Peugeot 405 CRX Diesel 1994 - økonomi
Fra : Flemming V. Mortense~

Dato : 24-08-05 07:45

Hej
I disse tider med knapt så flatterende omtale af franske biler så vil jeg
da bidrage med et lille positivt pip.

Jeg har just investeret i en ældre (1994) Peugeot 405 CRX stc. diesel (den
gode gamle 1,9 uden turbo, højtryk osv).

Ifølge manualen skulle den ved morfar kørsel (jo jeg er da godtnok morfar)
på 90km/t kunne præstere 19,6 km/l.

Nu er det den samme kværn, der har bragt bilen de nuværende godt 360000 km
og alligevel viste en tankning her til morgen, at den har gået 17,48 km/l
ved blandet kørsel.

Første tankning viste 16,41 km/l, men det tilskrev jeg en fejl-40 fra min
side ;-}.

Ud af de 567 km, der var forløbet mellem de 2 seneste tankninger, har der
kun været 1 langtur, nemlig fra Vissenbjerg til Tønder (og retur) = ca
270km. Resten er pendling Visenbjerg - Odense, så der er iblandet en del
bykørsel.

Ja, jeg er imponeret.

mvh Flemming

Fra : Christian

Dato : 24-08-05 08:30

Flemming V. Mortensen [5492] wrote:

> Nu er det den samme kværn, der har bragt bilen de nuværende godt 360000 km
> og alligevel viste en tankning her til morgen, at den har gået 17,48 km/l
> ved blandet kørsel.

Ja det er flot....måske PSA skulle gå tilbage til den motor. Deres HDI
motor sluger jo mere end Linda Lovelace

Jeg kender ikke nogen som kommer over 15 km/l med en PSA HDI under hjelmen.

Christian

Fra : Soren Pedersen

Dato : 24-08-05 11:07

> Jeg kender ikke nogen som kommer over 15 km/l med en PSA HDI under hjelmen.

så tror jeg at det er din omgangskreds' kørselsmønster der er noget i
vejen med :)
Min tidligere Xsara HDI (90 hk modellen) gik mellem 20 og 21 km/l, og
min nuværende Xantia HDi går mellem 18 og 20 km/l. Og jeg kender konkret
2 eksemlper på C3'ere der går mellem 22 og 26 km/l.

Mvh
Søren

Fra : Peter

Dato : 24-08-05 11:39

"Christian" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja det er flot....måske PSA skulle gå tilbage til den motor. Deres HDI
> motor sluger jo mere end Linda Lovelace

Vrøvl

> Jeg kender ikke nogen som kommer over 15 km/l med en PSA HDI under
> hjelmen.

Vupti: Min kører 18 km/l ved blandet kørsel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jens F

Dato : 24-08-05 11:50

Christian skrev:

> Jeg kender ikke nogen som kommer over 15 km/l med en PSA HDI under hjelmen.

Du skulle tage og komme ud blandt mennesker. Din omgangskreds er
tydeligvis for lille.

Selv kører jeg godt 18 km/l ved motorvejskørsel - ca. 130 km/t (GPS).
--

Jens F (Xantia St.car HDI)

Fra : Brian Binnerup

Dato : 24-08-05 12:12

> Jeg kender ikke nogen som kommer over 15 km/l med en PSA HDI under
> hjelmen.

Jeg har en 1.4 HDI'er i min Citroen C2 - jeg kører bestemt ikke morfar,
snarere tvært imod - jeg er en af dem der kører 150 på motorvej når der er
plads (selvfølgelig kun i tyskland).

På bilen sidder et par 17" fælge med brede dæk - når de er på går den mindre
pr. liter end med de originale dæk.

Med de originale dæk på bruger den 5.1 liter pr. 100 km (19,6 km/l), med de
brede bruger den 5.5 liter pr. 100 km (18,2 km/l).

Jeg kører dagligt imellem Århus og Vejle (til centrum af Vejle), dvs. en
blanding af motorvej og bykørsel, og har aircon tændt 70% af tiden (hvis det
betyder noget).

Alt i alt er der et stykke op til 23 km/l som den skulle køre ved blandet
kørsel, men det undrer mig heller ikke med min kørestil.

Til sammenligning brugte jeg med samme kørestil i snit 9,3 liter pr. 100 km
(10,7 km/l) i min tidligere Peugeot 307 1.6 Benzin Stc på samme strækning.

Så 15 km/l kan man altså godt komme over i en HDI, men da jeg aldrig har
haft en VW TDI, så skal jeg ikke kunne sige om de kører længere.

Men ok - vi kender heller ikke hinanden

Mvh

Brian

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 24-08-05 14:03

Christian wrote:

> Jeg kender ikke nogen som kommer over 15 km/l med en PSA HDI under hjelmen.

Mød mig.
Jeg kørte 16,7 km/l på tur/retur fra København til Berlin, med bykørsel
i begge byer, samt lejlighedsvise autobahn-hastigheder på 180-190 km/t.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : test

Dato : 24-08-05 17:52

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kørte 16,7 km/l på tur/retur fra København til Berlin, med bykørsel i
> begge byer, samt lejlighedsvise autobahn-hastigheder på 180-190 km/t.

Xantia 99 HDi stc med powersys tunboks, 1400 Kg = 16 Km/l
Fiesta 1.6 TDCi 90 Hk ikke pillet ved..endnu....1100 kg 18-19.7 km/l

Ovenstående på Færøerne med op til 110 km/t op & ned af fjeld ;) på ture med
gennemsnitslængde på 25-30 km.

ChipMIK

Fra : Christian

Dato : 24-08-05 19:50

test wrote:

> Ovenstående på Færøerne med op til 110 km/t op & ned af fjeld ;) på ture med
> gennemsnitslængde på 25-30 km.
>
> ChipMIK

110 km/t er du vist ikke nået op på ret mange gange på færøerne. Jeg er
hyppig gæst på øerne og der er sgu ikke mange steder nålen kravler over
de 90 km/t

Christian