Hyundai Sonata 3.3 er jo hamrende billlig.
Fra : Frederik

Dato : 26-08-05 09:26

Sidder med weekend-børsen...

Dagens vigtige emner er den nye Sonata 3.3 v6 og VW Jetta.

Er jeg den eneste, der bliver slået af, at Sonataen kan købes for 350.000
kr. Mens de samme penge, hvis der skal automatgear oven i hos VW rækker til
en anæmisk 1,6 FSI.

Hvad siger I?

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 09:26

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er jeg den eneste, der bliver slået af, at Sonataen kan købes for 350.000
> kr.

Nej.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frederik

Dato : 26-08-05 09:29

> "Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

> [...]

Du har en imponerende responstid... Du er da vist selvstændigt
erhvervsdrivende. :)

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 09:35

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> 350.000

> Du har en imponerende responstid... Du er da vist selvstændigt
> erhvervsdrivende. :)

Ja.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-08-05 09:32

Frederik skriver:

> Hvad siger I?

At det er 2 forskellige købesegmenter.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 09:36

KLIP

> At det er 2 forskellige købesegmenter.

Den der køber den ene af potterne er komplet idiot.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Frederik

Dato : 26-08-05 09:43

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse

> KLIP

> Den der køber den ene af potterne er komplet idiot.
>
> --
> Bjørn J.
> ~~let's misbehave~~

Efter sigende skulle Sonataen få en moderne common-rail diesel i 2006. En
sådan med en pris under 300k, tror jeg kunne blive en storsællert for dem.

Jeg håber ellers virkelig, de får succes med den her, det ville umiddelbart
være fortjent. (sagt uden at have prøvet bilen...)

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 09:59

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Efter sigende skulle Sonataen få en moderne common-rail diesel i 2006. En
> sådan med en pris under 300k, tror jeg kunne blive en storsællert for dem.

Det er nu ganske vist..

Så hut jeg visker vil hk ligge mellem 140 og 150 og momentet som enhver
anden oliebrænder med turbo.

Den er i øvrigt som de andre motorer, en helt ny konstruktion.

> Jeg håber ellers virkelig, de får succes med den her, det ville
> umiddelbart
> være fortjent. (sagt uden at have prøvet bilen...)

Ditto og jeg har prøvet den manuelle med benzin.

Desværre ser det ikke ud til næste modelstørrelse kommer på det danske
marked før om et par år.

Den ville ellers kunne sætte rav i området A6 - S80 - BMW 5xx osv.

Her er den:

http://www.theautochannel.com/news/2005/03/04/004644.html

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-08-05 08:13

BJ wrote:

> Den ville ellers kunne sætte rav i området A6 - S80 - BMW 5xx osv.
>
> http://www.theautochannel.com/news/2005/03/04/004644.html

Grandeur - ja hvis ikke stilen dømmer morfar gør navnet da - prøv at
smage på sætningen "ja, jeg har jo lige købt mig en Jåndai Grandør"

Ole Thomsen

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 10:54

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Grandeur - ja hvis ikke stilen dømmer morfar gør navnet da - prøv at smage
> på sætningen "ja, jeg har jo lige købt mig en Jåndai Grandør"

Jeg kan forstå, du gerne ser mere let forståelige fabrikat- og modelnavne.

A´ fir´, re´nå´ espase, bemmvvee et ...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-08-05 11:58

BJ wrote:
> "Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg kan forstå, du gerne ser mere let forståelige fabrikat- og
> modelnavne.

Overhovedet ikke, jeg kommenterer blot hvilket signal sidste halvdel af
navnet sender mig

Ole Thomsen

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 12:11

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Overhovedet ikke, jeg kommenterer blot hvilket signal sidste halvdel af
> navnet sender mig

Jeg vil tro signalværdien til min *pengepung* vil være et plus på mellem
250.000 og 500.000 kr. i forhold til de såkaldte anerkendte navne..)

Jeg kan ikke på nuværende udtale mig om kvaliteten, men et er sikkert,
Hyundai yder 3 års garanti med ubegrænset kilometerforbrug..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-08-05 16:31

BJ wrote:

> Jeg kan ikke på nuværende udtale mig om kvaliteten, men et er sikkert,
> Hyundai yder 3 års garanti med ubegrænset kilometerforbrug..

Det gør f.eks Daewoo (hov - jeg mener Chevrolet) også. Det forhindre dem ikke
i at lave biler der falder fra hinanden hvis man stirrer for hårdt på dem. Jeg
har en Daewoo Matiz som efter hele 7000 km har fået skiftet gearkasse, klappen
til handskerummet, motoren til elvinduerne og den bagerste visker.

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 16:31

KLIP

> [...]
> dem. Jeg har en Daewoo Matiz som efter hele 7000 km har fået skiftet
> gearkasse, klappen til handskerummet, motoren til elvinduerne og den

Nobody is perfect.

Jeg mener dog at Hyundai får ganske fine anmeldelser på
holdbarheden/kvaliteten i verdenspressen..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-08-05 16:42

BJ wrote:

> Nobody is perfect.

Korrekt, jeg påpeger blot at 3 års garanti (omend bekvemt) ikke er
ensbetydende med at det er et kvalitetsprodukt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 16:42

KLIP

> Korrekt, jeg påpeger blot at 3 års garanti (omend bekvemt) ikke er
> ensbetydende med at det er et kvalitetsprodukt.

Det kan jeg kun være enig med dig i.

Bortset fra det, er det en skam, jeg synes denne Kia er tude grim.

Der ydes vist 5 års garanti på den:

http://kiamotors.dk/bestilling/model_specifikationer.php?12

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 17:32

> Bortset fra det, er det en skam, jeg synes denne Kia er tude grim.
>
> Der ydes vist 5 års garanti på den:
>
> http://kiamotors.dk/bestilling/model_specifikationer.php?12

Ja, den skulle have været aflivet ved fødslen. Iøvrigt sammen med
designeren...

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-08-05 17:41

Sat, 27 Aug 2005 17:41:30 +0200, skrev Lars Hoffmann, på 9 linier, i

Øhh hvorfor ikke.
Hvad er kvalitet?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ole Thomsen

Dato : 28-08-05 07:41

BJ wrote:
> [...]
>
> Jeg vil tro signalværdien til min *pengepung* vil være et plus på
> mellem 250.000 og 500.000 kr. i forhold til de såkaldte anerkendte

Jeg kommenterede ikke prisen.

> Jeg kan ikke på nuværende udtale mig om kvaliteten, men et er sikkert,
> Hyundai yder 3 års garanti med ubegrænset kilometerforbrug..

Jeg kommenterede ikke kvaliteten.

For at skære det helt ud i pap synes jeg Grandeur er et latterligt navn,
som kun kan apellere til asiater eller mænd som indtager cigar og cognac
i herreværelset efter middagen. Men det er muligvis bare mig.

Ole Thomsen

Fra : BJ

Dato : 28-08-05 10:05

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> For at skære det helt ud i pap synes jeg Grandeur er et latterligt navn,
> som kun kan apellere til asiater eller mænd som indtager cigar og cognac i
> herreværelset efter middagen. Men det er muligvis bare mig.

Tjaee ... man behøver ikke være noget af ovennævnte eller indtage diverse
nydelsesmidler for at kunne stritte med lillefingeren og ses meget betydende
ud og så alligevel være det dårlig luft.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-08-05 23:04

BJ wrote:
> [...]
> nydelsesmidler for at kunne stritte med lillefingeren og ses meget betydende
> ud og så alligevel være det dårlig luft.

Og det ville passe fint med Hyundai imaget ;) (det er bait, pas på!)

Lars B

Fra : BJ

Dato : 29-08-05 23:09

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og det ville passe fint med Hyundai imaget ;) (det er bait, pas på!)

Tjaeee .... har du i øvrigt firmabil..og i så fald hvilken..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-08-05 23:11

BJ wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Tjaeee .... har du i øvrigt firmabil..og i så fald hvilken..?

Nix, min Mazda 6 er min private vogn....

Men mig bekendt er det en af firma-storsællerterne de sidste par år...

Lars B

Fra : BJ

Dato : 29-08-05 23:15

KLIP

> Nix, min Mazda 6 er min private vogn....

O.k., din første rigtige bil..?

> Men mig bekendt er det en af firma-storsællerterne de sidste par år...

Det ved jeg ikke, men prislejet kan hurtigt gøre den til en taber næste.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-08-05 08:57

BJ wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> O.k., din første rigtige bil..?

Hvis Mitsubishi, BMW, Hyundai og Rover ikke tæller som "rigtige biler",
så ja

> Det ved jeg ikke, men prislejet kan hurtigt gøre den til en taber næste.

Hvad udstyr kontra pris angår (og vi ser bort fra Hyundai Sonata) så
følger Mazda 6 pænt med andre biler i samme prisleje, altså Mondeo, C5,
Avensis og lignende. I 2,3 Sport får man stort set alt undtagen
læderkabine med som standard - fartpilot, Bose anlæg, Xenon lygter,
ASB/EBD, EBA, DSC(ESP), TCS, 6xAirbags, 17" aludrenge, Klimaanlæg,
sænkning (15mm), justerbart rat (i alle retninger) altså mere eller
mindre komplet udstyrspakke - kun regnsensor har jeg selv måtte smide i,
og ja, der mangler nogle af de små finesseting som auto-sammenklap af
spejle, autonedtoning af bakspejl, som man finder hos Toyota.

