Noget æder strømmen, hvad?
Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 16:20

Knajtens BX 19GTI skulle ud og rulle en tur her idag efter en uges hvile
i garagen, men tro mig om den ville starte, det nyindkøbte 14 dage
gammel batteri var fladt.
Undertegnede letter sig af sofaen, afmonterer pluskablet på batteriet,
og holder den hen over plus polen på batteriet der er nyopladet, så
kommer der nogle gnister fygende, skal der være sådan et forbrug, nu har
jeg intet amperemeter så jeg kan fortælle hvor meget strøm der trækkes,
men det jeg ved som bruges strøm når kareten er slukket, er uret i
instrumentbrættet og nok også lidt til hans radio.
Hvad ellers bruges strøm på sådan et bæst, eller kan være begyndt at
bruge for meget strøm i slukket tilstand?

NB Synsmænd er ikke hvad de har været, havde Xantiaén til syn i
tirsdags, fik sateme en anmærkning, "Dingledyr i synsfeldt fjernes",
hmmmmmm er konens lille gule tøj and et dyr?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Stefan Jensen

Dato : 27-08-05 17:38

jeg havde engang problemer med at min el-antenne malkede batteriet

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 17:51

Stefan Jensen skrev:

> jeg havde engang problemer med at min el-antenne malkede batteriet

Så avvanceret er den gamle BXér ikke.

Fra : alexbo

Dato : 27-08-05 17:55

"Henning Lund" skrev

> instrumentbrættet og nok også lidt til hans radio.
> Hvad ellers bruges strøm på sådan et bæst, eller kan være begyndt at bruge
> for meget strøm i slukket tilstand?

Lyset i bagagerummet, man kan også overse de små indv. lys i stolperne.

Ellers tag sikringene ud en efter en, til du finder den der bruger strøm.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 18:30

alexbo skrev:

> Lyset i bagagerummet,

Pæren er sprunget, så den er udelukket.

>man kan også overse de små indv. lys i
> stolperne.

Er tjekket.

> Ellers tag sikringene ud en efter en, til du finder den der bruger
> strøm.

Tjae, det kunne være en mulighed, men jeg er lidt bange for batteriet
tager skade af den afladning hele tiden.

Fra : Aksel

Dato : 27-08-05 18:04

..
> Hvad ellers bruges strøm på sådan et bæst, eller kan være begyndt at bruge
> [...]

Når du ikke har et amperemeter kan du prøve at tage alle sikringer ud og
prøve gnist tricket igen, så skulle der helst kun være ganske svage gnister.

Derefter sætter du sikringerne i en efter en og ser efter hvornår gnisterne
bliver kraftigere, derved kan du finde ud af hvilken kreds der har et
forbrug, når du er kommet så langt skal du til at finde ud af hvilken
komponent der bruger strøm, det kan være en lampe der ikke slukker,
handskerum eller bagagerum.

Hilsen Aksel

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 18:34

Aksel skrev:

> Når du ikke har et amperemeter kan du prøve at tage alle sikringer ud
> og prøve gnist tricket igen, så skulle der helst kun være ganske
> svage gnister.

Gnisten er ikke så kraftig , jeg vil selv betegne den som svag men væk
er strømmen.
Gu ved hvor meget strøm det der diller daller klokke halløj samt standby
på stereo bruger, men det skulle vel ikke sluge et nyt batteri på en
uge?

Fra : Bo Velschow

Dato : 27-08-05 19:09

> Gu ved hvor meget strøm det der diller daller klokke halløj samt standby
> på stereo bruger, men det skulle vel ikke sluge et nyt batteri på en uge?

Tjah... et regnestykke giver:
Batterikapacitet (fuldt opladet): 50 Ah (ampere-timer)
En uge = 168 timer.
Dvs. såfremt du har et konstant strømforbrug på 50 Ah / 168 timer = 0,3 A =
300 milli-Ampere, vil batteriet efter én uge være _helt_ fladt.

