), der skal være et par 'kopper' på selve
bagbroen der skulle afhjælpe problemet med at bærearmene ikke bliver slidt
så hurtigt, det skal siges at andre bilmærker har det samme problemer, bare
sprøg om Peugeot og Ford bagbroer.

jeg fik en ven til at hjælpe med at skifte dem,-det tog ca 6 timer ialt for
begge sider, jeg er ikke mekaniker nørd!,men ikke bange for at pille lidt
selv med det rigtige værktøj.

2. bremserør skal skiftes på dem alle normalt på Fiat regning.

3. bundkar ruster...har selv skiftet det koster ca 500-700 kr for
bundkarret.

4. toppakningen går også på dem, dvs check for det inkl kølesystemt, har
selv skiftet køler og thermostat, da kølerne var lidt 'sur'. jeg har ikke
skiftet toppakning.

5. rust check langs panlernes bund, fra forhjulet og ca 1 meter bagud,-der
hvor skidtet slår op, lige på den anden side af den lille kant der er i
bunden af bilen,- der var rustbeskyttelsen på min ved at fise af helt ind
til metallet,-så se at få skrabet i bund og dækket!),-eller er der ingen
rust problemer!.

check også om tandremmen er skiftet.

well den punto jeg købte var en fra 1995, med 110000 km på klokken, og fik
den for kr 25.000, måske en lidt høj pris, men den var flot vedligeholdt
incl pava dog havde den problemet med bundkar (behøvde ikke blivet skiftet)
og bærearme, men kan man selv skifte det er det intet problem, da jeg selv
vil foretrække at køre med helt nyskiftede bærearme og vide jeg kan køre de
næste 4 år.

bilen er forholdvis men at gå til at lave, hvis man skal pille, de dele jeg
har skiftet vil jeg mene man kommer til at skifte på alle biler med de år på
bagen,

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-05 18:23

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver slidt så hurtigt, det skal siges at andre bilmærker har det samme
> problemer, bare sprøg om Peugeot og Ford bagbroer.

I alle de år jeg har deltaget i denne gruppe har jeg ikke en eneste gang
hørt om nogen der har skiftet bagbro på en Ford......derimod har der været
et par BMW'er, men lige Ford og bagbro.....kan du ikke fortælle lidt mere om
det?

-.
Tom

Fra : Christian

Dato : 03-09-05 19:43

> [...]
> et par BMW'er, men lige Ford og bagbro.....kan du ikke fortælle lidt mere

ja det var også nyt for mig,-jeg fik det at vide af synsmanden, at Ford
Fiesta havde det samme problem, og han havde kasseret en del af dem med sure
ophænge der var slidt op, nu ved jeg ikke hvordan det er bygget op på en
fiesta!.

Fra : TDN

Dato : 03-09-05 18:45

> [...]
> jeg har skiftet vil jeg mene man kommer til at skifte på alle biler med de

Hej, godt og fyldestgørende svar! Er det en 60'er du har og hvad går den på
liter'en (ikke uvæsentlig med dagens benzinpriser...)

Mvh
Thomas

Fra : Christian

Dato : 03-09-05 19:45

> Hej, godt og fyldestgørende svar! Er det en 60'er du har og hvad går den
> på liter'en (ikke uvæsentlig med dagens benzinpriser...)

det er en 60'er mellem 15-16 km på en liter, ca km 600 på en tank (som regel
35-38 liter fyldt på)

Fra : Karsten Nilsson

Dato : 03-09-05 22:25

Hej

Min veninde har en 60'er og den går omkring 18 på literen, det er da meget
pænt synes jeg.

Karsten

Fra : Jørn Becker

Dato : 04-09-05 20:12

On Sat, 3 Sep 2005 23:24:37 +0200, "Karsten Nilsson"
<Knilsson@tdcadsl.dk> wrote:

>Min veninde har en 60'er og den går omkring 18 på literen, det er da meget
>pænt synes jeg.

Punto 60s /96

17.3 km/l, fordelt ligeligt på strækninger a 15km (arb) og motorvej.

God bil, har haft to af dem. Den ene i 2 mdr og den var der en del
galt med den (købte den privat og det er jeg ikke skrap til:), den
anden kørte næsten 2 år før jeg solgte den. I den tid gik der en
tændspole og et udstødningsrør. Der var rust i samlingen mellem
bagskærmen og siden. Gulvtæppet i bagagerummet skal ud for at se det.