Men jo, Hyundai har en prisbasker - men efter at have ejet en Hyundai
som var værre end en mandagsbil, så er det ikke det bilmærke jeg først
ville hoppe på, når 6'eren skal skiftes engang...

Lars B

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 09:21

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis Mitsubishi, BMW, Hyundai og Rover ikke tæller som "rigtige biler", så
> ja

O.k., jeg fornemmede blot en grænsende til overstadig begejstring for
potten..

> [...]
> der mangler nogle af de små finesseting som auto-sammenklap af spejle,
> autonedtoning af bakspejl, som man finder hos Toyota.

Prøv at gøre som jeg foreslår i et ande svar. Sammenlings afskrivningerne
via bilbasen.

> Men jo, Hyundai har en prisbasker - men efter at have ejet en Hyundai som
> var værre end en mandagsbil, så er det ikke det bilmærke jeg først ville
> hoppe på, når 6'eren skal skiftes engang...

Jeg må så tilstå det samme om Volvo.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-08-05 09:44

BJ wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> O.k., jeg fornemmede blot en grænsende til overstadig begejstring for
> potten..

Jamen, det er godt fornemmet, for den begejstring er der :) ... jeg
synes det er en lækker bil at køre, og glædes hver gang jeg sætter mig i
den, og især når den får lov at køre nogle småveje, dem æder den altså
på en dejlig måde!

- cut min udstyrsliste -

> Prøv at gøre som jeg foreslår i et ande svar. Sammenlings afskrivningerne
> via bilbasen.

Det vil jeg da lige prøve senere...

> Jeg må så tilstå det samme om Volvo.

Og spørger vi længe nok, har andre nok også oplevet det med andre
bilmærker - og også andre "kvalitetsmærker" end Volvo...

Lars B

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 10:28

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det vil jeg da lige prøve senere...

Jeg kan godt forstå, du vil vente med *den* øvelse..

PS: Det er mig en gåde, folk tror på mindre afskrivning på et anerkendt
mærke..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-08-05 13:11

> Men jo, Hyundai har en prisbasker - men efter at have ejet en Hyundai som
> var værre end en mandagsbil, så er det ikke det bilmærke jeg først ville
> hoppe på, når 6'eren skal skiftes engang...

Hyunsdai er ifølge bil-chefen ved ALD nu driftsmæssigt på højde med
japanerne, sååhhh...

/ Jan W Nielsen

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-08-05 17:57

Jan W Nielsen wrote:

> Hyunsdai er ifølge bil-chefen ved ALD nu driftsmæssigt på højde med
> japanerne, sååhhh...

Det er sgu muligt, men jeg har aldrig været ude for så mange
reparationer som jeg havde på min Hyundai :)

> / Jan W Nielsen

Lars B

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-08-05 18:19

> Det er sgu muligt, men jeg har aldrig været ude for så mange reparationer
> som jeg havde på min Hyundai :)

Ok..

Man skal dog være opmærksom på, at Hyundai er gennemgået en ufattelig
udvikling de seneste år, og at manden, som jeg refererer, taler om de nyere
Hyundai-biler.

/ Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-08-05 21:21

> Det er sgu muligt, men jeg har aldrig været ude for så mange
> reparationer som jeg havde på min Hyundai :)

> Lars B

Hyundai er vel det mærke der har haft størst held med et soloudbrud, de er
rykket godt op i fældet hvad angår mekanisk kvalitet/driftsstabilitet. Der
er ikke ret stor forskel på mærke X eller Y fra Europa eller Japan for 5-6
år siden og til nu, men okay som du selv har erfaret var der også god plads
til forbedringer. Man kan jo se her
http://www.whatcar.com/News_Article.asp?NA_ID=216403&EL_ID=3135529&ST=fromcurrentresults#
at Hyundai efter hånden ligger rigtigt lunt, var det ikke for de gamle
modeller lå de sikkert bedre. Tallene dækker de deltagende mærker/modeller
indtil de fylder 12 år eller passere 208.000 km, så nå de gamle modeller som
på de punkter er/var væsentlig ringere ryger Hyundai givet vis længere op af
listen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 17:30

> Den ville ellers kunne sætte rav i området A6 - S80 - BMW 5xx osv.
>
> Her er den:
>
> http://www.theautochannel.com/news/2005/03/04/004644.html

Tjah, kommer de snart med noget selv?? Toyota (Camry) har ikke levet
forgæves - front og interiør.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-08-05 13:30

On Fri, 26 Aug 2005 10:43:19 +0200, "Frederik" <f.caroe@suf.nu> wrote:

> [...]
>
>Jeg håber ellers virkelig, de får succes med den her, det ville umiddelbart
>være fortjent. (sagt uden at have prøvet bilen...)

Den skulle komme til Tyskland her i efteråret, og så plejer der jo
ikke at gå lang tid før den også kan købes i DK.

Prisen er svjv. ikke fastsat endnu.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-08-05 12:27

BJ wrote:

> Man kan måske formode, når afskrivningen er foretaget, så har man tabt det
> samme antal euro..?

Muligvis, omend Micraen nok også har en heftig afskrivning.

> Procenterne er ikke så vigtige, det er antallet af euro der i mod.

Klart nok, men i købsøjeblikket skal man jo også lige huske at have
penge til det man køber

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 12:30

KLIP

> Klart nok, men i købsøjeblikket skal man jo også lige huske at have
> penge til det man køber

Det turde vist være forudsætningen for ethvert køb uanset land og
nationalitet..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-08-05 12:29

BJ wrote:

> Tinge ændres heldigvis løbende til det bedre for spanierne.

Ja, i de 6 år jeg har boet hernede kan jeg mærke store forandringer,
langt de fleste positive.

> O.k. Jeg har en forretningspartner i Madrid. Måske du endda anvender til dit
> internet nogen af vore fælles produkter. Der sker jo også lidt af hvert i
> Spanien på fussionsområdet..;)

Hvilket firma er det?

> PS: Jeg kan forstå på Carlos, I ingen problemer har med at holde varmen.

Ja 37-40 grader i skyggen er noget lort når man forsøger at sælge en
bil uden Aircondition

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 12:33

KLIP

> Hvilket firma er det?

Tratec Trading Spain
Avda de Betanzos, 72
ES-28034
Madrid
Spain

> Ja 37-40 grader i skyggen er noget lort når man forsøger at sælge en
> bil uden Aircondition

Åååhhh ja ...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

begin 666 ruit-small-20.gif
M1TE&.#EA#0`+`-4D`/\``/]X>/^PL/^NKO^OK__\_/\'!__N[O\Y.?\A(?_H
MZ/_/S__FYO\*"O]\?/]Q<?]W=_^FIO\7%_^\O/][>_]Y>?]_?_^+B_^YN?_%
MQ?]O;_^'A_^JJO^HJ/]U=?]34_]45/_IZ?_<W/\[.____P``````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M`````````````````````````````````"'Y! $``"0`+ `````-``L```9#
M0!))X? $`I!CY1$1=@#0:'0CU$BO$U)A=(U*0B11HPO]" =DJ$482 ,P6D0Z
8<2 M#&F0D.*^"#,<`H("! ,#! Q"00`[
`
end

Fra : Frederik

Dato : 26-08-05 09:53

> [...]
meddelelse

> KLIP

> Den der køber den ene af potterne er komplet idiot.

I øvrigt:

http://money.cnn.com/2004/11/08/pf/autos/cr_auto_reliability/index.htm

I small cars er Jettaen least reliable.

I sedans er Sonataen most reliable.

Det giver da stof til eftertanke.

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 10:01

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> I small cars er Jettaen least reliable.
>
> I sedans er Sonataen most reliable.
>
> Det giver da stof til eftertanke.

I den sammenligning er der overhovedet intet at betænke sig på.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frederik

Dato : 26-08-05 10:14

> [...]
>
> KLIP

> I den sammenligning er der overhovedet intet at betænke sig på.

På sin vis, minder det jo lidt, om dengang mitsubishi faldbød galanten og
sigmaen til spotpriser...

Men det her er jo endnu billigere.

En Sigma 3.0 V6 12v aut kostede så hudt jeg hvisker ca. 350k i 91-93, som
Sonata 3,3. I tillæg er Sonataen marginalt større.

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 12:01

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> En Sigma 3.0 V6 12v aut kostede så hudt jeg hvisker ca. 350k i 91-93, som
> Sonata 3,3. I tillæg er Sonataen marginalt større.

.... eller Mazda 929 3.0i V6 GLX til 210.000 kr. i 1986.

Dem har jeg haft 2 af..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 12:25

KLIP

Tyrkfejl, prisen var:

... eller Mazda 929 3.0i V6 GLX til 310.000 kr. i 1986.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frederik

Dato : 26-08-05 12:47

> [...]
>
> KLIP
>
> Tyrkfejl, prisen var:

> ... eller Mazda 929 3.0i V6 GLX til 310.000 kr. i 1986.

188 hk så vidt jeg husker... Korrekt?