Med en spænding på U = 12 Volt giver det et effektforbrug P på P = U * I =
12 V * 0,3 A = 3,6 Watt, dvs. mindre end effekten i en positionslys-pære,
nummerpladelys osv. (typisk 5 W - dvs. hvis blot én pære af den slags står
tændt permanent, så forsvinder batteriet i løbet af mindre end en uge!).

PS! Efter en oplevelse forrige vinter med en "død" bil efter 2 ugers
stilstand kombineret med frostvejr blev det gamle batteri sendt til de evige
batteri-marker, hvorefter der røg et nyt Varta 73 Ah/680 A i - det er/var
jeg glad for!!!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 19:57

Bo Velschow skrev:
> [...]
> stilstand kombineret med frostvejr blev det gamle batteri sendt til
> de evige batteri-marker, hvorefter der røg et nyt Varta 73 Ah/680 A i

Dette batteri er et 65 AH/280A.
Jeg har skaffet et måleinstrument og manglende viden i brug af dyret
henviser nok til at blive til grin nu.
Jeg lurede lidt på multimeteret, satte det på DCA 200m, der gives
udslaget 70 hvis der nu er en som kan bruge det til noget, der måles
mellem + på batteri og så det afmonterede + kabel.

Fra : alexbo

Dato : 27-08-05 20:57

"Henning Lund" skrev

> [...]
> 70 hvis der nu er en som kan bruge det til noget, der måles mellem + på

70 milliamp. så skulle der være strøm til 65A timer delt med 0,07 A. = ca
930 timer.
Så det er ikke der problemet er.
Det kan tænkes at et eller andet har været tændt, men nu er slukket.
Måske en forstærker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 21:22

alexbo skrev:

> [...]
> = ca 930 timer.
> Så det er ikke der problemet er.
> Det kan tænkes at et eller andet har været tændt, men nu er slukket.

Weeeee så målte jeg rigtigt Det kan ikke være forstærkeren da
den ligger på hans værelse endnu.
Aner ikke hvad det skyldes, men der kan jo også være en fejl i det nye
batteri.

Fra : Brian

Dato : 27-08-05 21:40

Henning Lund wrote:

> Weeeee så målte jeg rigtigt Det kan ikke være forstærkeren da
> den ligger på hans værelse endnu.
> Aner ikke hvad det skyldes, men der kan jo også være en fejl i det nye
> batteri.

Joo... hvad måler du på batteriet af volt med/uden motoren kørende ?

/Brian

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 22:18

Brian skrev:

> Joo... hvad måler du på batteriet af volt med/uden motoren kørende ?

Jeg er ikke færdig med at lade på batteriet inden i morgen, min lader er
ikke af nyere dato ;o(

Fra : Bo Velschow

Dato : 27-08-05 22:47

> Jeg er ikke færdig med at lade på batteriet inden i morgen, min lader er
> ikke af nyere dato ;o(

Ups; pas lidt på dér! Husk at sætte dit multimeter på VDC (altså
spændingsområde; dine målekabler skal nok også forbindes anderledes til
instrumentet, når du skal måle spænding i stedet for strøm)! Lader du det
stå på DCA (strømområde), kortslutter du batteriet gennem amperemeteret - og
så står du lige pludselig med et smeltet måleinstrument (lugter grimt)
(eller i heldigste fald en sprunget sikring i instrument og/eller bil).

Held og lykke med øvelsen!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 23:05

Bo Velschow skrev:

> Ups; pas lidt på dér! Husk at sætte dit multimeter på VDC

Det er der ikke, der er DCV ACV DCA og så kan ledningen sættes i et
hul hvor der står 10ADC ud for, gu´ ved hvad alle de forkortelser står
for?

Volt skal måles med DCV har jeg hittet u a.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-08-05 23:14

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in news:4310e3a1$0$43599
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Det er der ikke, der er DCV ACV DCA og så kan ledningen sættes i et
> hul hvor der står 10ADC ud for, gu´ ved hvad alle de forkortelser står
> for?

