Lovindgreb mod chiptuning....
Fra : TDN

Dato : 25-08-05 05:34

fra 1/3 2006 hvis det bliver vedtaget. Forbud hvis forureningen øges med
over 20%.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3222632/

Mvh
Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-08-05 09:03

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> fra 1/3 2006 hvis det bliver vedtaget. Forbud hvis forureningen øges med
> over 20%.
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3222632/

Jeg kender en der har en dieselbil, der ryger helt forfærdeligt under
almindelig og hurtig accelleration. Han har lige været til syn med den.
Målingen viste en forurening på 1,1. Maksimal tilladt for hans bil er 3,0
!!!

Hvor meget er det så lige værd at man speeder bilen op på fulde omdrejninger
for at lave en måling - myndighederne påstår endda det er den eneste rigtige
måde at gøre det på??

Avisartiklen fortæller om maks. 20% flere HK. Men der står ikke noget om
omdrejningsmomentet, hvor meget det må forøges - og jeg tror personligt det
er det der skaber den ekstra forurening.

Når man speeder bilen op i fuld omdrejninger slår pumpen fra og giver
motoren minimal brændstoftilførsel. Det er nemlig den eneste måde at holde
omdrejningerne nede. Og chiptuning eller ej - så forurener den altså ikke
ret meget!

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 09:45

> Avisartiklen fortæller om maks. 20% flere HK.

Du skal ikke tage avisartikler for pålydende, de er jo skrevet af
journalister ;).

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-08-05 10:37

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal ikke tage avisartikler for pålydende, de er jo skrevet af
> journalister ;).

Dog lyder det meget logisk, idet det også er den grænse myndighederne i
Tyskland sætter for chiptuning.

Et eller andet sted har de nok tallet fra :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter

Dato : 25-08-05 09:41

[klip]

> [...]
> omdrejningerne nede. Og chiptuning eller ej - så forurener den altså ikke

Se også http://www.bokstuning.dk/content.aspx?ContentID=45

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per

Dato : 25-08-05 11:02

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> fra 1/3 2006 hvis det bliver vedtaget. Forbud hvis forureningen øges med
> over 20%.
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3222632/

Det var da også på tide.

Der er ingen grund til den ekstra miljøbelastning - der er heller ingen
grund til at tune sin bil - så hellere købe en kraftigere model tilmed
lovligt.

Det er lidt som når skidt kommer til ære!

Det sviner simpelthen alt for meget i naturen og bilerne er vel bygget til
kun at svine minimalt - der er en grund til at de ikke kan godkendes med en
chiptuning - og hvem har hånden på hjertet virkelig brug for de ekstra
kræfter.

En Dieselmotor har jo masser af moment i forvejen.

Det bliver rart når politiet begynder at sende folk til syn med chiptuning -
det bliver sikkert nogen store bøder - for ikke at tale om afgifter.

Mvh. Per!

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-08-05 11:17

Per wrote:

> Det var da også på tide.
>
> Der er ingen grund til den ekstra miljøbelastning - der er heller ingen
> grund til at tune sin bil - så hellere købe en kraftigere model tilmed
> lovligt.

Og den forurener ikke mere end den mindre model?

> Det er lidt som når skidt kommer til ære!

Nånå.

> [...]
> chiptuning - og hvem har hånden på hjertet virkelig brug for de ekstra

Man kan vel aldrig få kræfter nok.

> [...]

> Det bliver rart når politiet begynder at sende folk til syn med chiptuning -
> det bliver sikkert nogen store bøder - for ikke at tale om afgifter.

Sludder, du er sikkert bare sur fordi du har sugemotor der ikke kan
chippes. Læs linket som Peter postede:
http://www.bokstuning.dk/content.aspx?ContentID=45

Det er plat bare at forbyde salget af boksene. De bliver jo bare handlet
på nettet i stedet. Man kan jo snildt selv montere dem. Og den
eksisterende lovgivning yder vel allerede samme beskyttelse som man
ville få ved forbuddet? Ens bil må jo ikke forurene overdrevent under
nogen omstændigheder - chippet eller ej.

Mvh. Lars (der kører uchippet)
--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Thomas Johansen

Dato : 25-08-05 12:53

> Sludder, du er sikkert bare sur fordi du har sugemotor der ikke kan
> chippes. Læs linket som Peter postede:
> http://www.bokstuning.dk/content.aspx?ContentID=45

Nå ok... og da et firma, der lever af at sælge tuningsbokse, så skriver at
det ikke forurener, så er det den komplete sandhed ??...

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-08-05 13:33

Thomas Johansen wrote:
> Nå ok... og da et firma, der lever af at sælge tuningsbokse, så skriver at
> det ikke forurener, så er det den komplete sandhed ??...