Blev fravalgt i stedet for Sigmaen, husker den som en rigtig flyder...

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 12:50

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> 188 hk så vidt jeg husker... Korrekt?

190 hk, fik den målt hos daværende Ole Olsen i Haderslev til 196 hk med 167
hk direkte på baghjulene.

> Blev fravalgt i stedet for Sigmaen, husker den som en rigtig flyder...

Det var en rigtig rejse- og langtursvogn, ja..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-08-05 13:28

On Fri, 26 Aug 2005 10:36:04 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Den der køber den ene af potterne er komplet idiot.

>--

*LOL*

Eller fanatiker, men det er vel næsten det samme?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frederik

Dato : 26-08-05 13:32

> *LOL*
>
> Eller fanatiker, men det er vel næsten det samme?
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Nu kunne han jo mene, du var idioten... :)

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 13:36

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu kunne han jo mene, du var idioten... :)

Ville det ikke være helt idiotisk..?..;)

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 00:34

De tror jeg på.

> Den der køber den ene af potterne er komplet idiot.

Jeg kan ikke helt pejle mig ind på hvem af dem det er du mener der er
idioten :)

Børsens prissætning på en Jetta 1,6 Aut. forekomme mig helt hen i vejret.
Importøren har svjv ikke prissat den endnu.
Prisen på Hyundai 3,3 er skarp og der er ikke rigtigt noget at pege fingre
af på bilen.
Jokeren er i mine øjne gensalg om 10 år - 3,3 aut. med 250KKm jeg tror den
er tung, fremtiden er svær at spå om, så det vil jeg undlade.

For de ca. 350K kan man f.eks få:

Volvo S40 1,6 momentum
Saab 93 1,8
Audi A4 1,6
Audi A3 2,0 SB
BMW 300 1,8
Golf V 2,0 TDI DSG Aut.
Ford Focus 2,0 TDCI
Renault Megane 1,9 DCI
Peugeot 307 SW 2,0 HDI

Find selv på flere.

Folks bevægegrunde for at vælge en bil kan være mange, det bør man
respektere og acceptere.
Det kommer i bund grund an på hvad man "tror på" og "føler for".
Hvis købsprisen var eneste argument burde vi alle køre Lada Easy til 116K.

Tak skæbne. Følg dette linl til skræk og advarsel
http://www.lada.dk/modeller/sedan/index.html

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 01:11

KLIP

> Jeg kan ikke helt pejle mig ind på hvem af dem det er du mener der er
> idioten :)

Det er såman heller ikke så vigtigt.

> Jokeren er i mine øjne gensalg om 10 år - 3,3 aut. med 250KKm jeg tror den
> er tung, fremtiden er svær at spå om, så det vil jeg undlade.

Kan det i og for sig ikke være rystende underordnet. Så er det en gammel
spand næsten uanset mærke.

Hvad ville en bil være nedskrevet til i løbet af 10 år til med eks. 15%
afskrivning pr. år..?

Ville du ikke mene de fleste biler garanteret bliver afskrevet med den
sats..?

> For de ca. 350K kan man f.eks få:
>
> Volvo S40 1,6 momentum
> Saab 93 1,8
> Audi A4 1,6
> Audi A3 2,0 SB
> BMW 300 1,8
> Golf V 2,0 TDI DSG Aut.
> Ford Focus 2,0 TDCI
> Renault Megane 1,9 DCI
> Peugeot 307 SW 2,0 HDI
>
> Find selv på flere.

Det er jo også biler sprængfyldt med det lærkreste udstyr, store motorer
samt oceaner af plads..

> Folks bevægegrunde for at vælge en bil kan være mange, det bør man
> respektere og acceptere.

Det gør man sandelig også (bortset fra de (mange) misundelige......

> Det kommer i bund grund an på hvad man "tror på" og "føler for".
> Hvis købsprisen var eneste argument burde vi alle køre Lada Easy til 116K.

Jeg kender én instans som fortjente det..

> Tak skæbne. Følg dette linl til skræk og advarsel
> http://www.lada.dk/modeller/sedan/index.html

Jeg har tilbragt 120.000 km i Lada 1500S og fandt den yderst behagelig.

Den kostede hele 36.000 kr. som sprit ny.

Det er faktisk ca. 105/110.000 nutidskroner..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 27-08-05 11:40

BJ wrote:
> [...]
> sats..?

> Det er jo også biler sprængfyldt med det lærkreste udstyr, store motorer

Mazda 6 2,3L Sport....

Lars B

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 12:07

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mazda 6 2,3L Sport....

..... som koster: 341.000 kr.

Hyundai Sonata 2,4L Standard koster: 260.000 kr.

Er der forskel i udstyr for siger og skriver: 81.000 kr ..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-08-05 22:52

BJ wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> .... som koster: 341.000 kr.

Det er satme billigt... nå... den er steget 20.000 med den nye
faceliftet med 6 trins fremadgående....

> Hyundai Sonata 2,4L Standard koster: 260.000 kr.

> Er der forskel i udstyr for siger og skriver: 81.000 kr ..?

Arh, så meget kan Bose anlæget nok ikke koste ;)

Lars B

Fra : BJ

Dato : 29-08-05 23:06

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er satme billigt... nå... den er steget 20.000 med den nye faceliftet
> med 6 trins fremadgående....

6-trins gearkasse er vel blot et udtryk for manglende moment..

> Arh, så meget kan Bose anlæget nok ikke koste ;)

Nope.

Har du potterne som fri bil, er den ene slem ved pengepungen ret lang tid.

Bortset fra det, har jeg været utrolig glad for at køre Mazda både 626 og
929.

Holder Hyundai den kvalitet, er det er seriøs konkurrent på sælgerpotte
markedet.

Skulle jeg vælge mellem en Laguna/Megane/Ford osv. og en Sonata, ville jeg
uden tøven nappe Sonataen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-08-05 23:10

BJ wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> 6-trins gearkasse er vel blot et udtryk for manglende moment..

Hehehe, tror lige så meget det er noget med at sænke det støjniveau som
nogen har været efter Mazda for ;)

> [...]
>
> Bortset fra det, har jeg været utrolig glad for at køre Mazda både 626 og

Jeg har aldrig selv haft Mazda før, men Hyundai har jeg prøvet! (been
there, done that and got a very expensive t-shirt!)

> Holder Hyundai den kvalitet, er det er seriøs konkurrent på sælgerpotte
> markedet.

Det gjorde min Hyundai Elantra så ikke... mage til skrammel...

> Skulle jeg vælge mellem en Laguna/Megane/Ford osv. og en Sonata, ville jeg
> uden tøven nappe Sonataen.

Selv om jeg ikke er meget for Hyundai efter mit dyre bekendtskab, så
kunne jeg godt finde på at prøve en Sonata.... jeg er enig at det
umiddelbart tyder på at man får meget bil for en billig penge.

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 13:12

> KLIP

> Det er såman heller ikke så vigtigt.

OK ! jeg troede det var mig der havde misset et eller andet

> Kan det i og for sig ikke være rystende underordnet. Så er det en gammel
> spand næsten uanset mærke.

Nogle gamle spande kan sælges - andre ikke.

> Hvad ville en bil være nedskrevet til i løbet af 10 år til med eks. 15%
> afskrivning pr. år..?
>
> Ville du ikke mene de fleste biler garanteret bliver afskrevet med den
> sats..?

Jeg er ikke ekspert i afskriving på biler - en interressant bil kan lige
pludselig blive meget uinterresant og vice versa.

Men nogle biler handles stadig trods 10-15 år på bagen, andre er usælgelige.
Afskrivning eller ej.

> Det er jo også biler sprængfyldt med det lærkreste udstyr, store motorer
> samt oceaner af plads..

Igen en prioritering og bevæggrund - jeg er f.eks ikke til store biler.
Og er nok derfor flere gange blevet udråbt som tåbe fordi jeg har ytret
begejstring for en dyr lille bil.

> Det gør man sandelig også (bortset fra de (mange) misundelige......

> Jeg kender én instans som fortjente det..

Jeg er igen ude i gætterier.

> Jeg har tilbragt 120.000 km i Lada 1500S og fandt den yderst behagelig.

Jeg har prøvet sådan en Galla ting - da den var ny i ca. 1987 - jeg fandt
den aldeles rædselfuld.
Efterfølgende fik samme person en Samara - urghhh
Dengang var Lada da nogenlunde med på noderne, siden dengang har tiden
åbenbart stået stille i Rusland.

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 13:22

KLIP

> Nogle gamle spande kan sælges - andre ikke.

Inden du "kloger" dig mere, så tjek lige www.bilbasen.dk med dine egne
bilmæssige forudsætninger for sligt..)

> Jeg er ikke ekspert i afskriving på biler - en interressant bil kan lige
> pludselig blive meget uinterresant og vice versa.

Nu taler vi hverken Ferrari, Porsche, Aston Martin eller andre eksotiske
varianter..;)

> Men nogle biler handles stadig trods 10-15 år på bagen, andre er
> usælgelige. Afskrivning eller ej.

Gamle biler er ved at være usælgelige i dag:

http://www.jp.dk/kp/artikel:aid=3227634/

PS: Hvad skal der til for at folk læser aviser:
http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3227712/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-08-05 09:51

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:430fa655$0$7640$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Tak skæbne. Følg dette linl til skræk og advarsel http://www.lada.dk/modeller/sedan/index.html

Uha! Hverken airbag eller abs kan det blive til...