DCV = Direct Current Voltage
ACV = Alternate Current Voltage
DCA = Direct Current Ampere (eller noget)

Osv...

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : alexbo

Dato : 27-08-05 23:27

"Henning Lund" skrev i

> Det er der ikke, der er DCV ACV DCA og så kan ledningen sættes i et
> hul hvor der står 10ADC ud for, gu´ ved hvad alle de forkortelser står
> for?

DC er jævnstrøm som dit batteri.
AC er vekselstrøm.
A er ampere, mængden af strøm
V er volt, spændingen
A*V er watt/forbrug, så når bilen har 12v spænding og en forlygtepære er på
60w, så vil den bruge 5 A.
10 ADC er en skala der kan klare 10A jævnstrøm, det er den du skal måle dit
forbrug med, den kan tåle 50 gange så meget som den 200mA skala du brugte.
Prøv med 10ADC på samme måde som du har gjort, og så tænd lyset, så kan du
se forskellen på forbruget, det giver en ide om hvor lidt/meget
hvileforbruget er.
Spændingen måler du så med DCV direkte på polerne.

Husk endelig at flytte stikket til de rigtige huller, ellers brænder du
meteret af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Lund

Dato : 28-08-05 10:21

alexbo skrev:

> [...]
> hvor lidt/meget hvileforbruget er.
> Spændingen måler du så med DCV direkte på polerne.

Ok tak for svaret, der bliver målt om lidt.

Fra : Henning Lund

Dato : 28-08-05 10:25

alexbo skrev:

> Prøv med 10ADC på samme måde som du har gjort, og så
> tænd lyset, så kan du se forskellen på forbruget, det giver en ide om
> hvor lidt/meget hvileforbruget er.

Hov, den skulle jeg lige tænke lidt over, hvis jeg tænder lyset vil de 2
tynde ledninger på måleinstrumentet da futte af, der er da meget at
trække over så lille en ledning, hvis jeg da stadig skal afmontere +
kablet fra batteriet og sætte målefidusen ind imellem seriel?

Fra : Henning Lund

Dato : 28-08-05 10:49

Så er der målt, hvis jeg flytter ledningen til 10 A hullet, viser der
0,09 i instrumentet uden at der er tændt noget i bilen, bilen lader med
knapt 14V så det skulle være ok.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-05 11:08

"Henning Lund" skrev

> Så er der målt, hvis jeg flytter ledningen til 10 A hullet, viser der 0,09
> i instrumentet uden at der er tændt noget i bilen, bilen lader med knapt
> 14V så det skulle være ok.

Nu du er gang med bil og meter, så start bilen tag polen af og sæt meteret
ind som før med 10A skalaen, så får du et rent billede af ladestrømmen.
Ladespænding og ladestrøm er ikke helt det samme,
Du kan så tænde lys og visker og bagrude en af gangen, og se om ladestrømmen
følger med, når først motoren kører skal du kunne tænde alt og alligevel
holde A meteret på plus.
Husk at slukke forbruget inden du slukker motoren ellers vil det hele skulle
trækkes gennem meteret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Lund

Dato : 28-08-05 11:34

alexbo skrev:

> [...]
> alt og alligevel holde A meteret på plus.
> Husk at slukke forbruget inden du slukker motoren ellers vil det hele

Jeg lærer noget nyt hver gang du skriver

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-08-05 13:23

> Nu du er gang med bil og meter, så start bilen tag polen af og sæt meteret
> ind som før med 10A skalaen, så får du et rent billede af ladestrømmen.

ER DU DA SAVLENDE SINDSYG??. Bilen må under ingen omstændigheder
startes,køre uden batteriet tilkoblet!!!. Det var noget man kunne, den gang
det mest avancerede på bilen var en alm glødelampe. "Laderelæet" alene
fjerne ikke de "spikes",rippel som kommer fra generatoren, alt elektronik
risikere at "dø" :((.

