Udrykningskørsel - Dansk Auto Hjælp (med t~
Fra : Klaus A

Dato : 31-08-05 18:11

Nu har jeg så set det med (også) så.

Forleden dag på E45 sygående lidt nord for svenstrup syd (Aalborg), var der
vejarbejde i midterrabatten.
Det medførte så et mindre sammenstød mellem 3-4 biler lidt nordligere.
Nå - der var altså køkørsel over ca. 1½ km (ikke meget det ved jeg godt
.
Der var (endnu) ikke noget politi eller anden vejhjælp på stedet.

Da jeg så var kommet forbi og nærmede mig Svenstrup frakørslen, kom der
nordfra en gul Hiace med trailer og blå blink m.m. der fortsatte forbi mig
mod Støvring.
Enten havde han misset uheldet, eller også havde han vel travlt med noget
andet.

Kan det være rigtigt? - må der virkeligt køres udrykning med trailer efter
bilen ??
Jeg vil skyde hans hastighed til godt 100km/t. Jeg kørt selv ca. 80 da han
kom forbi..

undres bare

Klaus

Fra : Anders

Dato : 31-08-05 18:25

"Klaus A" <dknews@FJERNESautzen.com> wrote in message
> [...]
> bilen ??
> Jeg vil skyde hans hastighed til godt 100km/t. Jeg kørt selv ca. 80 da han

Jeg har syd for Århus på E45 set en Jeep fra DA med en af de store
færdselstavler de sætter op ved uheld ( dem med påbudt vejbaneskift) jeg
kørte 110-120 stykker og han overhalede... Kort efter ( 200m foran mig)
begynder den at slingre for ham, så meget at han fylder begge baner og det
ryger fra hjulene på traileren..... Behøver jeg sige at han sattte farten
drastisk ned ?

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 18:49

> [...]
> bilen ??
> Jeg vil skyde hans hastighed til godt 100km/t. Jeg kørt selv ca. 80 da han

De kører jo med skiltevognen til udrykninger - Falck har jeg set gøre det.

Allan

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-08-05 20:29

Klaus A wrote:
> [...]
> nordfra en gul Hiace med trailer og blå blink m.m. der fortsatte forbi mig

Jeg priser mig lykkelig over at jeg ikke er ude at køre i disse dage.
Jeg syntes at det er foruroligende mange meldinger der kommer om
trafikulykker i denne tid.

> Enten havde han misset uheldet, eller også havde han vel travlt med noget
> andet.

Så han har nok været på vej til den næste ulykke lidt længere nede af
stien.

> Kan det være rigtigt? - må der virkeligt køres udrykning med trailer efter
> bilen ??

Naturligvis kan det være rigtig. Den trailer indeholder nok
afspærringsmateriel. F.eks. sådan en ramme med lys som man slår op og
som kan advare trafikanter om at der er problemer.

Er en af hans kolleger i den situation at skulle skifte det venstre
baghjul på en lastbil der holder helt ude på stregen vil den være en god
ting.

Og det blå blink så fordi lastbilen i øvrigt (uden arbejdende folk på
venstre side) holder til fare for den øvrige trafik.

Og jeg vil tro at, bortset fra ambulancer, som nok selv finder ud af
det, får udrykningskøretøjer besked fra politiet om at det er tid for
blå blink.

> Jeg vil skyde hans hastighed til godt 100km/t. Jeg kørt selv ca. 80 da han
> kom forbi..
> undres bare

Under udrykningskørsel er det lige som irrelevant med hastighedsgrænser.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Finn Holmegaard

Dato : 31-08-05 22:06

Snip

> Under udrykningskørsel er det lige som irrelevant med hastighedsgrænser.

med mindre det går galt. Så er hastigheden ikke irrelevant...

I princippet bliver de hvis de køre galt dømt for at køre forstækt, over for
røde mv. som alle andre.

/Finn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-08-05 22:56

Finn Holmegaard wrote:

> med mindre det går galt. Så er hastigheden ikke irrelevant...

Hastighed, ikke hastighedsgrænser, er (altid) relevant.

> I princippet bliver de hvis de køre galt dømt for at køre forstækt, over for
> røde mv. som alle andre.

I praksis kan de blive dømt, men der skal meget til.

Fra : jørgen sørensen

Dato : 01-09-05 01:04

> Hastighed, ikke hastighedsgrænser, er (altid) relevant.

> I praksis kan de blive dømt, men der skal meget til.

dette er ikke helt korrekt
for mange år siden da jeg var falckredder blev en kollega dømt 2 årsbetinget
frakendelse af kørekortet
for at køre over for grønt lys under udrykning desværre var der en der kørte
over for rødt så de kørte sammen
kollegaen havde ikke udvist særligt agtsomhed under udrykning derfor dommen
generelt er det sådan at uanset hvordan ulykken sker har køretøjet med
udrykning skylden for uheld
hilsen Jørgen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-09-05 02:19

jørgen sørensen wrote:
> [...]
> generelt er det sådan at uanset hvordan ulykken sker har køretøjet med

Er det ikke noget der var engang?

Jeg mener, har der ikke været så meget blæst omkring netop det der at
det er blevet lavet om?

I modsat fald er der jo ingen der "har råd" til at køre udrykning.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 09:44

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> I modsat fald er der jo ingen der "har råd" til at køre udrykning.