/Jakob

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 10:57

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en
> meddelelse news:430fa655$0$7640$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Uha! Hverken airbag eller abs kan det blive til...

Med alle de forbud og sanktioner i DK, kan man vel skrælle alt overflødigt
sikkerhedsudstyr af, da hastigheden sjældent vil overskride 50 km/t, da alle
jo i forvejen ikke ændrer kørestil samt overholder lovene.

Dem der ikke kan nære sig, kommer aldrig udenlands i potten alligevel..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frederik

Dato : 26-08-05 09:38

> Frederik skriver:

> At det er 2 forskellige købesegmenter.
>

> Klaus
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Det er der næppe tvivl om. Men som bilinteresseret er det jo svært at sige,
at man tager Jetta'en under påskud af eventuelt bedre gensalgsværdi og måske
mere moderne teknik.

Hvis jeg havde firmabil, ville jeg være meget fristet af en Sonata.

Mvh.

Frederik

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-08-05 09:03

Karsten Andersen wrote:

> Øhh hvorfor ikke.
> Hvad er kvalitet?

Det er da fint at kunne få den lavet hvis den går i stykker, men det
er ikke en kvalitet ved produktet. hvis man som mig har været 5 gange
på værksted i 2 år(ud over almindelig vedligeholdelse), så er det
ikke nok blot at kunne få den ordnet hver gang der er noget galt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 09:18

KLIP

> [...]
> på værksted i 2 år(ud over almindelig vedligeholdelse), så er det
> ikke nok blot at kunne få den ordnet hver gang der er noget galt.

Det kan jeg følge dig 100% i, da jeg selv ejer et såkaldt kvalitetsprodukt.

Bortset fra det, er det nu morsomt at sammenligne afskrivningen på de kendte
mærke over 3 år eks. 2001 - 2005 og så den gamle Sonata.

Jeg har kigget i http://www.bilbasen.dk

Det er bestemt ingen fordel at eje et såkaldt anerkendt mærke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-08-05 09:48

BJ wrote:

> Det er bestemt ingen fordel at eje et såkaldt anerkendt mærke.

Herenede i Spanien er afskrivningen på de mindre anerkendte mærker
meget stor. Den Daewoo Matiz som jeg købte i feb/03 til 6900 euro, kan
jeg få 3500Euro for den dag idag. Der er stadig 6 månedes garanti på
bilen og den har kun kørt 7500km.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 10:26

KLIP

> [...]
> meget stor. Den Daewoo Matiz som jeg købte i feb/03 til 6900 euro, kan
> jeg få 3500Euro for den dag idag. Der er stadig 6 månedes garanti på

I kæmper jo heller ikke ligefrem med ublu registreringsafgifter..

Hvad havde du skulle afskrive ved køb af en tilsvarende af et anerkendt
mærke..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-08-05 11:13

BJ wrote:

> Hvad havde du skulle afskrive ved køb af en tilsvarende af et anerkendt
> mærke..?

Nu er det jo svært at finde et anerkendt mærke der sælger en ny bil
for under 7000euro, men et skud fra hoften ville være at jeg skulle
afskrive 30-40% istedet for de 50 jeg må se i øjnene.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 11:18

KLIP

> [...]

> for under 7000euro, men et skud fra hoften ville være at jeg skulle
> afskrive 30-40% istedet for de 50 jeg må se i øjnene.

Jeg har kastet et blik på Matiz og Micra i DK.

Der er ikke den store forskel.

Jeg har samtidig søgt med Copernic på 'used car in spain'.

Det er faktisk interessant læsning, speciel med 12% i registreringsafgift og
16% VAT.

PS: Må jeg spørge dig om, hvor du bor i Spanien..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-08-05 11:26

BJ wrote:
> "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg har kastet et blik på Matiz og Micra i DK.
>
> Der er ikke den store forskel.

Nu er Nissan heller ikke det mest anerkendte mærke herenede i Spanien.
Spanierne holder sig generelt til europæiske biler når de snaklker om
mærkevare. Man som forbruger i Spanien før i tiden ikke været så
sikret som man er i DK (slappere købelov og garanti) og omend dette nu
har ændret sig og man efterhånden som EU får ensartet reglerne over
hele europa, så er spanierne stadig lidt mere påpasselige om deres
bilkøb. Hernede snakkes der om f.eks WV, Opel, saab, volvo, audi,
skoda og Renault som kvalitetsmærker, uanset om realiteten måtte
være en anden

> Det er faktisk interessant læsning, speciel med 12% i registreringsafgift og
> 16% VAT.

Den 16% moms er så også regulerbar alt efter hvilken vare der
indkøbes. Medicin r f.eks kun 4%, mad, aviser og bolig er 7% osv.

> PS: Må jeg spørge dig om, hvor du bor i Spanien..?

Det må du da godt. Jeg bor i en landsby 30 km udenfor Madrid, men
pendler ind til storbyen pga arbejde.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 11:34

KLIP

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-08-05 11:29

BJ wrote:

> Jeg har kastet et blik på Matiz og Micra i DK.
>
> Der er ikke den store forskel.

Den billigste Micra koster i Spanien 2000 euro mere end Matiz'en. der
er trods alt en prisforskel på næsten 30%

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 11:38

KLIP

Fra : Brian Sørup

Dato : 26-08-05 09:51

> [...]
350.000
> kr. Mens de samme penge, hvis der skal automatgear oven i hos VW

Jeg siger at Jetta'en er alt-alt-alt-alt for dyr.........
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-08-05 11:56

Hej,

On Fri, 26 Aug 2005 10:26:21 +0200, "Frederik" <f.caroe@suf.nu> wrote:

> [...]
>kr. Mens de samme penge, hvis der skal automatgear oven i hos VW rækker til

Jeg syntes den er blevet ganske pæn i den nye udgave, og den har jo
fået ganske gode anmeldelser. Eneste problem kunne nok stadig være
afskrivningen... Man kan købe en 3.3 V6 Aut Exlusive for 257.000 sek -
det er under 210.000 dkk... Exclusive=eljusteret førerstol, aqs
(sådan noget automatisk luftkavlitetskontrol), armlæn foran i midten,
tågelys, parkeringssensor, 17" alufælge med 225/50 dunlop dæk.

** Lars

Fra : Michael

Dato : 26-08-05 12:01

On Fri, 26 Aug 2005 12:56:09 +0200, Lars Knudsen
<larsnospam@landligtxxx.dk> wrote:

> [...]
>(sådan noget automatisk luftkavlitetskontrol), armlæn foran i midten,
>tågelys, parkeringssensor, 17" alufælge med 225/50 dunlop dæk.

Det er std. udstyr i den danske version.

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 12:03

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> (sådan noget automatisk luftkavlitetskontrol), armlæn foran i midten,
> tågelys, parkeringssensor, 17" alufælge med 225/50 dunlop dæk.

Hvor stor er afskrivningen i forhold til en Ford Mondeo med samme udstyr..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-08-05 14:41

Hej,

On Fri, 26 Aug 2005 13:02:35 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Hvor stor er afskrivningen i forhold til en Ford Mondeo med samme udstyr..?

Jeg har ingen anelse, derfor jeg skrev at problemet "kunne" være
afskrivningen. Derudover er det en dejlig vogn, lige bortset fra
radioen som ligner noget der er kastet ind med en spade - kan godt
være det er en detale, men det ER altså ikke kønt.

** Lars

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-08-05 14:48

On Fri, 26 Aug 2005 15:40:54 +0200, Lars Knudsen
> [...]

>radioen som ligner noget der er kastet ind med en spade - kan godt
>være det er en detale, men det ER altså ikke kønt.

Næh, det er ikke så pynteligt at det gør noget, men jeg får da lige en
idé.

Det kunne da tænkes at hullet under spillen liiiige har dimensionerne
til at der kan ligge et antal CD'er der.

Det ville jo være positivt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 15:18

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> men det ER altså ikke kønt.

Jeg er HELT enig med dig heri..

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 26-08-05 12:26

> [...]
>
> Er jeg den eneste, der bliver slået af, at Sonataen kan købes for 350.000
> kr. Mens de samme penge, hvis der skal automatgear oven i hos VW rækker

Umiddelbart lyder det jo voldsomt billigt

HVIS den næste bil skulle være en anden end BMW (hvilket jeg ikke tror),
så var Sonata'en da i hvertfald én som skulle prøves af.

BMW 525i koster 769.000 med standard ustyr, og Sonata'en 350.00 - jeg
er ikke i tvivl om at BMW'en kører langt bedre - ser bedre ud, osv. men det
er sku' osse over dobbelt pris

Jetta'en gad jeg overhovedet ikke se til den pris - VW de skal til at
stramme op !

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 12:33

"Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> BMW 525i koster 769.000 med standard ustyr, og Sonata'en 350.00 -

Du burde lige regne ud, hvad bimmeren skal koste med tilsvarende udstyr..?

Prøv også at regne på beskatningsforskellen..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frederik

Dato : 26-08-05 12:49

> "Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du burde lige regne ud, hvad bimmeren skal koste med tilsvarende udstyr..?

