/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sprunget nærlys og garanti?
Fra : Kim


Dato : 29-08-05 00:15

Nærlyset gik i højre side, på min 1½ år gamle Mazda 6, for ca. 1 uge siden,
og da jeg tjekkede manualen til bilen står der, at nærlyset kun må skiftes
af et autoriseret Mazda værksted. Jeg har så ikke lige tid til at få det
klaret med det samme, så vi kører så frem til fredag, og vupti nu er
nærlyset i venstre side selvfølgelig også gået
Jeg er jo lidt irreteret over at man på en Mazda ikke selv bare må skifte
sådan en nærlys pærer (nu 2), og i stedet skal ligge og rode med at få bilen
forbi forhandleren, derfor vil det jo være fedt hvis de skifter pærerne på
garatien, men den 3 års garanti Mazda giver, dækker den også pærer? eller
regnes pærer ligesom f.eks. dæk og bremser, som sliddele, som man selv står
for at betale?
Jeg syntes det er hurtigt pærerne ryger efter 1½ år og under 30.000 km., da
vores tidligere bil, en Corolla, kørte 106.000km.over 7 år, inden den blev
solgt, uden at brænde nogen pærer af.

Hvad mener i, er der mulighed for at garantien dækker?


Mvh. Kim,
(der p.t. ikke kører bil når det er mørkt )



 
 
Sven (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 29-08-05 00:41

> Jeg syntes det er hurtigt pærerne ryger efter 1½ år og under 30.000 km.,
> da vores tidligere bil, en Corolla, kørte 106.000km.over 7 år, inden den
> blev solgt, uden at brænde nogen pærer af.
>


Det lyder som om den har en fejl i el-nettet, siden pærene springer så
hurtigt, tror jeg. jeg har selv en Toyota Carina fra ´94, den har fået
skiftet forlygtepærer (H4) een gang, samt en enkelt baglys/bremselys pære.
Alle andre pærer er de originale fra bilen var ny for 11 år siden. Har kørt
små 200.000 km.

> Hvad mener i, er der mulighed for at garantien dækker?

Jeg tror det ikke, hvis det kun er pærene, men er der fejl på elnetet, bør
garantien dække selvfølgelig.
--

Mvh
Sven




Aksel (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 29-08-05 14:47



> Nærlyset gik i højre side, på min 1½ år gamle Mazda 6, for ca. 1 uge
> siden, og da jeg tjekkede manualen til bilen står der, at nærlyset kun må
> skiftes af et autoriseret Mazda værksted.

>Jeg syntes det er hurtigt pærerne ryger efter 1½ år og under 30.000 km., da
>vores tidligere bil, en Corolla, kørte 106.000km.over 7 år, inden den blev
>solgt, uden at brænde nogen pærer af.


Det kan da ikke være rigtigt at en bil skal på autoriseret værksted for at
få skiftet nærlyspærer, (jeg formoder ikke du har xenon lys, så kan det godt
passe)

Mange nyere biler er hårde ved pærerne fordi de kører med højere
ladespænding, jeg ved ikke om Mazda er en af dem, men dine nærlys har vel
været tændt i 500 timer.

Hilsen Aksel



Ukendt (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-08-05 18:21


"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
news:431311a3$0$43459$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...


> Det kan da ikke være rigtigt at en bil skal på autoriseret værksted for at
> få skiftet nærlyspærer, (jeg formoder ikke du har xenon lys, så kan det
> godt passe)

SÅ vanskelig er det vel heller ikke når man lige ved hvordan det skal gøres.
Man skal vel løsne et par skruer og måske pille parabolen ud.
Xenon er nu heller ikke svært at skifte selv

> Mange nyere biler er hårde ved pærerne fordi de kører med højere
> ladespænding, jeg ved ikke om Mazda er en af dem, men dine nærlys har vel
> været tændt i 500 timer.