Solgte den fordi jeg ikke er "gør det selv" og jeg tror der var en del
sliddele som skulle fornyes efter de 30000km jeg tilbagelagde.

mvh Jørn

Fra : Ped

Dato : 03-09-05 23:37

TDN skrev:
> Da min gamle VW Jetta ...
<snip>

Christian har allerede givet et godt og fyldestgørende svar, og jeg kan
kun supplere lidt. Min er en '99 Punto 60SX (den gamle), der netop har
rundet 200.000. Jeg kan bekræfte:
- de bagerste bærearme
- toppakningen (1 gang)
- bundkarret (er dog ikke skiftet endnu)

Derudover har jeg fået skiftet støddæmpere foran og skiftet hjullejer
samt fået installeret hjælpefjedre bagi. Men her i byen hvor jeg bor har
der indtil for nylig været flere høje kanter man skulle over hver dag,
så jeg synes ikke det er urimeligt. Indtil nu har der ikke været rust.

Jeg anser vognen for særdeles driftsikker og er meget glad for den. Den
står ude (ingen carport) 365 om året i al slags vejr, og den har ikke
svigtet en eneste gang. (Lige bortset fra det med toppakningen, men den
kunne dog humpe til værksted på 3 cylindre).

Motoren er af den uhyre driftsikre og stabile FIRE type. Min Uno 1000
FIRE, som jeg havde før, nåede 330.000 km inden den blev skrottet, og
det var p.g.a. karossen - ikke p.g.a. mekanikken. Der var flere km i den
motor endnu, og lige nu er der intet der tyder på at denne her ikke
skulle kunne klare mindst det samme. Benzinøkonomien er derimod ikke
voldsomt imponerende, 15 - 16 km/l. Modellerne uden servostyring går
formentlig lidt længere.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : TDN

Dato : 04-09-05 07:03

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klare mindst det samme. Benzinøkonomien er derimod ikke voldsomt
> imponerende, 15 - 16 km/l. Modellerne uden servostyring går formentlig

For ligesom at vide hvor dyrt det kan blive med disse typiske reperationer
på et værksted kunne du måske huske prisen på hhv. bærearme, bundkar og
toppakning ?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 04-09-05 07:22

TDN wrote:
> For ligesom at vide hvor dyrt det kan blive med disse typiske
> reperationer på et værksted kunne du måske huske prisen på hhv.
> bærearme, bundkar og toppakning ?

I alle tilfældene er det timelønnen der er den dyre del, delene
er billige, så kan du på nogen måde lave tingene selv eller få
hjælp af en "kammerat" til de ting, så er du meget godt hjulpet
på vej.

På den anden side. Du kunne jo være heldig at finde en brugt
bil, hvor de her ting allerede var skiftet i forvejen

P.S. Kunne du ikke overtales til at klippe lidt af den tekst du
citerer væk inden du sender indlægget til serveren?

På den måde skal vi ikke scrolle helt så langt ned og vi kan
se præcist hvad du svarer på.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Ped

Dato : 04-09-05 16:13

TDN skrev:

> For ligesom at vide hvor dyrt det kan blive med disse typiske reperationer
> på et værksted kunne du måske huske prisen på hhv. bærearme, bundkar og
> toppakning ?

Som John skriver, så er reservedelspriserne forbavsende billige, og kan
man gøre tingene selv koster vedligeholdelse ikke meget. Jeg laver selv
eftersyn og forebyggende vedligeholdelse, men overlader de større ting
til værkstedet, da jeg ikke har andre steder at stå end i indkørslen.
Jeg mener at reparationen af toppakningen kostede ca. 4500 kr, heri er
også indregnet en tændspole, som åbenbart var stået af. Jeg husker
desværre ikke prisen på de andre reparationer.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Kim Lehmann

Dato : 04-09-05 11:48

hejsa

en punto ruster selvom den er galvaniseret, mange eller ihvertfald en
del er meget rustne på bagklappen, og en kammerats har fået skiftet en
forskærm som var helt rustet væk.

Så selvom den er galvaniseret tror jeg det er en meget god ide at kigge
efter en der er undervognsbehandlet.

Fiat Tipo var også galvaniseret og de rustede som bare pokker.

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : TDN

Dato : 04-09-05 12:05

"Kim Lehmann" <klp@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter en der er undervognsbehandlet.
>
> Fiat Tipo var også galvaniseret og de rustede som bare pokker.

Okay, jeg kender problemet med bagklappen, men troede egentlig Fiat havde
bekostet udskifting af disse. Det gjorde de ved min fars Punto fra 1996 hvor
den blev indkaldt og skiftet på Fiats regning, ligeså blev bremseslangerne.

Mvh
Thomas

Fra : Christian

Dato : 04-09-05 15:05

"Kim Lehmann" <klp@vejen-net.dk> wrote in message
> [...]
> efter en der er undervognsbehandlet.
>
> Fiat Tipo var også galvaniseret og de rustede som bare pokker.

den slags rust er til at se, og jeg vil mene at det er noget man ser med det
samme!, feks kan en bil jo have masser af stenslag og rust på synlige dele.

sliddele er billige feks www.krogslund.dk koster en katalysator til en punto
ca kr 1500,-.