Tør jeg ikke...

> Prøv også at regne på beskatningsforskellen..?

Tør jeg slet ikke...

> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 12:53

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tør jeg ikke...

> Tør jeg slet ikke...

Ha, gør det endelig ikke med en trækprocent på 70. Det svarer til en hel
ganske rimelig årsløn, der skal erlægges for potten i skat..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frederik

Dato : 26-08-05 12:57

> [...]
>
> Ha, gør det endelig ikke med en trækprocent på 70. Det svarer til en hel
> ganske rimelig årsløn, der skal erlægges for potten i skat..

Nej, utroligt, det kan lade sig gøre.

Ved ikke om de galopperende huspriser herovre er medskyldige...?

I øvrigt er en 530'er en mere lige sammenligning.

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 12:59

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, utroligt, det kan lade sig gøre.

Hånden på hjertet, man er faktisk rent til grin for sine egne penge.

> Ved ikke om de galopperende huspriser herovre er medskyldige...?

Tjaee ... årsagerne kan være mange, men er potten finasieret via
prioritetslån, vil jeg tro der på et tidspunkt komme mange billige til salg.

> I øvrigt er en 530'er en mere lige sammenligning.

O.k.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-08-05 13:27

> [...]

>kr. Mens de samme penge, hvis der skal automatgear oven i hos VW rækker til

Tja, nu skal du høre hvad jeg siger.

Jeg har for ganske få timer siden være henne og hente
"discountmodellen".

Dvs. en 2.4 GLS Aut.

Jeg har formået at køre ca. 70-75 km., idet jeg naturligt nok valgte
den nærmeste omvej hjem.

Den bil kører intet mindre end fremragende! Den er ufatteligt stille.
Selv de meget udskældte Hankook-dæk i 16" er væsentligt mere stille
end mine Conti Sport Contact i 17" var. (Testet på den lede asfalt på
Motorring 3)

Der er ufattelige mængder af plads, og et lyst og lækkert interiør.

Eneste ulempe jeg har konstateret so far er, at bagenden er totalt væk
når man bakker. Det kommer man til at huske.

2.4 modellen har 4-trins automatic, men det skifter silkeblødt, og der
er ikke tale om nogen væsentlig støjforøgelse under accellerationen.

Konklusionen er at jeg er en meget meget glad mand, med en, synes jeg
selv, meget meget fin bil.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 13:32

KLIP

> Konklusionen er at jeg er en meget meget glad mand, med en, synes jeg
> selv, meget meget fin bil.

Tre kip med flaget og rigtig god bilkørsel fremover..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-08-05 14:49

On Fri, 26 Aug 2005 14:32:01 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>KLIP

>Tre kip med flaget og rigtig god bilkørsel fremover..

>--

1000 tak skal herren ha'.

Jeg vil nyde det i fulde drag.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-08-05 14:44

Hej,

On Fri, 26 Aug 2005 14:26:48 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Konklusionen er at jeg er en meget meget glad mand, med en, synes jeg
>selv, meget meget fin bil.

Tillykke med den!! Og rigtig god fornøjelse ude på vejene....

** Lars

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-08-05 14:50

On Fri, 26 Aug 2005 15:43:45 +0200, Lars Knudsen

Også hjertelig tak til den herre.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Marco

Dato : 26-08-05 15:57

> [...]
> er ikke tale om nogen væsentlig støjforøgelse under accellerationen.
>
> Konklusionen er at jeg er en meget meget glad mand, med en, synes jeg

Endnu en gang tillykke med 'dyret' - og pas nu på den på turen til
Frankrig - for det var der vist noget med.

Kan blive spændende at høre om oplevelserne med den på den tur - men mon
ikke det skulle vise sig positivt ?

Fra : Jan

Dato : 27-08-05 09:09

"Marco" <ibcu80@hotmail.com> wrote in message

> Endnu en gang tillykke med 'dyret' - og pas nu på den på turen til
> Frankrig - for det var der vist noget med.
>
> Kan blive spændende at høre om oplevelserne med den på den tur - men mon
> ikke det skulle vise sig positivt ?

Jeg har lige rundet de 10000 km i min Sonata 2.4l manuel og er netop kommet
hjem efter 14 dage med dytten i Italien. Sammenlignet med den gl. Sonata jeg
havde - år 2000, så er den nye en drøm at køre i. Kanon stort bagagerum og
den nyudviklede motor reagerer med det samme ved mindste berørelse af
speederen. Hvor jeg tidligere havde lidt problemer omkring Kassel med den
gamle, så drønede jeg bare afsted denne gang og det var med 5 personer,
fuldt læssetm og med tagboks Klimaanlæg tændt alle dage. Det kørte bare.

Min køreglæde er steget mange gange med den nye Sonata. 2 ting der irriterer
mig, er radioen samt at jeg valgte bilen i sort. Første og sidste gang jeg
har en sort bil. Mht. radioen, så har jeg overvejet at besøge Sverige og se
om det putter den integrerede (rigtige) radio/cd system i. Klar Fejl af
Hyundai i Kolding at spare her.

/Jan

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-08-05 09:24

Sat, 27 Aug 2005 10:09:15 +0200, skrev Jan, på 36 linier, i
<43101fb7$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, :

> [...]
>om det putter den integrerede (rigtige) radio/cd system i. Klar Fejl af

Det er ikke fordi de vil spare.
Radione skulle ikke virke til det RDS TA vi bruger..
Det var den forklaring jeg fik.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-08-05 09:35

On Sat, 27 Aug 2005 10:23:46 +0200, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
wrote:

> [...]
><43101fb7$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, :

>Det er ikke fordi de vil spare.
>Radione skulle ikke virke til det RDS TA vi bruger..

Det tror jeg såmænd heller ikke.

Den Pioneer (DEH-P5700MP), er i hvert fald ikke det billigste produkt
i Pioneers udvalg.

Sådan en sort nyvasket bil er s'gu da flot.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-08-05 10:25

> Sådan en sort nyvasket bil er s'gu da flot.

Men kun når den er nyvasket ! - og jeg synes at en sort bil er meget mere
modtagelig overfor vaskeridser - de ses i hvert fald tydeligere, synes jeg.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-08-05 15:47

> Dagens vigtige emner er den nye Sonata 3.3 v6 og VW Jetta.

Min mening:

Sonata 3,3 er firmabilén, IMO.

MASSER af bil til meget lille beskatning.

Brændstofforbrug og afskrivning er jo så nogle andres problem..

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 15:51

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Brændstofforbrug og afskrivning er jo så nogle andres problem..

Begge dele er misvisende, da du skal sammenligne med laaaannngggtttt dyrere
biler.

Ta´eks. en BMW 530.

Afskrivning over 5 år ca. 60%.

Du kan altså ikke bilde mig ind, en Sonata er værdiløs eller man sågar skal
betale for at slippe af med den efter samme periode om med samme
kilometertal...;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-08-05 16:00

> Begge dele er misvisende, da du skal sammenligne med laaaannngggtttt
> dyrere biler.

A´hwa er misvisende..?

Jeg siger bare, at jeg specielt synes, den er en velegnet firmavogn - netop
fordi man så der får viiildt meget bil for pengene - endnu mere end hvis man
køber den som privat mand - eller hvis man køber en diesel eller lignende..

> [...]
> Du kan altså ikke bilde mig ind, en Sonata er værdiløs eller man sågar
> skal betale for at slippe af med den efter samme periode om med samme

Absolut ikke - nominelt er det absolut billigere at køre Sonata 3,3, endet
er at køre BMW 530.......men det er så heller ikke helt lige så fedt...

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 16:08

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> .... men det er så heller ikke helt lige så fedt...

Det er en aldeles subjektiv vurdering..)

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-08-05 16:41

> Det er en aldeles subjektiv vurdering..)

Jep - som de fleste vurderinger - men jeg ved jo, du også selv er lun på den
nye 5´er...

Selv jég er faktisk begyndt at være enig med dig i, at den er flot...

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 26-08-05 16:59

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep - som de fleste vurderinger - men jeg ved jo, du også selv er lun på
> den nye 5´er...

Min overvejelse går nu på om jeg skal vente til den nede i 350.000 kr. eller
283.500 kr.

> Selv jég er faktisk begyndt at være enig med dig i, at den er flot...

Det er en nydelig potte..

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 00:08

> [...]
>
> Er jeg den eneste, der bliver slået af, at Sonataen kan købes for 350.000
> kr. Mens de samme penge, hvis der skal automatgear oven i hos VW rækker

Jeg ved ikke helt hvordan prisen fremkommer på Jetta'en, der er mig bekendt
ikke nogen officiel prisliste på den p.t.

Men mon ikke de tager fejl. En Golf 1,6 med aut. koster ca. 290K
prisforskellen mellem golf m/u røv plejer at være ca 10 k.

Til sammenligning kan man få en Golf 2,0 TDI DSG/aut. for de 350K.

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-08-05 10:38

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:430fa03a$0$7624$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> prisforskellen mellem golf m/u røv plejer at være ca 10 k.
>
> Til sammenligning kan man få en Golf 2,0 TDI DSG/aut. for de 350K.

