Benzin vs. diesel
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-09-05 11:05

Der har været så meget snak om dieselbilers forholdsvis høje ydeevne i
forhold til benzinbiler og at det skyldes dieselbilens turbo.

Benzinbilerne slår nu (læs: om kort tid) tilbage.

VW introducerer bl.a. en TSI, som er en 1.4 (en komma fire) 170hk
(ethundredeoghalvfjerds) 220 (tohundredeogtyve) Nm´s benzinmotor. Til at
hjælpe den med åndedrættet har den både turbo og kompressor.

Omend 220 Nm ikke er så imponerende, så er det da imponerende at en 1.4
kommer til at yde 170 HK som standard. Hvad kunne det ikke blive til i en
2.0´er (f.eks.).

--
Per, Esbjerg

Fra : Morgan Jones

Dato : 03-09-05 11:39

Jeps, den kommer i den nye Golf GT.

Nice.

Der er en 2,0 TFSI i Audi's modelprogram.

Fra : BJ

Dato : 03-09-05 18:34

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeps, den kommer i den nye Golf GT.

Tvangsfødning er vejen frem:

At the International Motor Show (Cars) in Frankfurt, Volkswagen is
presenting to the general public a ground-breaking innovation in the drive
sector: The world's first twin-turbocharged FSI engine - the "Twincharger".
The compact 1.4 litre direct-injection engine develops up to 125 kW / 170 PS
and has a maximum torque of 240 newton metres in the range from 1750 to 4500
rpm thanks to the combination of an exhaust turbocharger with a mechanically
driven compressor.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 03-09-05 12:13

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Omend 220 Nm ikke er så imponerende, så er det da imponerende at en
> 1.4 kommer til at yde 170 HK som standard.

Hvad så med benzinforbruget ?
Hvis det ikke er bedre end f.eks den nuværende 1.8T motor, kan jeg ikke
rigtig se grundlaget for motoren.

>Hvad kunne det ikke blive til i en 2.0´er (f.eks.).

Måske noget ær de 200Hk der ligger i f.eks Golf GTI

/Brian

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-09-05 13:25

Brian wrote:

> Hvad så med benzinforbruget?

Ca. 13,9 km/l iflg. denne side:
http://www.greencarcongress.com/2005/08/vw_introducing_.html

--
Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-05 16:19

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med benzinforbruget ?
> Hvis det ikke er bedre end f.eks den nuværende 1.8T motor, kan jeg ikke
> rigtig se grundlaget for motoren.

> Måske noget ær de 200Hk der ligger i f.eks Golf GTI

Eller de 220 Hk som samme motor yder i Audi A4 DTM edition 2,0TFSI
Og så er vi tæt på samme liter effekt som ovennævnte 1,4 maskine.

Sammen motor leverws iøvrigt også som 170 Hk variant til Audi A6.
Der fåes btw. tuningskit til 2,0TFSI op til 270 Hk uden at motoren skal
åbnes.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Henrik B.

Dato : 04-09-05 16:46

> Eller de 220 Hk som samme motor yder i Audi A4 DTM edition 2,0TFSI
> Og så er vi tæt på samme liter effekt som ovennævnte 1,4 maskine.

Omtalte mangler så lige kompressoren.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-05 18:19

> Omtalte mangler så lige kompressoren.

Ja men da den bypasses ved 3500 rpm er det nok udelukkende turboen der giver
topeffekten.
Kompressoren ser ret lille ud, og er nok mest til for at hjælpe med til at
forhøje momentet ved lave omdr. i guess.

http://www.vwvortex.com/artman/publish/volkswagen_news/article_1496.shtml

Fra : Henrik B.

Dato : 06-09-05 07:18

> [...]
> Kompressoren ser ret lille ud, og er nok mest til for at hjælpe med til at
> forhøje momentet ved lave omdr. i guess.

Ja, men i og med at 2,0 TFSI-motoren kun har turbo, der starter sit arbejde
ved lave rpm, så mangler den ydelse i toppen.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-09-05 20:54

> Ja, men i og med at 2,0 TFSI-motoren kun har turbo, der starter sit
> arbejde ved lave rpm, så mangler den ydelse i toppen.

