Sprøjtemaling
Fra : tb

Dato : 24-08-05 18:23

Hvad går galt når jeg gør det ?

Har 2hk kompressor + vandudskiller + trykudligner (begge dele i samme), sat
til 3,5bar
Har efter en 100krs pistol købt en 600krs.
Bruger rigtig autolak, og gør præcis som beskrevet : 40cm fra, stiv arm,
jævn bevægelse

På plastikken, har jeg prøvet at opvarme emnerne til små 80 grader først.

Det ser egenligt ok ud, men det er ikke blank glat. Nærmest lidt mat og en
lille smule ru.
Jeg kan efterfølgende få det blank vha vandslibepapir 1200, men det vil
kræve noget tykkere lag, for at det bliver godt.

Nogen input ?

Fra : Highserver

Dato : 24-08-05 19:40

Hej
>Har 2hk kompressor + vandudskiller + trykudligner (begge dele i samme), sat
>til 3,5bar
>Har efter en 100krs pistol købt en 600krs.

Jeg har en compressor til 645kr og sprøjtepistol til 100kr

"> På plastikken, har jeg prøvet at opvarme emnerne til små 80 grader først.

jeg har ikke mere end 25 grader og det er nok hos mig

> Det ser egenligt ok ud, men det er ikke blank glat. Nærmest lidt mat og
> en lille smule ru. Jeg kan efterfølgende få det blank vha vandslibepapir
> 1200, men det vil kræve noget tykkere lag, for at det bliver godt.

Du skal nok give flere lag klarlak, jeg giver 4-5 lag.
Hvis du skal male blanksort skal den have mange lag før den bliver rigtig
blank, hvis du ikke bruger klarlak
Med mit udstyr giver det et meget fint resultat

Hilsen Jakob.

Fra : KubikH

Dato : 24-08-05 20:24

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan efterfølgende få det blank vha vandslibepapir 1200, men det vil
> kræve noget tykkere lag, for at det bliver godt.

Hej
Ikke ret beskrivende, men her er 2 forslag::
1: Du lægger for lidt på, så der er "sprøjtestøv" (Halvtørre malepartikler)
i overfladen.
Selv om det ikke dækker de første lag, skal det være blankt at se på, når du
sprøjter.

2: Hvis der er ligesom "Porer" eller "kratere" i overfladen, er din maling
for tyk, kaldes også "appelsinhud", så skal der mere thinner i

Øv dig lidt på et stykke gammel plade, eller en kasseret klap eller dør
Køb nogle dåser alkydmaling, på udsalg, samt noget Xylol, så kan du lege
lidt til en billig penge.
Mvh
Niels

Fra : tb

Dato : 24-08-05 21:27

> Hej
> Ikke ret beskrivende, men her er 2 forslag::
> 1: Du lægger for lidt på, så der er "sprøjtestøv" (Halvtørre
> malepartikler) i overfladen.

Kunne være et bud. Skal have 7-10 lag for at dække. En anden nævner 4-5

> 2: Hvis der er ligesom "Porer" eller "kratere" i overfladen, er din maling
> for tyk, kaldes også "appelsinhud", så skal der mere thinner i

Instruktion siger 10% thinner. Jeg har været oppe på 50, da pistolen ellers
"stopper".
Har prøvet lidt forskellige dysere (0.5 - 0,7 og senest 1,0)

Fra : Basil

Dato : 24-08-05 21:30

tb wrote:

> [...]
ellers
> "stopper".
> Har prøvet lidt forskellige dysere (0.5 - 0,7 og senest 1,0)

Jeg tror også det er støv, eller fordi du er for nærig med lakken, så du
blæser tørt.
50% fortynder er næsten helt sikkert alt for meget, så kan lakken ikke binde
sammen.
På en alm. Flügger Skibslak står der at den max. må fortyndes 15%
Kai

Fra : Lars

Dato : 24-08-05 22:44

> [...]
> Jeg kan efterfølgende få det blank vha vandslibepapir 1200, men det vil
> kræve noget tykkere lag, for at det bliver godt.

Sådan her plejer jeg at gøre.
Først gives et tyndt lag der ikke behøver at være særlig blankt, med
svingende bevægelse ( lidt som du beskriver).
Så går jeg ud og ryger en smøg, gør endelig ikke det inde i lokalet (kapum)
Når første lag er nappetørt, dvs det stadig limer lidt hvis du røre det med
en finger, sprøjter jeg andet lag på, her skal du påse at malingen trækker
blankt sådan lidt bag sprøjten ca 20 30 cm, hvis det trækker blankt med det
samme er der fare for løbere. Hvis du kan se at der er matte pletter må de
have lidt mere.
Når det er koldt plejer jeg at sørge for at emnet er ca 20C og varmer
malingen til 25-30C på radiatoren før jeg går igang.

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : langwadt@ieee.org

Dato : 24-08-05 22:50

Highserver skrev:

> [...]
>
> "> På plastikken, har jeg prøvet at opvarme emnerne til små 80 grader først.
>
> jeg har ikke mere end 25 grader og det er nok hos mig

uden at ha' meget mere end en hunch at ha' det i vil jeg osse tro at
mere varme byder at malingen nemt halvtørrer inden den løber pænt
sammen
og dermed bliver mat/grynet

-Lasse

Fra : Gl

Dato : 24-08-05 23:30

> [...]
> Jeg kan efterfølgende få det blank vha vandslibepapir 1200, men det vil
> kræve noget tykkere lag, for at det bliver godt.

Er det generelt eller når du maler plastic, Plastic kofanger eller andre
nye dele, som ikke er forberedt/ beregnet til maling skal ha´ plast- primer,
og derefter kan ikke lige huske hvad det hedder.. Men en slags sprøjt
spartel, for at overfladen bliver jævn.. Du kan godt male uden, men der skal
godt nok males og slibes mange gange, før lakken løber sammen, da den
ru/nupret overflade typisk på alm kofanger, skal fyldes og resultatet er
sikkert med en del skjolder samt virke mat.

Mvh. GL