Ellers er 60 Kr for en pære på 1½ år vel også til at overkomme når man
ellers kan betale 4-5.000 Kr i måneden til afdrag, benzin og forsikringer

--
Tom



Kim (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 29-08-05 22:54


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43134402$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
> news:431311a3$0$43459$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Ellers er 60 Kr for en pære på 1½ år vel også til at overkomme når man
> ellers kan betale 4-5.000 Kr i måneden til afdrag, benzin og forsikringer

Nu er det jo så 2 stk. + løn til mekaniker og 1 times tabt
arbejdsfortjeneste
fordi værkstedet kun har åbent når jeg er på job, for ikke at glemme de 2
liter
benzin der skal til at kører frem og tilbage. Det løber sgu' op , og så
det faktum
at Corollaen kørte 7½ år uden pæreskift og spild af tid og penge.
Men det er nu nok bøvlet der irreterer mig mest

Men jeg prøver da om ikke de vil æde den derude, sælgeren jeg købte bilen af
var
ualmindelig flink, så jeg prøver at kigge forbi efter kl.16 og hører ham om
hvordan
det står til med kundepleje

Kim





Ukendt (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-08-05 16:01


"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:431383ed$0$215$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:43134402$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
>> news:431311a3$0$43459$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Ellers er 60 Kr for en pære på 1½ år vel også til at overkomme når man
>> ellers kan betale 4-5.000 Kr i måneden til afdrag, benzin og forsikringer
>
> Nu er det jo så 2 stk. + løn til mekaniker og 1 times tabt
> arbejdsfortjeneste
> fordi værkstedet kun har åbent når jeg er på job, for ikke at glemme de 2
> liter
> benzin der skal til at kører frem og tilbage. Det løber sgu' op , og så
> det faktum
> at Corollaen kørte 7½ år uden pæreskift og spild af tid og penge.
> Men det er nu nok bøvlet der irreterer mig mest

Så stiller du dig bag ved mekanikeren og iagtager nøje hvordan det
adskilles, så sparer du lønnen til næste gang
Med de "krav" til lysstyrke som forbrugerne stiller så stoppes del vel
udelukkende +30 eller +50% pærer i bilerne og de har en væsentlig kortere
levetid fordi de er "tunede". Så hvis man vil have noget der holder længere
skal det være alm. Osram eller Philips og ikke dem med ekstra lysstyrke
eller ´pornoblå farve.

> Men jeg prøver da om ikke de vil æde den derude, sælgeren jeg købte bilen
> af var
> ualmindelig flink, så jeg prøver at kigge forbi efter kl.16 og hører ham
> om hvordan
> det står til med kundepleje

Go idé

--
Tom



Lars Jensen (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Jensen


Dato : 29-08-05 19:36

Aksel wrote:
>>Nærlyset gik i højre side, på min 1½ år gamle Mazda 6, for ca. 1 uge
>>siden, og da jeg tjekkede manualen til bilen står der, at nærlyset kun må
>>skiftes af et autoriseret Mazda værksted.
>
>
>>Jeg syntes det er hurtigt pærerne ryger efter 1½ år og under 30.000 km., da
>>vores tidligere bil, en Corolla, kørte 106.000km.over 7 år, inden den blev
>>solgt, uden at brænde nogen pærer af.

> Det kan da ikke være rigtigt at en bil skal på autoriseret værksted for at
> få skiftet nærlyspærer, (jeg formoder ikke du har xenon lys, så kan det godt
> passe)

Min har Xenon, og i min forbugerforvirring står også at jeg ikke selv må
skifte, men skal på autoriseret, så det vil jeg tro er det samme med
Kim's - det er med Xenon...


> Hilsen Aksel

Lars B
http://www.zulfo.dk/default.asp?side=/mazda/pimp.asp

Ukendt (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-08-05 19:59


"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
news:43135525$0$7629$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Aksel wrote:
>>>Nærlyset gik i højre side, på min 1½ år gamle Mazda 6, for ca. 1 uge
>>>siden, og da jeg tjekkede manualen til bilen står der, at nærlyset kun må
>>>skiftes af et autoriseret Mazda værksted.
>>
>>
>>>Jeg syntes det er hurtigt pærerne ryger efter 1½ år og under 30.000 km.,
>>>da vores tidligere bil, en Corolla, kørte 106.000km.over 7 år, inden den
>>>blev solgt, uden at brænde nogen pærer af.
>
>> Det kan da ikke være rigtigt at en bil skal på autoriseret værksted for
>> at få skiftet nærlyspærer, (jeg formoder ikke du har xenon lys, så kan
>> det godt passe)
>
> Min har Xenon, og i min forbugerforvirring står også at jeg ikke selv må
> skifte, men skal på autoriseret, så det vil jeg tro er det samme med
> Kim's - det er med Xenon...