Ærligt spørgsmål, Henrik:

Mener du selv, at Saab laver en bedre motor en VAGs 2,0 TFSI - sådan samlet
set - ydelse, forbrug, træk, motorgang mv..?

Jég synes faktisk, at det er ret pæne tal, som den præsterer, den Skoda her:

Skoda: http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=6461

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 07-09-05 07:11

> Ærligt spørgsmål, Henrik:
>
> Mener du selv, at Saab laver en bedre motor en VAGs 2,0 TFSI - sådan
> samlet set - ydelse, forbrug, træk, motorgang mv..?

Vil jeg ikke udtale mig om, eftersom jeg ikke har stiftet bekendtskab med
VAG's motor (endnu). Jeg véd dog at Saab har en mere avanceret motorstyring.

M.h.t. motorgang, så kan den ikke følge 2,3-liters motoren i f.eks.
9-5'eren, da den dels er udstyret med balanceaksler, og dels har nogle
virkelig gode hydrauliske motorophæng.

> Jég synes faktisk, at det er ret pæne tal, som den præsterer, den Skoda
> her:

Det er egentlig ikke relevant for mine kommentarer til Claus. Der
sammenlignes to vidt forskellige motorteknologier: Turbo + kompressor med en
"kun" med turbo.

En turbolader er ligesom mange andre ting på en bil, et kompromis.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-09-05 17:27

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Omend 220 Nm ikke er så imponerende, så er det da imponerende at en 1.4
> kommer til at yde 170 HK som standard. Hvad kunne det ikke blive til i en
> 2.0´er (f.eks.).

Mitsubishis Evo FQ320's 2.0l har intet mindre end 400 heste, hvilket jeg
syntes er en hel del mere imponerende.

Fra : Morgan Jones

Dato : 03-09-05 18:02

> Mitsubishis Evo FQ320's 2.0l har intet mindre end 400 heste, hvilket jeg
> syntes er en hel del mere imponerende.

"Mitsubishi UK and Ralliart, along with tuning firms Rampage, Owen
Developments and Flow Race Engines, went to town with the Evo FQ320's
2.0-litre turbo-four to the tune of 400hp and 355 lb-ft of torque using a
bespoke Garrett GT turbo, forged pistons and con rods, new injectors, fuel
pump, head gasket, exhaust manifold, sports cat and ECU. Heavy duty Alcon
clutch and brake kits and a collection of minor exterior touch ups round off
the package."

Med de modifikationer kan en 1,2 liters Punto motor komme op på 300HK.

;)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 03-09-05 18:24

> [...]
> (ethundredeoghalvfjerds) 220 (tohundredeogtyve) Nm´s benzinmotor. Til at
> hjælpe den med åndedrættet har den både turbo og kompressor.

Hvornår har man de 170hk? Ved 8.000 omdr./min.? For så er det ikke så
sjovt jo :)

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : BJ

Dato : 03-09-05 18:29

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvornår har man de 170hk? Ved 8.000 omdr./min.? For så er det ikke så
> sjovt jo :)

Nu er det vist ikke en sugemotor, der suger..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-09-05 19:30

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvornår har man de 170hk? Ved 8.000 omdr./min.? For så er det ikke så
> sjovt jo :)

Hvorfor ikke?. Hvis den er hurtigt der oppe. og har en flad momentkurve
samtidig. Jeg har i sidste uge, været belemret m. en 307.HDI, den er da lige
til åbne og SK....- i- magen til død spand kan jeg ikke forstille mig:((. Er
ved at dø når man lader den trække m. <1500 omdr., dør når omdr.tælleren
nærmer sig de 4000-, hvis du ved 80- i 5. "planer den", sker der absolut
NADA. Du sidder bare og triller tommelfingre, til du bliver utålmodig, og
river den ned i 4.- så sker der lidt. Det er ikke nødvendigt på min
1.8.Octi, som ellers er udråbt til at være en "fuser" i den henseende..... .

Fra : Henrik B.

Dato : 04-09-05 16:48

> ved at dø når man lader den trække m. <1500 omdr., dør når omdr.tælleren
> nærmer sig de 4000-, hvis du ved 80- i 5. "planer den", sker der absolut

Det er jo generelt for diesella'er, at de dør, når de nærmer sig 4.000 rpm.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-09-05 18:15

> Det er jo generelt for diesella'er, at de dør, når de nærmer sig 4.000
> rpm.