Hvad koster så en Passat med Aut. og samme udstyr som Sonata'en ?

Her er en pris på en Passat Limousine Comfortline 2,0T FSI 200 hk 4-dørs
Aut.gear - den der kommer nærmest Sonata'en hvad motorkraft og støørelse
angår - og den koster over ½million, vel at mærke med lidt mindre
udstyr........

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 13:24

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Aut.gear - den der kommer nærmest Sonata'en hvad motorkraft og støørelse
> angår - og den koster over ½million, vel at mærke med lidt mindre

Du har nok ret.

Jeg prøvede bare at illusterer at ikke alle vægter ens.
En bil i størrelse med en Passat og et aut. gear har ingen interesse for
mig.
Altså vælger jeg at bruge det samme beløb anderledes.
Så om en Passat Aut. koster en halv mill. er mig helt ligegyldig.

Men jeg forstår udmærket at dem som kigger på en stor bil vælger den
billigere hvis ikke man ellers kan retfærdiggøre prisforskellen.

Men der er ligesom at der er en tendens til at en VW må ikke være dyr så er
køberen et fjols, men det gør ikke så meget at en Audi, BMW, Volvo, Mercedes
osv. er meget dyrere - det er tilsyneladende OK.

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 13:29

KLIP

> Men der er ligesom at der er en tendens til at en VW må ikke være dyr så
> er køberen et fjols, men det gør ikke så meget at en Audi, BMW, Volvo,
> Mercedes osv. er meget dyrere - det er tilsyneladende OK.

Det passer ikke.

Jeg ville være et fjols, hvis jeg gik ud og købte en ny Volvo S80.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 19:10

> Det passer ikke.
>
> Jeg ville være et fjols, hvis jeg gik ud og købte en ny Volvo S80.

hehe!

Ja! men en eller anden skal gøre det, før du kan købe den brugt.
En af mine bekendte er chef i den lokale volvo butik og tro mig, de sælger
mange af de dunke.

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 19:14

KLIP

> Ja! men en eller anden skal gøre det, før du kan købe den brugt.
> En af mine bekendte er chef i den lokale volvo butik og tro mig, de sælger
> mange af de dunke.

Jeg ender nok med at begrave min i baghaven, når den tid er..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 27-08-05 13:52

Claus Petersen wrote:

> Men der er ligesom at der er en tendens til at en VW må ikke være dyr
> så er køberen et fjols, men det gør ikke så meget at en Audi, BMW,
> Volvo, Mercedes osv. er meget dyrere - det er tilsyneladende OK.

Prestigen i de mærker du nævner, er vel også større end VW.

Jeg synes også at VW's priser er opskruede. Hvis man nævner det for
folk der er tossede med VW, får man tit argumenter tilbage omkring at
kabinekvaliteten er et skridt over alle andre i klassen/erne - f.eks med
mere blød plast og blåt lys i speedometeret(!) Men helt ærligt - når
man kører i bilen, sidder man da ikke og kæler for det dejlige bløde
plast, eller fryder sig over lidt blåt lys.

/Brian

Fra : BJ

Dato : 27-08-05 13:58

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men helt ærligt - når
> man kører i bilen, sidder man da ikke og kæler for det dejlige bløde
> plast, eller fryder sig over lidt blåt lys.

Jow måske, hvis man ejer bilen selv og har penge nok.

Jeg er interesseret i at maksimere mit overskud i virksomheden og samtidig
samtlige medarbejdere, der kræver bil, kører anstændigt, komfortabelt samt
sikkert.

Det gør så heller ikke noget "coorporate image" signalerer fornuftig
økonomisk sans, ensartethed og bilparken altid er "ny".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 19:16

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Prestigen i de mærker du nævner, er vel også større end VW.

Mærke prestige er af mindre betydning for mig.

> [...]
> man kører i bilen, sidder man da ikke og kæler for det dejlige bløde
> plast, eller fryder sig over lidt blåt lys.

Nu er blåt lys ikke lige en afgørende parameter for mig, jeg har faktisk
flere gange tænk på hvordan jeg ændre det til rødt :) Jeg synes det er
decideret ulækkert - men det er faktisk OK for øjnene.

Men ellers jo - jeg er en detaljernes mand - og jeg nyder hver en kilometer
i min alt for dyre dunk.
Jeg sidder dog ikke at kæler for den, men at alt går som en varm kniv i
smør, er en afgørende faktor for mig.
Og vi kan godt blive enige om at priserne er opskruet i svær grad. Specielt
på deres udstyr.
I deres sidste tilfredsheds analyse undlod jeg heller ikke at gøre opmærksom
på at det havde taget overhånd og at det måske var min sidste VW :(

Fra : Brian

Dato : 27-08-05 19:39

Claus Petersen wrote:

> Mærke prestige er af mindre betydning for mig.

Det er muligt - men det er stadig lige præcis det parameter der gør at
de nævnte mærker kan slippe afsted med deres priser.

> Nu er blåt lys ikke lige en afgørende parameter for mig, jeg har
> faktisk flere gange tænk på hvordan jeg ændre det til rødt :) Jeg
> synes det er decideret ulækkert - men det er faktisk OK for øjnene.

Såvidt jeg husker var det da det kom i den forrige Golf, at _alt_ bare
skulle
have et blåt skær over sig - kronede dage for os der kunne styre en
loddepind og sætte blå led's i triste 3210'er

> Men ellers jo - jeg er en detaljernes mand - og jeg nyder hver en
> kilometer i min alt for dyre dunk.
> Jeg sidder dog ikke at kæler for den, men at alt går som en varm kniv
> i smør, er en afgørende faktor for mig.

Jamen de kører da også fint - men ikke så meget bedre at det kan
retfærdiggøre prisforskellen til konkurrenterne. Det er så hér at
kabinekvaliteten pludselig blive ekstremt vigtig for folk.

> I deres sidste tilfredsheds analyse undlod jeg heller ikke at gøre
> opmærksom på at det havde taget overhånd og at det måske var min
> sidste VW :(

Dét tror jeg simpelthen ikke på
Men hvis det sker, går du vel heller ikke længere, end at finde noget andet
VAG butikken ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 17:36

> Det er muligt - men det er stadig lige præcis det parameter der gør at
> de nævnte mærker kan slippe afsted med deres priser.

Ja, du har nok ret, der er trods alt nogen der ikke ser dybere.

> [...]
> have et blåt skær over sig - kronede dage for os der kunne styre en
> loddepind og sætte blå led's i triste 3210'er

Ja ufatteligt, jeg valgte i trods en radio med rødt display :)
Nu arbejder jeg i IT verdenen og lang tid inden var HP begyndt med blå
display i deres laserprintere.
Så det var nok dem der åbnede ballet, svjv var det HP / Agillent der opfandt
de blå lysdioder.

> Jamen de kører da også fint - men ikke så meget bedre at det kan
> retfærdiggøre prisforskellen til konkurrenterne.

Det er så din holdning - merprisen er jo ikke automatiks smidt ud - man har
da lov at håbe at man får lidt af det tilbage når man sælger, brugtprisen
hænger trods alt lidt sammen med nyprisen.

> Det er så hér at
> kabinekvaliteten pludselig blive ekstremt vigtig for folk.

Hvor skal man ellers se forskel.
I undervogn og motor/gear er de jo helt ens.
Så er der jog kun design, finish (hovedsagligt i kabinen) og så
navnesnobberi tilbage.
Volkswagen og Audi har dog en meget større valgfrihed af ekstraudstyr end de
to "andre".
Octavia falder karosserimæssigt ikke i min smag og man kan ikke kombinere en
sportsmodel med diesel.
Så for mig var der ikke rigtigt andet i famillien jeg kunne bruge med
undtagelse af Audi, som jeg så ikke havde råd til.

> Dét tror jeg simpelthen ikke på

Det kan du roligt gøre.

> Men hvis det sker, går du vel heller ikke længere, end at finde noget
> andet i
> VAG butikken ?

***LOL***

På trods af navnet på min hjemmeside (noget skulle den jo hedde) var jeg
faktisk omkring både Saab og Volvo ved mit sidste skifte, Saab blev
udelukkende fravalgt pga. fravær af en dieselmodel til min pengepung.
Hvorfor jeg ikke valgte Volvo V50 momentum 2,0D er jeg endnu ikke helt klar
over. Måske gik der panik i mig lige før lukketid. En brugt 320d var også
under overvejelse, men brugt bil og så mig :(

Netop de tre mærker lever også op til mine krav for "kvalivare".
Hvis jeg engang ikke længere har et kørselsbehov der nærmest kræver diesel
er jeg ret sikker på at jeg vil vende blikket mod Saab (Trollhättan eller
Rüsselheim).

Fra : Peter Weis

Dato : 27-08-05 22:45

Claus Petersen wrote:

> Jeg sidder dog ikke at kæler for den, men at alt går som en varm kniv i
> smør, er en afgørende faktor for mig.

Så din gearstang kan ikke stå af sig selv?

mvh
peter

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 17:36

> Så din gearstang kan ikke stå af sig selv?

Har har !

Selv en smørbakke har en kant......

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-08-05 10:34

> Prestigen i de mærker du nævner, er vel også større end VW.

