/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ford Mondeo aut.gear
Fra : Steen F.


Dato : 01-09-05 15:12

Fungerer Fords 4-trins aut.gear til Mondeo 2,0 benzin okay? Jeg tænker på
årg. 2004 og 2005.
Det er jo lidt svært at finde netop den kombination ret mange steder at
prøvekøre, så hvis nogen af jer derude ejer eller har prøvet den, vil jeg
gerne høre lidt om gearet. Føles bilen sløv ved mellemacc.? Går
benzinforbruget amok? Skifter det ordenligt - rent mekanisk? Er 4. gear lige
så højt som 5. gear i den manuelle gearkasse? Hvad er 0-100 km/t for denne
kombination? (ingen data på Fords site eller katalog).

MVH Steen



 
 
Abildgaard (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Abildgaard


Dato : 01-09-05 17:33


"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:43170b8e$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Fungerer Fords 4-trins aut.gear til Mondeo 2,0 benzin okay? Jeg tænker på
> årg. 2004 og 2005.
> Det er jo lidt svært at finde netop den kombination ret mange steder at
> prøvekøre, så hvis nogen af jer derude ejer eller har prøvet den, vil jeg
> gerne høre lidt om gearet. Føles bilen sløv ved mellemacc.? Går
> benzinforbruget amok? Skifter det ordenligt - rent mekanisk? Er 4. gear
> lige så højt som 5. gear i den manuelle gearkasse? Hvad er 0-100 km/t for
> denne kombination? (ingen data på Fords site eller katalog).
>
> MVH Steen
>


Een af mine kollegaer var belemret med sådan en øse. Han var rigtigt træt af
den. En træg øse med dårligt afstemt automatgear. Har selv haft en 2,0 benz
med manuelt gear og den fungerede rigtigt godt.

/Abildgaard



Ukendt (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-09-05 17:50


"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:43170b8e$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Fungerer Fords 4-trins aut.gear til Mondeo 2,0 benzin okay? Jeg tænker på
> årg. 2004 og 2005.
> Det er jo lidt svært at finde netop den kombination ret mange steder at
> prøvekøre, så hvis nogen af jer derude ejer eller har prøvet den, vil jeg
> gerne høre lidt om gearet. Føles bilen sløv ved mellemacc.? Går
> benzinforbruget amok? Skifter det ordenligt - rent mekanisk? Er 4. gear
> lige så højt som 5. gear i den manuelle gearkasse? Hvad er 0-100 km/t for
> denne kombination? (ingen data på Fords site eller katalog).

Jeg tror ikke man skal tænke på automatgear og accelerationer. De to ting
passer rigtig dårligt sammen. Hvis man vil have tomatgear så er det for
komforten og ikke for performance.
Jeg synes alle de biler jeg har kørt med tomatkasse virker utrolig sløve til
acceleration. Det hænger også sammen med et fuldstændig tåbeligt
skiftemønster i en tomatkasse, hvor den først skifter laaaangt senere end
man ville gøre manuelt, når speederen trædes i bund. Man sidder faktisk og
tænker "skift nu, skift nu" og flere sekunder efter skifter den så endelig
til næste gear.......motoren har længe passeret sit max område.
Benzinforbrug går ALTID amok under acceleration, det ses tydeligt med en
tripcomputer. Min mondeo med manuel kasse, bruger let 20L/100 Km (5 Km/L)
ved bare almindelig acceleration og når der virkelig trykkes på speederen så
er 33-40L/100 Km også muligt.

Tomatkasser er kanon komfortable især ved bykørsel, men de har den ulempe at
de sjældent holder lige så længe som resten af bilen. Det kan man så være
ligeglad med hvis man sælger bilen inden de første 250.000 Km.

--
Tom



jan@stevns.net (01-09-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-09-05 20:42

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Tomatkasser er kanon komfortable især ved bykørsel, men de har den ulempe at
>de sjældent holder lige så længe som resten af bilen.

uenig !

Jeg har sgu'tte hørt om ret mange blæste pløreturbiner - alle mine har
holdt bilens levetid ud

Granada'en holdt 465kkm, den gamle Rekord D, holdt omkring 380kkm, min
nuværende har rundet 260kkm

Problemet er nok mest manglende vedligehold (*1) , alt. kvajere, som
at sætte den i et uheldigt gear

mht skiftemønstret, kan der ganske rigtigt være grumme forskelle
Granada'en lavede det du snakkede om - Scorpio'en skifter med klampen
i kælderen oppe ved knap 5000 rpm, hvilket er et helt ok sted.

bevares - på højeste remskive, er der ikke flere gear at skifte, men
den når nu også topfarten i det gear. Noget man nok ikke skal
brilliere med mere, herhjemme ;)