Nej du har ret. Vi må hellere stole på Per's totalt ubegrundede påstande.

Hos bokstuning.dk skriver de, at de har fået testen foretaget hos FDM.
Men du mener at de lyver, eller fusker med tallene?

Fra : Thomas Johansen

Dato : 25-08-05 13:37

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> Nej du har ret. Vi må hellere stole på Per's totalt ubegrundede påstande.
>
> Hos bokstuning.dk skriver de, at de har fået testen foretaget hos FDM.
> Men du mener at de lyver, eller fusker med tallene?

Nejda... hvor har jeg skrevet det ??.. Problemmet er bare at der er andre
undersøgelser der siger det modsatter..Så spørgsmålet hvem lyver ?? er der
over hovedet nogen der lyver ??.. måske er der mere end en sandhed i denne
historie..
Man kan jo teste den samme ting på forskellige måde og så få forskellige
resultater..
Jeg sys bare ikke man kan bruge en enekltstående udtalelse som argumentation
for at det ikke forurener..!!

Fra : Peter

Dato : 25-08-05 13:47

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nejda... hvor har jeg skrevet det ??.. Problemmet er bare at der er andre
> undersøgelser der siger det modsatter..

Hvilke? Af hvem?

> Man kan jo teste den samme ting på forskellige måde og så få forskellige
> resultater..

..... ja.

> Jeg sys bare ikke man kan bruge en enekltstående udtalelse som
> argumentation
> for at det ikke forurener..!!

Der er henvist til to tests - en dansk og en svensk.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : ChipMIK

Dato : 25-08-05 16:52

Peter wrote:
> [...]
>

> Hvilke? Af hvem?

> .... ja.

> Der er henvist til to tests - en dansk og en svensk.

DERFOR kære medbillister !

Sælg nu jeres store dieselbiler & køb biler med en 0.6 L turbodiesel,
der smides så en mursten under speederen, så er forureningen minimeret
maksimalt! så slipper jyder vel også for sjællændere når deres
generation 2005 studenterjaguarer må opgive at trække over storebæltsbroen.

ChipMIK, der KNAP overlever på 204 Nm

Fra : Gl

Dato : 25-08-05 19:21

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og den forurener ikke mere end den mindre model?

Arrh....Vi kommer vel ikke uden om at Chiptunet biler forurener mere..hvis
man tænker lidt logisk.
Så kan det da godt være at de mållinger, som er blevet fortaget.. i
synhaller / FDM kan vise de ikke gør..
Men giver jo´ ikke det sande billede af forureningen.

Hæver man brændstof forbruget.. og turbotrykket samtidigt, så følges tingene
jo´ ad... det giver ikke store udslag på en co2 målling... Men ud af røven
på bilen læsser den 3 gange så meget co2, og affaldsstoffer ud på samme
kørte km. i forhold til en ikke chippet bil.. fordi den hiver mere luft og
brændstof igennem systemet, Det er rigtigt godt for drivhus effekten.

Det er sku´ da ikke så svært at forstå´... Jeg syntes nu det er ok.. med
nogen begrænsninger på området..

Mvh.

Fra : ChipMIK

Dato : 25-08-05 20:22

Gl wrote:
> [...]
> brændstof igennem systemet, Det er rigtigt godt for drivhus effekten.
>
> Det er sku´ da ikke så svært at forstå´... Jeg syntes nu det er ok.. med

Det står der også på Landbergs side......det er bare SÅ lidt der er til
forskel ;)

ChipMIK

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 21:05

"Gl" <Pruttegøj@fisaf.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørte km. i forhold til en ikke chippet bil.. fordi den hiver mere luft og
> brændstof igennem systemet, Det er rigtigt godt for drivhus effekten.

Hemm !.....hvor bliver de varme fede sommer så af ! ?

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-08-05 21:09

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" skriver:

> Hemm !.....hvor bliver de varme fede sommer så af ! ?

De bliver til tropesomre, altså masser af regn.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-08-05 21:20

Gl wrote:
[SNIP]
> [...]
> kørte km. i forhold til en ikke chippet bil.. fordi den hiver mere luft og
> brændstof igennem systemet, Det er rigtigt godt for drivhus effekten.

Det er altså noget ukvalificeret ævl. Hvis C02-udledningen skulle
tredobles, ville det samme gælde for brændstofforbruget og luftindtaget
- tredobling. Ikke praktisk muligt, med mindre du bygger din bil om til
en dragter :)
Det er muligt at forureningen med sodpartikler og gasarter stiger - det
er også muligt at den tredobles i ekstreme situationer. Men det har
altså ingen praktisk indflydelse på CO2-udslippet.
Og hvad angår sodpartikler, så ville det batte temmeligt meget mere at
forbyde folk at brænde træ i kakkelovne og haveaffald o.l.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-08-05 22:39

> [...]