Efter min mening er der ikke større prestige i en Volvo, end der er i en
VW - forudsat at vi tager biler fra samme klasse.

Jeg tror, at mange "almindelige mennesker" efterhånden er enige i dette.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 10:36

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror, at mange "almindelige mennesker" efterhånden er enige i dette.

Jeg tror at mange mennesker i dag, ikke vil *betale* for den tro.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-08-05 12:55

> Jeg tror at mange mennesker i dag, ikke vil *betale* for den tro.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener - men jeg mener klart, at man kan sige, at
VW er blevet et prestigeprodukt - uanset om man synes, at dette er
"retfærdig" eller ej. Jeg har også - efter Mogens Knudsens og min intense
debat for ½ år siden - bemærket, at der er et stadigt stigende antal
motorjournalister, der nævner dette.

Man kan jo oså spørge sig selv, hvad årsagen er til, at VW kan holde de
priser, som de gør. Bilerne er jo ofte ikke bare dyrere end tilsvarende
konkurenter - men væsentligt dyrere. Se blot på Astra GTC turbo og Golf GTi.

En del af denne mer-pris kan formentlig tilskrives en lidt bedre bil - men
blandt andre faktorer tror jegogså er "prestige". man vil simpelthen gerne
betale penge for at det er VW, der står på fronten og ikke Ford eller Opel.

/Jan W Nielsen

Fra : Moller

Dato : 30-08-05 13:02

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> betale penge for at det er VW, der står på fronten og ikke Ford eller Opel.

   Så kan det næsten ikke skrives bedre... ;) bare se prisforskellene
mellem japanske og europæiske biler ? så meget bedre bil er de
europæiske ikke, og endnu være, så meget bedre er de da ikke til at kan
beskære næsten alt ekstra udstyr ;)

   Men på den anden side, det er nu heller ikke så sejt at cruise rundt
med et Suzuki logo på fronten, som det er med oldsags gennemrustet bmw
;) og så holder den slags jo brugtpriserne på tyske biler kunstigt oppe
;) her i DK.

--
VH
Lars Molnit

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 13:03

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> "retfærdig" eller ej. Jeg har også - efter Mogens Knudsens og min intense
> debat for ½ år siden - bemærket, at der er et stadigt stigende antal

Der skal ikke herske nogen tvivl om, jeg også føler VW er prestigemæssigt
fuldt på højde med eks. Volvo.

> [...]
> priser, som de gør. Bilerne er jo ofte ikke bare dyrere end tilsvarende
> konkurenter - men væsentligt dyrere. Se blot på Astra GTC turbo og Golf

Det er et knalhamrende godt spørgsmål og det uanset hvilket "prestigemærke"
der tales om.

> [...]
> blandt andre faktorer tror jegogså er "prestige". man vil simpelthen gerne
> betale penge for at det er VW, der står på fronten og ikke Ford eller

Udtrykket "en bedre bil" er så forslidt i vore dage (læs blot aviserne) og
samtidig køber fabrikkerne de samme robotter samt anvender de samme
CAD/CAM-programmer til at designe "jernet" efter.

De største kvalitetsmæssige problemer, ligger hos underleverandørerne og her
skal man respektere bl.a Japans, Taiwans og ikke mindst Koreas evne til at
styre disse med hård hånd.

Der er vel en grund til at "billigmærkerne" får en større og større
markedsandel..?

Tag eks. afskrivningen på min Volvo over tidligere nævnte periode.

Jeg kunne have kørt i en Sonata 3.3, have smidt den i havne efter endt brug
samt sluppet billigere i skat (ved fri firmabil).

Sammenlign blot en Mondeo/Vectra med den gamle Sonata.

Jeg ville hellere bruge pengene til noget andet, men jeg er så også blevet
en del år klogere og kan se hvad der er vigtigt her i livet .... at være i
stand til at leve et anstændigt liv i alderdommen også.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-08-05 13:14

> Det er et knalhamrende godt spørgsmål og det uanset hvilket
> "prestigemærke" der tales om.

Jep - og jeg er i øvrigt enig i "hele balladen".

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 13:28

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep - og jeg er i øvrigt enig i "hele balladen".

O.k., men du er vist heller ikke på aflønnet med nogen form for
statsgaranteret pension ligesom os andre ca. 50% af befolkningen..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-08-05 13:43

> O.k., men du er vist heller ikke på aflønnet med nogen form for
> statsgaranteret pension ligesom os andre ca. 50% af befolkningen..;)

Nej, det kan jeg ikke prale af..

Jeg er som før skrevet heller ikke på boligmarkedet, så jeg må tjene mine
png selv..

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 30-08-05 14:27

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, det kan jeg ikke prale af..
>
> Jeg er som før skrevet heller ikke på boligmarkedet, så jeg må tjene mine
> png selv..

Gift dig med en offentlig ansat, så er godt hjulpet både her og hisset..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-08-05 16:18

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in

> Men der er ligesom at der er en tendens til at en VW må ikke være dyr
> så er køberen et fjols, men det gør ikke så meget at en Audi, BMW,
> Volvo, Mercedes osv. er meget dyrere - det er tilsyneladende OK.

Det er jo logisk.

En VW er simpelthen bare for dyr når Seat og Skoda kan levere "samme" bil
for færre penge.

Så _derfor_ ryster man nogengange på hovedet. Af og til kan det give
mening, men at købe fx. en VW Polo Classic (og betale mere) end at købe en
Seat Cordoba (og betale mindre) er jo komplet åndsvagt - MEDMINDRE man
gerne vil have logoet på fronten og har noget imod Seat fx.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 19:34

> Det er jo logisk.
>
> En VW er simpelthen bare for dyr når Seat og Skoda kan levere "samme" bil
> for færre penge.

Jeg hører så til dem der faktisk mener at der er forskel.
Om den retfærdiggøre prisforskellen er svært at gennemskue.
Det kommer i bund og grund an på hvad der gør en tilfreds, en Skoda/Seat
kunne næppe gøre mig tilfreds, for de småting der er skåret væk / lavet
billigere er netop det der gør udslaget.

Hvis det er som du siger må VW jo så være lig med Audi.
Langt hen af vejen er det også - Audi'en er bare lige 4,5% mere lækker.
F.eks bedre tæpper.
Jeg valgte så at stå af her, jeg kiggede på A3 SB men nøjagtig samme konfig
som den Golf jeg endte op med ville blive 75K kr. dyrere.

Jeg overvejede længe Seat Altea ved mit sidste bilskifte. Men der var et par
pettitesser som jeg ikke var glad for, f.eks instrumentbordet.
Jeg kiggede også kort på den nye Skoda Octavia, da den i en test satte
Golfen på plads
Det var ikke helt det resultat jeg kom frem til, da testen også påpegede et
par finishmæssige småting som jeg ikke ville kunne leve med.

> [...]
> Seat Cordoba (og betale mindre) er jo komplet åndsvagt - MEDMINDRE man
> gerne vil have logoet på fronten og har noget imod Seat fx.

Jeg har intet imod Skoda/Seat tværtimod. Jeg forstår godt at folk der ikke
går mere op i sin bil end transport a-b vælger den billigere løsning. For
det er helt igennem OK biler.

Jeg har også en Polo 6N 1,6.
Havde jeg købt en Ibiza 1,6 CLX kunne jeg have sparet 9K kr. i 1996

Tjek lige brugtpriserne på de to modeller nu.
Det behøves altså ikke at være økonomisk uforsvarligt at vælge den dyre.

VW kørte en kampagne de sagde "du ved ikke hvad det har kostet før du sælger
igen"
Og brugtpriserne er heldigvis også opskruede, så det er IMO ikke så dyrt når
alt kommer til alt.

Fra : Lars Frandsen

Dato : 27-08-05 20:09

<snip>
> Jeg har intet imod Skoda/Seat tværtimod. Jeg forstår godt at folk der ikke
> går mere op i sin bil end transport a-b vælger den billigere løsning. For
> det er helt igennem OK biler.

Det har ikke nødvendigvis noget med, hvor meget, man går op i sin bil.
For mig er det et spørgsmål om man er villig til at ofre så meget ekstra på
de, efter min mening, minimale detaljeforskelle i f.eks. finishen af
kabinen. Og da er VW IMHO ikke de ekstra penge værd.
Til sammenligning skulle jeg for godt et år siden give kr. 75.000 mere for
en Golf Variant end Octavia Combi med samme udstyrsniveau.
Det kan et par finishmæssige småting i min verden ikke opveje, medmindre man
ikke ved, hvad man ellers skal bruge sine penge til
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 17:51

> [...]
> på de, efter min mening, minimale detaljeforskelle i f.eks. finishen af
> kabinen. Og da er VW IMHO ikke de ekstra penge værd.

Der er det jo så den personlige forskel spiller ind. Eller også går du ikke
så meget op i det som f.eks jeg gør.
Min pengepung rækker til en VW - havde jeg flere ville jeg også gerne bruge
dem på en endnu dyrere bil.
Pengene er IMHO godt givet ud.