Fra : Aksel

Dato : 28-08-05 18:02

> Nu du er gang med bil og meter, så start bilen tag polen af og sæt meteret
> ind som før med 10A skalaen, så får du et rent billede af ladestrømmen.

Du må absolut ikke tage polen af batteriet med motoren startet, din
generator kan tage skade.

Hvis du forbinder dit lille instrument for at måle ladestrøm er der stor
fare for at det brænder af, generatoren kan lade med mindst 50 A, måske
nærmere 80A.

Ladestrøm er ikke noget man kan måle med et amatørinstrument.

Hilsen Aksel

Fra : Henning Lund

Dato : 28-08-05 19:10

Aksel skrev:

> Du må absolut ikke tage polen af batteriet med motoren startet, din
> generator kan tage skade.

Tør jeg heller ikke.

> Ladestrøm er ikke noget man kan måle med et amatørinstrument.

Jeg har et klemmeamperemeter et eller andet sted til formålet.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-05 10:57

"Henning Lund" skrev

> Hov, den skulle jeg lige tænke lidt over, hvis jeg tænder lyset vil de 2
> tynde ledninger på måleinstrumentet da futte af,

De ledninger er sat på af de samme der har valgt en10A skala, så de skal nok
holde.
Der sidder formentlig en smeltesikring indeni meteret, hvis nu du skulle
komme til at tænde for meget.

Dine 70mA synes jeg lyder rimelige, ur, radio, og nu det er en GTI har den
sikker fjernbetjent centrallås, det tager lidt alt sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Lund

Dato : 28-08-05 11:37

alexbo skrev:

> Dine 70mA synes jeg lyder rimelige, ur, radio, og nu det er en GTI
> har den sikker fjernbetjent centrallås, det tager lidt alt sammen.

Så du mit andet indlæg hvor der stod at målingen viste 0,09 i 10A
området, betyder det så ikke 90mA?
Den har centrallås, ur, tyverisikret radio der blinker løs når bilen er
slukket, jeg synes bare at det er groft at batteriet ikke kan holde til
en uges garagebrug ;o(

Fra : alexbo

Dato : 28-08-05 13:32

"Henning Lund" skrev

> Så du mit andet indlæg hvor der stod at målingen viste 0,09 i 10A området,
> betyder det så ikke 90mA?
Jo, de 70mA havde jeg fra din første måling, der er ikke meget forskel på 70
og 90mA, alene den måde du holder på ledningerne kan gøre den forskel.

> Den har centrallås, ur, tyverisikret radio der blinker løs når bilen er
> slukket, jeg synes bare at det er groft at batteriet ikke kan holde til en
> uges garagebrug ;o(

Det er ikke de 90mA der gør det, enten har der været et større forbrug, der
nu er stoppet.
Eller batteriet ikke har været opladet da bilen blev sat i garage.
Eller batteriet ikke er godt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-08-05 06:43

> 70 milliamp. så skulle der være strøm til 65A timer delt med 0,07 A. = ca
> 930 timer.

Så simpelt er det ikke, for der er selv-afladning i batteriet + evt.
krybestrøm, hvis det er sovset ind i skidt&møg. Jeg er lige ved at tro at
den uges stilstand er "rigtigt" hvis batt. er nyt & fuldt opladet. Men
forbruget er lidt "voksent", ifht. det er en gl. "primitiv" bil uden fancy
elektronik og jegskalnokgivedigklask. Evt. kan Henning test-aflade det
opladede batt med en 12*0.07~1W pære og hans multimeter, når spænding på
batt. er faldet til <11.5V er det afladet. For der er vel "fuld knald på"?,
ladespændingen skal være 13.7-14.3V. ved 2000 omdr. og tændt fjernlys, så
har generatoren tilstrækkelig kapacitet.