En Vectra 2.0 (A) med aut. skifter nu også rimeligt pæne steder
--
jan@stevns.net

Ukendt (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-09-05 22:00


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:0uleh1dkk1uasfk93uft3eivo7lk0aeoh6@dtext.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>
>>Tomatkasser er kanon komfortable især ved bykørsel, men de har den ulempe
>>at
>>de sjældent holder lige så længe som resten af bilen.
>
> uenig !
>
> Jeg har sgu'tte hørt om ret mange blæste pløreturbiner - alle mine har
> holdt bilens levetid ud

I vores sierra brugt tomatkassen mere olie end selve motoren, i en kollegas
vectra gik den helt i udu ...pris 12.000 Kr. BJ's volvo kasse
defekt....flere lupo har i gruppen har måtte skifte kassen til over 30.000
Kr. Netop mondeo's tomatkasser har været oppe flere gange i årene hvor de er
gået i stykker, oh sådan kunne jeg blive ved. Den fiesta et familiemedlem
købte kunne ikke koble rigtig ud og motoren gik hele tiden i stå.....og
sådan kunne jeg blive ved..


> Granada'en holdt 465kkm, den gamle Rekord D, holdt omkring 380kkm, min
> nuværende har rundet 260kkm

Ja, jeg synes bare det er sjældent at de holder så længe


> Problemet er nok mest manglende vedligehold (*1) , alt. kvajere, som
> at sætte den i et uheldigt gear

muligt

> mht skiftemønstret, kan der ganske rigtigt være grumme forskelle
> Granada'en lavede det du snakkede om - Scorpio'en skifter med klampen
> i kælderen oppe ved knap 5000 rpm, hvilket er et helt ok sted.

Min fars SAAB med 3 gear fra frygtelig, fruens sierra kørte også heeeeeelt
ud og den mondeo 2.5 ghia jeg prøvekørte lavede samme nummer. Men OK
firmaets Astro havde et ok skiftemønster.

> En Vectra 2.0 (A) med aut. skifter nu også rimeligt pæne steder

Havde en kollega med kun en arm som også havde sådan en, men desværre har
jeg aldrig oplevet at har gav gas så man kunne bedømme det.

--
Tom



jan@stevns.net (01-09-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-09-05 22:36

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>I vores sierra brugt tomatkassen mere olie end selve motoren,

I fandt aldrig utætheden så ?

en automatkasser er da en lukket enhed, så dybest set, kan olien ikke
forsvinde nogen steder hen

>BJ's volvo kasse defekt....

I Know - men er den ikke også udsat for mer end almindelig belastning
?

>.....og >sådan kunne jeg blive ved..

Nogle er åbenbart heldigere end andre med sådanne ting ;)
Jeg har aldrig haft skyggen af bøvl med mine kasser, og har da haft en
del gennem årene

>Min fars SAAB med 3 gear fra frygtelig, fruens sierra kørte også heeeeeelt
>ud og den mondeo 2.5 ghia jeg prøvekørte lavede samme nummer. Men OK
>firmaets Astro havde et ok skiftemønster.

Der er forskel på dem, hvilket vi jo begge har konstateret ;)

I dag, burde det ikke være et problem, at få en sådan til at virke
godt - den bedste jeg nogensinde har prøvet, sad i rumpen af en
Northstar motor (*1) - og blev sammen med motoren, styret af
elektronikken - er du tosset det virkede

Selv om man kørte med klampen i bund, og så snakker vi om nogle
voldsomme bøffer, mærkede man overhovedet ikke noget til skitene, men
er du galt lortet ku' fise afsted..... den gad jeg godt eje, men ikke
det tilhørende bensinforbrug

*1 sådan en 6 liters V8 32 ventilet sag, i en Chevy Impala

--
jan@stevns.net

Ukendt (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-09-05 22:49


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:4ureh1d63t242kh5ddgrnjss145d0gbqi4@dtext.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>
>>I vores sierra brugt tomatkassen mere olie end selve motoren,
>
> I fandt aldrig utætheden så ?

Næh, det underlige var at gearkassen var 100% tør nedenunder og det samme
med motoren og alt andet i nærheden. Man skulle næsten tro at der var et rør
fra gearkassen og til motoren fordi motoren kom altid med en fed blå røgsky
ved start.
Den brugte VILDT meget gearkasseolie, jeg mener det var over en liter pr
2.000 Km.

> en automatkasser er da en lukket enhed, så dybest set, kan olien ikke
> forsvinde nogen steder hen

Tja jeg har heller aldrig oplevet noget lignende. Og der var ikke en dråbe
olie under bilen.

