Stik på anhængertræk
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 12:32

Hej NG.

For noget tid siden blev vores bil skadet og vi fik blandt andet nyt
anhængertræk og stik på.
Jeg har så siden undret mig over at der altid var lys i en af pærerne på
traileren.
I sidste uge var jeg så til et FDM tjeck af skaden (noget
forsikringsselskabet betaler) og han påpegede at der altid var strøm på (i
følge www.dkfritidbil.dk ) "Blå 54G Disponibel". Det er så åbentbart
strøm til et evt. køleskab, men da jeg nok næppe skal køre med køleskabe med
støm tilsluttet på traileren skal jeg have gjort noget ved det:

Hvilken en af løsningerne skal jeg vælge:

1) fjerne pæren i traileren så jeg kan bibeholde strømmen i stikket eller
2) fjerne forbindelsen i stikket ?

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 13:05

| Jeg har så siden undret mig over at der altid var lys i en af pærerne på
| traileren.

Hvad er det for en pære?, hvis det er i baglygterne lyder det som en fejl på
traileren, når kun 1. lyser. Især hvis den er tilsluttet en pin som ellers
ville være tom,disponibel.

| 1) fjerne pæren i traileren så jeg kan bibeholde strømmen i stikket eller

Hvis stikket er korrekt, er det traileren som har fejlen. Når du ikke har
bemærket det før, må der ha' været en fejl på stikket før uheldet ;).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 13:40

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> Hvad er det for en pære?, hvis det er i baglygterne lyder det som en fejl

> traileren, når kun 1. lyser. Især hvis den er tilsluttet en pin som ellers
> ville være tom,disponibel.

Måske tågelygte.
Det er en næsten ny Brenderup 1205 S

> Hvis stikket er korrekt, er det traileren som har fejlen. Når du ikke har
> bemærket det før, må der ha' været en fejl på stikket før uheldet ;).

Eller et gammelt stik uden den forbindelse

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 14:04

| Måske tågelygte.
| Det er en næsten ny Brenderup 1205 S

De kommer alle fra "de forenede trailer fabrikker" derfor er de så ens. Og
jeg har aldrig set tågelys på en, de plejer at være så low-kost/low-tech som
muligt. Jeg tror stadig du har en fejl på traileren. Hvis du fjerner pæren,
er der så stadig korrekt lys og bremselys på den?.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 14:04

> [...]
pæren,
> er der så stadig korrekt lys og bremselys på den?.

Det vil jeg undersøge ved førstkomne lejlighed.

Fra : Søren

Dato : 23-08-05 14:27

> Hvilken en af løsningerne skal jeg vælge:
>
> 1) fjerne pæren i traileren så jeg kan bibeholde strømmen i stikket eller
> 2) fjerne forbindelsen i stikket ?

Det er selvfølgelig op til dig men
1) er ulovlig, da der er tågelys på traileren og det derfor skal virke. Men
er nok nemmest.
2) er fin nok hvis du ikke kører med campingvogn. Men pas på at ledningen
ikke laver kortslutning til stel når du afmonterer den.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 14:50

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> wrote in message

> Det er selvfølgelig op til dig men
> 1) er ulovlig, da der er tågelys på traileren og det derfor skal virke.
Men
> er nok nemmest.

Ubetydeligt, da traileren jo ikke skal til syn.

> 2) er fin nok hvis du ikke kører med campingvogn. Men pas på at ledningen
> ikke laver kortslutning til stel når du afmonterer den.

Enig.

Jeg er nu mest til 1), måske burde jeg sætte en kontakt ?!?!?!

Fra : Brian Sørup

Dato : 23-08-05 15:18

> [...]

> Hvilken en af løsningerne skal jeg vælge:
>
> 1) fjerne pæren i traileren så jeg kan bibeholde strømmen i stikket

ingen af delene, og dog, 2'eren er tæt på - der *skal* være en
afbryder+sikring til den faste +12V-forbindelse i stikket.
Din trailer fejler ikke noget, min svigerfars trailer har samme feature
med tågebaglyset der lyser konstant , hvis den kommer efter en bil med
fast 12V i stikket.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-05 07:43

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Din trailer fejler ikke noget, min svigerfars trailer har samme feature
> med tågebaglyset der lyser konstant , hvis den kommer efter en bil med

En af tingene må jeg jo gøre, jeg vil se om jeg kan finde ledningen et eller
andet sted.

