Citroen Picasso - dårlig campingtrækker?
Fra : Else og Bent

Dato : 29-08-05 21:06

Hej!

Jeg har store problemer ved igangsætning med Picasso 1,8 + CV ( 800 kg
total), den har det meget svært på selv mindre stigninger. Den dør simpelt
hen meget tit, selv med rattet drejet helt til den ene side. Kører OK når
den først er igang.

ER DER ANDRE DER HAR LIGNENDE PROBLEMER, HØRER JEG GERNE NÆRMERE!!!!

Bent

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-08-05 21:09

Else og Bent skriver:

> [...]
> hen meget tit, selv med rattet drejet helt til den ene side. Kører OK når

Har du prøvet at give den gas og slippe koblingen let ?

For øvrigt, jeg har ikke kørt så meget med CV, men hvad hjælper det at
dreje på rattet ?

> ER DER ANDRE DER HAR LIGNENDE PROBLEMER, HØRER JEG GERNE NÆRMERE!!!!

Rolig nu, du behøves ikke at råbe.

Klaus
--
News.sonofon.dk er nu nede igen.
Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,

Fra : Else og Bent

Dato : 29-08-05 21:28

Ja man kan godt høre Klaus, at du ikke har erfaring i kørsel med CV -
selvfølgelig har jeg prøvet at give den gas og slippe koblingen let. Hvad
med at være lidt konstruktiv!Til din orientering, kræves der ikke så stort
moment, for at få vogntoget igang, når hjulene drejes i yderstilling.
Bent

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-08-05 22:11

Else og Bent wrote:
> [...]
> med at være lidt konstruktiv!Til din orientering, kræves der ikke så stort
> moment, for at få vogntoget igang, når hjulene drejes i yderstilling.

Hvad om du prøvede at være mindre aggressiv når folk prøver at hjælpe dig?

Nu blev Klaus godt nok klogere, men du skal sgu omlægge din tone...

og så må du gerne lige skrive _under_ det du svare på...

> Bent

Lars B

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 29-08-05 22:22

Det var jeg godt nok ikke klar over. Havde altid troet at der skulle større
moment hvis hjulene var drejet væk fra ligeudstilling? Er der andre som kan
bekræfte Else og Bents indlæg?

Mvh

Emil

Fra : Q

Dato : 29-08-05 22:46

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
større
> moment hvis hjulene var drejet væk fra ligeudstilling? Er der andre som

Jeg har ikke bemærket nogen forskel med 2 ton på krogen på hiacen, men hvis
du tænker over det lyder det rimeligt nok, specielt hvis bilen er
forhjulstrukket..
Jeg kan dog fint mærke at traileren er med på vej op ad bakker mv .. En
75 HK diesel er ikke ligefrem den hurtigste maskine på vejen...

Hvis du drejer hjulene i yderstilling den første meters penge får du jo
bilen til at trille uden campingvognen triller med... Det kan vel
sammenlignes lidt med en vægtstang...

I praksis tror jeg dog at effekten er begrænset, og ude i trafikken er det
sku nok ikke så hensigtsmæssigt

/peter

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-08-05 00:22

> [...]
større
> moment hvis hjulene var drejet væk fra ligeudstilling? Er der andre som

Jeg kendte ikke selv til det trick indtil for nylig, da jeg ikke har haft
brug for det. Men her
http://www.campingferie.dk/h9_gode_raad/s/bjergkorsel.asp står der blandt
andet.

"Hvis man skal sætte igang på en kraftig stigning, kan det hjælpe at knække
vogntoget ved forsigtigt at bakke campingvognen nogle meter til siden,
indtil campingvognen holder på tværs af vejen. Når man så sætter igang igen,
kan koblingen få fat inden den fulde vægt af campingvognen belaster bilen."

Så ikke kun drejede forhjul men et "knækket" vogntog så man de første par
meter kan nøjedes med at dreje CV, frem for at trække den. Selv om man ikke
har svært ved at sætte i gang må det skåne koblingen, men selvfølgelig lidt
upraktisk i almindelig trafik.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-08-05 08:47

Kim Kristensen skrev:

> [...]
> om man ikke har svært ved at sætte i gang må det skåne koblingen, men
> selvfølgelig lidt upraktisk i almindelig trafik.

Ja, men det funker fint på f.eks. en skråning med vådt græs.

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 22:30

"Else og Bent" <be_po@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at være lidt konstruktiv!Til din orientering, kræves der ikke så stort
> moment, for at få vogntoget igang, når hjulene drejes i yderstilling.

Såhh-såhh rolig nu

En lille konstruktiv en !, har du spurgt i news:dk.fritid.camping !,
--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-08-05 05:24

Else og Bent skriver:

> Ja man kan godt høre Klaus, at du ikke har erfaring i kørsel med CV -
> selvfølgelig har jeg prøvet at give den gas og slippe koblingen let.

Okay, jeg var blot i tvil. Har selv haft to biler med 1,8L motor, her
har det aldrig været noget problem at sætte i gang med tung trailer.

> Hvad med at være lidt konstruktiv!

Rolig nu mulle - du skal nok få din rokokopude igen..

> Til din orientering, kræves der ikke så stort
> moment, for at få vogntoget igang, når hjulene drejes i yderstilling.

Aha ?

Fordi man ikke trækker campingvognen til at starte med eller ?
Netop med hjulene i yderpositionen kræver det flere kræfter at sætte i
gang i en bil uden hænger....

Klaus

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 30-08-05 17:30

> Aha ?
>
> Fordi man ikke trækker campingvognen til at starte med eller ?
> Netop med hjulene i yderpositionen kræver det flere kræfter at sætte i
> gang i en bil uden hænger....

Det mener jeg bestemt også, altså at hjulene i yderposition kræver flere
kræfter at sætte gang i en bil.

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 08:59

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Det mener jeg bestemt også, altså at hjulene i yderposition kræver flere
> kræfter at sætte gang i en bil.

Så det er HELT forkert at starte med drejede hjul, det belaster bil, fx.
kokkleled max. . Det som menes er sikkert at, hvis vogntoget er "knækket"
lidt bliver igangsætning lidt nemmere. Det kan gøres ved at dreje kraftigt
INDEN standsning, og rette hjul op, eller ved at bakke inden start, og rette
op.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-08-05 00:17

> [...]
> den først er igang.
>
> ER DER ANDRE DER HAR LIGNENDE PROBLEMER, HØRER JEG GERNE NÆRMERE!!!!

Jeg har ikke nogen erfaring med Picasso, men jeg trækker selv 800 kg CV med
en 1,4 benziner som ikke døjer med de problemer. Kan det tænkes at din
påløbsbremse trænger til en justering eller der måske er en fejl på den,
hvis den ikke slipper helt eller så hurtig som den skal kan CV jo godt
blive "lidt tung i det".

Prøv evt. at spørge i fora på www.dcu.dk eller www.campingferie.dk for der
er givet vis nogen der trækker CV med en bil som din.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-09-05 08:11

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv evt. at spørge i fora på www.dcu.dk eller www.campingferie.dk for der
> er givet vis nogen der trækker CV med en bil som din.

Hvis de kan ...

:)
--
Per, Esbjerg