>>BJ's volvo kasse defekt....
>
> I Know - men er den ikke også udsat for mer end almindelig belastning
> ?

ja han kører vist temmelig råddent
(+ lidt chiptuning)

> I dag, burde det ikke være et problem, at få en sådan til at virke
> godt - den bedste jeg nogensinde har prøvet, sad i rumpen af en
> Northstar motor (*1) - og blev sammen med motoren, styret af
> elektronikken - er du tosset det virkede

hehe
Det gør den ikke i mondeo 2.5. Hverken i økonomi eller sport "mode" kan jeg
lide skiftemønsteret når man giver fuld gas. Det føles langsomt selv om den
er rimelig i accelerationen. Det er fordi motoren køres VILLLDT højt op i
omdrejningstallet før den skifter......Ford har overhovedet ikke styr på det
(min mening)

> Selv om man kørte med klampen i bund, og så snakker vi om nogle
> voldsomme bøffer, mærkede man overhovedet ikke noget til skitene, men
> er du galt lortet ku' fise afsted..... den gad jeg godt eje, men ikke
> det tilhørende bensinforbrug

> *1 sådan en 6 liters V8 32 ventilet sag, i en Chevy Impala

Hmm sådan noget voldsomt kommer jeg nok aldrig til at køre

--
Tom



jan@stevns.net (01-09-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-09-05 22:58

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>> Selv om man kørte med klampen i bund, og så snakker vi om nogle
>> voldsomme bøffer, mærkede man overhovedet ikke noget til skitene, men
>> er du galt lortet ku' fise afsted..... den gad jeg godt eje, men ikke
>> det tilhørende bensinforbrug

>> *1 sådan en 6 liters V8 32 ventilet sag, i en Chevy Impala

>Hmm sådan noget voldsomt kommer jeg nok aldrig til at køre

Det skal man jo aldrig sige - hvis jeg vinder i lotto, og får den
kasse, jeg er lun på, må du da gerne få en prøvetur ;)

http://www.froerup.dk/jan/bilerne/bilerne.htm bilen på siden, er da
en værdig afløser til Scorpio'en - hvis den vel at mærke bliver
lakeret smokestone

Måske man skulle begynde at spille lotto, egentligt ;)






--
jan@stevns.net

BJ (01-09-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-09-05 22:54


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:4ureh1d63t242kh5ddgrnjss145d0gbqi4@dtext.news.tele.dk...

KLIP

>>BJ's volvo kasse defekt....
>
> I Know - men er den ikke også udsat for mer end almindelig belastning
> ?

Kan du fortælle mig, hvorfor et stempel til en hydraulikcylinder kan have
stor belastning.

Der sidder 2 stk. som blot fordeler noget olie, således gearene kan skiftes.

Momentomformeren fejler intet og olien i den, har aldrig været for varm.

Husk, bilen er aldeles overvåget af censorer.

Men jeg høre gerne en kvalificeret forklaring omkring stemplet i
hydraulikcylinder 1..??

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



jan@stevns.net (01-09-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-09-05 23:01

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Men jeg høre gerne en kvalificeret forklaring omkring stemplet i
>hydraulikcylinder 1..??

Jeg ville gerne give dig en - hvis jeg kunne , men det kan jeg ikke

Har Volvo iøvrigt ikke påtaget sig fejlen, på kassen ?


--
jan@stevns.net

BJ (01-09-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-09-05 23:06


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:gdueh1d3vb424obsiuhs9tqm2tbou0iu63@dtext.news.tele.dk...

KLIP

>>Men jeg høre gerne en kvalificeret forklaring omkring stemplet i
>>hydraulikcylinder 1..??
>
> Jeg ville gerne give dig en - hvis jeg kunne , men det kan jeg ikke

Så er du ikke alene. Volvo har heller ikke kune give mig en.

Selve gearkassen så ud som ny indeni, da den lå på gulvet (det samme sagde
mekanikkeren (specialist på S80)).

Den har været serviceret af den samme gut og den har aldrig meldt om
overophedning fra gearkasse/momentomformer i loggen som bliver udskrevet ved
hvert serviceeftersyn.

> Har Volvo iøvrigt ikke påtaget sig fejlen, på kassen ?

Nej.