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-08-05 21:22

> [...]
> udslaget 70 hvis der nu er en som kan bruge det til noget, der måles
> mellem + på batteri og så det afmonterede + kabel.

De sidste 3-4 biler jeg har haft, havde rødt markeringslys i dørene.
Er der sådan noget gejl på BX'eren ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 22:18

Brian Sørup skrev:

> De sidste 3-4 biler jeg har haft, havde rødt markeringslys i dørene.
> Er der sådan noget gejl på BX'eren ?

Nope, den er fra mellemkrigstiden.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-05 11:21

> Dette batteri er et 65 AH/280A.

Som udgangspunkt afgiver KUN et spritnyt batteri 65 Ah ved stuetemp. Det er
slet ikke unormalt at kapaciteten (Ah) kan falde til laaaangt under det
halve når det er nogle år gammelt. Helt tosset er det ved lave temperaturer,
så ryger kapaciteten helt vild ned på batterierne.....FDM har dokumenteret
at nogle typer kun har 20% af kapaciteten ved -20°C, så det giver kun lige
til at par startforsøg.

Det at den slår gnister er helt normalt. Det er fordi det elektronik som
sidder i bilerne har nogle kondensatorer siddende som sluger vildt mange
ampere de første par milisekunder.

Umiddelbart lyder det som om du har målet forkert hvis den kun bruger 70 mA
eller også er batteriet ved at være moden til udskiftning

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 28-08-05 13:35

"Tom" > skrev

> Umiddelbart lyder det som om du har målet forkert hvis den kun bruger 70
> mA eller også er batteriet ved at være moden til udskiftning

Henning skrev "et 14 dage gammelt batteri".
Jeg formoder at bilen opholder sig her i landet, så lave temp. har jeg set
bort fra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-05 13:56

> "Tom" > skrev

> Henning skrev "et 14 dage gammelt batteri".
> Jeg formoder at bilen opholder sig her i landet, så lave temp. har jeg set
> bort fra.

Ja, men hvis batteriet har stået med syre på og været uden opladning i et
par måneder, så er det lige til at smide ud (nyt eller ej)

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 28-08-05 14:46

"Tom" skrev

> Ja, men hvis batteriet har stået med syre på og været uden opladning i et
> par måneder, så er det lige til at smide ud (nyt eller ej)

Det er jeg ikke enig i, men det er også lige meget.
Henning er startet rigtigt.
først finde stilstandsforbruget,
derefter bilens ladeevne,
det næste skulle være med en syremåler, at måle cellernes tilstand, men
sådan een har Henning nok ikke.

Så hvis problemet fortsætter på trods af lavt stilstandsforbrug, helt
opladet batteri og god ladeevne, så kan man vælge at skifte batteriet.
Man kan vælge at forsøge at konstatere fejlen eller gætte sig frem, jeg
forsøger at hjælpe Henning med at finde fejlen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Lund

Dato : 28-08-05 15:41

alexbo skrev:

> [...]
> Man kan vælge at forsøge at konstatere fejlen eller gætte sig frem,
> jeg forsøger at hjælpe Henning med at finde fejlen.

Så er jeg tilbage, knægten er lige sendt afsted til Tyskland med
kørelæreren, jeg har en syremåler et eller andet sted så den vil jeg
prøve og se om jeg kan finde, vedr. batteriet ved jeg faktisk ikke om
det har stået med syre i længere tid, jeg hentede det for 14 dage siden
hos en batteripusher, og den første uge stod bilen osse parkeret, der
var der ingen problemer med at starte, det er først i denne weekend den
gik kold.

Fra : Martin

Dato : 29-08-05 09:22

> [...]
> batteripusher, og den første uge stod bilen osse parkeret, der var der
> ingen problemer med at starte, det er først i denne weekend den gik kold.

Er du HELT sikker på at den lader?

Mål DCV over batteriet - der skal være ca. 14,5 Volt når motoren kører med
et "rimeligt" antal omdrejninger (ca. 2.000).

