Blaupunkt DX-R70 i Citroen C3, 2. del :)
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 24-08-05 15:21

Nå, jeg fik målt mig frem til hvilke ledninger der var hhv. tænding og fast
strøm - så nu fungerer skidt, sådan da.
Det tænder og slukker fint, og jeg kan proppe en navi CD i. Jeg kan også
planlægge en rute - men den vil ikke finde min position. Jeg får fint signal
på GPS'en, og den beregner også fint hvor langt der er til mål. Den vil
simpelthen bare ikke finde ud af hvilken vej jeg er på, og så navigere
derfra.
Jeg har så efterfølgende fundet ud af at det er noget med at "ældre"
Blaupunkt anlæg skal have et "Tacho" signal for at kunne navigere, men det
kan jeg kan ikke forstå at det skulle forhindre den i at finde min position?
Kan det virkeligt passe at den skal have tacho signalet for at udføre en
hvilken som helst form for navigation?

/Kasper Hansen

Fra : Menabra

Dato : 24-08-05 16:24

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> position?
> Kan det virkeligt passe at den skal have tacho signalet for at udføre en

Sådan som jeg forstår dig, så har du en Citroën C3.
Sådan en har et CAN-BUS ledningsnet, som kræver et interface (Blaupunkt 7
607 589 505)
Prøv at spørge et af Blaupunkts service værksteder.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 24-08-05 17:09

> Sådan som jeg forstår dig, så har du en Citroën C3.
> Sådan en har et CAN-BUS ledningsnet, som kræver et interface (Blaupunkt
> 7 607 589 505)
> Prøv at spørge et af Blaupunkts service værksteder.

Super! Det vil jeg gøre - har allerede kontaktet Bosch i Risskov, de skulle
vist være erfarne inden for den slags. Nu venter jeg bare på en
tilbagemelding.
Er det bare sådan en boks man sætter ind imellem stikket i bilen og stikket
i radioen, og så er den skid slået?

/Kasper Hansen

Fra : Menabra

Dato : 24-08-05 17:37

> [...]
> Er det bare sådan en boks man sætter ind imellem stikket i bilen og
> stikket i radioen, og så er den skid slået?

Hej igen
Ja sådan nogenlunde, den koster dog ca. 700kr.
Den skal just., vejledning medfølger.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 24-08-05 17:48

> Hej igen
> Ja sådan nogenlunde, den koster dog ca. 700kr.
> Den skal just., vejledning medfølger.

Okay, det må jeg jo ofre... Nu fik jeg anlægget billigt, så jeg kan vel godt
ofre en smule :)
/Kasper Hansen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 24-08-05 20:07

> Hej igen
> Ja sådan nogenlunde, den koster dog ca. 700kr.
> Den skal just., vejledning medfølger.

Undskyld jeg spørger igen, men nu har jeg fundet Blaupunkt's prisliste, og
jeg kan ikke helt finde ud f det.
Er det ikke "7 607 589 550" du tænker på? Det er, så vidt jeg kan se, kun et
ratstyringsinterface - hvilket jeg også godt kunne bruge. De har dog en
anden vare "7 607 500 500", som er et "Universal CAN-Bus interface (giver
kun tacho signal)" - det lyder mere rigtigt, men der Citroen er ikke nævnt
på listen over mærker.
Kan det passe at det bare er det sidste jeg skal bruge, altså 7 607 500 500
?

På forhånd tak.

/Kasper Hansen

Fra : martin bjerre

Dato : 24-08-05 21:29

Hej

ellers tager du selv et tachosignal i bilen....:
Tachosignal wenn ABS: am ABS-Steuergerät, blauer 47-PIN-Stecker, PIN
39, weißes Kabel, Kabelnr. 6738; wenn kein ABS: original Sensor am Getriebe,
PIN 3, weißes Kabel Sicherungskasten, schwarzer 10-PIN-Stecker, PIN 2,
gelbes Kabel

Martin

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 24-08-05 21:41

> [...]
> 39, weißes Kabel, Kabelnr. 6738; wenn kein ABS: original Sensor am
> Getriebe, PIN 3, weißes Kabel Sicherungskasten, schwarzer 10-PIN-Stecker,

Har faktisk også fundet den vejledning et sted - men jeg er ikke skide meget
inde i bilens elektronik, og jeg aner ikke hvor ABS-styreboksen (er
Steuergerät ikke = Styreboks?) sidder... Og hvis det så betyder at jeg skal
trække ledninger "hele vejen" fra motorrummet ind i kabinen, så har jeg
givet op på forhånd. Så hellere betale 700 kr til Blaupunkt.

/Kasper Hansen

Fra : H.S.

Dato : 26-08-05 22:18

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message

> [...]
> skal trække ledninger "hele vejen" fra motorrummet ind i kabinen, så har
> jeg givet op på forhånd. Så hellere betale 700 kr til Blaupunkt.

Jeg ville nok være meget forsigtig med at tage et signal fra ABS'en - der
skal ikke meget til før ABS'en giver fejlmelding på den regning. - Men det
kan jo variere fra bil til bil. På en gammel Galant er det en dårlig ide

Fra : Menabra

Dato : 24-08-05 21:54

> [...]
> på listen over mærker.
> Kan det passe at det bare er det sidste jeg skal bruge, altså 7 607 500

Pardon min fejl, du skal bruge 7 607 589 550.
Det med ratstyring var jeg også selv meget forvirret over, da jeg skulle
mont.i den nye Octavia.
Men det kan den altså også, dimsen.
Men den var god nok, jeg brugte 7 607 589 520. Efter at have kontaktet
importøren af bilen.
Den genererer signaler fra CAN-BUS:
Bl.a.:
Klemme 15(tænding)
Baklys og Tacho
Men tal nu først med Risskov

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 25-08-05 05:50

> [...]
> mont.i den nye Octavia.
> Men det kan den altså også, dimsen.
> Men den var god nok, jeg brugte 7 607 589 520. Efter at have kontaktet

Det gør jeg -tusind tak for hjælpen :)

/Kasper Hansen

Fra : martin bjerre

Dato : 27-08-05 08:32

alternativt kunne du måske finde en dygtig autoelektrikker (mig) der kunne
trække kablet fra ABS`en til din blaupunkt. Det signal man tager på ABS`en,
er en udgang beregnet for ekstraudstyr.

Martin

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-08-05 08:50

> alternativt kunne du måske finde en dygtig autoelektrikker (mig) der kunne
> trække kablet fra ABS`en til din blaupunkt. Det signal man tager på
> ABS`en, er en udgang beregnet for ekstraudstyr.

Tak for buddet, men det var supernemt med den Blaupunkt boks - og nu virker
ratbetjeningen også.
Det irriterer mig bare at jeg ringede rundt til 4-5 værksteder hvor jeg fik
samme historie om hvor besværligt det var, og at det ville koste ca. 12-1500
kr. Især når de allesammen forhandlede Blaupunkt boksen, som jeg selv kunne
montere for det halve (den tjener de jo også på).

/Kasper Hansen