Det er jo også generelt for benzinbiler at de er døde indtil 5.000 rpm ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-09-05 18:32

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in

> Det er jo også generelt for benzinbiler at de er døde indtil 5.000 rpm

Det er vist meget godt vi snakker generelt :))

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Brian

Dato : 04-09-05 18:43

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det er jo også generelt for benzinbiler at de er døde indtil 5.000
> rpm ...

Ahhh.... hvis de ikke er vågnet til dåd inden 5000 rpm, vågner de vist
aldrig.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-09-05 19:05

> Ahhh.... hvis de ikke er vågnet til dåd inden 5000 rpm, vågner de vist
> aldrig.

Nåhhh ... det er det der er i vejen med dem :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-09-05 21:40

> Det er jo også generelt for benzinbiler at de er døde indtil 5.000 rpm ...

*ROFL*

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-05 07:17

> Det er jo også generelt for benzinbiler at de er døde indtil 5.000 rpm ...

Hvilken?, min Octi klare sig på alle områder lige så godt/bedre end den
Pegøj. Den var en slem skuffelse :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-05 20:00

"Lars L. Hansen" skriver:

> Hvornår har man de 170hk? Ved 8.000 omdr./min.? For så er det ikke så
> sjovt jo :)

Læs lige Bjørns inlæg fra klokken 19.33:

240nM mellem 1750 og 4500 omdrejninger.....

Klaus
--
Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen og er ikke set siden

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 03-09-05 22:59

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Lars L. Hansen" skriver:

> Læs lige Bjørns inlæg fra klokken 19.33:
>
> 240nM mellem 1750 og 4500 omdrejninger.....

Jowjow, det har Xantia'en skam også et eller andet sted. Men ikke hele
vejen. Og det har VAG'en med garanti heller ikke. Ellers skriver de
fandme motorhistorie, med en helt flad momentkurve.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-09-05 08:21

"Lars L. Hansen" skriver:

> Jowjow, det har Xantia'en skam også et eller andet sted. Men ikke hele
> vejen. Og det har VAG'en med garanti heller ikke. Ellers skriver de
> fandme motorhistorie, med en helt flad momentkurve.

Har du set momentkurven på den gamle 1,8T ?

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-05 14:52

> Jowjow, det har Xantia'en skam også et eller andet sted. Men ikke hele
> vejen. Og det har VAG'en med garanti heller ikke. Ellers skriver de fandme
> motorhistorie, med en helt flad momentkurve.

Hallo! Der er da masser af biler derude med flad momentkurve - kig bare i
din egen citrobang verden.
Der var engang en XM med en 2,0 turbo som hed CT (constant torque) som stod
for flad momentkurve.

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-05 14:50

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvornår har man de 170hk? Ved 8.000 omdr./min.? For så er det ikke så
> sjovt jo :)

Den yder de 170 Hk v/ 6000rpm.
Momentkurven er flad som en pandekage fra 1750 til 4400 rpm 240 Nm.
Kompressoren på motoren er en lille roots kompressor som virker op til
3500rpm hvorefter en bypass ventil åbner og turboladeren suger frit. Det
betyder altså at kompressoren lader ind i turboladeren ved lave
omdrejninger. Ved 1000 rpm yder motoren allerede 175 Nm.

Motoren kommer ikke til salg i år, men en 140 Hk udgave er planlagt til
premiere i efteråret i Golf GT.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-09-05 21:27

> Der har været så meget snak om dieselbilers forholdsvis høje ydeevne i
> forhold til benzinbiler og at det skyldes dieselbilens turbo.
>
> Benzinbilerne slår nu (læs: om kort tid) tilbage.

Der neue Golf GT beschleunigt mit dem "Twincharger" in 7,9 Sekunden aus dem
Stand auf 100 Stundenkilometer. Die Höchstgeschwindigkeit ist bei 220 km/h
erreicht.

Oversættelse næppe nødvendig :)

--
Per, Esbjerg

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 06-09-05 10:34

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor lang tid den mon kan
blive ved med det - specielt hvis den ikke køres pænt indtil den er
varm.

/Martin

- der i hvert fald ville lade andre være forsøgskaniner et par år
før jeg vovede mig i nærheden.