> også muligt at den tredobles i ekstreme situationer. Men det har altså
> ingen praktisk indflydelse på CO2-udslippet.

Co2 udslippet ... det er benzinbilernes skyld!

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 25-08-05 22:55

KLIP

> Co2 udslippet ... det er benzinbilernes skyld!

Er der ikke noget med at dyr og mennesker hjælper utroligt meget med til det
også..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 11:16

> Co2 udslippet ... det er benzinbilernes skyld!

Det kan godt være at min bil slipper mere CO2 ud, end din diesella. Til
gengæld udspyr min benz ikke så mange NOx'er og partikler i hobetal. Men
bare rolig, jeg skal nok hjælpe med at rense alt det lort du lukker ud af
røven:
http://www.saabklub.dk/Saabklubdk/saab_trionic.avi

Filen fylder: 47 MB

Fra : Gl

Dato : 25-08-05 23:48

> [...]
> Og hvad angår sodpartikler, så ville det batte temmeligt meget mere at
> forbyde folk at brænde træ i kakkelovne og haveaffald o.l.

Jeg bukker i støvet, host host... det har du nok lidt ret i .. jeg fik mixet
tingene lidt sammen.
pointen var/er at,, (om det var dig, der sagde det, kan jeg ikke huske), at
en bil der chippet forurener ikke mere, end en der ikke er.
Det er usandt.. og for mig er ilten lige så meget brændstof som diesel &
benzin.. Det bruger en chippet bil 3 gange og måske meget mere.. det
der kommer ud i den anden ende er unødvendigt.. og ikke noget vi kan trække
vejret i.. Det i sig selv vil jeg kalde forurening... Mht affalds stoffer..
er det givet, dem vil der sikkert også være flere af.. Et pardox !
farligere endda, fordi bilen er optimeret, og sodpartiklerne er mindre
pga bedre forbrænding... et filter burde under alle omstændigheder være et
krav..
Kakkelovne og haveaffald + en masse andre ting der forurener, er en helt
anden luder, da ikke ensbetydende med at det er ok, at forurene unødigt med
en
chiptunet bil...

Hvorfor er der ikke nogen som går den anden vej ?.. optimere bilerne i det
trim, de kommer fra fabrikken.. gevinsten kunne måske være et par km.
længere på en liter diesel... så fik miljøet også noget

morale .... Nej.. jeg elsker flere hk.. og nok ikke en skid bedre end jer
andre
Men indrømmer da det er et problem..

hygge.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-05 00:04

> [...]

> trim, de kommer fra fabrikken.. gevinsten kunne måske være et par km.
> længere på en liter diesel... så fik miljøet også noget

Hej.

Så forklar mig lige hvorfor min kører længere på en tankfuld diesel, med
boksene monteret, end når jeg har pillet boksene af ?
den må da forurene mindre, når jeg bruger mindre diesel på given strækning
?, vi snakker helt almindelig kørsel, ikke "racemode"

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Sven

Dato : 26-08-05 00:27

> [...]
> den må da forurene mindre, når jeg bruger mindre diesel på given strækning
> ?, vi snakker helt almindelig kørsel, ikke "racemode"

Sandsynligvis pga bedre cylinderfyldning ved hver kompression. Min tunede
Camaro gik også lidt længere på literen ved morfar kørsel efter den blev
tunet (men selvf. ikke når der blev trådt igennem!).
Det ændrer dog ikke det faktum ved din chippede bil, at selvom du kører
længere på liteen nok "sviner" mere, da dine sodpartikler sandsynligvis er
mindre i den chippede udgave end standard. Du kan ikke bruge ligningen
mindre dieselforbrug= mindre forurening på den måde (selvf. hvis du bruger 0
liter forurener du ikke ), da det også har en del at gøre med HVAD
motoren gør ved diselen under kørsel.

Sven

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-08-05 18:20

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev :

>Der er ingen grund til den ekstra miljøbelastning -
<snip>

>der er heller ingen grund til at tune sin bil - så hellere købe en kraftigere model tilmed
>lovligt.

Hvori finder du lige forskellen ? Det er ganske lovligt at tune sin
bil indenfor kravene

>Det er lidt som når skidt kommer til ære!

cyklist ? trækrammer ?

snipper igen :

>..... og hvem har hånden på hjertet virkelig brug for de ekstra
>kræfter.

Synes du ikke det er noget folk selv kan afgøre ?

Når jeg kører med den store hestetrailer, og begge krikker ombord, er
det da rart med lidt flere end blot de 2 hypper ;)

Eller henter Bigballer

Igen - lad roligt folk selv afgøre, hvormange kræfter de mener de har
brug for.

--
jan@stevns.net