/Martin

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-08-05 18:18

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

Xantiaén til syn i
> tirsdags, fik sateme en anmærkning, "Dingledyr i synsfeldt fjernes",
> hmmmmmm er konens lille gule tøj and et dyr?

I det tilfælde må det være et udyr?. "Dingledyr" er ellers sødt, vil du
hellere have "Trucker-nosser"? ;) Tilbage til den anden citrobang, du bliver
nødt til at have fat i et amperemeter, og måle det reelle forbrug, ellers
bliver fejlfinding ret tilfældig. Det kan fx. være kontakten til
bagagerumslyset?.

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 18:36

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> I det tilfælde må det være et udyr?. "Dingledyr" er ellers sødt, vil
> du hellere have "Trucker-nosser"? ;)

Så tror jeg sq hun havde hakket ham en i tuden

>Tilbage til den anden citrobang,
> du bliver nødt til at have fat i et amperemeter, og måle det reelle
> forbrug, ellers bliver fejlfinding ret tilfældig. Det kan fx. være
> kontakten til bagagerumslyset?.

Ved du hvad normalt forbrug er når alt er slukket, så må jeg se om jeg
kan hitte et amperemeter i aften.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-08-05 19:03

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Ved du hvad normalt forbrug er når alt er slukket,

Desværre, min egen er tæt på 0, ~0,01A, men jeg ved at andre er tæt på 1A
!!!.

så må jeg se om jeg
> kan hitte et amperemeter i aften.

Og evt. en "Hayens", GDS-bog, de plejer at have noget at "blive klog på" :).

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 19:13

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Desværre, min egen er tæt på 0, ~0,01A, men jeg ved at andre er tæt
> på 1A !!!.

1 A, det kan sqoda snart æde et batteri så.

Fra : Klaus G.

Dato : 27-08-05 19:43

> [...]
> Hvad ellers bruges strøm på sådan et bæst, eller kan være begyndt at
> bruge for meget strøm i slukket tilstand?
Hvis der er bilstereo i bilen, så sluger forstærkerne ihvertfald ingen
strøm, hvis de er korrekt tilsluttet. For når HU'en(radio enheden) tænder,
så åbner den for en 12v udgang, som så tænder for de ekstra forstærkere der
nu må være(skal jo forbindes).

På min Mi16, der kunne alarmen godt sluge en hel del strøm, og eftersom den
alarm virker lige så godt som en selvdød gravhund, ja så pillede jeg
sikringen fra.

Ellers kan det måske være et defekt relæ et sted? Jeg har et relæ som tænder
for elruder, og lys i kabinen, når jeg åbner døren. På et tidspunkt gik der
ged i den, så den tændte for lyset, men ikke hele tiden...

Ellers må du som andre siger i gang med et multimeter. Hiv alle sikringerne
ud, sæt så multimeteret på i stedet for sikringen. Når du så rammer et sted
som sluger "en masse" strøm, ja så kigger du i brugsforvirringen, og ser
hvad den sikring er til :) Husk nu at ligge sikringerne i rækkefølge, ellers
kan du komme til at skifte en del meget snart :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 19:59

Klaus G. skrev:

> [...]
> tænder, så åbner den for en 12v udgang, som så tænder for de ekstra
> forstærkere der nu må være(skal jo forbindes).

OK.

> [...]
> tænder for elruder, og lys i kabinen, når jeg åbner døren. På et
> tidspunkt gik der ged i den, så den tændte for lyset, men ikke hele

Jeg har flere gange sneget mig ud for at se om jeg kunne overraske den i
at lave noget lysshow eller lign., men har aldrig kunne tage den i det .

Fra : Klaus G.

Dato : 27-08-05 20:30

> Jeg har flere gange sneget mig ud for at se om jeg kunne overraske den i
> at lave noget lysshow eller lign., men har aldrig kunne tage den i det .

Vandet koger aldrig når man kigger på det :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk