olie igen
Fra : solvang

Dato : 30-08-05 18:30

Hvilken olie holder længst til en TDV v6 motor??

Min motor er tunet til at yde 200HK, hvilken langtids holdbar olie vil I
anbefale mig??

Fra : Biker

Dato : 31-08-05 12:23

"solvang" <solvang@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken olie holder længst til en TDV v6 motor??
>
> Min motor er tunet til at yde 200HK, hvilken langtids holdbar olie vil I
> anbefale mig??
Hvad med Mobile One 10-40

Fra : solvang

Dato : 31-08-05 15:31

"Biker" <comcon@FJERNtechemail.com> skrev i en meddelelse

> "solvang" <solvang@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med Mobile One 10-40

Ja den er god til benzin motore, men er den også rigtig god til disel
motorer som VW V6 ??

Ingen der vil anbefale en super langtids holdbar(stor service interval) olie
til min bil?

Fra : Henrik B.

Dato : 31-08-05 17:02

> Ja den er god til benzin motore, men er den også rigtig god til disel
> motorer som VW V6 ??
>
> Ingen der vil anbefale en super langtids holdbar(stor service interval)
> olie til min bil?

Mobil1 0W-40.

Fra : Johnt

Dato : 30-08-05 20:00

> "solvang" <solvang@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse

> Mobil1 0W-40.

Shell Helix Diesel Ultra, 5W-40. Det har jeg fået på min dieselmotor.

Der er en "rådgiver" her:
http://www.shell.com/home/dk-da/tailored/shell_for_motorists/oils_lubricants/helix_new/app_choose_ga_0312.html

Hilsen
Johnt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-05 20:07

"Johnt" <invalid@invali.no> wrote in

> Der er en "rådgiver" her:
> http://www.shell.com/home/dk-da/tailored/shell_for_motorists/oils_lubri
> cants/helix_new/app_choose_ga_0312.html

Desværre ubrugelig

Den anbefaler mig at køre på 10W/40 med "sporty og krævende kørsel"...

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Brian

Dato : 31-08-05 20:31

Martin Johansen [6000] wrote:

> Desværre ubrugelig
>
> Den anbefaler mig at køre på 10W/40 med "sporty og krævende kørsel"...

Det må jeg have en forklaring på - 10W/40 er vel i princippet ligeså
velegenet som en 0W/40, når olien er varm ?

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 01-09-05 08:58

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det må jeg have en forklaring på - 10W/40 er vel i princippet ligeså
> velegenet som en 0W/40, når olien er varm ?

En 10W-40 er "kun" en semisyntetisk olie. Derudover er en 10W-olie ikke
særlig godt egnet, til den sæson vi går imøde.

Fra : Brian

Dato : 01-09-05 20:10

Henrik B. wrote:

> En 10W-40 er "kun" en semisyntetisk olie.

Hvilken betydning har det konkret for motoren ?

> Derudover er en 10W-olie
> ikke særlig godt egnet, til den sæson vi går imøde.

Det er jeg helt med på - spørgsmålet gik også mere på om en 10W/40 vs. 0W/40
er lige tynde/tykke i varm tilstand...

Min render på en 0W/40 for tiden, og det går jo sådan set fint. Men på
engelske Vauxhall foraer, sværger de til 10W40 semi-synth.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-05 20:16

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in

> Min render på en 0W/40 for tiden, og det går jo sådan set fint. Men på
> engelske Vauxhall foraer, sværger de til 10W40 semi-synth.

Din er jo også en oldnordisk konstruktion )

På danske og svenske Saab fora sværges der til 0w/40.

Fra : Brian

Dato : 01-09-05 20:37

Martin Johansen [6000] wrote:

> Din er jo også en oldnordisk konstruktion )

Njoo... den dukkede op i '93.
Til gengæld skal den ikke pustes op, før den kan trække

> På danske og svenske Saab fora sværges der til 0w/40.

Det gør de også på det danske Opelforum, og det er da også det jeg hælder på
min.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-05 21:22

> Til gengæld skal den ikke pustes op, før den kan trække

LOL

> Det gør de også på det danske Opelforum, og det er da også det jeg
> hælder på min.

Så fortsæt du med det. Hvis den ikke bruger olie så er der ingen grund til
at skifte.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-09-05 09:36

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg helt med på - spørgsmålet gik også mere på om en 10W/40 vs.
> 0W/40 er lige tynde/tykke i varm tilstand...

Det kan man ikke som sådan regne med.

Fra : Brian

Dato : 02-09-05 12:56

Henrik B. wrote:

> Det kan man ikke som sådan regne med.

Fordi den ene er semi-synth. og den er anden er fuldsynth. ?

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 03-09-05 16:02

> Fordi den ene er semi-synth. og den er anden er fuldsynth. ?

Korrekt. Fuldsynth-olier er bedre til at holde spek's, end mineralske og
semisynth-olier.