udskiftning af pakning, tømme og genfylde ~
Fra : BF

Dato : 30-08-05 08:37

VW Golf 3 motor typ. ABS 1,8 /
Jeg skal udskifte en dryppende utæt pakning under plastik-"studsen"
der sidder på cylinderblok / til kølevandslange - varmeapparat i
kabine

Jeg forventer at kølevand "vælter ud" af motorblokken når jeg
afmontere den gamle "studs/flange"
Mit spørgsmål er her :
Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på her
ved denne af/påmontering samt genfyldning af kølevædske.?
Er det bare at efterfylde i ekspantionsbeholderen efter endt arbejde?

på forhånd tak for evt vejledning

Jørgen H

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 30-08-05 08:44

BF wrote:
> [...]
> kabine
>
> Jeg forventer at kølevand "vælter ud" af motorblokken når jeg

Du kan sikkert dræne systemet fra en studs på køleren el.lign.
Når du har fyldt op igen, skal du nok have luftet ud, via nogle
udluftningsnipler omkring vandpumpe og topstykke, så indespærret luft
kan lukkes ud. Men du må lige have fat i en VW-mand til at fortælle hvor
de sidder (hvis de overhovedet er der).

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : bme

Dato : 30-08-05 16:52

"BF" <sletdetherflakz@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved denne af/påmontering samt genfyldning af kølevædske.?
> Er det bare at efterfylde i ekspantionsbeholderen efter endt arbejde?

Har skiftet termostat og vandpumpe på min kammerats 1.8 abs motor. Af med
den nederste køleslange, skift termostat, på med den nederste køleslange,
påfyld vædske, start motor og lad den blive gennemvarm, så termostat åbner.
hæld mere vædske på, kør en lille tur (1-2 km) hæld evt. mere vædske på, kør
en 10-15 km. top op til korrekt niveau.

Pas på når du åbner for ekspansionsbeholderen når motoren er varm. gør det
forsigtigt og læg en klud imellem så der ikke sprøjter varm damp op på dig.

kan ikke huske om der sidder en udluftningsskrue ved slangerne der går ind i
kabinen, men kan da huske at vi ikke brugte nogen udluftningsskruer.

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 17:12

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> kan ikke huske om der sidder en udluftningsskrue ved slangerne der går ind
> i kabinen, men kan da huske at vi ikke brugte nogen udluftningsskruer.

Der sidder vel ikke udluftningsskruer på bilerne mere. Man kan bare tage og
trykke de fede slanger sammen med fingrene et par gange så puster man også
luften ud af systemet.

--
Tom

Fra : BF

Dato : 30-08-05 22:31

On Tue, 30 Aug 2005 18:11:45 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

Tak for jeres svar allesammen

mvh
Jørgen