Lys/pære, forlygte. Spøgelser eller er det~
Fra : Jens

Dato : 01-09-05 21:39

Hej

På min Citroen Xsara HDI Weekend SX 90 hk, årg 2000 har jeg gennem nogen tid
oplevet, at efter jeg startede bilen gik der nogle sekunder til der kom lys
i højre forlygte, hvor venstre forlygte tændte som den skulle i samme sekund
som jeg startede.
Med venstre forlygte kunne det være alt fra at den tændte med det samme, til
adskillige sekunder.

Da det til sidst endte med, at der aldrig var lys i højre forlygte tænkte
jeg, oh shit, ledningsnet fejl. Her ligger sikkert mange mekanikertimer og
venter...

Her til aften gik jeg så igang med at finde fejlen. Med mit multimeter kunne
jeg se, at der kom 12 volt ud i stikket som der skulle. Jeg skiftede så
pæren, og den nye lyste fint. Prøvede at skifte igen -> den gamle virkede
ikke, den nye virkede.

Altså en pærefejl.

Prøvede også lige at bytte rundt i venstre side, med pæren fra højre side
der ikke virkede. Og her samme fejl også. Den gamle (fejlende) pære virkede
ikke, den der var der virkede.

Når jeg var så obs på dette skyldes det to ting.

1) Jeg _ved_ der er en-eller-anden løs forbindelse, for jeg har vitterligt
konstateret, at der kunne gå nogle sekunder før der kom lys i højre
forlygte.

2) Jeg prøvede at måle modstanden på pæren der ikke virkede. Og fra et rent
"1"-tal på multimeteret (ingen forbindelse (fuld modstand)) når
måleledningerne ikke var tilsluttet noget og adskilte, skiftede det til
"0,00" for ingen modstand når jeg målte på pærens ben. De nye pærer jeg
satte i havde også "0,00" i modstand.

Sig mig, er det ikke sådan, at hvis pæren vitterligt er sprunget, så vil der
ikke være "0,00" på mit multimeter, men være "1,00" for ingen forbindelse???

Det er denne del jeg ikke kan forstå. Det virker til pæren ikke er sprunget.
hmmm... Når jeg nær-kigger langs glødetråden kan jeg heller ikke se nogle
brud. Men, den virker ikke.

- Er der andre der har oplevet der går nogle sekunder før der kommer lys i
den ene forlygte, mens der er lys med det samme i den anden forlygte? - på
en Citroen eller Peugeot. Der er MultiPlex i den.

Mvh og pft
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-05 11:04

"Jens" <jcoff@spamblok_get2net.dk> skrev i en meddelelse

> - Er der andre der har oplevet der går nogle sekunder før der kommer lys i
> den ene forlygte, mens der er lys med det samme i den anden forlygte? -
> på en Citroen eller Peugeot. Der er MultiPlex i den.

Det gør jo ikke lige frem "perlegrus-mekanikeren" 's arbejde nemmere ;). Det
kan være relæet til lygten, som "hænger" lidt. Hvad når der blændes op/ned,
pos.lys tændes/slukkes el. når afviseren er til den ene side vs. den anden,
neutral ?.

Fra : Jens

Dato : 03-09-05 15:05

> [...]
> Det kan være relæet til lygten, som "hænger" lidt. Hvad når der blændes
> op/ned, pos.lys tændes/slukkes el. når afviseren er til den ene side vs.
Det her jeg godt nok ikke prøvet specifikt, hvor jeg har holdt øje med om
det fik lyset til at komme. Tror nu ikke det vil gøre en forskel. Men jeg
vil prøve straks hvis jeg oplever det igen.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-05 07:20

"Jens" <jcoff@spamblok_get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det her jeg godt nok ikke prøvet specifikt, hvor jeg har holdt øje med om
> det fik lyset til at komme.

Det får nok ikke lyset frem, det er et forsøg på fejlfinding ;).