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-08-05 08:01

> En af tingene må jeg jo gøre, jeg vil se om jeg kan finde ledningen et
eller
> andet sted.

Et lille tip i den anledning, mange gange er der simpelthen trukket en
ledning helt oppe fra batteriet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-05 09:01

> feature
> med

> eller
>
> Et lille tip i den anledning, mange gange er der simpelthen trukket en
> ledning helt oppe fra batteriet.

Det vil jeg undersøge, mange tak.
Så er det da nemt at sætte en sikring i.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-05 09:30

"Christian B. Andresen" skriver:

> Det vil jeg undersøge, mange tak.
> Så er det da nemt at sætte en sikring i.

Der skal svjh en kontakt på. det fik en "lidelsesfælle" at vide, da
hans Volvo V70 var til syn...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-05 09:33

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Der skal svjh en kontakt på. det fik en "lidelsesfælle" at vide, da
> hans Volvo V70 var til syn...´

Skal eller kan ?
Forstået som at der altid skal være en kontakt så man kan afbryde ""Blå 54G
Disponibel" ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-05 09:35

"Christian B. Andresen" skriver:

> Skal eller kan ?

Skal

Den havde fået en anmærkning ved sidste syn (den forrige ejer havde
blot ikke gjort noget ved det).

> Forstået som at der altid skal være en kontakt så man kan afbryde ""Blå 54G
> Disponibel" ?

Skal

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-05 09:54

> "Christian B. Andresen" skriver:

> Skal
>
> Den havde fået en anmærkning ved sidste syn (den forrige ejer havde
> blot ikke gjort noget ved det).

> Skal

Kan du finde noget dokumentation om det, som jeg kan slå Peugeot oven i
hovedet med så jeg kan få lavet den kontakt ?

--
mvh / regards
Christian

Cruise music: http://www.yee-haw.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-05 09:56

"Christian B. Andresen" skriver:

> Kan du finde noget dokumentation om det, som jeg kan slå Peugeot oven i
> hovedet med så jeg kan få lavet den kontakt ?

Pas...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-05 10:13

> "Christian B. Andresen" skriver:

> Pas...

Måske detailforskrifter for motorkøretøjer, hvor er det nu man kan finde den
henne.....
her:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2005.pdf
og
en kommenteret udgave her:
http://www.fstyr.dk/sw22949.asp

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-05 10:20

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Måske detailforskrifter for motorkøretøjer, hvor er det nu man kan finde
> [...]

Her står det, sort på hvidt:
På side 7 her:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap06.pdf

citat:
Pos. 2: Ledig. Hvis pos. 2

anvendes, skal forbindelsen

på det trækkende

køretøj være

forsynet med en separat

afbryder.

citat slut.

Så hvis ikke der er en afbryder nu, skal de montere en.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-05 13:06

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Pas...

Detailforskrifterne 6.01.310 giver svaret.

" Pos. 2:
Ledig. Hvis pos. 2 anvendes, skal forbindelsen på det trækkende køretøj
være forsynet med en separat afbryder."

'Pos 2' er, efter grafikken, den øverst af de to til højre når man
kigger ind i stikdåsen.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-05 08:38

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> [...]
> være forsynet med en separat afbryder."
>
> 'Pos 2' er, efter grafikken, den øverst af de to til højre når man

Netop, vil det ikke betyde at jeg kan kræve at de sætter en afbryder på ?
Jeg kan jo risikere at dumpe til syn.

--
mvh / regards Christian
- 1. sept. 2005, endelig skete det

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-05 09:56

Christian B. Andresen wrote:
> Netop, vil det ikke betyde at jeg kan kræve at de sætter en afbryder på ?
> Jeg kan jo risikere at dumpe til syn.

Om det er de samme ved jeg jo ikke, men det må vel være dem der har
monteret trækket du skal efter?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-05 10:18

> Om det er de samme ved jeg jo ikke, men det må vel være dem der har
> monteret trækket du skal efter?

Det er "de samme".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-05 10:32

Christian B. Andresen wrote:
> Det er "de samme".

Så vil jeg tro at du har grund til en berettiget klage.

Bare bed dem slå op i detailforskrifterne pkt. 6.01.310. Hvis det er et
værksted man skal have bare lidt respekt for, bør de have dem liggende.