PS: Gearkassen er ganske simpel noget lort = kvaliteten af de 2
hydraulikstempler, der driver gearkassen.
Når den var driftsvarm, virkede den i øvrigt..!!!!!
Den virkede også perfekt i W = Winther drive, men så sprang den også over
trin 1 = hydraulikcylinder 1..!!!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~


--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



BJ (01-09-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-09-05 23:14


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:43177b68$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>>Men jeg høre gerne en kvalificeret forklaring omkring stemplet i
>>>hydraulikcylinder 1..??
>>
>> Jeg ville gerne give dig en - hvis jeg kunne , men det kan jeg ikke
>
> Så er du ikke alene. Volvo har heller ikke kune give mig en.
>
> Selve gearkassen så ud som ny indeni, da den lå på gulvet (det samme sagde
> mekanikkeren (specialist på S80)).
>
> Den har været serviceret af den samme gut og den har aldrig meldt om
> overophedning fra gearkasse/momentomformer i loggen som bliver udskrevet
> ved hvert serviceeftersyn.
>
>> Har Volvo iøvrigt ikke påtaget sig fejlen, på kassen ?
>
> Nej.
>
> PS: Gearkassen er ganske simpel noget lort = kvaliteten af de 2
> hydraulikstempler, der driver gearkassen.
> Når den var driftsvarm, virkede den i øvrigt..!!!!!
> Den virkede også perfekt i W = Winther drive, men så sprang den også over
> trin 1 = hydraulikcylinder 1..!!!

Jeg glemte lige at fortælle, efter afhentning af bilen repareret fik jeg at
vide, der fandtes et reparetionssæt til gearkassen.

Gæt hvad dette reparetionssæt består af.?????



Ukendt (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-09-05 14:34


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:43177d32$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg glemte lige at fortælle, efter afhentning af bilen repareret fik jeg
> at vide, der fandtes et reparetionssæt til gearkassen.
>
> Gæt hvad dette reparetionssæt består af.?????

Bananer og cykelslanger til at tage gearkasse støjen med

--
Tom



BJ (02-09-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 02-09-05 15:03


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:431854da$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>> Jeg glemte lige at fortælle, efter afhentning af bilen repareret fik jeg
>> at vide, der fandtes et reparetionssæt til gearkassen.
>>
>> Gæt hvad dette reparetionssæt består af.?????
>
> Bananer og cykelslanger til at tage gearkasse støjen med

Nope, det havde de prøvet = 8 liter frisk tyk hydraulikolie/gearkasseolie
(de vidste da godt, hvad problemet var).

Men da gearkassen aldrig har støjet, hjalp det heller ikke.

Men ellers er du meget tæt på..

Såmen et hydraulikpumpesæt..!

Men nu har jeg også chippet hydraulikpumperne, der skubber nogle stænger hid
og did i gearkassen, så jeg kan ikke forvente, de skal kunne holde til at
skifte rundt på tandhjulene som tager alle kraftpåvirkninger..!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Finn Guldmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-09-05 00:53

Tom wrote:
> I vores sierra brugt tomatkassen mere olie end selve motoren, i en kollegas
> vectra gik den helt i udu ...pris 12.000 Kr. BJ's volvo kasse
> defekt....flere lupo har i gruppen har måtte skifte kassen til over 30.000
> Kr. Netop mondeo's tomatkasser har været oppe flere gange i årene hvor de er
> gået i stykker, oh sådan kunne jeg blive ved. Den fiesta et familiemedlem
> købte kunne ikke koble rigtig ud og motoren gik hele tiden i stå.....og
> sådan kunne jeg blive ved..
>
Kørte en Scania med tomatkasse da den rundede 1,7 mill km. Den havde den
samme fejl som den havde haft fra dag 1, og som ingen kunne finde ud af
hvad var. Fejlen betød intet for kørslen i 99,9% af tiden.

Jeg formoder at bilen stadig kører, uden at gearkassen har været lukket op.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Kim Eichen (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim Eichen


Dato : 01-09-05 21:12


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4317313e$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:43170b8e$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Fungerer Fords 4-trins aut.gear til Mondeo 2,0 benzin okay? Jeg tænker på
>> årg. 2004 og 2005.
>> Det er jo lidt svært at finde netop den kombination ret mange steder at
>> prøvekøre, så hvis nogen af jer derude ejer eller har prøvet den, vil jeg
>> gerne høre lidt om gearet. Føles bilen sløv ved mellemacc.? Går
>> benzinforbruget amok? Skifter det ordenligt - rent mekanisk? Er 4. gear
>> lige så højt som 5. gear i den manuelle gearkasse? Hvad er 0-100 km/t for
>> denne kombination? (ingen data på Fords site eller katalog).
>
> Jeg tror ikke man skal tænke på automatgear og accelerationer. De to ting
> passer rigtig dårligt sammen. Hvis man vil have tomatgear så er det for
> komforten og ikke for performance.
> Jeg synes alle de biler jeg har kørt med tomatkasse virker utrolig sløve
> til acceleration.

Hmm, den Mercedes E320 (benzin ikke diesel) jeg kørte taxa i for en del år
siden accelerede nu ganske pænt, den var opgivet til 7,8 til 100, men da jeg
testede den med et stopur med 4 (unge) passagerer i bilen målte vi den til 7
sekunder rent og det var med automatgear (modellen kunne vist i øvrigt ikke
fåes med manuelt gear).

Mvh Kim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste