Har købt xantia fra 1993 med et par defekt~
Fra : info@d-form.dk

Dato : 29-08-05 22:15

Hejsa

Jeg har lige købt en xantia 2.0i fra 1993 - billigt så jeg klager
bestemt ikke. Den har et par småfejl som jeg gerne vil have rettet og
det er jo nærliggende at spørge nogen som kender mere til
citrusfrugten end jeg selv.

Nå, men problemer er følgende:

1. Benzinmåleren virker ikke
2. Oletemperatursmåler virker ikke
3. udvendig temperaturmåler (Det display der sidder ved speedometer)
virker ikke
4. vindstøj fra soltag når jeg kører over 80-90 km/t - virker som om
det ikke slutter helt tæt

Nu håber jeg der er nogle eksperter der kan hjælpe mig lidt på vej
til hvad der jeg skal kigge nærmere på - Dejlig kørekomfort btw.

Jeg laver mine egne biler selv, så forslag om værkstedsbesøg er ikke
vel set

Daniel

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 29-08-05 23:54

info@d-form.dk wrote:
> 1. Benzinmåleren virker ikke
Rens stikforbindelser og pak med fedt

> [...]

> virker ikke
Rens stikforbindelser og pak med fedt

> 4. vindstøj fra soltag når jeg kører over 80-90 km/t - virker som om
Gaffatape?

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-08-05 09:48

> Gaffatape?

Jeg var klar til at læse et forslag om at rense stikforbindelserne og pakke
med fedt Hele vejen rundt...

Leo

Fra : Martin

Dato : 30-08-05 11:03

> Rens stikforbindelser og pak med fedt

> Rens stikforbindelser og pak med fedt

> Rens stikforbindelser og pak med fedt

Med tre defekter omkring instrumentbordet, kunne det også være en mulighed
at tjekke forbindelserne bag det.

Det kunne også være at der sidder en regulator (12 volt?), som er gået.

> Gaffatape?

Prøv at se om ikke vindstøjen forsvinder, hvis du lukker for soltaget...

Når soltaget er lukket, er det så i plan med taget? Sidder det fast? Er
pakningen i orden?

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 16:12

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Rens stikforbindelser og pak med fedt

Fedt på elektriske forbindelser?

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-08-05 20:54

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Fedt på elektriske forbindelser?

Han tænker vel på det dersens siliconesnaskefedtetnoget ;)

--
jan@stevns.net

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 30-08-05 22:33

Tom wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fedt på elektriske forbindelser?

Ja, man kan få noget special-gejl til det. Men så længe man benytter
noget der ikke er ledende, og samtidigt er vandafvisende, egner det sig
udemærket. Pointen er bare at stikforbindelserne skal beskyttes mod
elementerne.

Fra : info@d-form.dk

Dato : 30-08-05 10:28

Jeg går ud fra, at der er tale om stikforbindelserne ude ved følerne?
Sidder føleren til tanken under bilen, eller under bagsædet?

Gaffa, er nok ikke den løsning jeg havde håbet på

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 30-08-05 10:40

info@d-form.dk wrote:
> Jeg går ud fra, at der er tale om stikforbindelserne ude ved følerne?

Ja, dem der er udsat for vind og vejr.

> Sidder føleren til tanken under bilen, eller under bagsædet?

Jeg vil tro man kan nå den fra bagagerummet, men jeg ved det ikke. Køb
denneher for 200 kr., det er nok en god investering hvis du selv skal rode:
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=31451&langId=-1&parent_category_rn=10215
<http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=31451&langId=-1&parent_category_rn=10215>

> Gaffa, er nok ikke den løsning jeg havde håbet på

Nej, men jeg kender ikke det store til soltag :)

Fra : info@d-form.dk

Dato : 30-08-05 11:09

Er det en almindelig fejl med følerne?
Det kan ikke være fordi det er stået af?

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 30-08-05 11:14

info@d-form.dk wrote:
> Er det en almindelig fejl med følerne?
> Det kan ikke være fordi det er stået af?

Det er almindeligt at ældre biler (og måske særligt Citroen) får irrede
stik, med dårlig forbindelse til følge. Du kan selvfølgelig også tage et
multimeter, og måle modstanden på de forskellige følere. Hvis du har
adgang til en bil hvor tingene virker, eller på nettet kan finde de
rigtige tal for modstanden på de enkelte følere, burde du få indtryk af
om følerne er stået af.

Fra : Henning Lund

Dato : 30-08-05 20:06

Lars L. Hansen skrev:

> Det er almindeligt at ældre biler (og måske særligt Citroen)

Hov hov ingen af vore citrobanger har haft sådanne fejl.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 11:57

4. vindstøj fra soltag når jeg kører over 80-90 km/t - virker som om
det ikke slutter helt tæt

Det kan godt ha noget med hældningen at gøre, soltaget skal ha en vis
hældning fremad i grader for at være mest stille.. burde stå i en haynes..

Mvh
Morten

Fra : info@d-form.dk

Dato : 31-08-05 13:57

Jeg fik kigget på tankmåleren, og det viste sig, at der var en
ledning der var næsten knækket, så den skiftede jeg - på min næste
tur virkede måleren igen men pludselig stoppede den igen. Så jeg tror
jeg skal måle lidt på fætteren denne gang. Da den virkede var der i
displayet til udvendig temp. tre streger --- som ikke var der før, og
de forsvandt igen da benzinmåleren stoppede med at virke... lidt
underligt at der skulle være en sammenhæng imellem disse, men noget
tyder lidt på det.

Fra : Brian

Dato : 31-08-05 15:57

info@d-form.dk wrote:
> [...]
> de forsvandt igen da benzinmåleren stoppede med at virke... lidt
> underligt at der skulle være en sammenhæng imellem disse, men noget

Har du tjekket stelforbindelser bag/omkring instrumentet ?
Det kunne da være en mulig fællesnævner...

/Brian