> [...]
> Det kan et par finishmæssige småting i min verden ikke opveje, medmindre
> man ikke ved, hvad man ellers skal bruge sine penge til

Det kan de så i min. De 75.000 i forskel er jo ikke nødvendigvis tabt, det
har ikke kostet mig specielt dyrt i afskrivning at køre VW.
Som nævnt ovenfor ved jeg godt hvad jeg skal bruge mine penge på hvis jeg
havde flere - en dyrere bil.
Folk prioritere forskelligt - derfor behøves man ikke at være idiot.

I min famillie blæser vi f.eks ikke en 15-25.000 af om året på ski og
sommerferie, som er penge der er afskrevet med det samme. Der bruger jeg dem
på bil :)

Fra : BJ

Dato : 29-08-05 17:54

KLIP

> I min famillie blæser vi f.eks ikke en 15-25.000 af om året på ski og
> sommerferie, som er penge der er afskrevet med det samme. Der bruger jeg
> dem på bil :)

Ups ... der er da ikke politisk korrekt..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 18:10

> KLIP

> Ups ... der er da ikke politisk korrekt..;)

Næh det har du nok ret i :)

Men på mit job er der et mønster der tegner sig.
Dem der ikke kan få nok af ferierejser har som regel nedprioriteret bilen.
Eller også har de købt en byggegrund til + 1 mill blot fordi den ligger det
rigtige sted - der hvor hundene sige viif.
Enkelt indrømmer da også at det er konen der har nedproriteret bilen for dem
:)

Fra : BJ

Dato : 29-08-05 18:30

KLIP

> Dem der ikke kan få nok af ferierejser har som regel nedprioriteret bilen.

Mærkværdigvis ser ingen skævt til dem.

> [...]

Mærkværdigvis ser ingen skævt til dem.

> Enkelt indrømmer da også at det er konen der har nedproriteret bilen for

Mærkværdigvis er vi en del, der ser skævt til dem..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Frandsen

Dato : 29-08-05 18:52

> Der er det jo så den personlige forskel spiller ind. Eller også går du
> ikke så meget op i det som f.eks jeg gør.

Det gør jeg nok ikke

> Min pengepung rækker til en VW - havde jeg flere ville jeg også gerne
> bruge dem på en endnu dyrere bil.

Det ville jeg også, hvis jeg kunne se en tydelig forskel.

> Pengene er IMHO godt givet ud.

> Det kan de så i min. De 75.000 i forskel er jo ikke nødvendigvis tabt, det
> har ikke kostet mig specielt dyrt i afskrivning at køre VW.

Jeg skulle låne kr. 75.000 mere. Det er muligt, jeg ville få en anstændig
del af dem tilbage ved salg, men forrentningen af de ekstra 75.000 vil være
tabt.

> Som nævnt ovenfor ved jeg godt hvad jeg skal bruge mine penge på hvis jeg
> havde flere - en dyrere bil.
> Folk prioritere forskelligt - derfor behøves man ikke at være idiot.

Nej, hvis vi allesammen prioriterede ens ville det da være kedeligt.

> I min famillie blæser vi f.eks ikke en 15-25.000 af om året på ski og
> sommerferie, som er penge der er afskrevet med det samme. Der bruger jeg
> dem på bil :)

Så mange penge bruger vi heller ikke på ferie.
Jeg vil så hellere "nøjes" med en billigere bil og så smide nogle flere
penge i huset, hvor pengene IMHO er givet bedre ud end til bilen.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-08-05 22:44

> [...]

> Skoda/Seat kunne næppe gøre mig tilfreds, for de småting der er skåret
> væk / lavet billigere er netop det der gør udslaget.

Kan du give mig nogle konkrete eksempler på fx. Classic'en vs. Cordoba
(årgang ~1995)

> [...]
> et par pettitesser som jeg ikke var glad for, f.eks instrumentbordet.
> Jeg kiggede også kort på den nye Skoda Octavia, da den i en test satte

Det jeg snakker om er "ens" biler, som fx. føromtalte Cordoba og Polo
Classic.

2 ens biler men med forskelligt prisskilt.

> Jeg har intet imod Skoda/Seat tværtimod. Jeg forstår godt at folk der
> ikke går mere op i sin bil end transport a-b vælger den billigere
> løsning. For det er helt igennem OK biler.

Du siger faktisk her, at kører man Seat/Skoda så interesserer man sig ikke
for biler...

> Jeg har også en Polo 6N 1,6.
> Havde jeg købt en Ibiza 1,6 CLX kunne jeg have sparet 9K kr. i 1996

Hvad havde du fået i tilgift på Ibiza'en? Uden at vide det selv, så gætter
jeg på alt i udstyr, fx. centrallås og elruder - noget der på en standard
VW i den årgang kun kunne fåes til ågerpriser.

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 18:05

> Kan du give mig nogle konkrete eksempler på fx. Classic'en vs. Cordoba
> (årgang ~1995)

Næh Det er ikke nogle biler jeg har kigget på.
Og jeg havde ikke lige 10 år gamle biler i tankerne da jeg skrev d.o. men
nærmere forskellen på de aktuelle modeller.

Men jeg kan da med ret stor sikkerhed sige at Ibiza ruster noget mere end en
Polo 6N.
Af de Ibiza jeg kiggede på, var rust i dørbunde, skærmkanter og paneler ikke
til at komme udenom.

> Det jeg snakker om er "ens" biler, som fx. føromtalte Cordoba og Polo
> Classic.
> 2 ens biler men med forskelligt prisskilt.

De to biler har jeg som sagt ikke haft min interesse.
Men det samme burde jo være gældende for Octavia, Altea og G5, de er jo
samme platform.

> Du siger faktisk her, at kører man Seat/Skoda så interesserer man sig ikke
> for biler...

Overhovedet ikke - var din tunge :)
Men har man ikke en dybfølt intersse for et bestemt mærke vælger man vel
meget naturlig det billigste alternativ. Da man jo så har en anden
prioritet.
Har man et varmt hjerte for Seat har man jo så slået 2 fluer med et smæk.

> Hvad havde du fået i tilgift på Ibiza'en? Uden at vide det selv, så gætter
> jeg på alt i udstyr, fx. centrallås og elruder - noget der på en standard
> VW i den årgang kun kunne fåes til ågerpriser.

Ja du har ret, men i eksemplet fokusere jeg udelukkende på værditabet.
Jeg kender ikke udstyrlisten på en Ibiza, men den har ganske givet mere
udstyr.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-08-05 18:38

> De to biler har jeg som sagt ikke haft min interesse.

Heller ikke min :)

> Men det samme burde jo være gældende for Octavia, Altea og G5, de er
> jo samme platform.

Ja, men det er ikke ens biler

Udseendet er alt for forskelligt i forhold til føromtalte.

> Overhovedet ikke - var din tunge :)

LOL :)

> Ja du har ret, men i eksemplet fokusere jeg udelukkende på værditabet.

Det kan godt være jeg er en af de få, men jeg har aldrig købt bil ud fra
værditab, men udelukkende hjerte og mekanisk fornuft (er lortet solidt?
fx.)

Fra : Brian

Dato : 29-08-05 19:44

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det kan godt være jeg er en af de få, men jeg har aldrig købt bil ud
> fra værditab, men udelukkende hjerte og mekanisk fornuft (er lortet
> solidt? fx.)

Så vil jeg også gætte på at du aldrig har lagt penge i en bil der er
tilnærmelsesvis ny ?

Når man kører rundt i ældre biler, er det langt nemmere at overse
den slags "detaljer"

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-08-05 19:53

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:43135757$0$18650$14726298
@news.sunsite.dk:

> Så vil jeg også gætte på at du aldrig har lagt penge i en bil der er
> tilnærmelsesvis ny ?

Kommer an på hvor "gammelt" det er?

> Når man kører rundt i ældre biler, er det langt nemmere at overse
> den slags "detaljer"

Min "nyeste" bil var 4 år gammel.

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 22:15

> Det kan godt være jeg er en af de få, men jeg har aldrig købt bil ud fra
> værditab,

Det var da lidt en mærkelig opsætning, en bil til 200.000 har jo ikke kostet
dig 200.000 hvis du får 150.000 når du sælger den igen.

> men udelukkende hjerte og mekanisk fornuft (er lortet solidt?
> fx.)

Så er vi måske ikke så forskellige alligevel :)
Nogen er til datteren, andre til moren, og et par enkelte er til faren.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-08-05 14:30

> Det var da lidt en mærkelig opsætning, en bil til 200.000 har jo ikke
> kostet dig 200.000 hvis du får 150.000 når du sælger den igen.

Rigtigt, men hvis bilen til 200000,- er så meget dyrere i indkøb så skal
jeg pkt.1 forrente flere penge og pk2. kunne lide bilen/mærket :)

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 20:27

> Rigtigt, men hvis bilen til 200000,- er så meget dyrere i indkøb så skal
> jeg pkt.1 forrente flere penge og pk2. kunne lide bilen/mærket :)

pkt. 1 er rigtigt - men at have pengene stående i banken giver ikke meget nu
om stunder.
Man kunne selvfølgelig investere dem andetsteds, men så er vi igen tilbage
ved prioritering.
Men man kan så tilrettelægge det bedst muligt - f.eks kører et år ekstra,
man kan jo ikke bruge flere penge end man har.

pkt. 2 er en naturlig forudsætning, jeg kunne da heller ikke drømme om at
betale mere for en bil jeg ikke kunne lide.