Næ du har ret, det kan hurtigt blive en dyr affære .... men jeg kan
tilføjge, at da jeg kørte ambulance i Virginia, havde vi ikke lov til at
overskride hastighedsbegrænsningerne, uden politiescorte. JEg kender ikke
reglerne i DK

/David

Fra : jørgen sørensen

Dato : 01-09-05 11:03

"DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> overskride hastighedsbegrænsningerne, uden politiescorte. JEg kender ikke

reglerne i danmark er som jeg har kunnet fide dem sådan her så de er ikke
ændret så jeg kan se det . og det var særlig forsigtighed og stk3 han blev
dømt for ikke at have overholdt

§ 7. Under udrykningskørsel kan føreren af køretøjet i tilfælde, hvor det
skønnes påtrængende nødvendigt, og hvis der samtidig udvises ganske særlig
forsigtighed, undlade at følge reglerne i færdselslovens
a.. 1) § 4, stk. 1, om efterkommelse af anvisninger for færdslen, som
gives ved færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti,
signalanlæg, m.v.,
b.. 2) kapitel 4 om færdselsregler for kørende,
c.. 3) kapitel 5 om hastighed, og
d.. 4) kapitel 6 om særlige regler for færdsel på motorvej og
motortrafikvej.
Stk. 2. Føreren skal dog altid efterkomme de anvisninger for færdslen,
som gives af politiet eller andre, som trafikministeren har bemyndiget til
at regulere færdslen. Føreren skal endvidere altid efterkomme signaler eller
andre anvisninger for færdslen ved jernbaneoverkørsler og broer.

Stk. 3. Ved fremkørsel i lysreguleret kryds mod rødt eller gult lys
skal føreren endvidere nedsætte hastigheden så meget, at der straks kan
standses for eventuel tværgående trafik.

Stk. 4. Anvendelse af udrykningssignal fritager ikke føreren for
pligten til at optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed over for andre
trafikanter.

Kapitel 5

Straf

§ 8. Overtrædelse af § 1, stk. 1, § 4, § 6 og § 7 straffes med bøde.

Hilsen Jørgen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-09-05 13:25

DrPepper wrote:
> [...]
> tilføjge, at da jeg kørte ambulance i Virginia, havde vi ikke lov til at
> overskride hastighedsbegrænsningerne, uden politiescorte. JEg kender

Hvorfor så overhovedet køre med udrykning?

Jeg vil våge den påstand at hvis du sætter en taxi, med en stedkendet
chauffør op mod en ambulance, med udrykning men uden at måtte overskride
hastighedsgrænserne, op imod hinanden vil taxien have en stor chance for
at komme først.

Almindelige bilister går jo i panik når de hører hornet og ser blinket.
Og de forsinkelser det giver skal ambulancen jo have en chance for at
rette op på ved at kunne køre hurtigere mellem problemstederne.

Kommer du i en taxi skaber det ikke den samme panik. (Men derimod en
eller anden form for misundelse, fordi chaufføreren er så meget
dygtigere til at komme gennem trafikken end den uerfarne.(Et eller andet
med jan...) :-/

Fra : Leonard

Dato : 01-09-05 13:45

> [...]

>chauffør op mod en ambulance, med udrykning men uden at måtte overskride
>hastighedsgrænserne, op imod hinanden vil taxien have en stor chance for

Jeg har personligt oplevet en politibil med udrykning, der valgte at
blive bagved mig i taxien.
På vej ud af byen igennem en stribe lyskryds, måtte de hvergang bremse
helt ned for at kunne overskue at køre overfor rødt, med det resultat
at jeg hvergang kom indenom overfor grønt. Efter 3 kryds valgte de at
blive bagved indtil vi nåede udenfor lyskrydsene.

Så ja, at være stedkendt hjælper meget mere end blå blink

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : jørgen sørensen

Dato : 01-09-05 15:06

> [...]
medens jeg var i falck kom min datter til skade jeg kørte efter hende fra
falckstationen i en pvogn altså en almindelige ford granada 2,3 diesel med
reklame på siden
vagtmesteren bad mig at trykke på fremme knappen nårjeg nåede frem
de tog tid på mig de bæster
jeg hvar 2 min hurtigere fremme end hvis det var foregået i en ambulance med
udrykning
det kan jeg selvfølgelig ikke forstå (kørte kun lidt stærkt)

så ingen udrykning kan have sine fordele
alt efter sted og tid

hilsen Jørgen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-09-05 15:31

jørgen sørensen wrote:
> [...]
> udrykning
> det kan jeg selvfølgelig ikke forstå (kørte kun lidt stærkt)
>
> så ingen udrykning kan have sine fordele

Udrykning er nødvendig. Men mange mennesker geråder i panik når de hører
hornet. Og mennesker i panik, specielt bilister, laver mange mærkelige
ting.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-09-05 15:11

Leonard wrote:
> [...]
> blive bagved indtil vi nåede udenfor lyskrydsene.
> Så ja, at være stedkendt hjælper meget mere end blå blink

Det minder mig om en nat jeg skulle fra Århus til Hornslet med en kunde
der havde valgt mig fordi han gerne ville prøve at køre med i en Passat
i stedet for de evindelige MB'er.

På vej ud af Grenåvej var der en Bimmer5 der ville lege.

Det skulle man ikke med mig på det stræk, på det tidspunkt, medmindre
man var villig til at tage den for rødt.

Men da vi kom gennem et kryds med 80 km/t (tilladt) i det øjeblik den
skiftede fra gult til grønt, og Bimmeren stadig først skulle til at
sætte igang, ville han ikke være med mere.

(Og kunden jublede)

Fra : Claus Smith

Dato : 02-09-05 04:36

Mange brandvæsener har deres olieforureningsudstyr på en trailer monteret
bagefter autosprøjten.

Claus Smith