akkumulatorkugle på xantia
Fra : info@d-form.dk

Dato : 03-09-05 15:58

Kan sådan en fætter fyldes, eller skal de skiftes?

Den klikker ofte, nogen gange mere end andre, ude fra motorrummet.
Nogen gange under acceleration går den nærmest i selvsving.

Pumpen og nogle af de andre (ved ikke hvor mange) skulle være blevet
skiftet.

Daniel

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 03-09-05 18:19

info@d-form.dk wrote:
> Kan sådan en fætter fyldes, eller skal de skiftes?

De kan fyldes.

> [...]
> Nogen gange under acceleration går den nærmest i selvsving.
>
> Pumpen og nogle af de andre (ved ikke hvor mange) skulle være blevet

Pumperne kan godt gå døde hvis akkumulatorkuglen er dårlig. Så det er en
god ide at fylde eller skifte akkumulatorkuglen når man skifter pumpe.
Den har muligvis været medvirkende årsag til at pumpen er stået af.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Michael Pagh

Dato : 03-09-05 20:54

Daws

Som Lars også skriver så kan kuglen genfyldes. Men spørgsmålet er om det kan
betale sig. Måske gummi membranen i kuglen er gået i stykker, og så er den
til at smide over højre skulder. Så du skal ihvertfald lige undersøge
priserne først.

En hurtig måde at teste akkumulator kuglen på, er ved at efter at have kørt
i bilen, så sluk den, og hop op på anhængertrækket. Efter max. ca. 30sek
skulle den gerne hæve bagenden, for at kompensere for din vægt. Gør den ikke
dette, er akku kuglen formentlig færdig.

Mht. det tikken som pumpen gør, så køre den omdrejningsmæssigt i relation
til motoromdrejningerne, så det lyder meget normalt.

En tommelfingerregel mht. akku-kugle/pumpe, er at hvis pumpen går igang med
et mellemrum der er mindre end 20sek, så er kuglen generelt færdig. Dette
gælder dog på ligeud vej.

Til andre der kører i Citro-bang derude, så kan denne side anbefales, den er
godtnok på engelsk, meeen...: http://www.andyspares.com/discussionforum/

Håber det kan bruges.

PS: Husk lige at tjekke de forreste støddæmper monteringer, de har det med
at ruste igennem, så man kan ende op med en støddæmper igennem kølerhjelmen.

Hygge
Michael Pagh
- Citroen Xantia 1.8i, 1995.

Fra : Michael Pagh

Dato : 03-09-05 20:58

Lige en rettelse.:

Efter nærmere eftertanke, så kan den med at hoppe op på anhænger trækket
vidst kun bruges på Xantia`er med anti-synk. Nu ved jeg ikke helt hvor
gammel din bil er.

MVH
Michael Pagh

Fra : ChipMIK

Dato : 04-09-05 00:17

Michael Pagh wrote:
> Lige en rettelse.:
>
> Efter nærmere eftertanke, så kan den med at hoppe op på anhænger trækket
> vidst kun bruges på Xantia`er med anti-synk. Nu ved jeg ikke helt hvor
> gammel din bil er.

Det er jo bla. formålet med den type affjedring så derfor har alle
anti-synk :)

Men din måde at teste systemet på er helt korrekt. Kan også anvendes på
BX uanset model.

ChipMIK

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-09-05 00:28

ChipMIK wrote:

> Det er jo bla. formålet med den type affjedring så derfor har alle
> anti-synk :)
>
> Men din måde at teste systemet på er helt korrekt. Kan også anvendes på
> BX uanset model.

Nejnej, antisynk-systemet er nærmest en ekstra akkumulatorkugle der
sidder bagi på Xantia'er fra 84 og frem.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-09-05 00:30

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in news:431a3181$0$18639
$14726298@news.sunsite.dk:

> Nejnej, antisynk-systemet er nærmest en ekstra akkumulatorkugle der
> sidder bagi på Xantia'er fra 84 og frem.

Og Xantia kom jo så først frem i 90'erne

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-09-05 01:00

Martin Johansen [6000] wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in news:431a3181$0$18639
> $14726298@news.sunsite.dk:

> Og Xantia kom jo så først frem i 90'erne

Der skulle naturligvis have stået '94 :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-09-05 01:37

> Der skulle naturligvis have stået '94 :)

Så er jeg mere rolig :)

Fra : info@d-form.dk

Dato : 04-09-05 15:25

min model er fra 93, altså uden anti synk, så dur det med at hoppe op
på anhængertrækket så stadig?

Nogle gange tikker den med kun få sekunder imellem - f.eks. hvis jeg
holder stille ved et kryds, eller accelererer, men ved normal kørsel
kan der godt gå de der 20+ sekunder imellem jeg hører det - det
varierer altså lidt.

Fra : Michael Pagh

Dato : 04-09-05 18:20

>min model er fra 93, altså uden anti synk, så dur det med at hoppe op på
>anhængertrækket så stadig?

Kan desværre ikke huske det, men ellers kan du tage et kig på den side jeg
fandt, der kan du ihvertfald finde det.
Bare lav en søgning i arkivet, så skal du bare se løjer.

> [...]
>holder stille ved et kryds, eller accelererer, men ved normal kørsel
>kan der godt gå de der 20+ sekunder imellem jeg hører det - det

Tommelfingerreglen gælder på ligeud vej, uden brug af bremser o.s.v.
Ved kryds bruger du jo bremser o.s.v. som tager en del af trykket, og den
skal derfor generere nyt tryk.
Men du kan finde mere info på det link jeg postede, du kan evt. lave en post
derinde, så skal du nok få svar på dine spørgsmål.

MVH
Michael Pagh