Vel fordi man vil undgå at nogen kan finde på at løsne fatningen når der er
spænding på (livsfare), så er det lettere bare at sige at værkstedet skal
skifte pæren.....men det kan jo også være ligemeget når den holder halvdelen
af bilens levetid

--
Tom



Lars Jensen (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Jensen


Dato : 29-08-05 21:50

Tom wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
> news:43135525$0$7629$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>>Aksel wrote:

>>Min har Xenon, og i min forbugerforvirring står også at jeg ikke selv må
>>skifte, men skal på autoriseret, så det vil jeg tro er det samme med
>>Kim's - det er med Xenon...
>
>
> Vel fordi man vil undgå at nogen kan finde på at løsne fatningen når der er
> spænding på (livsfare), så er det lettere bare at sige at værkstedet skal
> skifte pæren.....

Det skriver de så også er grunden, så det er ikke for at bilde kunden
ind at det er raketvidenskab at skifte, bare at det potentielt kan være
farligt hvis ikke man ved hvad man laver...

> men det kan jo også være ligemeget når den holder halvdelen
> af bilens levetid

Enig!

> --
> Tom

Lars B

Kim (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 29-08-05 22:41


"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
news:431311a3$0$43459$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
>> Nærlyset gik i højre side, på min 1½ år gamle Mazda 6, for ca. 1 uge
>> siden, og da jeg tjekkede manualen til bilen står der, at nærlyset kun må
>> skiftes af et autoriseret Mazda værksted.
>
>>Jeg syntes det er hurtigt pærerne ryger efter 1½ år og under 30.000 km.,
>>da vores tidligere bil, en Corolla, kørte 106.000km.over 7 år, inden den
>>blev solgt, uden at brænde nogen pærer af.
>
>
> Det kan da ikke være rigtigt at en bil skal på autoriseret værksted for at
> få skiftet nærlyspærer, (jeg formoder ikke du har xenon lys, så kan det
> godt passe)

Det syntes man ikke nej, men det står der :-|

>
> Mange nyere biler er hårde ved pærerne fordi de kører med højere
> ladespænding, jeg ved ikke om Mazda er en af dem, men dine nærlys har vel
> været tændt i 500 timer.

Ja omkring 650 timer hvis jeg dividerer bilens gennemsnitsfart op i de små
30.000km.
en alm. pærer garanterer måske ikke mere end 500 timers holdbarhed?

Kim



Henning (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 29-08-05 19:11

On Mon, 29 Aug 2005 01:15:22 +0200, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

>Nærlyset gik i højre side, på min 1½ år gamle Mazda 6, for ca. 1 uge siden,
>og da jeg tjekkede manualen til bilen står der, at nærlyset kun må skiftes
>af et autoriseret Mazda værksted. Jeg har så ikke lige tid til at få det

Er det almindelige glødepærer eller xenon? Jeg fik min ene xenon-lygte
skiftet på garantien for ~6 mdr siden uden problemer. Til gengæld
skiftede jeg pærer på min gamle 626'er hver tredie måned, og jeg
betalte selv de ~50,- det kostede hver gang


Henning
hsb(at)image.dk

Kim (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 29-08-05 22:35


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:crj6h191hmvffge7ph8k0717d0lrcfsb5k@4ax.com...
> On Mon, 29 Aug 2005 01:15:22 +0200, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:
>
>>Nærlyset gik i højre side, på min 1½ år gamle Mazda 6, for ca. 1 uge
>>siden,
>>og da jeg tjekkede manualen til bilen står der, at nærlyset kun må skiftes
>>af et autoriseret Mazda værksted. Jeg har så ikke lige tid til at få det
>
> Er det almindelige glødepærer eller xenon? Jeg fik min ene xenon-lygte

Jeg mener det er almindelige glødepærer, de sidder bare ualmindelig klemt
og meget svært tilgængelige.

> skiftet på garantien for ~6 mdr siden uden problemer. Til gengæld
> skiftede jeg pærer på min gamle 626'er hver tredie måned, og jeg
> betalte selv de ~50,- det kostede hver gang

Jeg er som ikke så skræmt af prisen på nye pærer, det er mere det, at der
løber løn til mekaniker for skiftet oveni, der irreterer mig lidt, og så det
faktum at
man skal ta' 1 time fri fra arbejde for at få det gjort, da værkstedet kun
har åben mellem
7 og 16 og det er samme tidsrum jeg selv er på job :-|, det er alt sammen
med til
at gøre pæreskift på værksted til en dyr fornøjelse, derfor ville det jo
være rart
hvis man kunne kræve skidtet skiftet på garantien, så man kun selv skulle
afholde
tabt arbejdsfortjeneste.


Kim (der mindes de 7½ år i Corollaen uden pærerskift)







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste